خدمات سایت


متن کامل خبر

در این صد سال، بر IBM چه گذشت؟

آرشیو
IBM، شرکت صد ساله ی پر سابقه ی فناوری اطلاعات است و در طی این مدت کمک های زیادی به پیشرفت تکنولوژی کرده. اما چه کمک هایی؟
1390/03/28 09:21:27 ق.ظ

گذشته از این، این شرکت در تمام این صد ساله، با همه ی پستی و بلندی ها توانسته ترقی و پیشرفت خود را به صورت پایدار ادامه دهد. چه چیزی باعث این پیشرفت پایدار شده است؟ IBM چه راهی را پیموده؟ چه فناوری هایی را ارائه داده و چه تحولاتی را رقم زده است؟ با ما باشید تا در ادامه مطلب به آن چیز هایی بپردازیم که در طی این 100 سال، IBM را مشغول خود کرده بودند.

بگذارید سخن را از توماس جی.واتسون شروع کنیم. کسی که با 40 سال مدیریت بر IBM، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه این شرکت داشته است. او می گوید: «من باور دارم اگر تشکیلاتی بخواهد با چالش های تغییردادن جهان روبه رو شود، باید آماده باشد که هرچیزی را در خودش تغییر دهد. به جز اعتقاداتش را»

اعتقادات همان واژه کلیدی است که به دنبالش بودیم. IBM تفکر بلند مدت را اعتقاد خود می داند و پاداش آن را در رشد ارزش سهامش می بیند. بر طبق نمودار زیر می بینیم که ارزش سهام آی.بی.ام از 1915 تا به حال، تا چه اندازه رشد داشته است. بر طبق همین نمودار IBM می گوید اگر پدر بزرگ شما در سال 1915 صد سهم IBM را می خرید، امروز شما 200 میلیون دلار ثروت داشتید!

این پیشرفت در شرایط سختی حاصل شده است. در شرایطی که بیشتر شرکت ها رو به نزول می رفتند. از بیست و پنج شرکت بزرگ صنعتی در سال 1900، فقط دوتای آن ها تا 1960 دوام آوردند و از 25 شرکت برتر در سال 1961، فقط شش تای آن ها تا به امروز باقی مانده اند. پس می بینیم که IBM باید در طول این دوره، تغییرات زیادی کرده باشد. همین طور هم هست. البته یک چیز ثابت مانده و آن تفکر دراز مدت است که از زمام داری واتسون تا به حال، اعتقاد IBM بوده.

- آی.بی.ام چگونه برای خودش یک فرهنگ ساخت؟

آی.بی.ام همیشه سعی کرده که نمایندگان فروشش را راضی نگه دارد. این کار هم ریشه در همان زمان توماس جانسون دارد که با تجلیل کردن از نمایندگان فروش عمده و تشویق آن ها، توانست به اوج موفقیت در فروش محصولات IBM برسد.افزون بر این، IBM از سال 1963 به بعد، برنامه ای را تدارک دید که در آن به رهبران تکنیکی برجسته IBM اجازه داده می شد که پروژه ی مورد علاقه خود را بدون نگرانی از محدودیت های موجود و با امکانات مناسب پی بگیرند. تا به امروز 231 نفر توانسته اند خود را اثبات کرده و در این برنامه برگزیده شوند. بدانیدکه برگزیده شدن در این برنامه بزرگترین افتخاری است که هر محقق، مهندس یا برنامه نویسی می تواند در IBM کسب کند.

- آیا در سابقه IBM هیچ اشکالی وجود ندارد؟

مسلما سابقه هیچ کس بی عیب و نقص نیست. IBM هم در صد سال گذشته با تحلیل هایی اشتباه، در برخی زمینه ها شکست هایی را متحمل شده است. برای مثال IBM پیش بینی کرده بود که کامپیوتر PCjr به یک موفقیت بزرگ دست خواهد یافت. اما این طور نشد. در زمینه سیستم عامل هم، این شرکت نتوانست موفق عمل کند و OS/2 سر انجام پس از مدتی تلاش، شکست خورد.

IBM همچنین یک سرویس آنلاین به نام Prodigy هم ارائه داد که شامل سرویس های مختلفی مثل خبر، آب و هوا، خرید اینترنتی، بازی، قرعه کشی، سفر و خیلی چیز های دیگر بود. اگرچه ایده ی چنین سرویسی خوب بود، اما آی بی ام نتوانست در این زمینه به موفقیت برسد.

