خدمات سایت


متن کامل خبر

مانور مهار نرخ در بازار اجاره

آرشیو
وزير مسكن ديروز در جريان افتتاح 2 هزار واحد مسكوني در شهر جديد پرند در پاسخ به پرسش «دنياي اقتصاد» درباره راهكار مدنظر براي كنترل اجاره‌بها اعلام كرد: هفته آينده خبر خوشي از بازار اجاره مي‌شنويد كه موجب بهبود وضعيت اجاره‌نشين‌ها خواهد شد؛
1390/03/26 01:41:52 ق.ظ

پيگيري‌ها در اين باره حاكي است: هماهنگي‌هايي با بنگاه‌هاي مسكن شده تا در قالب مانور«مهار اجاره»، موجران اجازه افزايش بيش از 10 درصد نرخ‌ها را نداشته باشند. با اجراي اين طرح، مشاوران املاك بايد با استناد به اجاره‌نامه‌هاي سال قبل كه نسخه سوم آن در بنگاه موجود است، سقف مشخصي براي اجاره‌بهاي سال 90 در نظر بگيرند.

فراز و فرود بازار اجاره فصلي است برخي شانتاژ مي‌كنند

تعيين سقف براي ميزان رشد اجاره‌بها

گروه مسكن- ليلا درخشان: به دنبال اعلام تازه‌ترين گزارش از وضعيت اجاره‌بها در تهران كه مركز آمار، چند روز پيش آن را منتشر كرد، يك اقدام سريع براي بازار اجاره در نظر گرفته شده، به طوري كه وزارت مسكن با همكاري مشاوران‌املاك به زودي مانور «مهار نرخ اجاره» را برگزار مي‌كند.

اين تصميم جديد در حالي فعلا به عنوان تنها اقدام ممكن براي كنترل اجاره‌بها در نظر گرفته شده كه تعداد قابل توجهي طرح و سياست و برنامه نيز براي ساماندهي بازار اجاره

در شهر تهران، روي ميز وزير مسكن قرار دارد.

علي نيكزاد، وزير مسكن روز گذشته در جريان افتتاح 2100 واحد مسكوني در شهر جديد پرند كه نيمي از آن به مسكن‌مهر اختصاص داشت، اعلام كرد: «براي مستاجرها خبر خوشي داريم، به زودي اتفاقاتي مي‌افتد كه وضعيت اجاره‌بها را بهبود خواهد داد.»

پيگيري‌هاي خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» درباره جزئيات خبر خوش وزير مسكن حاكي است: با همكاري مشاوران‌املاك، موجران مجاز مي‌شوند در حد معيني نرخ اجاره را افزايش دهند. اين مانور كه به احتمال خيلي زياد از اول تابستان به اجرا در مي‌آيد، با نظارت وزارت مسكن خواهد بود؛ به طوري كه براي كليه قراردادهاي اجاره سقف نرخ رشد در نظر گرفته مي‌شود و هر قرارداد بايد حداكثر 9 تا 10 درصد نسبت به قرارداد سال89، افزايش نرخ داشته باشد.

مرجع نرخ رشد اجاره نسخه سوم قراردادهايي است كه در بنگاه‌هاي مسكن آرشيو مي‌شود و مشاوران‌املاك به محض آغاز مانور، موظف مي‌شوند قبل از تنظيم قراردادهاي اجاره نرخ‌هاي سال گذشته را مرور كرده و حداكثر 10 درصد اضافه بر آن را مبناي اجاره‌بهاي تابستان90 قرار دهند.

به گزارش «دنياي‌اقتصاد» تفاوت عمده در محتويات مانور مهار نرخ با پيشنهادهاي قبلي در اين است كه در اين مانور اجاره‌بهاي آپارتمان‌ها به‌صورت دستوري تعيين نمي‌شود، بلكه براي نرخ رشد اجاره سال90 محدوديت‌ در نظر گرفته شده است كه به موجب آن افزايش بيش از نرخ تورم جايز نيست.

به اين ترتيب اگر چه در حال حاضر بخشي از قراردادهاي اجاره در بنگاه‌هاي املاك تنظيم نمي‌شود، اما براي اجاره‌نامه‌هايي كه از مجراي درست منعقد مي‌شود، حد و حدود مشخصي در نظر گرفته شده است كه اجراي آن بر عهده مشاوران‌املاك است.

تمدن: اگر تقاضا پاسخ بگيرد اجاره زياد نمي‌شود

مرتضي تمدن، استاندار تهران روز گذشته در حاشيه مراسم افتتاح مسكن‌مهر در پرند در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» مبني بر اينكه با توجه به اعلام آمارها درباره رشد 25 درصدي اجاره‌بهاي مسكن در تهران و تاكيد رييس اتحاديه املاك درباره رشد 10 درصدي اين نرخ، استانداري چه راهكاري براي كنترل نرخ دارد؟ گفت: متاسفانه در بازار اجاره جو رواني و شانتاژ به وجود آمده است.

برخي با شايعات و دامن‌زدن به آنها مي‌خواهند بازار مسكن را نابسامان نشان دهند. استاندار در عين حال تصريح كرد: معمولا اوايل خرداد يك مقداري بازار اجاره با افزايش قيمت و تحرك همراه است كه اگر پاسخ درستي به آن داده شود، نرخ اجاره كنترل مي‌شود.

