خدمات سایت


متن کامل خبر

سرما با ایران خداحافظی می کند

آرشیو
رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که هوا از امروز تا چند روز ابتدایی سال نو گرم‌تر می‌شود، گفت: سیستم بارش‌زا از جمعه آینده وارد کشور می‌شود.
1389/12/25 10:53:21 ق.ظ

بهرام صناعی رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری خود به ارائه گزارشی درباره وضعیت هوا و میزان بارندگی‌ها پرداخت و گفت: در فصل پاییز بارش کشور 30 درصد از میانگین بارش بوده است به عبارتی حدود 70 درصد کاهش بارش داشته‌ایم و به نوعی فصل خشکی داشته‌ایم. وی در ادامه گفت: فصل زمستان وضعیت بارش‌ها بهتر بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: در مجموع تا کنون حدود 137.28 میلی‌متر میانگین بارش کشور بوده است که نسبت به میانگین بلندت مدت کشور 17 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به این‌که ابتدای فصل زراعی از یکم مهر تا سی و یک شهریور محاسبه می شود، گفت: بیشترین کاهش بارندگی متعلق به فصل پاییز است.

صناعی گفت: از ابتدای فصل زراعی یعنی از 1/7 تا 31 شهریور، نشان می‌دهد در کل کشور 3 استان کرمان، سیستان و بلوچستان و تهران بارش‌ها بیش از 100 درصد بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد گیلان قزوین مازندران بین 90 تا 100 درصد بارش کشور را داشتند.

وی در ادامه گفت: 22 استان نیز بین 6 تا 90 درصد بارش را داشته‌اند.کمترین میزان بارش متعلق به استان یزد با 59 درصد است. با توجه به کمبودهای فصل پاییز با توجه به بارش‌های فصل زمستان هنوز 17 درصد با میانگین بلندت مدت فاصله داریم.

وی با اشاره به این از امروز هوای گرم‌تر می‌شود، گفت: در 3 روز اول سال نو هوای بهاری خواهیم داشت و هموطنان می‌توانند به سفرهای نوروزی بروند.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه گفت: از جمعه هفته آینده نیز سیستم‌های بارش‌زا در کشور فعال می شوند.

وی در ادامه گفت: اما در روزهای ابتدای سال نو بارش باران نخواهیم داشت.

دمای هوا طی چند روز آینده 10 درجه افزایش می‌یابد

پرویز رضازاده مدیر کل دفتر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز گفت: تا روز دوشنبه افزایش دما را شاهد خواهیم بود. افزایش بالای 10 درجه‌ای دما در نیمه شمالی به صورت تدریجی خواهد بود همچنین افزایش دما در نیمه جنوبی کشور کمتر از 10 درجه است.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که تا پایان هفته بارشی نخواهیم داشت، گفت: از اواخر روز دوشنبه الگوی بارشی از شمال غرب وارد کشور شده و آخر روز دوشنبه آذربایجان غربی را تحت تأثیر قرار می دهد ضمن این که در ادامه سواحل دریای خزر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیر کل دفتر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اعلام این بارش باران در روز چهارشنبه در سواحل دریای خزر ادامه دارد گفت: شرایط حادی ایجاد نمی‌کند و شدت زیادی ندارد.

رضازاده بیان کرد: از روز پنجشنبه به بعد انتظار داریم شدت بارش‌ها نیز بیشتر شود.

هشدار هواشناسی درباره بارش‌ها در برخی از استان‌‌ها

ابراهیم فتاحی مدیر پژوهشکده هواشناسی نیز در ادامه به اعلام پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای ماه‌های آینده پرداخت و گفت: با توجه به این‌که سال آبی گذشته، پاییز خشکی داشته‌‌ایم و زمستان پربارشی داشته‌ایم اما این بارش‌ها به معنی این‌ نیست که وضعیت به حالت نرمال بازگشته است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر در بیشتر بخش‌ها شرایط خشکسالی را تجربه می‌کنیم، افزود: فروردین و اردیبهشت سال آینده در بخش‌های جنوب غرب و غرب کشور شرایط نرمال بین 10 تا 15 درصد پیش بینی می‌شود.

فتاحی همچنین اظهار داشت: در بخش‌های شمال شرقی گلستان خراسان رضوی و خراسان شمالی شرایط نرمال و 10 تا 15 درصد کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود ضمن این که در سایر نقاط شرایط نرمالی را خواهیم داشت.

