خدمات سایت


متن کامل خبر

بسته ويژه برای بازار مسكن با يارانه هدفمند

آرشیو
سخنگوی كارگروه تحول اقتصادی از درخواست وزارت مسكن برای تدوين بسته جداگانه «يارانه» در حوزه ساخت‌وساز خبر داده و همزمان معاون ارشد وزير مسكن اعلام كرده است: تحقيقات درباره اثرپذيری اجرای قانون يارانه‌ها در بازار مسكن نشان مي‌دهد با اجرای اين قانون در بخش زمين و خريد ملك مسكوني اتفاق خاصی به لحاظ نوسان قيمتی نخواهد افتاد؛ اما در بخش ساخت ‌و ساز احتمالا هزينه تامين مصالح‌ افزايش پيدا می‌كند.
1389/06/06 12:51:13 ب.ظ

وام 22 ميليون توماني ساخت‌وساز براي صرفه‌جويي 30 درصدي انرژي

معاون وزير مسكن: قانون يارانه‌ها در بخش زمين بي‌تاثير است، اما هزينه تامين مصالح را افزايش مي‌دهد

بررسي نگراني انبوه‌سازان از بابت مسكن‌مهر در كارگروه تخصصي

فريد قديري

سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي از درخواست وزارت مسكن براي تدوين بسته جداگانه «يارانه» در حوزه ساخت‌وساز خبر داده و همزمان معاون ارشد وزير مسكن اعلام كرده است: تحقيقات درباره اثرپذيري اجراي قانون يارانه‌ها در بازار مسكن نشان مي‌دهد با اجراي اين قانون در بخش زمين و خريد ملك مسكوني اتفاق خاصي به لحاظ نوسان قيمتي نخواهد افتاد، اما در بخش ساخت‌وساز احتمالا هزينه تامين مصالح‌ افزايش پيدا مي‌كند.

نتايج اين تحقيق دامنه رشد قيمت فروش مصالح‌ساختماني را بين 8 تا 15 درصد پيش‌بيني كرده كه اگر از محل درآمد حاصل از هدفمندي يارانه‌ها، به‌صورت مستقيم رقمي براي پرداخت نقدي به كارخانه‌هاي توليد مصالح‌ساختماني انرژي‌بر، اختصاص پيدا كند، اين رشد قيمت، قابل كنترل خواهد بود.

وزارت مسكن براي جلوگيري از تاثير رشد احتمالي هزينه ساخت بر پروژه‌هاي مسكن‌مهر و همچنين ساير ساخت‌وسازها پيشنهاد كرده فارغ از تسهيلاتي كه قرار است از محل قانون يارانه‌ها براي بخش صنعت در نظر گرفته شود، حوزه مصالح‌ساختماني به‌صورت بخش مستقل در اين قانون مشمول حمايت قرار بگيرد.

محمدرضا فرزين سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي در اين باره به دنياي‌اقتصاد گفت: وزير مسكن ضمن طرح درخواست براي عضويت در كارگروه تحول اقتصادي، خواستار اين شده است كه بازار مسكن و به‌خصوص حوزه ساخت‌وساز به‌صورت ويژه و جداگانه در قانون يارانه‌ها ديده شود تا براي مقابله با هرگونه افزايش احتمالي هزينه‌هاي ساخت در اثر هدفمندي، تدابير خاص اعمال شود. فرزين افزود: پيش‌از اين، در كارگروه بررسي قانون يارانه‌ها، 10 بسته جداگانه براي نحوه اختصاص 30 درصد منابع حاصل از هدفمندي يارانه‌ها تهيه شده بود كه در قالب آن بخش‌هايي از جمله صنعت، كشاورزي، حمل‌و‌نقل درون‌شهري و برون‌شهري و پتروشيمي و پالايشگاه‌ها به‌صورت مستقيم مشمول دريافت يارانه نقدي مي‌شوند، اما با درخواست وزارت مسكن هم‌اكنون بررسي براي اضافه‌شدن بسته جديد تحت عنوان بسته مسكن شروع شده است. فرزين در عين حال تصريح كرد: هر چند در قانون يارانه‌ها، بخش ساخت‌وساز به خاطر افزايش هزينه توليد يكسري مصالح‌ساختماني انرژي‌بر، به نوعي در بسته صنعت ديده شده و مقرر شده است كارخانه‌هاي توليد مصالح انرژي‌بر از منابع 30 درصدي سهم ببرند؛ اما وزارت مسكن اصرار دارد اين بخش به‌صورت مستقل در قانون يارانه‌ها لحاظ شود.

