خدمات سایت


متن کامل خبر

با نسل بعدی چراغ‌های خیابانی آشنا شوید

آرشیو
چراغ های خیابان ها نقش مهمی در تامین ایمنی عابران و رانندگان در شب دارند، اما بسیار پرهزینه بوده و راندمان پایینی دارند.
1390/04/24 09:36:32 ب.ظ

به همین دلیل محققان به دنبال جایگزین هایی برای سیستم سنتی این چراغ ها هستند.

در یک شهر بزرگ، روشن کردن خیابان‌ها اقدامی لازم ولی در عین حال بسیار پرهزینه است. بر خلاف اتومبیل‌ها که می‌توانند به نور چراغ‌های جلو خودرو تکیه کنند، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تنها زمانی احساس امنیت می‌کنند که چراغ‌های خیابان، سطح جاده و پیاده‌رو را روشن کند. اما چراغ‌های خیابانی بسیار پرهزینه هستند و راندمان پایینی نیز دارند. اکنون یک سیستم آزمایشی ساخته شده که بسته به میزان آمد و شد، چراغ‌ها را روشن و خاموش می‌کند و می‌تواند در عین حفظ ایمنی، هزینه‌ها را کاهش دهد.

به گزارش پاپ‌ساینس، محققان موسسه فناوری باندونگ اندونزی، یک سیستم روشنایی خیابانی پاسخگو ساخته‌اند که می‌تواند نزدیک شدن ماشین را تشخیص داده و به صورت خودکار روشن شود. کلان‌شهر جاکارتا در اندونزی که هدف این پروژه است، بیش از 200 هزار چراغ در خیابان‌هایش دارد که روشن کردن آنها در سال 2007 / 1386، چیزی در حدود 17 میلیون دلار (حدود 18 میلیارد تومان) برای مسولان شهری هزینه داشت.

محققان این مرکز یک نمونه آزمایشی برای سیستم روشنایی خودکار ساخته‌اند که شامل یک دوربین، یک چراغ، یک رایانه و یک ماشین اسباب‌بازی است. دوربین با سرعت 25 فریم در ثانیه تصویربرداری را انجام می‌دهد و با تحلیل تصاویر توسط رایانه، مشخص می‌شود که چیزی که در حال نزدیک شدن است، واقعا یک ماشین است یا خیر. سیستم طراحی شده در 91 درصد موارد، عبور ماشین اسباب‌بازی با حداکثر سرعت 4 کیلومتر در ساعت را درست تشخیص می‌داد. با این وجود، با افزایش سرعت عبور دقت سیستم کاهش می‌یابد.

مطمئنا هنوز کارهای زیادی برای بهبود حساسیت سیستم باید انجام شود. همچنین باید آزمایش‌هایی انجام شود تا نحوه واکنش این سیستم نسبت به نزدیک شدن عابران پیاده و دوچرخه‌سواران؛ و همچنین عملکرد آن در شرایط مختلف آب‌وهوایی مشخص شود. اما در مجموع این سیستم، قدم اولیه و خوبی در راه خلق یک سیستم کارآمدتر برای روشن کردن خیابان‌ها است. سیستمی مانند این می‌تواند به کاهش مصرف انرژی در شهرهای سراسر دنیا کمک کند. شاید در این صورت دیگر نیازی نباشد تا برای تامین روشنایی خیابان‌ها، نگران طرح‌هایی مانند تزریق نانوذرات نوارنی به درختان باشیم.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 97

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79