خدمات سایت


متن کامل خبر

آشنایی با ایدز، HIV / AIDS ( درگوشی با نوجوانان و جوانان)

آرشیو
برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ در امریکا با نوعی بیماری عفونی ناشناخته مواجه شدند که در فاصله بسیار کمی در نقاط دنیا گسترش یافت و همه پیش بینی ها را پشت سر گذاشت . این بیماری ویروسی -که دستگاه ایمنی بدن را مختل می کند و به تدریج توان مقابله با بیماری ها را از آن می گیرد
1389/07/01 02:12:42 ق.ظ

(Acquired Immuno Deficiency Syndrome) AIDS سندروم نقص ایمنی اکتسابی

و عامل آن HIV (deficiency Virus Human Immuno) ویروس نقص ایمنی انسانی ، نام گرفت .

بیماری در امریکای شمالی و اروپای غربی به طور نسبی مهار شد ولی با گسترش به افریقا ، امریکای جنوبی و آسیا ابعادی فاجعه آمیز یافت به طوری که در حال حاضر ایدز ، رتبه اول مرگ ومیر در جهان و رتبه چهارم مرگ و میر در آفریقا را داراست و تاکنون ۷۰-۶۵ میلیون نفر به آن مبتلا شده اند و ۲۵ میلیون نفر در گذشته اند .

اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران در سال ۱۳۶۶ یک کودک ۶ ساله مبتلا به هموفیلی بود که فاکتورهای انعقادی آلوده به او تزریق شده بود . در حال حاضر ۱۱ مورد HIV+ ثبت شده است و تعداد کل افراد HIV+ نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ نفر برآورد می شود . رشد بیماری نگران کننده است به طوری که تعداد موارد ثبت شده طی دو سال گذشته دو برابر شده است .

ایدز فقط بیماران و نزدیکان آنان را درگیر نمی کند ،آثار اقتصادی و اجتماعی آن ( تحمیل هزینه های سنگین به سیستم های بهداشتی ـ درمانی ، از دست رفتن نیروی کار به علت ناتوانی و مرگ در نتیجه فقیرتر شدن کشورهای فقیر ، افزایش کودکان بی سرپرست و افراد بی خانمان و …. ) همه بخشهای جامعه را درگیر می کند در عین حال که هیچ قشری از جامعه از خطر ابتلا مصون نیست .

ایدز در بسترفقر و نابرابریهای اجتماعی از جمله تبعیض و خشونت علیه زنان و کودکان و به حاشیه راندن گروههای اجتماعی خاص رشد می کند. مبارزه با آن، جدا از مبارزه با زمینه های گسترش آن نیست و جز با مشارکت گسترده بخش های مختلف: دولت ها ، سازمانهای بین المللی و جامعه مدنی ممکن نیست .HIV/AIDS چگونه منتقل می شود؟

………………………

ویروس ایدز (HIV) از طریق خون ،ترشحات جنسی و شیر مادر منتقل می شود :

۱) استفاده از وسایل تزریق مشترک ( سرنگ ، سوزن ، آب ، پنبه ، فیلتر ، ملاقه )

۲) آمیزش جنسی محافظت نشده ( بدون کاندوم ) با شخص HIV+ آمیزش مهبلی (وازینال)یا مقعدی (آنال)

۳) سایر بیماریهای آمیزشی احتمال انتقال HIV را افزایش می دهند .

۴) هر گونه خراش و خونریزی اندامهای تناسلی احتمال انتقال HIV را افزایش می دهد .

۵) کاندوم مؤثر در پیشگیری ، کاندوم لاتکس است .

۶) انتقال از مادر به کودک در دوره بارداری ، حین زایمان و شیردهی .

