خدمات سایت


متن کامل خبر

چهار دلیل که واقعیت افزوده زندگیتان را تغییر خواهد داد

آرشیو
البته جت های جنگنده ی نظامی، خیلی وقت است که با نشان دادن اطلاعات واقعیت افزوده به خلبان، به او توانایی های فوق انسانی ای برای تصمیم گیری فوق سریع در ارتفاعات بالا و در هنگام جنگ می دهند...
1390/04/01 03:26:24 ق.ظ

واقعیت افزوده فناوری ای است که به ما اجازه می دهد دنیای مجازی را به دنیای واقعی ببریم یا شاید هم دنیای واقعی را به دنیای مجازی. در واقع هدف واقعیت افزوده به وجود آوردن یک حالت تعاملی بین واقعیت و دنیای مجازی است. این تعامل گاهی به داستان های علمی تخلیلی شبیه می شود. فردی که عینکی به چشم می زند و به هر چیز که نگاه می کند، اطلاعاتی درباره اش می یابد.

البته در مورد شما داستان به این صورت است که باید اسمارتفون خود را جلوی چشمتان بیاورید و اطلاعات مختلف را مشاهده کنید. تفاوت در این جاست که شما برای مبارزه با بیگانه ها یا کارهای شوم و بد خواهانه از واقعیت افزوده استفاده نخواهید کرد. بلکه این فناوری به کمکتان می آید تا زندگی را آسان تر کنند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره واقعیت افزوده بیابید و کشف کنید که چرا این فناوری می تواند زندگیتان را تغییر دهد...

در چند سال اخیر واقعیت افزوده راه خود را از آزمایشگاه ها به اپ استور باز کرده و ما معتقدیم که در چند سال آینده، این فناوری راه خود را به زندگیتان باز خواهد کرد.

هنوز، خیلی از زمانی که نمایشگر های مولتی تاچ iOS و اندروید برای مردم عادی شده بودند؛ نگذشته بود که اپلیکیشن هایی مانند Layar و گوگل SkyMap، توانستند واقعیت افزوده را از آزمایشگاه های تحقیق و توسعه خارج کرده و آن را به مسیر اصلی خود هدایت کنند. برای بیشتر ما این اپلیکیشن ها بیش از اینکه جنبه کاربردی داشته باشند، به دلیل ايده ی تازه ای که مطرح می کنند، جنبه ی سرگرمی دارند. اما در چند سال آینده با وجود پیشرفته تر شدن تکنولوژی واقعیت افزوده، اشیاء دیجیتالی دیگر به یک عنصر متداول در زندگی مردم تبدیل می شوند.

البته جت های جنگنده ی نظامی، خیلی وقت است که با نشان دادن اطلاعات واقعیت افزوده به خلبان، به او توانایی های فوق انسانی ای برای تصمیم گیری فوق سریع در ارتفاعات بالا و در هنگام جنگ می دهند. در همین حال، اولین اپ های واقعیت افزوده برای مصرف کنندگان، فقط کمی از یک اسباب بازی برتر بودند. اپلیکیشن هایی که به کاربر اجازه می دادند ارواح مجازی را در دنیای واقعی مشاهده کند. اما این وضع پایدار نمی ماند. روش دریافت اطلاعات آینده ی ما، می تواند به همان جذابیت نشستن در کابین F-35 باشد!

- نقشه یابی یکپارچه

1.jpg

امروز نقشه های بینگ و گوگل، می توانند به ما نماهایی از سطح خیابان های بیشتر شهر ها نشان دهند. اما شما به زودی می توانید اطلاعات خیلی بیشتری از آن ها دریافت کنید. بنابر این نقشه های آنلاین به تدریج به یک دنیای سه بعدی تبدیل خواهند شد که شما می توانید در آن گردش کنید و بتوانید استریم های زنده ی ویدئویی، رسانه های اجتماعی و داده های تحت وبی را که مخصوص موقعیت فعلی شما هستند، دریافت نمایید. می توانیم حتی تا همین سال 2012 از نقشه ها انتظار داشته باشیم که بتوانند ویدئو های زنده را از میلیون ها دوربین متصل به وب، دور هم جمع کرده و به شما این امکان را بدهند که بتوانید از پی.سی خود، به هر خیابانی در جهان بروید و در آن گردش کنید.

