خدمات سایت


متن کامل خبر

ذخیره کننده های SSD و HDD چگونه کار می کنند

آرشیو
در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که ذخیره کننده SSD چیست و چگونه کار می کنند، همچنین چرا SSDها مفید هستند و یا چه نکات منفی دارند.
1399/11/08 12:49:25 ب.ظ


امروزه کاربران چه در حال خرید یک سیستم باشند و یا در حال ارتقاء، تمایل دارند که ذخیره کننده SSD را جایگزین ذخیره کننده HDD کنند. در واقع ، تغییر ازHDD بهSSD یکی از بهترین ارتقاء عملکردهای رایانه است.

 

ذخیره کننده SSDچیست؟

 

ذخیره کننده SSD یا Solid-State Driveنسل جدیدی از درایوها هستند که در رایانه ها استفاده می شوند. SSD ها با استفاده از حافظه مبتنی بر فلش جایگزین هارد دیسک های مکانیکی سنتی شدند که به طور قابل توجهی سریع تر هستند.فناوری های قدیمی در HDDها باعث کندی این درایوها هستند ، که باعث می شود رایانه شما کندتر از حد لازم باشد، در مقابلSSD ها به دلیل کم بودن زمان دسترسی به اطلاعات و توان عملیاتی بالا ، سرعت رایانه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.

چگونگی عملکرد HDDها

برای درک چگونگی عملکرد SSDها و چرایی مفید بودن آنها، ابتدا قصد داریم به چگونگی عملکرد HDD ها بپردازیم و پس از درک درایوهای HDD، SSDها را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

ذخیره کننده های HDD یکی از ابزارهای ذخیره کننده دائمی هستند که برای رایانه ها استفاده می شوند. منظور از ذخیره کننده دائمی این هست که با قطع برق، اطلاعات ذخیره شده حفظ می شوند. این درایو مبتنی بر حرکت چرخشی هستند، به این صورت که این ذخیره کننده یک صفحه چرخان دارند که به آن پلاتر گفته می شود و هد خواندن و نوشتن متصل به یک بازوی مکانیکی است که به آن Actuator گفته می شود.وقتی حجم داده ها زیاد شود، درایو زمان بیشتری لازم دارد تا هد و پلاتر با یکدیگر منطبق شوند و اطلاعات را بخواند و این سرعت پایین از اصلی ترین مشکلات ذخیره کننده های HDD می باشد. درایوهای HDD از قدیمی ترین ابزارهای ذخیره کننده هستند که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند و عملیات خواندن و نوشتن در این درایوها توسط حرکت چرخشی دیسک و به صورت مغناطیسی صورت میگیرد. اکنون این هارد دیسک ها در دو نوع اکسترنال و اینترنال به بازار عرضه می شوند.

برای مشاهده اطلاعات فنی و لیست قیمت رقابتی ذخیره کننده در بازار ایران وارد صفحه ذخیره کننده ها در میهن مارکت شوید.

چگونگی عملکرد SSDها

با توسعه فناوری در رایانه ها و لپ تاپ ها سرعت پایین درایوهای چرخشی HDDبیشتر مشکل ساز شد چون تبادل اطلاعات در سیستم هایی با فناوری های پیشرفته به سرعت بالای 12 گیگابایت در ثانیه رسیده بود که امکان پشتیبانی از این سرعت در درایوهای HDDوجود نداشت، دراینجا ذخیره کننده های SSDبسیار امیدوارکننده ولی گران تولید شدند. SSDها همان هدف HDDها را دارند، آنها داده ها و برنامه ها را ذخیره می کنند، ولی تفاوت های بسیاری با هم دارند که یکی از آن تفاوت ها سرعت است. SSDها بسیار سریعتر هستند.این ویژگی می تواند مدت زمان بارگیری برنامه ها و فرآیندهای مختلف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و باعث می شود رایانه شما بسیار سریعتر عمل کند.

 

درایوSSD  را "حالت جامد" می نامند زیرا هیچ قسمت متحرکی ندارند.SSD ها از نوعی حافظه به نام "حافظه فلش NAND " استفاده می کنند که از ترانزیستورهای شناور تشکیل شده است وشبیهRAM عمل می کند، اما بر خلافRAM که هر زمان که رایانه خاموش می شود ، داده های خود را پاک می کند ، داده های موجود درSSD حتی در صورت قطع شدن برق نیز باقی می مانند.از طرف دیگر، SSD ها از شبکه ای از سلول های الکتریکی برای ارسال و دریافت سریع داده ها استفاده می کنند. این شبکه ها به بخشهایی موسوم به "صفحات" تفکیک می شوند و این صفحات بهم پیوسته "بلوکها" را تشکیل می دهند.SSD ها فقط می توانند در صفحات خالی در یک بلوک داده ها را وارد کنند. درHDD ها ، داده ها را می توان در هر مکان و در هر زمان در صفحه نوشت، و این بدان معنی است که داده ها می توانند به راحتی رونویسی شوند.در SSDها سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در صفحات خالی بسیار بالاست اما سرعت بازنویسی روی این صفحات کمتر است.