۷) خون آلوده باقی مانده بر روی وسایل مورد استفاده در ختنه ،خالکوبی(تاتو)، طب سوزنی، حجامت، سوراخ کردن گوش،سلمانی مردانه و زنانه و استفاده مشترک از مسواک و تیغ اصلاح .وسایل پزشکی ودندانپزشکی که کاملا ضدعفونی نشده باشند. (پرسنل پزشکی جهت محافظت از خود وسایربیماران موظفند اصول ایمنی را رعایت کنند

8) انتقال خون و فراورده های خونی و پیوند اعضاء آلوده به HIV.

فقر و ایدز

………….

ویروس ایدز به سرعت در شرایط فقر گسترش می یابد ، تقریبا سه چهارم تمام جمعیت جوان مبتلا به ایدز در در ناحیه فقیر زیر صحرای آفریقا قرار دارند. در حالیکه ۱۰ درصد از جمعیت جوان جهان در اینجا زندگی می کنند.

فقر هم از طریق تشدید شرایط آسیب پذیری (بیماریهای عفونی و سوء تغذیه ناشی از فقر باعث کمبود ویتامین و پروتئین و لذا ضعف سیستم دفاعی بدن است) ، و هم به دلیل محدود شدن گزینه های درمان و دسترسی به خدمات باعث تشدید خطر می شود.ایدز ، دولتها و نهادهای بین المللی

…………………………

دولتها موظفند با جرای سیاستهای ملی جهت حفاظت از کودکان و جوانان در برابر تمام اشکال سوء رفتار، خشونت ،استثمار ، تبعیض، قاچاق و غیره مهمترین زمینه های گسترش این بیماری را کنترل کنند.

دولتها و نهادهای بین المللی وظایف مهمی در آین زمینه برعهده دارند از جمله:

ممانعت از هرگونه تبعیض در ارتباط با درمان ایدز

تضمین دسترسی به اطلاعات و خدمات در مورد ایدز

تضمین ارائه مجموعه استانداردی از خدمات بهداشتی مناسب برای شهروندان هم در چارچوب نظام بهداشتی و هم در خارج از آن

تسهیل فعالیتهای بخش غیر دولتی در زمینه فعالیتهای مرتبط با بیماری ایدز تسهیل و ترویج و تاسیس خدمات داوطلبانه در زمینه آزمایش ومشاوره حمایت از تهیه و عرضه کاندوم افزایش تحقیقات و ایجادروشهای حفاظتی تحت کنترل زنان( نظیر میکروبیسیدها)

ارائه کمک به مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی، اجرای برنامه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی، توزیع سرنگ استریل و نیز گسترش دسترسی به خدمات بازپرورانه و ترک اعتیاد متناسب با گروه های سنی مختلف تضمین عدم آلودگی خون ارائه آموزشهای اولیه منعطف برای تمام جوانان ارتقای آموزش مهارت زندگی در مدارس و برنامه های خارج از مدرسه مشخص نمودن اهداف قابل سنجش برای فعالیتها در زمینه اطلاعات، آموزش و ارتباطات برای جوانان تدارک بیمه ها و حمایتهای ویژه در زمینه خدمات درمانی و دارویی برای قربانیان ایدز اعم از مبتلایان به HIV ، مادران سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست.

کودکان و ایدز

…………..

دو میلیون و سیصد هزار نفر از چهل میلیون فرد HIV+ در جهان، کودک هستند . گروهی از آنان از هنگام تولد ، گروهی در اثر تغذیه با شیر مادر و گروهی به دنبال سوء استفاده های جنسی مبتلا می شوند .

بسیاری از این کودکان والدین HIV+ دارند. در حال حاضر ۱۲ میلیون کودکدر جهان والدین خود را در اثر بیماری ایدز از دست دادهاند. ۹۰% این کودکان در کشورهای فقیر مرکزی و جنوب آفریقا زندگی می کنند .

در صورت تامین داروهای ضد ویروسی مناسب برای زنان باردارHIV+ و نوزادانی که متولد می شوند و رعایت شرایط زایمان ایمن، احتمال ابتلای نوزاد بسیار ناچیز می شود .