- تبلیغات با واقعیت افزوده:

در چند سال گذشته، تعدادی از کمپانی های تولید اتوموبیل – به خصوص مینی و تویوتا – در تبلیغاتشان از واقعیت افزوده استفاده کرده اند. مدل تبلیغاتی به این گونه است که پس از نصب اپلیکیشن مخصوص روی کامپیوترتان، باید بار کد یا هر شاخص مخصوص دیگری را روبه روی وب کم کامپیوتر قرار دهید تا اپلیکیشن آن را به صورت یک شیء سه بعدی (مثلا خود اتوموبیل) روی صفحه نمایش شما نشان دهد. پس با تکان دادن و یا چرخاندن شاخص مربوطه، اتوموبیل سه بعدی درون صفحه هم تکان می خورد یا می چرخد.

در نمایشگاه E3 امسال، سونی پلتفرم خود را در این حوزه عرضه کرد. این پلتفرم که SmartAR (واقعیت افزوده هوشمند) نام دارد، می تواند اشیاء سه بعدی را بدون هیچ بار کد یا شاخص مخصوصی در صفحه رندر کند و قابلیت تعاملی را هم به آن بیافزاید. بنابر این در چند سال آینده باید در انتظار تبلیغات فراگیری باشید که از واقعیت افزوده استفاده خواهند کرد. تصور کنید که قبل از خرید یک گوشی موبایل، می توانید آن را به طور مجازی مورد بررسی قرار دهید و سپس به طور آنلاین سفارش دهید.

- HUD های متصل به وب

این عالی است که داده های واقعیت افزوده می توانند روی صفحه نمایش موبایل شما دیده شوند. اما خیلی متداول نیست که موبایل دائم جلوی چشممان باشد و از دریچه ی مانیتور به جهان نگاه کنیم. از سوی دیگر شیشه ی جلوی اتوموبیل ها می تواند یک HUD خوب برایمان باشد. HUD یا Head-Up Display به هرگونه نمایشگری می گویند که برای استفاده از آن مجبور به چرخاندن سر خود نباشیم. به عبارت دیگر، HUD نمایشگری است که همواره جلوی چشممان باشد و ما را محدود نکند.

در دوسال اخیر، مرسدس بنز و بی ام دبليو، HUD های زیمنس را در ماشین های سطح بالای خود به کار گرفتند. البته شرکت شورلت هم این قابلیت را در مدل کاماروی امسال تعبیه نمود. از سوی دیگر کمپانی «اسپرینگ تک»، یک افزونه ی 400 دلاری را تولید کرده که اطلاعات را روی شیشه ی جلوی اتوموبیل نمایش می دهد. حتی اپلیکیشن هایی هم در اپ استور و اندروید مارکت موجود است که چنین کاری را به طور ابتدایی برایتان انجام می دهند!

وقتی چنین امکاناتی در محصولات سطح بالا و سطح پایین فراگیر شود، آنگاه شاهد خواهیم بود که اپلیکیشن های واقعیت افزوده ای مانند Layar پا به میدان می گذارند و تجربه ی شما را از رانندگی متحول می کنند.

- دنیای هولوگرافیک:

همین الان هم واقعیت افزوده وابستگی زیادی به دنیای مجازی دارد. مدل فعلی برای استفاده از واقعیت افزوده این است که آبجکت های مجازی روی تلفن شما پدیدار شوند و به کمک دوربین، با واقعیت تطابق و تعامل یابند.