از آنجایی که یکSSD نمی تواند مستقیماً یک صفحه را بازنویسی کند ، هر زمان که می خواهید داده های جدیدی را از آن مرحله بنویسید ، SSD باید:

  • یک بلوک با صفحاتی که علامت "استفاده نشده" دارد، پیدا کند
  • ثبت صفحات موجود در آن بلوک
  • هر صفحه در آن بلوک را به حالت خالی تنظیم کند
  • صفحات را در بلوک تازه تنظیم شده بازنویسی کند
  • صفحات باقیمانده را با داده های جدید پر کند

به همین دلیل است که پس از چند سال استفاده از SSDها متوجه می شوید که سرعت آن کاهش پیدا کرده است.

ویژگی خاص SSDها:

ویژگی خاص SSDها در طراحی آن است، به دلیل عدم وجود بخش های مکانیکی برخلاف HDDها احتمال خرابی در آنها بسیار کم است. همچنین این درایوها بسیار بی صدا هستند و برق کمتری استفاده می کنند. بنابراین به عمر باتری در لپ تاپ ها و تبلت ها کمک می کنند. . همچنین SSDها در برابر ضربه مقاوم هستند که باعث کاهش احتمال خطر از دست رفتن اطلاعات در هنگام افتادن دستگاههای قابل حمل شود.  ذخیره کننده های SSDوزن بسیار کمتری نسبت به HDDها دارند و می توانند گزینه ای مناسب برای لپ تاپ ها به حساب آیند.

درایوهای SSDبرای چه مواردی استفاده می شود؟

در شرکت های تجاری که نیاز به سرعت بالای تبادل اطلاعات وجود دارد ، سرورهای رده بالا، لپ تاپ ها و حتی سیستم های خانگی که نیاز به تبادل اطلاعات در لحظه دارند، می توانند از درایوهای SSDبهره مند شوند.

تجارت: شرکت هایی که با حجم عظیمی از داده ها کار می کنند (مانند محیط های برنامه نویسی یا تجزیه و تحلیل داده ها) اغلب به ذخیره کننده هایSSD  متکی هستند ، زیرا زمان دسترسی و سرعت انتقال داده برای آنها بسیار مهم است.

بازی: سیستم های گیمینگ معمولا محدودیت های موجود در فناوری رایانه های فعلی را نمایان می سازد و گیمرها تجهیزات نسبتا گران را برای عملکرد بهتر در بازی نیاز دارند. این امر به ویژه برای فضای ذخیره سازی نیز صدق می کند، زیرا بازی های جدید دائما در حال تبادل اطلاعات ( به عنوان مثال: نقشه ها، سطوح، کاراکترها) هستند و ذخیره کننده های SSDاز عهده ی این تبادلات بر می آید.

سرورها: سرورهای سازمانی برای سرویس دهی مناسب به رایانه های مشتری خود ، بهSSD برای خواندن و نوشتن سریع نیاز دارند.

برای انتخاب و خرید بهترین ذخیره کننده SSDموجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحه حافظه SSD در فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.

  در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.


منبع : تک رایان
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • هارد اکسترنال,
  • حافظه SSD,
  • رپرتاژ,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد image ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد 1403/01/09

شیائومی از ریش‌تراش مقرون‌به‌صرفه‌ی Mijia S200 با قابلیت‌های هوشمند و موتور قدرتمند رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد image اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد 1402/12/22

اپل برای ساخت تبلیغات در بخش‌های متنوعی از اپ‌ استور، از هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 111

اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود image اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود 1402/12/22

به‌نظر می‌رسد تراشه نسل بعدی کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 از قدرت بالایی برخوردار باشد و حتی از A18 Pro اپل بهتر عمل کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

تغییر بزرگ ساعت‌های سامسونگ؛ گلکسی واچ مربعی می‌شود image تغییر بزرگ ساعت‌های سامسونگ؛ گلکسی واچ مربعی می‌شود 1402/12/22

سامسونگ احتمالاً می‌خواهد نسل بعدی ساعت‌های هوشمند خود را با نمایشگر مربعی طراحی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین (Notcoin) در سایت Getgems image راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین (Notcoin) در سایت Getgems 1402/12/21

اخیرا امکان پیش فروش Notcoin از طریق بازار پیش از عرضه فراهم شده است. در ادامه با راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین همراه باشید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50