قوانینی که کودکان را در معرض رابطهه جنسی ناخواسته قرار می دهد مانند سن ازدواج پایین و نبود قوانینی که از کودکان در برابر خشونت های جنسی حمایت کند، در آسبپذیرتر شدن کودکان سهیم هستند .

کودکان قادر به بازگو کردن نیازهای خود نیستند و بیش از هر گروه دیگری به حمایت نیاز دارند.

آموزش بهداشت جنسی

……………

کودکان ونوجوانان ایرانی اطلاعات خود درباره رابطه جنسی را چگونه بدست می آورند ؟

شما به یاد می آورید اولین اطلاعات خود را از چه منبعی بدست آوردید ؟

در گوشی از همسالان ؟ پورنوگرافی ؟

چه کسی مسئول ارائه اطلاعات صحیح و علمی به آنهاست ؟

خانواده های ایرانی چه سهمی در این آگاهی رسانی ایفا می کنند ؟

مدارس چطور ؟

رسانه ها چطور ؟

آیا تجربه رابطه جنسی بین درصدی از نوجوانان را می توان انکار کرد ؟

قانونی که ازدواج کودکان را مجاز می شمارد ،چطور آموزش بهداشت جنسی به آنان را ضروری نمی داند ؟

در نبود آموزش . کودکان چگونه باید از خود در برابر سوء استفاده جنسی .که از عوامل ابتلای آنان به بیماریهایی چون HIV/AIDS است ، دفاع کنند ؟

“پزوهش های متعدد در سایر کشورها نشان داده که آموزش بهداشت جنسی احتمال وقوع رابطه جنسی در کودکان و نوجوانان را افزایش نمی دهدو سن شروع فعالیت جنسی را تغییر نمی دهد.”

برای جلو گیری از گسترش اپیدمی ایدز در ایران .چارهای نیست جز آموزش صحیح و صریح بهداشت جنسی به کودکان و نوجوانان . اطلاعات کلی و سربسته نمی تواند موجب تغییر رفتار شود .هر روز تاخیر در این امر فاجعه آفرین است .

زنان و ایدز

…………..

زنان به علت وضعیت خاص فیزیولوزیکی و اجتماعی (فرهنگی،اقتصادی ،حقوقی ) نسبت به ویروس ایدز آسیب پذیرتر از مردان اند. از سال ۱۹۸۵ تا کنون آمار زنان بزگسال مبتلا به ایدز از ۳۵% کل مبتلایان به ۴۸% افزایش یافته است . در کشورهای توسعه یافته ، زنان ۲۵% مبتلایان به ایدز و در کشورهای فقیر ۶۰% مبتلایان را تشکیل می دهند .

در کشورهای ثروتمند بالا بودن سطح بهداشت عمومی و آگاهی رسانی مؤثر موجب شدایدز عموما به گروههای خاص با رفتارهای پر خطر محدود بماند در کشورهای فقیر به علت پایین بودن سطح بهداشت و دانش عمومی . ایدز به سرعت از طریق رابطه جنسی زن و مرد گسترش یافته است و گسترش این بیماری در میان زنان رو به افزایش بوده است . در رابطه جنسی ، احتمال آلوده شدن زنان و دختران به عفونتهای مقاربتی چهار برابر مردان است .

اما سوال مهم این است که زنان در مقایسه با مردان کمتر دارای شریک جنسی خارج از ازدواج هستند و کمتر از مردان مواد مخدر تزریق می کنند،پس چرا آسیب پذیری زنان بیشتر است ؟ و چرا آمار ایدز در بین زنان در کشورهای فقیر بالاتر است ؟ آیا می دانید در ایران اکثریت مطلق زنان آلوده به HIV از طریق شوهرانشان مبتلا شدهاند ؟ شوهرانی که اعتیاد تزریقی یا شریک های جنسی متعدد شرعی (صیغه ) یا غیر شرعی داشته اند ؟

آیا می دانید تاثیر نابرابری جنسیتی در گسترش ایدز تا چه اندازه زیاد است ؟

در کشورهای فقیر نابرابری جنسیتی شدیدتر است ، در این جوامع از زنان انتطار می رود بلاشرط خواسته های مردان را براورده کنند این زنان تسلط کمی در رابطه جنسی خود دارند و در هنگام داشتن رابطه جنسی دارای قدرت تصمیم گیری کمی هستند .