فرجام «مسكن‌مهر» بعد از هدفمندي يارانه‌ها

معاون وزير اقتصاد در ادامه گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با اشاره به اينكه كارگروه تحول اقتصادي تدابير لازم را براي جلوگيري از افزايش هزينه تامين مصالح‌ساختماني توسط سازنده‌ها در نظر مي‌گيرد، گفت: بخشي از نگراني‌هايي كه در حوزه ساخت‌وساز وجود دارد به مسكن‌مهر و قراردادهايي كه انبوه‌سازان در اين قالب امضا كرده‌اند، مربوط مي‌شود كه مقرر شده است نماينده وزارت مسكن در كارگروه، ابعاد كامل تاثير اين قانون بر مسكن‌مهر را تشريح كند تا براي آن تصميمات لازم اتخاذ شود.

در همين زمينه ابوالفضل صومعه‌لو معاون وزير مسكن به «دنياي‌اقتصاد» گفت: هم‌اكنون كليه واحدهاي مسكوني در حال ساخت در مسكن‌مهر براساس متر مربعي 300 هزار تومان توسط انبوه‌سازان ساخته مي‌شود و در قراردادهاي آنها قيد شده است؛ چنانچه تغييرات احتمالي قيمت ناشي از تغييرات نرخ سيمان و آهن نسبت به زمان انعقاد قرارداد، بيش‌از 20 درصد شود، ميزان مازاد آن نسبت به 20 درصد، به قيمت پايه تفاهم‌نامه افزوده خواهد شد.

وي همچنين افزود: سعي بر اين است از محل قانون يارانه‌ها و پرداخت نقدي به توليدكنندگان مصالح‌ساختماني انرژي‌بر، جلوي افزايش قيمت گرفته شود؛ در غير اين‌صورت به ازاي افزايش قيمت تامين مصالح و سهم آن در هزينه تمام شده ساختمان، قيمت ساخت مسكن‌مهر نيز با تغييراتي مواجه مي‌شود.

صومعه‌لو تاكيد كرد: معاونت امور مسكن و ساختمان وزارت مسكن برروي بسته هدفمندي يارانه‌ها كار كارشناسي انجام داده و دفترچه‌اي حاوي پيش‌بيني‌ها و تاثيرات آن بر بازار مسكن تهيه كرده كه محتواي اعداد و ارقام موجود در آن نشان مي‌دهد با اجراي قانون يارانه‌ها در بخش زمين اتفاقي نخواهد افتاد؛ اما در بخش ساخت‌وساز چون انرژي‌بر است و هزينه تامين انرژي زياد مي‌شود، به تبع تاثيري بر قيمت مصالح‌ساختماني خواهد گذاشت كه البته در اينجا سياست اين است كه رقم قابل توجهي از محل آزاد‌سازي منابع يارانه‌ها به بخش مسكن كمك شود.

تعادل قيمتي در بازار مسكن

معاون وزير مسكن با اشاره به اينكه از طريق بخش مسكن مي‌توان به تعديل نرخ تورم دست يافت، افزود: دولت به شدت بر كنترل قيمت مسكن تاكيد و توجه دارد، لذا ما اميدواريم افزايش احتمالي قيمت مصالح‌ساختماني انرژي‌بر براي سازنده‌ها جبران شود. صومعه‌لو همچنين تصريح كرد: اجراي قانون يارانه‌ها تاثيري بر بازار مسكن و قيمت خريد و فروش نخواهد گذاشت. وي افزود: در حال حاضر بازار مسكن در حالت تعادل قيمتي قرار دارد و به نظر مي‌رسد هم‌اكنون زمان مناسبي براي خريد‌هاي مصرفي باشد.

اين مقام وزارت مسكن افزود: سازنده‌هاي واحدهاي نوساز آماده بهره‌برداري تمايل دارند واحدهايشان را با تسهيلات عرضه كنند و حتي در مناطق مختلف شهر ديده مي‌شود فروشنده‌ها بخشي از ارزش ملك معامله‌شده را به‌صورت اقساط مدت‌دار از خريدار دريافت مي‌كنند.

صومعه‌لو همچنين گفت: خوشبختانه چند ماه قبل از اجراي قانون يارانه‌ها، ساخت‌وساز رونق گرفته و در تهران حجم احداث واحدهاي مسكوني رشد متوسط 40 درصدي نسبت به سال گذشته پيدا كرده كه اين اتفاق مي‌تواند زمينه رشد قيمت مسكن تا پايان سال جاري را كور كند.