پیش‌بینی سال آبی جاری با 15 درصد زیر شرایط نرمال

وی با اشاره به این که پاییز خوبی از نظر بارندگی نداشته‌‌ایم، گفت: سال آبی جاری 10 تا 15 درصد شرایط زیر نرمال را خواهیم داشت.

فتاحی تأکید کرد: با توجه به این وضعیت بخش‌های مختلف وزارت کشاورزی، وزارت نیرو برنامه‌ریزی های خود را اعمال کنند.

اردکانی مشاور عالی سازمان هواشناسی نیز به گزارشی درباره وضعیت 10 ساله گذشته در مورد جو پرداخت و گفت: در ایران متأسفانه سازمان هواشنسای موقعیت خودش را نیافته است.

وی در ادامه افزود: در 10 سال گذشته 3 سال ناهنجاری عجیب در جو رخ داده است.

مشاور عالی سازمان هواشناسی گفت: طی سال‌های 1998، 2005 و 2010 این ناهنجاری رخ داده است. در طول این 10 سال میانگین دما 1.2 تا 1.4 افزایش یافته است. در سال 2010 نسبت به 2005 حدود 46 صدم دما بالا بوده است.

وی افزود: در قطب نیز 12 میلیون کیلومتر مربع یخ‌پوشی وجود دارد که در دسامبر گذشته 1.3 میلیون کیلومتر مربع کم شده است و این تنها به دلیل گرم شدن دمای هوا بوده است.

اردکانی اظهار داشت: افزایش دما در برخی کشورها مانند روسیه باعث آتش‌سوزی، در پاکستان بروز سیل را در پی داشت.

وی بیان کرد: در برخی کشورها نیز دمای هوا چندین درجه کاهش یافته استت.

اردکانی با اشاره به این که فصل پاییز خشک بوده است، گفت: امیدواریم در فصل‌های زمستان و بهار این خشکی برطرف شود.

در ادامه صناعی در پاسخ مبنی بر این‌که آیا امکان دارد تالاب‌ها با وضعیت بحرانی در سال آینده مواجه شوند؟ اظهار داشت: در مجموع 83 درصد بارش‌های مورد نیاز را دریافت کردیم اما هنوز 17 درصد هنوز فاصله داریم. در فصل پاییز تنها 30 درصد بارش‌ها را دریافت کرده‌ایم اما بارش‌های زمستان نتوانست کمبود بارش‌های پاییز را جبران کند.

رئیس سازمان هواشناسی همچنین اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که حدود 10 تا 15 درصد بارش‌ها کمتر از میانگین باشد.

وی در ادامه افزود: 2 سال گذشته وضعیت بسیار بدی داشتیم و 2 سال خشک را پشت سر گذاشته ایم و اگر تالاب‌ها امروز کمبود آب دارند ناشی از وضعیت کمبود بارش‌ها از 2 سال پیش است. 8 استان درگیر این وضعیت شده‌اند و با روند حاکم در کشور و این‌که در منطقه نیمه خشک قرار گرفته‌ایم مصرف بالای آب، افزایش سرانه آب بالاست، همه این موارد دست به دست هم می‌دهیم که بارش نرمال یک سال نتواند کمبودهای سال گذشته را جبران کند. برداشت بی رویه آب، باعث شده سطح سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته و بارش ها نمی تواند پاسخگوی کم آبی تالاب ها باشد.

وی تأکید کرد: اگر بارش‌های امسال در حد نرمال باشد نمی‌تواند تالاب‌های کشور را نجات دهند.

صناعی با اشاره به وضعیت تالاب پریشان گفت: تالاب پریشان در حال حاضر خشک شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تالاب‌ها با شرایط بحرانی مواجه می‌شوند یا خیر؟ گفت: به بحران نمی‌رسیم چراکه مدیریت آب در کشور موفق بوده است؛ با توجه به سدهای احداث شده می‌توان این مسئله را مدیریت کند.

پیش‌بینی کاهش 3 درجه‌ای دما در تابستان سال آینده نسبت به امسال

اردکانی نیز درباره احتمال تبخیر آب در سال آینده گفت: امسال به دلیل پوشش برف در کوه‌های البرز باعث شود تا مرکز فشار کم تابستانی شدت کمتری داشته باشد و تابستان امسال از شدت کمتری برخوردار باشد.

تبخیر آب در تابستان سال آینده کمتر می‌شود

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تبخیر آب امسال نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

اردکانی تصریح کرد: با توجه به پوشش برف در کوه‌های البرز به احتمال 80 درصد، میانگین دمای هوا در تابستان آینده حدود 3 درجه کاهش می‌یابد.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 168

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 140

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 335

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 325

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 369

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 336

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 207