خدمات سایت


متن کامل خبر

آغاز به کار سي‌امین هفته فناوری خاورمیانه / جیتکس بدون ایران

آرشیو
دبي: روز گذشته سي‌امین دوره هفته تکنولوژی خاورمیانه (جیتکس تکنولوژی) آغاز به کار کرد. اين نمايشگاه كه چند سالي است نام خود را به هفته فناوري خاورميانه تغيير داده است، امسال از تاريخ 25 لغايت 29 مهرماه با حضور بيش از 3 هزار و 500 غرفه از كشورهاي مختلف جهان برگزار مي‌شود.
1389/07/25 03:22:25 ب.ظ

اولین دوره این نمایشگاه سال 1981 با حضور 46 شرکت کننده محلی و 3 هزار و 8 بازدید کننده کار خود را آغاز کرد.

سال گذشته 88 درصد از بازدیدکنندگان این نمایشگاه را کشورهای خاورمیانه، 7 درصد آفریقا و آمریکا و اروپا و 5 درصد آسیا و استرالیا تشکیل مي‌داده است.

مساحت جیتکس سي‌ام 76 هزار مترمربع است که 3 هزار و پانصد شرکت در مجموع این فضا را به خود اختصاص داده‌اند. امسال هم درجیتکس بسیاری از کشورها در غالب غرفه‌های کشوری حضور پیدا کردند که تعدادشان 65 کشور است. از این تعداد کشورهای افغانستان، دانمارک، فنلاند، یونان، عراق، سوریه و اوکراین اولین باری است که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

جدیدترین شركت‌هایی هم که امسال نخستین حضورشان را در جیتکس سی‌ام شاهد هستیم بر اساس لیستی که برگزارکنندگان این نمایشگاه در روز نخست آن منتشر کرده‌اند، عبارتند از: آمازون، بلک بری، ایسوس، گوگل، هوواوی، آی بی ام و نوکیا.

جیتکس جدید در 8 بخش

مسوولان برگزاری جیتکس طی چند سال گذشته سعی داشته اند که در هر دوره برگزاری بخشی جدید را در کنار سایر بخش‌ها اضافه کنند و بر همین اساس امسال سی‌امین دوره این نمایشگاه در 8 بخش جداگانه برگزار مي‌شود که برخی از این بخش‌ها در ادامه مي‌آید.

جیتکس مجلس: این بخش از جیتکس میزبان مدیران مطرح شركت‌های جهانی به منظور برگزاری همایش‌های جانبی است.

گلف کامز: يكي از بخش‌های مهم نمایشگاه است که در حوزه ارتباطات موبايل، ثابت، IP و ماهواره‌اي، آخرين دستاوردها درخصوص شبكه‌هاي ارتباطي، موبايل و كاربردهاي مختلف آن، شبكه‌هاي نسل آينده، فناوري IP، ارتباطات ماهواره‌اي و راهكارهاي زيرساختي را به مخاطبان ارائه مي‌دهد.

بخش راهکارهای کسب و کار جیتکس (Gitex Business Solutions): از دیگر بخش‌های جیتکس است که به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری B2B در حوزه فناوری اطلاعات برای کشورهای خاورمیانه شناخته شده است. راهکارهای بانکی و مالی، راهکارهای هوش تجاری، رایانش ابری و مجازی‌سازی، راهکارهای مدیریت ارتباط با مشتری و راهکارهای تجارت الکترونیکی از مباحثی است که در بخش راهکارهای کسب و کار معرفی مي‌شود.

الکترونیک مصرفی یا بخش Consumer Electronics: به معرفی جدیدترین فناوری‌ها در بخش لوازم الکترونیکی مي‌پردازد. صوت و تصویر، عکاسی و تصویربرداری دیجیتالی، بازی‌های رایانه‌ای و دستگاه‌های جانبی و مسیریاب‌های ماهواره‌ای از جمله محصولات و خدمات این بخش است.

بخش کنفرانس یا همان Global Conference نیز میزبان کنفرانس‌های جذاب برای شرکت‌کنندگان در جیتکس است.

بخش نرم‌افزارهای موبایل: این بخش امسال برای اولین بار است که در این نمایشگاه ارائه شده است که در آن تولیدکنندگان نرم‌افزار و سرگرمي ‌به ارائه دستاوردهای خود مي‌پردازند.

