خدمات سایت


  • مسیر جاری:

متن کامل خبر

قرص‌های پیشگیری از بارداری روی حافظه زنان موثر است؟

آرشیو
زنانی که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، دست‌کم در موقعیت‌های استرس‌زا، جزییات کم‌تری را به ذهن می‌سپارند. هورمون‌های آن‌ها روی حافظه‌شان تاثیر می‌گذارد!
1390/07/06 08:49:18 ق.ظ

: پیش از این مطالعات نشان داده‌اند که زن‌ها بیش از مردها جزییات هیجانی یک رویداد را به خاطر می‌سپارند. با این حال آیا ممکن است عواملی روی این تفاوت تاثیر بگذارند؟ آیا آن‌طور که گفته می‌شود، روش‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند روی حافظه خانم‌ها موثر باشند؟

دانشمندان می‌دانند که هورمون‌های درون بدن افراد روی شکل‌گیری خاطرات آن‌ها موثر است. برای مثال، هورمون‌هایی که در پاسخ جنگ یا گریز ما (واکنشی که اغلب بدن ما نسبت به استرس و یا ترس از خود نشان می‌دهد) نقش دارند، روی نحوه یادآوری یک خاطره خاص تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل، حوادث تکان‌دهنده در مقایسه با فعالیت‌های روزمره ما خیلی تاثیر بیشتری دارند. تصور می‌شود بخشی از مغز به نام آمیگدالا (بادامه) نقشی مرکزی در ایجاد و ذخیره خاطرات جدید دارد و این بخش، با گیرنده‌های این هورمون‌ها کار می‌کند.

به گزارش دیسکاوری، مشخص است که قرص‌های پیشگیری از بارداری،‌ از طریق کاهش میزان استروژن و پروژسترون در بدن زن، تخمک‌گذاری را محدود می‌کنند. اما هنوز مشخص نیست که آیا این تغییر هورمونی روی نحوه یادآوری خاطرات زن‌ها هم اثر می‌گذارد یا نه.

در یک مطالعه جدید،‌ محققان گروهی از زنانی که از قرص‌های خوراکی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند را با زنانی که بدون مصرف هیچ قرص هورمونی،‌ دوران قاعدگی طبیعی داشتند، مقایسه کردند تا ببینند آیا نحوه یادآوری رویدادها در آن‌ها با هم متفاوت است یا خیر. در این مطالعه، ‌72 زن شرکت داشتند که نیمی از قرص استفاده می‌کردند و نیم دیگر از قرص استفاده نمی‌کردند.

هر گروه، داستان پسر جوانی را که با یک خودرو تصادف می‌کند، با استفاده از چند اسلاید دیدند. قبل و در حین نمایش اسلایدها، محققین از افراد نمونه بزاق گرفتند تا میزان آلفا- آمیلاز آن را اندازه بگیرند. آلفا- آمیلاز ماده‌ای شیمیایی است که کاهش یا افزایش هورمون نوراپی‌نفرین را نشان می‌دهد و نوراپی‌نفرین همان هورمون واکنش جنگ یا گریز است که در موقعیت‌های استرس‌زا و یا اورژانسی،‌ ضربان قلب فرد را بالا می‌برد.

آن‌ها اساسا می‌خواستند بدانند آیا زن‌ها نسبت به نمایش اسلایدها واکنش متفاوتی دارند و این که یک هفته بعد، ‌آن‌چه که دیده‌اند را چه‌طور به یاد می‌آورند.

هفت روز بعد، از شرکت‌کنندگان خواستند آن‌چه را دیده بودند، به یاد بیاورند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند زنانی که قرص‌های پیشگیری از بارداری مصرف می‌کردند، اصل موضوع و نکات مهم را به خاطر دارند، اما به اندازه زنانی که از این قرص‌ها مصرف نکرده ‌بودند، جزییات را به یاد نمی‌آوردند. به نظر می‌رسید زنانی که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده نکرده بودند، جزییات خیلی بیشتری را به خاطر داشتند،‌ مانند سایر اشیایی که در تصویر حضور داشتند، مثل لوله آتش‌نشانی که نزدیک به صحنه تصادف قرار داشت.

ممکن است این تفاوت، نتیجه استروژن و پروژسترون باشد، چرا که آن‌ها در نحوه دریافت هورمون‌های استرس در مغز،‌ تداخل ایجاد می‌کنند.

البته علیرغم تاثیری که استفاده از این قرص‌ها روی حافظه زنان دارد، دانشمندان تاکید می‌کنند که این تاثیر،‌ اصلا بدان معنا نیست که قرص‌های پیشگیری از بارداری حافظه افراد را ضعیف یا خراب می‌کند. بلکه یافته‌ها نشان می‌دهد که در چنین شرایطی، زنان چه نکاتی را با وضوح بیشتری به حافظه خود می‌سپارند.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 7

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد image اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد 1402/11/29

این دارو Amtagvi نام دارد و بر پایه سلول‌های سیستم ایمنی بیمار عمل می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 163

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است image سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است 1402/10/30

سم آلتمن می‌خواهد با جذب میلیاردها دلار سرمایه و ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 112

ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند image ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند 1402/10/23

ماشین ظرف‌شویی XD3 با قابلیت TrueSteam، بازوی اسپری‌کننده آب چهارگانه و موتوری با قطعات متحرک کمتر، می‌تواند همراه خوبی برای شست‌وشوی ظروف باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 210