خدمات سایت


متن کامل خبر

به دنبال التهاب در بازار طلا و ارز صادر شد ، دستور حراج روزانه سكه طلا

آرشیو
پس از چند روز التهاب در بازار ارز و طلا، بانك مركزي نخستين واكنش نسبت به تحولات بازار را با صدور دستور حراج روزانه سكه در بانك كارگشايي نشان داد.
1389/07/07 05:25:42 ق.ظ

در چند روز اخير قيمت انواع سكه طلا و ارزهاي معتبر به ويژه دلار آمريكا با افزايش كم‌سابقه مواجه شد؛ به طوري كه هر قطعه سكه به قيمت 365 هزار تومان نيز به فروش رسيد. همچنين نرخ دلار ديروز تا رقم 1140 تومان نيز افزايش يافت.روز گذشته اما پس از چند روز سكوت بانك مركزي در مورد تحولات بازار سكه، مديرعامل بانك كارگشايي از دستور بانك مركزي براي حراج روزانه سكه تا اطلاع ثانوي خبرداد.به گفته وي، بانك مركزي به منظور جلوگيري از افزايش كاذب قيمت‌ها در بازار اين دستور را صادر كرده است. به گفته برخي از فعالان بازار، اعتراضات اخير صنف طلا فروشان به ماليات ارزش افزوده همراه با افزايش قيمت جهاني طلا و نيز افزايش نرخ دلار در بازار داخلي از علل اصلي افزايش قيمت سكه در روزهاي اخير بوده‌اند. به گفته فعالان بازار، بانك مركزي ديروز به صورت محدود اقدام به عرضه دلار به بازار كرد كه تا حدودي، از افزايش قيمت آن جلوگيري به عمل آمد. به نظر مي‌رسد، بانك مركزي قصد دارد با دخالت در بازار ارز و طلا، از افزايش بيش از حد قيمت اين دو كالاي مرجع جلوگيري نمايد.

در پی افزایش کاذب قیمت انواع سکه در بازار، بانک مرکزی دستور حراج روزانه سکه توسط بانک کارگشایی را صادر کرد.

مدیرعامل بانک کارگشایی در گفت‌وگو با «مهر» از تصمیم بانک مرکزی برای افزایش عرضه سکه در بازار خبر داد و گفت: براساس دستور بانک مرکزی به این بانک و در راستای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها در بازار، حراج سکه روزانه شد. پیش از این، بانک کارگشایی فقط در روزهای زوج اقدام به حراج سکه مي‌کرد.

علی عادلی با بیان اینکه جلسات بانک کارگشایی درباره تصمیم‌گیری و بررسی وضعیت بازار سکه نیز تا اطلاع ثانوی روزانه شد، اظهار داشت: به تشخیص بانک مرکزی انواع سکه طلا در بسته‌هاي 100 تایی عرضه مي‌شود، ضمن اینکه حراج روزانه سکه تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

روز گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید بین 338 تا 365 هزار تومان فروخته می‌شد. همچنین صرافی‌ها در تابلوها قیمت خرید سکه طرح جدید را 333 تا 350 هزار تومان نيز اعلام کردند. سکه تمام طرح قدیم نیز به قیمت 338 تا 365 هزار تومان فروخته می‌شد که قیمت خرید آن نیز در تابلوی صرافی‌ها بین 333 تا 337 هزار تومان در نوسان درج شده است.

همچنین نیم سکه روز گذشته در بازار تهران بین 168 تا 170 هزار تومان فروخته و قیمت خرید آن نیز رقمی بین 164 تا 165 هزار تومان گزارش شد. ربع سکه نیز به قیمت 86 هزار تومان فروخته می‌شد. قیمت خرید آن نیز در تابلوی صرافی‌ها 83 هزار تومان اعلام شده است.

