خدمات سایت


متن کامل خبر

ذخاير طلای كشور به مرز بی‌ ‌سابقه رسيده است

آرشیو
رئيس كل بانك مركزی در مراسم روز ملی صادرات اعلام كرد در حال حاضر ذخاير طلای كشور به مرز بی‌سابقه رسيده و به اندازه مصرف 10 سال كشور ذخاير طلا در بانك مركزی موجود است.
1389/07/28 02:37:09 ب.ظ

محمود بهمني امشب در مراسم روز ملي صادرات در صدا و سيما اعلام كرد:‌ با وجود ركود اقتصادي در سال 2008 و 2009 كه تمام كشورهاي دنيا با مشكل مواجه بودند اما با اين وجود صادرات ايران در اين دو سال 10 درصد رشد داشته و در مجموع 18.3 ميليارد دلار در سال 87 صادرات صورت گرفته و سال گذشته اين رقم به 23 ميليارد دلار افزايش يافت و سال جاري نيز صادرات كشور 39 درصد رشد داشته است.

رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد:‌علي‌رغم ركود اقتصاد جهاني ايران از نظر توليد ناخالص داخلي هفدهمين اقتصاد جهان را دارد و پشتوانه اقتصاد كشور بسيار قوي است.

وي با بيان اينكه ايران صادركننده نفت است، گفت: در گذشته ايران دومين ذخاير گازي جهان را داشت كه امروزه با ذخاير كشف شده در شمال كشور در رديف اولين ذخاير دنيا قرار گرفته است.

رئيس كل بانك مركزي با استقبال از پيشنهاد رئيس اتاق بازرگاني ايران مبني بر شكايت بخش خصوصي ايران به مجامع حقوقي بين‌المللي از كشورهاي تحريم‌كننده ايران گفت: واقعيت اين است كه تحريم اقتصادي بر اساس دولت‌ها نبوده بلكه اين تحريم‌ها متوجه ملت‌ها و بخش خصوصي اقتصاد بوده است و بايد فعالان بخش خصوصي ده‌ها شكايت حقوقي در سازمان‌هاي جهاني داشته باشند.

بهمني افزود: بر اساس گزارش بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول ايران 100 ميليون دلار ذخاير ارزي و هزاران هزار ذخاير نهفته دارد.

وي تاكيد كرد:‌مطمئنا كشورهايي كه در شرايط كنوني تحريم با ايران محدوديت رابطه اقتصادي داشته‌اند در آينده روابطمان را با آنها تغيير مي‌دهيم.

رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه ذخاير طلاي ايران نسبت به سه سال گذشته چندين برابر شده است، گفت: ميانگين ذخاير كشور از 656 ميليون دلار به هزار و 356 ميليون دلار رسيده و ده‌ها تن ذخاير طلاي كشور افزايش يافته است.

بهمني خاطرنشان كرد: كل مصرف طلاي كشور 30 تن در سال است و ذخاير كنوني بقدري است كه اگر 10 سال آينده هم يك گرم طلا وارد كشور نشود هيچ مشكلي پديد نمي‌آيد.

وي گفت: با تغيير سبد ذخاير ارزي كشور حدود 4 ميليارد دلار افزايش ذخاير براي كشور پديد آمد و در حال حاضر موازنه پرداخت‌هاي ايران مثبت شده و طراز بازرگاني به نفع كشور مثبت شده است.

رئيس كل بانك مركزي اضافه كرد: گرچه تورم جهاني در حد يك تا 2 درصد افزايش مي‌يابد اما با حفظ ذخاير مطمئن در 15 قلم كالاي اساسي هيچ دليلي براي نگراني از تورم وجود ندارد.

بهمني افزود: بر اساس همان روشي كه نرخ تورم تك رقمي شد و به 8.9 درصد رسيد با همان روش سبد 359 قلم كالا بررسي مي‌شود و تورم كنوني محاسبه و اعلام مي‌شود.

وي افزود: در اين سبد مصرفي مسكن 28 درصد وزن دارد.

بهمني با بيان اينكه هدفمندي يارانه‌ها بر اساس تورم پائين اجرا مي‌شود، گفت: ديگر نگراني وجود ندارد كه تورم در مرز 29 درصد باشد بلكه امروز تورم در حد قابل قبول است.

بهمني با بيان اينكه ارز كشور براي واردات و معاملات بازرگانان به كار مي‌رود از مردم درخواست كرد به جاي سرمايه‌گذاري در خريد ارز به اميد كسب سود در آينده سرمايه‌هاي خود را در بازار بورس وارد كنند زيرا در 5 سال گذشته شاخص كل بازار بورس از 9 هزار واحد به 18 هزار واحد افزايش يافته درحالي كه نرخ ارز در اين مدت بسيار كمتر از اين رقم افزايش يافته است.

بهمني با اشاره به سرمايه‌گذاري 75 ميليارد دلاري در پروژه‌هاي نفتي داخل كشور، گفت:‌ نتايج اين سرمايه‌گذاري در 3 ، 4 سال آينده مشخص مي‌شود.

بهمني همچنين از افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات خبر داد و گفت: با مصوبه دولت حدود 800 ميليون يورو از محل ذخاير ارزي براي افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات و حدود 200 ميليون دلار براي افزايش سرمايه صندوق ضمانت صادرات اختصاص يافت.

وي همچنين از اختصاص وام ارزي با برخ لايبر به علاوه يك درصد به صادركنندگان پرداخت مي‌شود. همچنين وثيقه ضمانت‌نامه صادراتي از 3 درصد به 2 درصد كاهش يافت.

رئيس كل بانك مركزي افزود: با توجه به محدوديت حواله‌هاي ارزي توسط برخي كشورها و تحريم برخي از بانك‌ها صرافي بانك‌هاي خصوصي و ساير صرافي‌هاي خصوصي فعال شده و انتقال حواله‌هاي ارزي به صورت غير مستقيم انجام مي‌شود.

بهمني همچنين خواستار اختصاص 15 ميليار دلار از ذخاير ارزي براي افزايش سرمايه بانك‌ها شد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 155

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 70

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66