تمدن همچنين افزود: فراز و فرود بازار اجاره فصلي است و براي محاسبه ميانگين نرخ اجاره بايد معدل شاخص‌بها در پايان سال را نگاه كرد و برخي تنش‌هاي فصلي اجاره را نبايد به حساب كل سال گذاشت.

مسكن‌مهر شوخي‌بردار نيست

استاندار تهران با بيان اينكه تعادل بين عرضه و تقاضاي مسكن به منظور كنترل قيمت‌ها به عنوان يك سياست در استان تهران در حال اجرا است، گفت: اين شوخي‌بردار نيست كه به تقاضاي 45 هزار متقاضي مسكن‌مهر پاسخ داده شود و قطعا تحويل واحدها در شهرهاي جديد بر بازار اجاره تهران تاثيرگذار خواهد بود.

برخي با شانتاژ نان مي‌خورند

تمدن در ادامه گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» تصريح كرد: برخي با شانتاژ قصد ايجاد تشويش در بازار مسكن را دارند. اين افراد بهتر است بروند از راه حلال ارتزاق كنند و بي‌جهت براي برهم زدن بازار مسكن تلاش نكنند.

آرزوي زندگي در پرند

خبرنگاران روز گذشته براي رسيدن به پرند نزديك يك‌ساعت در مسير بودند و اين سوال براي آنها ايجاد شد كه آيا ساكنان مسكن‌مهر در پرند بايد در طول روز 2 ساعت از زمان مفيد‌شان را به مسافرت بين تهران و پرند اختصاص دهند و آيا با اين وضعيت ميل به سكونت در اين واحدها وجود دارد؟

استاندار تهران در پاسخ به اين پرسش اعلام كرد: زندگي در شهرهاي جديد نظير پرند آنقدر جذابيت دارد كه زندگي كردن در اين مناطق براي برخي‌ها به آرزو تبديل شده است.

تمدن افزود: معادل ساكنان واحدهاي ساخته‌شده در پرند، از تقاضا در بازار اجاره تهران كاسته مي‌شود.

افزايش ضريب سرعت مسكن‌مهر

وزير مسكن پيش‌تر اعلام كرده بود با تحويل 30 هزار واحد مسكوني قبل از تابستان، تقاضا را در بازار اجاره كاهش خواهيم داد. اين در حالي است كه روز گذشته 2 هزار واحد مسكوني افتتاح شد و گفته شد 8 هزار واحد ديگر نيز همزمان در ساير شهرهاي استان تهران به بهره‌برداري رسيده است.

علي نيكزاد، وزير مسكن در مراسم ديروز در اين باره به «دنياي‌اقتصاد» گفت: اين 10 هزار واحد در شهرهايي نظير رباط‌كريم و پرند افتتاح شد و براي 20 هزار واحد باقي مانده ضريب سرعت تحويل را افزايش داديم و به زودي در پرديس و هشتگرد و پرند عمليات واگذاري آغاز خواهد شد.

7 ميليون‌تومان بيشتر را نمي‌پذيريم

نيكزاد همچنين در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: در پروژه مپسا كه امروز واحدهاي آن را تحويل داديم سهم آورده نقدي متقاضيان بين 6 تا 7 ميليون تومان بوده است. اما در هر حال نمي‌پذيريم كه سهم آورده نقدي متقاضيان از 7 ميليون بيشتر باشد؛ مگر اينكه مواردي نظير آسانسور و پاركينگ در ساخت واحد به كار رفته باشد.

غضنفري: روش ساخت مسكن بايد تغيير كند

سرپرست وزارت صنايع كه براي افتتاح 900 واحد مسكوني‌مهر ساخته‌شده به روش صنعتي‌‌سازي در فاز 3 پرند در اين مراسم شركت كرده بود، گفت: بايد روش‌هاي سنتي ساخت مسكن در كشور تغيير كند.

مهدي غضنفري با اشاره به اقدام شركت مپسا افزود: كارخانه‌هاي توليد مسكن پيش‌ساخته هيچ نگراني از بابت بازار كار نداشته باشند و با قوت به فعاليت خود ادامه دهند.

غضنفري تاكيد كرد: اگر از 25 ميليون واحد مسكوني، 5 ميليون را به شكل صنعتي و نيمه‌صنعتي بسازيم، مي‌توانيم شاهد صرفه‌جويي بسيار زيادي باشيم. بر اين اساس براي ساخت 5 ميليون واحد به صورت صنعتي 5/4 ميليون تن در مصرف فولاد، 15 ميليون تن در سيمان و 55 ميليارد كيلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جويي خواهيم داشت.

وي تاكيد كرد: به اين ترتيب اگر ميانگين قيمت ساخت مسكن را قيمت سال 88 در نظر بگيريم و با فرمول فوق از سال 89 تا سال 1404 اگر 5 ميليون واحد مسكوني را به روش صنعتي بسازيم، شاهد 30 ميليارد تومان صرفه‌جويي خواهيم بود.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 211

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50