هنوز دختران جوان بسیاری هستند که به ازدواج نا خواسته زود هنگام تن می دهند که این موضوع آنان را از دستیابی به آموزش کافی و مورد نیاز باز می دارد.و در نتیجه با مسائلی مانند رابطه امن تر و یا در استفاده از وسایل محافظتی مانند کاندوم یا شرایط انتخاب کردن را ندارند و یا آگاهی و دانش لازم در این باره ندارند.

در بسیاری از فرهنگ ها داشتن اطلاعات جنسی برای مردان ضروری و برای زنان نا پسند شمرده می شود !

در بسیاری از فرهنگها ، زنان نمی توانند درباره مسائل جنسی با شریک جنسی خود ازادانه صحبت کنند !

وابستگی بسیاری از زنان به مردان مانع از این می شود که بتوانند از رابطه جنسی با آنان سر باز زنند !

به نظر شما قانون “ تمکین “ تا چه حد در به خطر انداختن سلامت زنان سهیم است ؟

ایا این نابرابری در قدرت مانع از در خواست زنان در قبولاندن خواست خود (مثلا استفاده از کاندوم ) نمی شود ؟

و سرانجام زنان قربانیان اصلی رابطه جنسی اجباری از خشونت و تجاوز جنسی ،روسپیگری اجباری ، ازدواج اجباری وازدواج در سنین پایین و…هستند .

فکر نمی کنید : مبارزه با ایدز با مبارزه برای برابری زنان و مردان همراه است ؟

زندگی با HIV/ AIDS

…………………

آیا تا به حال آزمایشHIV انجام داده اید ؟

می دانید که در دنیا فقط یک دهم افراد HIV+ از وضعیت خود اطلاع دارند ؟

آیا کسی از اطرافیان شما HIV+ است ؟ برخورد شما با او چگونه بوده است ؟

افراد HIV+ را در هر طبقه .جنسیت ،نزاد،شغل و گروه اجتماعی می توان یافت .افراد HIV+ قیافه خاصی ندارند !

HIV بر خلاف بسیاری از عوامل عفونی ،راههای انتقال محدودی دارد و در تماس های اجتماعی معمول مثل: دست دادن، روبوسی کردن ، در آغوش گرفتن، عطسه و سرفه ، نیش حشرات،استخر عمومی، حمام و توالت مشترک، ظروف غذاخوری مشترک استفاده از وسایل نقلیه عمومی، منتقل نمی شود

.

بسیاری از افراد HIV+ بیش از هر چیز از انگ، تبعیض و منزوی شدن رنج می برند. رفتارهای تبعیض آمیز و به حاشیه راندن افرادHIV+ که اغلب از ناآگاهی نسبت به ماهیت بیماری است باعث می شود بسیاری از کسانی که در معرض خطر هستند برای انجام آزمایش HIV اقدام نکنند ونتوانند وضعیت خود را با اطرافیان در میان بگذارند و برای دریافت دارو اقدام نکنند.

ایدز هنوز درمان قطعی ندارد ولی درمان نگهدارنده دارد. مصرف داروهای ضد ویروس طول عمر افراد HIV+ را افزایش و کیفیت زندگی انان را بهبود می بخشد .با داروهای جدید انها سالها زندگی سالم و فعای را در پیش رو دارند این امتیازی است که فردی که از مثبت بودن خود آگاه است نسبت به آنها که آگاه نیستند .دارد .

دسترسی به داروهای مناسب حق هر فرد HIV+ است و تامین هزینه آن از وطایف دولتها ست .