دلار 1130 تومان شد

صرافی‌های واقع در میدان فردوسی دیروز سه‌شنبه هر دلار آمریکا را بین 1110 تا 1115 تومان خریداری و بین 1130 تا 1140 تومان فروختند. گزارش مهر از قیمت انواع ارز در صرافی‌های واقع در میدان فردوسی نشان مي‌دهد: قیمت دلار در بازار تهران در نوسان و رو به افزایش است به نحوی که هر دلار آمریکا در تابلوی صرافی‌ها بین 1110 تا 1115 تومان خریداری و بین 1130 تا 1140 تومان فروخته مي‌شد. قیمت دلار آمریکا در پایان روز گذشته به 1110 تومان رسید. در همین حال، یورو نیز دیروز سه‌شنبه رقمی بین 1445 تا 1450 تومان خریداری و 1470 تا 1480 تومان نیز فروخته مي‌شد. همچنین هر پوند انگلیس رقمی بین 1715 تا 1730 تومان خریداری و بین 1735 تا 1770 تومان نیز در تابلوی صرافی‌ها اعلام فروش شده است. دلار کانادا نیز رقمی بین 1065 تا 1070 تومان خریداری و بین 1080 تا 1110 تومان نیز فروخته مي‌شود. فرانک سوئیس نیز در تابلوها 1090 تومان خریداری و 1110 تومان فروخته می‌شود.

برخی فعالان بازار ارز تهران در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سوال که قیمت‌های لحظه‌ای ارزهای مختلف به ویژه دلار از چه مرجعی پرسیده و به مشتریان اعلام مي‌شود؟ مطرح کردند: در این زمینه مرجع خاصی وجود ندارد و صرافی‌ها از طریق ارتباط تلفنی قیمت‌های مختلف را جویا و به هر نحوی که بخواهند به مشتریان اعلام مي‌کنند.

سكوت بانك مركزي در برابر بازار متلاطم دلار و يورو

با وجود اينكه نظام شناور مديريت شده نرخ ارز اجازه فراتر رفتن قيمت ارز از يك نرخ مشخص را نمي‌دهد، بانك مركزي در برابر افزايش شديد و كاذب قيمت دلار و يورو از ابتداي هفته جاري سكوت كرده و اقدامي انجام نداده است.

به گزارش باشگاه خبري «توانا» ،در روزهاي گذشته با آغاز مرحله دوم از اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده براي 12 صنف مختلف، بيشترين مقاومت و اعتراض از سوي صنف طلافروشان ابراز شد و همين امر موجب شد كه قيمت طلا و انواع قطعات سكه در بازار كشور در اين روزها با افزايش شديد و كاذب مواجه باشد.

بنابراين گزارش، صرافان نيز كه در زمره صنف طلا و جواهر فعاليت دارند، به صورت غيرمنطقي قيمت دلار را افزايش داده‌اند كه همين امر موجب ايجاد جوي نامطلوب در بين فعالان اقتصادي از جمله واردكنندگان شده است.

اين در حالي است كه براساس نظام ارزي شناور مديريت شده كه در اقتصاد ايران حاكم است، قيمت ارز در بازار داخلي تنها در محدوده‌اي قابليت نوسان دارد و در صورت افزايش يا كاهش بيش از حد، بانك مركزي موظف به ورود به بازار و كنترل نوسانات شديد ارزي است.

از ابتداي هفته گذشته تاكنون قيمت دلار در بازارهاي غيررسمي داخلي 1060 تومان به تدريج افزايش يافت و به 1120 تومان رسيد و برخي گزارش‌ها حاكي است روز گذشته يورو از مرز 1480 تومان فراتر رفته است.

اين قيمت‌ها در حالي از سوي صرافان اعلام مي‌شود كه سايت رسمي بانك مركزي نوسان قيمت دلار آمريكا از ابتداي هفته جاري تا كنون را كاملا برخلاف آنچه در واقع اتفاق افتاده، اعلام مي‌كند.

به گزارش بانك مركزي، قيمت هر دلار آمريكا در ابتداي هفته جاري معادل 1026 تومان بود كه پس از كاهش تا مرز 1024 تومان، مجددا روز گذشته به سطح 1026 تومان رسيده است.

با اين وجود به نظر مي‌رسد در صورت تداوم روند فعلي و عدم ورود بانك مركزي به منظور تنظيم بازار ارز، قيمت دلار در بازارهاي واقعي كشور كماكان روند صعودي و كاذب در پيش داشته باشد.

پيگيري‌هاي خبرنگار فارس براي كسب اطلاع از نظرات و برنامه‌هاي بانك مركزي در خصوص وضعيت فعلي بازار ارز تاكنون بي‌نتيجه مانده است.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 20

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 229

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98