جیتکس بدون ایران

امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته شركت‌هاي ايراني، به رغم عدم حضور غرفه كشوري در اين نمايشگاه حضور دارند. به نظر مي‌رسد عدم برپایی غرفه ایران به شکل مجزا باعث شده تا بر تعداد شركت‌های ایرانی که خود به تنهایی اقدام به برپایی غرفه مي‌کنند اضافه شده باشد، اما از سویی دیگر برخی از نام‌هایی که سالیان گذشته به نوعی نماینده ایران در این نمایشگاه محسوب مي‌شدند، امسال عطای جیتکس را به لقایش بخشیده‌اند.

البته اين موضوع تنها مختص به شركت‌هاي ايراني نيست و شركت‌هاي مطرح و بزرگي كه طي سال‌هاي گذشته از حاضران پروپاقرص نمايشگاه جيتكس بودند، اينك جاي خود را به شركت‌هاي آسيايي به ويژه آسياي جنوب شرقي داده‌اند.

از طرفي شركت‌هايي كه سابقه حضور پرطمطراق طي سال‌هاي گذشته در اين نمايشگاه را داشته‌اند، طي سال‌هاي اخير با در اختيار گرفتن غرفه‌هاي كوچك‌تر و استفاده از طراحي و دكوراسيون‌هاي سال‌هاي قبل در صدد حضور كم هزينه تر در اين نمايشگاه هستند. به عبارتي اين شركت‌ها با حداقل هزينه در جيتكس شركت مي‌كنند.

احمد علیپور، مدیرعامل لاوان در این باره مي‌گوید: هر چند که حضور شركت‌های ایرانی در مقایسه با شركت‌هایی از کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار ناچیز است، اما به نظر مي‌رسد که این تنها شركت‌های ایرانی نیستند که تمایلی به حضور در نمایشگاه ندارند، بلکه یک بررسی اجمالی از روند کیفی نمایشگاهی چون جیتکس در طول سه سال گذشته نشان دهنده افت کیفی شرکت‌کننده‌ها در این نمایشگاه است.

او ادامه مي‌دهد: این کاهش حضور به دلیل ماهیت جیتکس نیست؛ چرا که این نمایشگاه همواره سعی کرده بعد از هر دور برگزاری، دوره بعدی را با تجربه‌های اندوخته شده پربارتر برگزار کند اما اینکه این هدف طی سه سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده به دلیل شرایط اقتصادی امارات است؛ چرا که به نظر مي‌رسد رشد امارات به پایان رسیده است.

کوروش عباسی، مدیر روابط عمومي‌ آواژنگ سیستم که شركتش امسال در قالب غرفه در این نمایشگاه حضور دارد نیز درباره کاهش استقبال شركت‌های ایرانی از نمایشگاه مي‌گوید: شركت‌هایی که سال‌های گذشته در این نمایشگاه بودند الان تجربه بیشتری دارند و بزرگتر شده‌اند، در نتیجه این نمایشگاه دیگر پاسخگوی نیازهای آنها نیست.

تعطیلی غرفه ایران

جدا از حضور مستقل برخی از شركت‌های ایرانی در این نمایشگاه، اما در حالی که همانند سال‌های گذشته شركت‌های کوچک توانسته بودند با حمایت‌ها و سوبسیدهای دولت پا به این نمایشگاه گذاشته و در غرفه‌های کشور حضور داشته باشند، اما بعد از گذشت چند سال از حضور غرفه ایران در جیتکس، امسال به دلیل عدم حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی، غرفه کشوری ایران در نمایشگاه جیتکس 2010 برپا نشده است.

امیراشکان تربیت‌جویی مجری غرفه ایران در نمایشگاه بين‌المللی فناوری اطلاعات دبی (جیتکس) با بيان مطلب فوق و با بیان اینکه از سال 2003 تا سال 2009 ایران در نمایشگاه جیتکس دارای غرفه کشوری بود، گفت: در 6 سال اخیر شركت‌های فناوری اطلاعات ایرانی محصولات و خدمات خود را در این رویداد بين‌المللی با حمایت ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی ارائه مي‌کردند، اما امسال هیچ یک از ارگان‌ها از حضور ایران در این نمایشگاه حمایت نکردند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط ایران در جامعه جهانی، استراتژی مناسب ایران باید حضور پررنگتر در این نمایشگاه مي‌بود نه اینکه خودمان را از این رویداد كنار بكشيم. به گفته وی کشورهای دیگر همچون بحرین از عدم حضور ایران در این نمایشگاه استفاده مي‌کنند در حالی‌که فناوری آنها قابل مقایسه با ایران نیست.