وي افزود: برخي منتظرند قانون يارانه‌ها قيمت مسكن را افزايش دهد؛ اما اجراي اين قانون تاثير قابل ملاحظه‌اي در قيمت نخواهد گذاشت.

يارانه‌ها بر قيمت مسكن تاثيرگذار است؟

در همين زمينه سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي نيز به «دنياي‌اقتصاد» گفت: اجراي قانون يارانه‌ها به‌صورت مستقيم بر قيمت مسكن تاثيرگذار نخواهد بود؛ اما تصميماتي كه كارگروه در قالب بسته پولي براي تغيير احتمالي سياست‌هاي پولي و مالي قبل‌از اجراي اين قانون اتخاذ مي‌كند، مي‌تواند بر روند نوسان قيمت‌ها در بازار مسكن موثر باشد. فرزين با بيان اينكه هم‌اكنون در يك كارگروه تخصصي، نمايندگان متشكل از كارشناسان بانك مركزي، اعضاي كارگروه اصلي يارانه‌ها و همچنين كارشناسان پولي و مالي مشغول تصميم‌گيري براي نحوه تعيين سياست‌هاي پولي هستند، افزود: قطعا مجموعه اين سياست‌ها به گونه‌اي تعريف خواهد شد كه در نهايت آثار آن به نوسان مثبت قيمت مسكن ختم نشود.

درخواست نيكزاد براي عضويت در كارگروه يارانه‌ها

سخنگوي طرح تحول اقتصادي همچنين از درخواست وزير مسكن براي عضويت در كارگروه اصلي قانون يارانه‌ها خبر داد و گفت: وزير مسكن درخواست كرده است در اين كارگروه حضور دائمي پيدا كند.

در كارگروه اصلي تحول اقتصادي وزراي اقتصاد، صنايع، كشاورزي، كشور، راه‌وترابري، بازرگاني، اطلاعات، نفت و نيرو عضو هستند.

وام «نيمه‌صنعتي‌سازي» مسكن مي‌آيد

شوراي عالي مسكن با هدف تشويق انبوه‌سازان به صرفه‌جويي انرژي در ساخت‌وساز و همچنين هماهنگ كردن شيوه‌هاي معمول ساختمان‌سازي با قانون هدفمندكردن يارانه‌ها، تسهيلات بانكي جديدي براي پرداخت به سازنده‌ها در نظر گرفته كه طي روزهاي آينده بعد از تصويب و ابلاغ از سوي دولت، به اجرا گذاشته مي‌شود.

جزئيات تسهيلات جديد ساخت كه در اختيار دنياي‌اقتصاد قرار گرفته حاكي است انبوه‌سازاني كه در حالت سنتي‌سازي مسكن سه شرط فني را در جريان احداث رعايت كنند، به جاي وام 20 ميليوني، مشمول تسهيلات 22 ميليون توماني به ازاي هر واحد خواهند شد. اين سه شرط شامل به‌كارگيري سقف سبك، استفاده از ديوارهاي سبك و پنجره UPVC و شيشه دوجداره است.رعايت به‌كارگيري موارد فوق در ساختمان باعث خواهد شد 30 درصد صرفه‌جويي در مصرف انرژي در زمان استفاده از ساختمان توسط ساكنان، به‌وجود بيايد.وام 22 ميليون توماني كه به وام «نيمه‌صنعتي‌سازي» لقب خواهد گرفت حد وسط وام‌هاي 20 ميليون توماني سنتي‌سازي و 25 ميليون توماني صنعتي‌سازي است كه از آنجا كه همه ساخت‌وسازهايي كه طي ماه‌هاي اخير با روش‌هاي سنتي آغاز شده مي‌تواند سه شرط تبديل به نيمه‌صنعتي‌سازي را رعايت كرده و مشمول تسهيلات بيشتر بشوند.اين در حالي است كه تبديل ساخت‌وسازهاي سنتي به ‌صنعتي از زماني كه طراحي انجام مي‌شود غيرممكن است. به گزارش دنياي‌اقتصاد، تسهيلات جديد 22 ميليون توماني با هدف تشويق سازنده‌ها به رعايت مبحث 19 مقررات ملي ساختمان و صرفه‌جويي در مصرف انرژي طراحي شده است.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75