خدمات سایت


متن کامل خبر

حادثه دلخراش در "لوناپارك" شيراز

آرشیو
این دستگاه متعلق به فردی به‌نام "ك" است و یك ماه پس از بازدید كارشناسان استاندارد، استفاده از آن به‌دلیل نداشتن شاخص‌های استاندارد، ممنوع اعلام شده بود....
1390/05/25 02:44:12 ق.ظ

ایسنا:یك شاهد عینی گفت: "به دلیل پاره شدن كابل سیم بكسل حایل، یكی از دو صندلی دستگاه سقوط آزاد كه دو سرنشین داشت در حالی به شدت با زمین برخورد كرد كه ترمز‌های اضطراری هم عمل نكرده بودند."

وی كه از بهره‌برداران این پارك بازی محسوب می‌شود، افزود: "این دستگاه متعلق به فردی به‌نام "ك" است و یك ماه پس از بازدید كارشناسان استاندارد، استفاده از آن به‌دلیل نداشتن شاخص‌های استاندارد، ممنوع اعلام شده بود."

این شاهد عینی با بیان این‌كه دو نفر مصدوم كه یك دختر 16 و یك پسر 17 ساله بودند، ده دقیقه اول كاملا بی‌هوش بوده و سپس به‌وسیله اورژانس به بیمارستان رجایی منتقل شدند، گفت: "متاسفانه هیچ فردی در این پارك و سایر پارك‌هایی كه وسیله بازی در آن قرار دارد، مسوولیت قبول نمی‌كنند."

او با بیان این‌كه معمولا حوادث مختلفی را در طول سال شاهد هستیم، اضافه كرد: "از روز پنجشنبه گذشته تا به امروز بارها با همه روزنامه‌ها و صدا و سیما تماس گرفته‌ام اما هیچ خبری منعكس نشده است."

وی گفت: "از نظر كارشناسان استاندارد هیچ یك از دستگاه‌های موجود دارای كیفیت قابل قبول نیست اما به‌راحتی و بدون هیچ نظارتی استفاده می‌شود؛ مردم نمی‌دانند برای تفریح از جانشان مایه می‌گذارند."

براساس این گزارش، دو عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص وقوع این حادثه در لوناپارك، اظهار بی‌اطلاعی كرده و فرصت خواستند تا پس از كسب اطلاعات كافی نظر خود را اعلام كنند.

"علی‌رضا پاك‌فطرت"، شهردار شیراز نیز در صحبت كوتاهی در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز به خبرنگار ایسنا گفت: "لوناپارك متعلق به كمیته امداد است و شهرداری نه به‌عنوان مالك و نه به‌عنوان بهره‌بردار هیچ دخالت و نظارتی بر كار آن ندارد."

وی با یادآوری این‌كه درآمد این پارك به شهرداری تعلق ندارد، گفت: "من پس از اطلاع، موضوع را به معاون اجرایی شهرداری منعكس كرده و این مساله را از بعد حقوقی پیگیری خواهیم كرد."

به گزارش ایسنا، شیراز با جمعیت یك میلیون و پانصد هزار نفر فاقد یك شهر بازی استاندارد است؛ تنها شهر بازی روباز كه به شهر بازی شاهد معروف بود نیز پنج سال قبل با هدف احداث مجتمعی تحت عنوان خلیج فارس و ایجاد هتل و بازارچه، به بخش خصوصی واگذار شد و عملا مردم از داشتن فضای بازی متداول در كلان‌شهرها محروم هستند.

"لوناپارك" به عنوان تنها شهربازی در ورودی شیراز و شمال این شهر در دامنه شرقی باباكوهی واقع شده و به‌واسطه موقعیت جغرافیایی، فضایی محدود و محصور دارد كه در روز گنجایش تعدادی كمی از شهروندان را دارد.