هزينه‌هاي شركت در جيتكس

شركت‌كنندگان در نمايشگاه جيتكس شامل دو گروه كلي (غرفه‌داران و بازديدكنندگان) مي‌شوند.

گروه اول شامل شركت‌هاي توليدكننده، عرضه و توزيع كننده، ارائه‌دهنده خدمات و ... و گروه دوم شامل افراد حقيقي و حقوقي است كه به منظور آشنايي با تكنولوژي و كالاهاي جديد، اخذ نمايندگي از شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه و ... به اين نمايشگاه مراجعه كرده‌اند.

شركت در نمایشگاه بين‌المللی فناوری اطلاعات دبی هزينه‌هايي براي شركت‌هاي داوطلب دارد كه اجاره بهاي غرفه يكي از اين هزينه‌ها است. به طور كلي هزينه اجاره غرفه در سي‌امین نمايشگاه جيتكس به ازاي هر متر مربع 486 دلار است و از آنجا كه حداقل متراژ غرفه در اين نمايشگاه 12 مترمربع است، هر شركت براي اجاره حداقل 12 متر بايد مبلغي حدود پنج هزار و 832 دلار، معادل شش ميليون و 415 هزار و 200 تومان بپردازد.

به هزينه اجاره غرفه با حداقل متراژ، هزينه‌هايي مانند طراحي غرفه و دكوراسيون، چاپ كاتالوگ، دستمزد و حقوق غرفه‌داران، پذيرايي، هداياي تبليغاتي و... را اضافه كنيد كه حداقل هزينه براي انجام اين امور نيز حدود 3تا 4ميليون تومان اعلام شده است.

تا اينجا شركت‌هاي خصوصي داوطلب شركت در نمایشگاه بين‌المللی فناوری اطلاعات دبی (جیتکس) با يک حداقل هزينه 10 تا 11 ميليون توماني مواجه هستند که اگر به اين هزينه‌ها حدود يك ميليون تومان بابت هزينه اقامت در هتل، بليت هواپيما و خورد و خوراك و اياب و ذهاب اضافه كنيد، با توجه به تعداد ميهمانان هر شركت مي‌توانيد حداقل هزينه‌ها را محاسبه كنيد. به عنوان مثال، يك شركت كوچك با حداقل 5 تا 6 نفر شامل مديران و پرسنل، حداقل حدود 16 تا 17 ميليون تومان يا به عبارتي 14 هزار و 500 دلار براي حضور در اين نمايشگاه هزينه كرده است.

اگر اين عدد را در تعداد غرفه‌داران امسال كه 3500 عدد است ضرب كنيم، متوجه مي‌شويم برگزاري اين نمايشگاه براي برگزاركننده آن حداقل 50 ميليون دلار یعنی بالغ بر 50 ميليارد تومان سود دربردارد و این تازه بخشي از درآمدهای ناشی از شرکت‌کنندگان است چون روش‌های مختلف تبلیغی نیز درآمدهای سرشاری نصیب این نمایشگاه منطقه مي‌کند.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! image کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! 1402/12/23

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری یک کلاهبردار اینستاگرامی که تحت عنوان قالیشویی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 102

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد image اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد 1402/12/22

اپل برای ساخت تبلیغات در بخش‌های متنوعی از اپ‌ استور، از هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 109

اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود image اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود 1402/12/22

به‌نظر می‌رسد تراشه نسل بعدی کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 از قدرت بالایی برخوردار باشد و حتی از A18 Pro اپل بهتر عمل کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

تغییر بزرگ ساعت‌های سامسونگ؛ گلکسی واچ مربعی می‌شود image تغییر بزرگ ساعت‌های سامسونگ؛ گلکسی واچ مربعی می‌شود 1402/12/22

سامسونگ احتمالاً می‌خواهد نسل بعدی ساعت‌های هوشمند خود را با نمایشگر مربعی طراحی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین (Notcoin) در سایت Getgems image راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین (Notcoin) در سایت Getgems 1402/12/21

اخیرا امکان پیش فروش Notcoin از طریق بازار پیش از عرضه فراهم شده است. در ادامه با راهنمای گام به گام پیش فروش نات کوین همراه باشید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50