اما مایکل بُو (Bove) پژوهشگر MIT و یکی از پیشگامان واقعیت افزوده، در حال توسعه ی فاز بعدی تکامل واقعیت افزوده است. یعنی هولوگرام ها! تیم آقای Bove قبلا هم هولوگرام های آزمایشی ای ساخته بودند که از دوربین کینکت و یک مک بوک که به یک نمایشگر هولوگرافیک متصل شده بود؛ برای تعامل با کاربر استفاده می کردند.

چالش کنونی این است که راهی پیدا کنیم تا هولوگرافیک بتواند با قیمتی ارزان تر و سایزی کوچکتر به کمک مصرف کننده بیاید. اگر این امر محقق شود، می توانید انتظار داشته باشید که وقتی در فضای شهر خود قدم می زنید، با اشیاء هولوگرافیک بر خورد و با آن ها تعامل داشته باشید. در این صورت، هولوگرافیک از مراکز خرید گرفته تا پارکها و لابی های هتل ها؛ فراگیر خواهد شد. اگر این طور شود هولوگرافیک می تواند به معنای واقعی کلمه، واقعیت را افزوده کند!

- سخن آخر:

امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم چشم انداز روشنی از آینده ی واقعیت افزوده برای شما ترسیم کنید. از نظر شما واقعیت افزوده به چه زمینه های دیگری می تواند وارد شود؟ چقدر از تعامل با اشیاء مجازی و هولوگرافیک در واقعیت لذت می برید؟ نظر خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:

نظرات ثبت شده برای این خبر

mustafa
(1396/01/09)
بسیار عالی البته فناوری واقیعت مجازی سال ۱۹۷۲ میلادی در ارگان های امنیتی تنها ابر قدرت موجود در جهان متولد شد و بعدها به اخرین فرمول های ان رسیدند اما در دسترس نیست و سالها طول میکشد بدست مردم برسد به عنوان مثال صفحه تاچ در سال ۱۹۸۲ در برخی تولیدات تلفن های امریکا تجاری شده بود.

Captcha




وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد image وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد 1403/01/26

این حافظه 368 ترابایتی که داخل جعبه عرضه می‌شود، به یک پردازنده 12 هسته‌ای مجهز شده است و تقریباً 13 کیلوگرم وزن دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 25

کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند image کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند 1403/01/26

شایعات مربوط به اخراج نیروی‌ کار در تسلا، موجی از نگرانی را در میان کارمندان این خودروساز به‌راه انداخته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 20

هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد image هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد 1403/01/26

برخی از مدل‌های کارت‌ گرافیک RTX 4090 انویدیا همچنان از فاجعه‌ی ذوب‌شدن کانکتور پاور رنج می‌برند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 26

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 29

تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت image تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت 1403/01/25

تصاویر جدید هندزفری‌های آينده‌ی ناتینگ، رنگ‌های مختلف آن‌ها را به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

هفت خودروی جدید وارد سامانه یکپارچه خودروهای داخلی شدند image هفت خودروی جدید وارد سامانه یکپارچه خودروهای داخلی شدند 1403/01/25

طی روزهای پایانی هفته گذشته، هفت خودروی جدید در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی بارگذاری شدند که فروش آن‌ها به‌زودی آغاز می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

ایسر از دو لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی جدید رونمایی کرد image ایسر از دو لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی جدید رونمایی کرد 1403/01/22

همچنین نسخه به‌روزشده لپ تاپ 16 اینچی Nitro ایسر نیز معرفی شده که می‌توان آن را با پردازنده نسل فعلی اینتل Core یا AMD خرید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

دستیار کدنویسی گوگل جمنای به «اندروید استودیو» اضافه شد image دستیار کدنویسی گوگل جمنای به «اندروید استودیو» اضافه شد 1403/01/21

گوگل دستیار کدنویسی جمنای را با قابلیت‌های کاربردی به اندروید استودیو اضافه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37