خدمات سایت


متن کامل خبر

تفاوت‌های مردان و زنان در هنگام مواجهه با استرس

آرشیو
در هنگام برخورد با سختی‌ها و موقعیت‌های استرس‌زا معمولا احساسات مردان دچار وفقه می‌شود، اما در عوض شدت احساسات در زنان افزایش پیدا می‌کند.
1389/07/11 01:36:44 ق.ظ

معمولا بسیاری از زنان شکایت می‌کنند که همسرشان در هنگام بحث‌ و جدل‌ها به حرف‌هایشان گوش نمی‌دهند. اما دانشمندان معتقدند این موضوع می‌تواند کاملا درست باشد. دانشمندان متوجه شدند که مردان در هنگام مواجه شدن با موقعیت‌های استرس‌زا به طور کل از لحاظ احساسی دچار مشکل می‌شوند، این در حالی است که در همین موقع زنان از لحاظ احساسی پاسخگوتر می‌شوند.

مطالعات دانشگاه ساوث کارولینا با هدف بررسی عکس‌العمل مردان و زنان در هنگامی که در موقعیت‌های پرتنش قرار می‌گیرند انجام شده است. در این مطالعات مشخص شد زمانی که مردان عصبانی به نظر می‌رسد فعالیت‌های قسمت‌های خاصی از مغز که مسوول فهمیدن احساس دیگران است دچار اخلال می‌شود. این در حالی است که در همین مواقع فعالیت‌ قسمت‌های گفته شده در زنان افزایش پیدا می‌کند.

پروفسور مارا ماتر از دانشگاه کالیفرنیان در این باره گفت: این اولین تحقیقاتی است که نشان می دهد رفتار مردان و زنان در هنگام روبه رو شدن با استرس با یکدیگر تفاوت‌های چشم‌گیری دارد. در این مواقع زنان بهتر می‌توانند حالت چهره دیگران را تشخیص دهند، در حالی که مردان در شناخت و دریافت احساس دیگران با مشکل روبه رو می‌شوند.

مردان در موقعیت‌های استرس‌زا از لحاظ احساسی عقب‌نشینی می‌کنند در حالی که زنان بیش‌تر به دنبال پشتوانه‌های احساسی می‌گردند. در این مواقع مردان نسبت به حالت چهره، ترس و عصبانیت پاسخ کم‌تری نشان می‌دهند و از لحاظ شنیداری هم دچار مشکل می‌شوند.

در این تحقیق از گروهی از مردان و زنان خواسته شد به تصاویر چهره‌های مختلف تحت شرایط گوناگون نگاه کنند. در هر دو گروه فعالیت‌هایی در قسمت‌هایی از مغز که مسوول پردازش بینایی و قسمت‌هایی که مسوولیت پردازش حالات چهره بودند دیده شد. هم‌چنین میزان هورمون کورتیزول که یکی از نشانه‌های استرس در انسان‌هاست در طول مدت تحقیقات بررسی شد.

این بررسی‌ها نشان داد مردان در هنگامی که در موقعیت‌های استرس‌زا قرار دارند نه تنها فعالیت قسمت‌هایی از مغز آن‌که مسوول پردازش حالات چهره است کاهش پیدا می‌کند بلکه میزان هماهنگی بین قسمت‌هایی از مغز که احساسات مرتبط با حالات چهره را تحلیل می‌کند نیز کم‌ می‌شود. اما در زنان در هنگام بروز استرس دقیقا عکس این حالت اتفاق می‌افتد.

پروفسور ماتر در این باره گفت: این مطالعه نشان می‌دهد تاثیر استرس روی مردان و زنان به شکل کاملا متفاوتی بروز پیدا می‌کند. بنابراین شما نباید انتظار داشته باشید که مردان دقیقا مانند زنان از خود واکنش نشان دهند.

تحقیقات قبلی روانشناسان نیز نشان داده بود زنان و مردان وقتی تحت استرس قرار می‌گیرند به شیوه‌های متفاوتی عمل می‌کنند.

زنان در این مواقع در ارتباطات اجتماعی شرکت کرده و سعی می‌کنند با دیگران دوست و صمیمی شوند. در حالی که مردان در شرایط استرس درست مقابل این رفتار را انجام می‌دهند و ضد اجتماعی می‌شوند.

فشارخون زنان در این شرایط کمتر از مردان افزایش می یابد، هر چند پس از رسیدن به سنین یائسگی ، این تفاوت کمتر خواهد شد. این امر اثر استروژن را در این بین نشان می‌دهد. واکنش زنان نسبت به استرس طیف وسیع‌تری را نشان می دهد، به عبارت دیگر زنان بیشتر تنش های خارجی را احساس می کنند و این به دلیل طرز نگاه خاص آنان به جنبه های مختلف زندگی است. در حقیقت مردان در یک زمان تنها مراقب یک چیز هستند، اما زنان مراقب همه جا هستند. به نظر می رسد جدا از جنسیت، تجارب اوایل دوران کودکی نیز اثر عمیقی بر شیوه برخورد با تنش های خارجی داشته باشد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 24

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 97

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79