این پارك بازی پیش از این هم به‌دلیل تردد افراد لاابالی، اراذل و اوباش محلی، به‌دلیل نبود نظارت كافی مشكلاتی را برای خانواده‌ها به خصوص بانوان به‌وجود آورده بود و همین امر باعث دلزدگی جمع كثیری از شهروندان شده است.

این شاهد عینی كه خود یكی از بهره‌برداران دستگاه‌های بازی با سابقه 15 ساله در شیراز است، مدعی است:" دستگاه‌های بازی عمدتا توسط سازندگان داخلی و بدون توجه به استانداردها ساخته شده و هنگام نصب و استفاده نیز هیچ كارشناسی بر آن نظارت ندارد."

این فرد معتقد است: "وقتی دستگاهی از اساس، به صورت استاندارد ساخته نشود، به‌هیچ عنوان در بهره‌برداری نمی‌تواند استاندارد باشد؛ سال‌ها قبل تلاش كردیم دستگاه‌های بازی را از كشورهای صاحب نام و تولید كنندگان خارجی كه دستگاه‌های استاندارد تولید می‌كنند، وارد كنیم اما ظاهرا واردات اینگونه دستگاه‌ها نیز با مشكل مواجه است."

خبرنگار ایسنا با وجود تلاش برای دسترسی به مسوولان كمیته امداد به منظور پاسخگویی در خصوص حادثه لوناپارك، موفق به گفت‌وگو با این دستگاه‌ اجرایی نشد.

سرپرست بخش فلزی و ساختمانی اداره كل استاندارد فارس:

25 شهربازی استان فارس مشكل ایمنی دارند

به دنبال بروز حادثه در لوناپارك شیراز، "فرنگیس فرشادی" سرپرست بخش فلزی و ساختمانی اداره كل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس به خبرنگار ایسنا توضیح داد: بازرسی از 25 شهربازی استان فارس انجام شده و متاسفانه همگی مشكل ایمنی دارند؛ در حال انجام مناسبات برای توقیف و پلمپ وسایل این شهربازی‌ها هستیم.

وی افزود: در مورد حوادث شهربازی‌ و پارك‌های بازی، باید علت را مشخص كرد؛ عیوبی كه از نظر ایمنی ممكن است باعث حادثه شود، مد نظر اداره استاندارد قرار دارد اما گاهی ممكن است سهل انگاری فردی و یا انجام حركات خطر آفرین باعث بروز حادثه شده باشد.

فرشادی با بیان این‌كه شهربازی، پارك بازی، زمین بازی و تجهیزات بازی مشمول استانداردهای اجباری است، ادامه داد: اداره كل استاندارد استان فارس برای همه شهرداری‌های استان فارس نامه نوشت تا پارك‌ها و شهرهای بازی و تجهیزات موجود در آن را به این اداره كل برای بررسی امنیت دستگاه‌ها و فضا معرفی كنند اما هیچ پاسخ درستی تاكنون دریافت نشده است.

این مقام مسوول تصریح كرد: در شیراز، كمتر از 10 درصد پارك‌های بازی استاندارد هستند.

وی خاطرنشان كرد: اداره استاندارد به تنهایی نمی‌تواند مشكلات پارك‌ها و شهربازی‌های استان فارس را حل كند و نیاز به همت و تلاش همگانی دارد.

فرشادی اظهار كرد: شهرداری‌ها باید بهره‌بردار هر دستگاه را به اداره استاندارد معرفی كند تا عیوب فنی و روش‌های رفع ایراد را به هر بهره بردار اعلام كند و نتایج رفع عیوب را نیز بررسی نماید.

سرپرست بخش فلزی و ساختمانی اداره كل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس ادامه داد: بررسی‌ها و بازرسی‌ها نشان می‌دهد كه باید در انتظار حادثه‌های خطرناك و دلخراش در پارك‌ها و شهرهای بازی این استان باشیم.