بنا به گزارش WHO وUNAIDS (2005) ،در موفقیت آمیز ترین مدل های مبارزه با ایدز، تلاشها همزمان معطوف به پیشگیری و درمان بوده است .

با توجه به هزینه های بیماری ، بیمه درمانی از نیازهای اولیه مبتلایان بهHIV/AIDS است . دسترسی رایگان به آزمایش های ضروری و خدمات مشاوره ای از حقوق بیماران است .

مراکز بهداشتی ـ درمانی مجاز نیستند از ارائه خدمات به افراد HIV+ خودداری کنند .

اصول ایمنی در هر حال و برای هر مراجعه کنندهای باید رعایت شود . تخصیص کمک هزینه به آن دسته از بیماران که قادر به کار کردن و تامین زندگی خود نیستند و ایجاد مراکز نگهداری برای بیمارانی که از خانوادهطرد می شوند و به محل سکونت و پرستاری نیازمندند. ضروری است .

افراد HIV+ می توانند بهترین آموزش دهندگان پیشگیری از انتقال HIV/AIDSباشند و در صف اول مبارزه با گسترش بیماری بایستند.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 185

در زمان ابتلا به ویروس کرونا مصرف چه غذاهایی می‌تواند مفید باشد image در زمان ابتلا به ویروس کرونا مصرف چه غذاهایی می‌تواند مفید باشد 1400/02/01

در این مقاله به بررسی راهنمایی‌های متخصصان علوم تغذیه در مورد غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌پردازیم که در صورت ابتلا به ویروس کووید ۱۹، مصرف آن‌ها برای بازیابی سلامتی مفید است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 652

نتیجه نظرسنجی:۴۴ سال از عمر  یک فرد معمولی صرف تماشای نمایشگرها می شود image نتیجه نظرسنجی:۴۴ سال از عمر یک فرد معمولی صرف تماشای نمایشگرها می شود 1399/10/07

پژوهشگران با انجام نظرسنجی جدید پی بردند که یک فرد معمولی به طور میانگین ۴۴ سال از عمرش را صرف چشم دوختن به نمایشگر ابزارهای الکتریکی می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1124

دلایل اهمیت کاهش وزن تا قبل از ۴۰ سالگی  image دلایل اهمیت کاهش وزن تا قبل از ۴۰ سالگی 1399/05/27

تحقیقات نشان می‌دهد کاهش چربی اضافی بدن در جوانی و میانسالی خطر مرگ زودهنگام را نصف می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2590

۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند image ۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند 1399/04/29

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2849

کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی image کاهش سکته قلبی با خواب نیمروزی 1398/06/22

در مطالعه‌ی جدیدی ارتباط مثبت بین خواب نیمروز و کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته نشان داده شده است؛ اگرچه خواب نیمروز بیش از حد موجب از بین رفتن مزایای آن می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2611

این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید image این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید 1398/05/30

آنتالیا طی سالیان اخیر پیشرفت چشم‌گیری هم در زمینه گردشگری و هم خوراک داشته است. ازاین‌رو بهترین غذاهای آنتالیا را در اینجا فهرست کرده‌ایم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2755

تماس با طبیعت موجب پایین آمدن سطح هورمون استرس می‌شود image تماس با طبیعت موجب پایین آمدن سطح هورمون استرس می‌شود 1398/01/19

نتایج مطالعه‌ای که نخستین‌بار مؤثرترین میزان مؤثر مواجهه با طبیعت شهری را تعیین کرده، نشان می‌دهد طبیعت موجب کاهش سطح هورمون استرس می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2667

با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید image با خوردن قارچ از پیری و افزایش وزن جلوگیری کنید 1397/11/21

بر اساس بررسی جدید محققان، قارچ ها جزو مواد بسیار مغذی محسوب می‌شوند که از فواید آن می‌توان به مبارزه با پیری، کاهش وزن، خاصیت ضدالتهاب و افزایش سلامت استخوان اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2740