- موفقیت های بسیار بزرگ IBM چه بوده اند؟

اگر پیروزی های آی.بی.ام، بیشتر و بزرگ تر از شکست هایش نبودند، این شرکت هرگز 100 سال دوام نمی آورد. اگر به سال 1973 برگردیم، می بینیم که این شرکت بار کد UPC را اختراع کرد. چیزی که امروز به طور گسترده تقریبا روی جلد همه ی کالا ها یافت می گردد. این یکی از اختراع ها و موفقیت های بزرگ آی.بی.ام بود.

IBM در طول این دوره به پزشکی هم وارد شده و قصد دارد انقلابی در نابود کردن باکتری ها به پا کند. علاوه بر این؛ تکنولوژی های IBM در زمینه ی بهداشت و درمان هوشمند و دیجیتالی کردن سوابق پزشکی بیماران، از سال 2009 در استان گوانگ دونگ چین، به کار گرفته می شوند.

از ابر کامپیوتر واتسون هم که حتما شنیده اید. کامپیوتری که توانست با هوش مصنوعی سرشار خود، در مسابقه Jeopardy برنده شود! ژئوپاردی مسابقه ای است که در آن سوالاتی از تاریخ، هنر، ورزش، علم، جغرافی و ... طرح شده و شرکت کنندگان با پاسخ درست به این سوالات می توانند در آن برنده شوند. در این مسابقه واتسون سوالات را به زبان طبیعی می شنید و به زبان طبیعی هم پاسخ می داد و توانست در رقابتی سه شبه، 2 رقیب قدرتمند خود را شکست دهد.

در کل IBM در اختراع و اکتشاف و پژوهش، سابقه ای طولانی و البته موفق دارد.

- موفقیت تجاری IBM در قرن 21:

ساموئل جی پالمیستانو، رئیس و مدیر عامل آی بی ام می گوید: «اگر تجارت شما مبتنی بر حرکت به سوی آینده است، پس نباید با احساسات خود، به گذشته وابسته باشید.» این هم یکی دیگر از اعتقاداتی است که IBM را می چرخاند.

پس بگذارید از گذشته بیرون بیاییم و به قرن بیست و یکم برسیم؛ تا ببینیم که آینده IBM چگونه خواهد بود. باید گفت که در ده سال اخیر، سیر صعودی IBM شیب بیشتری گرفته و از سال 2000 تا کنون، این شرکت توانسته سود خالص سالانه خود را به 15 میلیارد دلار برساند. در همین مدت، آي بی ام 58 میلیارد دلار روی تکنولوژی هایی با پتانسیل بالا سرمایه گذاری کرده و همین باعث شده که رشد سودش از 37 درصد به 46 درصد برسد. همه این ارقام نجومی، بر قدرتمند تر شدن IBM گواهی می دهند و بنابر این، از این به بعد، باید بیشتر به امید فناوری های بهتر باشیم.

در تولد صد سالگی IBM میگوییم: شاید این غول فناوری اطلاعات، با اين روش ها تا 200 سال هم عمر کند! البته باید گفت که IBM در این مدت، فناوری هاي بسيار بسیار زيادي را اختراع کرده است. که شرح تمامي آن ها در اين مطلب نمي گنجيد و بنابر این ما فقط خلاصه ای از مهمترین نظر شما در مورد آینده این شرکت و فناوری های جدید تری که می توانند عرضه شوند چیست؟ با دیگران به اشتراک بگذارید.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اندروید ۱۵ از دسترسی اپراتورها به لوکیشن گوشی جلوگیری می‌کند؟ image اندروید ۱۵ از دسترسی اپراتورها به لوکیشن گوشی جلوگیری می‌کند؟ 1403/01/09

به‌لطف سیستم جدید اندروید ۱۵، احتمالاً جلوگیری از دسترسی اپراتورها به موقعیت مکانی گوشی امکان‌پذیر می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4

تعداد کاربران هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ به‌زودی از ۱۰۰ میلیون نفر عبور می‌کند image تعداد کاربران هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ به‌زودی از ۱۰۰ میلیون نفر عبور می‌کند 1403/01/09

هوش مصنوعی سامسونگ تنها برای مدل‌های منتخب عرضه می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4

ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد image ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد 1403/01/09

شیائومی از ریش‌تراش مقرون‌به‌صرفه‌ی Mijia S200 با قابلیت‌های هوشمند و موتور قدرتمند رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 8

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد image اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد 1402/12/22

اپل برای ساخت تبلیغات در بخش‌های متنوعی از اپ‌ استور، از هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 113