وی با اشاره به حادثه لوناپارك شیراز، گفت: بازرسی از این شهربازی قبلا انجام شده و اعلام كردیم كه چندین دستگاه از جمله "چرخ فلك" و "جامپینگ" این شهر بازی فاقد استاندارد و ایمنی است.

فرشادی با تقدیر از همكاری سازمان بهزیستی، گفت:‌ سازمان بهزیستی همه مهدكودك‌ها را موظف كرده است كه تجهیزات بازی خود را استانداردسازی كنند و این اداره كل هم در حال بازرسی دوره‌ای از مهدهای كودك است.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




test sdf sd fsdf  image test sdf sd fsdf 1401/05/29

tsdf sdf sdf sdf

امتیاز:
تعداد بازدید: 0

فاجعه‌ای در توییتر، بزرگترین هک تاریخ توییتر رقم خورد! image فاجعه‌ای در توییتر، بزرگترین هک تاریخ توییتر رقم خورد! 1399/04/26

دقایقی پیش به شکل مرموزی حساب‌های کاربری توییتر اپل، ایلان ماسک، بیل گیتس، بایننس و... هک شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 7553

حادثه دلخراش در مرکز درمانی «سینا» به روایت تصویر image حادثه دلخراش در مرکز درمانی «سینا» به روایت تصویر 1399/04/11

مرکز پزشکی سینا واقع در خیابان شریعتی تهران، شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ دچار آتش سوزی و انفجار شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 6498

تهران بار دیگر لرزید image تهران بار دیگر لرزید 1399/03/07

لحظاتی قبل زلزله تهران را لرزاند و در نقاطی از شهر این زلزله حس شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 7281

۱۰ نفر شهید و ۲۱ مجروح در حادثه تروریستی اهواز  image ۱۰ نفر شهید و ۲۱ مجروح در حادثه تروریستی اهواز 1397/06/31

معاون سیاسی استانداری خوزستان درباره آخرین وضعیت حادثه تروریستی صبح امروز در رژه نیروهای مسلح در اهواز گفت: تروریست ها 4 نفر بودند که در پی این حادثه 10 نفر شهید شدند و 21 نفر هم مجروح شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 8338

 طوفان در البرز جان دو نفر را گرفت image طوفان در البرز جان دو نفر را گرفت 1397/06/28

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس البرز از فوت دو نفر بر اثر طوفان شب سه‌شنبه 27 شهریور در البرز خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 8201

وقوع اولین قتل مرتبط با بیت کوین در ایران image وقوع اولین قتل مرتبط با بیت کوین در ایران 1397/06/24

مردی که برای فروش ارز مجازی (بیت کوین) به شکنجه گاهی در مشهد کشانده شده بود، برای فرار از چنگ افراد مسلح، دست به جنایت زد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 8856

تصادف دردناک اتوبوس و تانکر سوخت در سنندج  image تصادف دردناک اتوبوس و تانکر سوخت در سنندج 1397/04/20

تصادف مرگبار تانکر حامل سوخت با یک اتوبوس در سنندج موجب کشته شدن ۱۳تن و زخمی شدن ۹ تن دیگر شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 8709

راننده‌ اوبر مسافرش را به ضرب گلوله کشت image راننده‌ اوبر مسافرش را به ضرب گلوله کشت 1397/03/12

طی گزارش های اخیر یک راننده‌ اوبر به مسافرش شلیک کرده و او را به ضرب گلوله به قتل رسانده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 8867

تایید خبر تجاوز گروهی به دانش‌آموزان تهرانی!/ آموزش‌وپرورش: پیگیر هستیم image تایید خبر تجاوز گروهی به دانش‌آموزان تهرانی!/ آموزش‌وپرورش: پیگیر هستیم 1397/03/08

مسئولان آموزش و پرورش منطقه دو شهر تهران ضمن تایید تجاوز گروهی به دانش آموزان یک مدرسه در غرب تهران از مراجع قضایی خواستند نسبت به این پرونده ورود کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 9225