خدمات سایت


متن کامل خبر

پیشگویی های IBM: تنها ۵ سال فاصله تا ذهن خوانی و چیزهایی عجیب تر

آرشیو
طرح توسعه دیگری که به صورت بالقوه توانایی تغییر دنیا را دارد و IBM به صورت جدی تصمیم دارد طی کمتر از ۵ سال آینده آن را عملی کند، این است که...
1390/09/29 07:09:05 ق.ظ

دنیا با سرعت باور نکردنی تغییر می کند. شاید حتی سریعتر از آن که بتوان تصور کنیم و خودمان را با آن وفق دهیم. و قرار است طی ۵ سال آینده، یک داستان علمی-تخیلی به موضوعی غیر افسانه ای و واقعی تبدیل شود. ما خواهیم توانست ذهن یکدیگر را بخوانیم. تمامی رمزهای عبورمان را فراموش کنیم، و تمام انرژی مورد نیاز خانه مان را خودمان تولید کنیم.

اینها تنها سه تا از ۵ پیشگویی IBM هستند که دیروز در کنفرانس سالیانه « ۵ در ۵ » رونمایی کرد. مراسمی که آی بی ام در آن به معرفی ابداعات آینده نگرانه ای می پردازد که قصد دارد روی آنها کار کند.

اگر کنجکاو هستید تا در خصوص این تکنولوژی های آینده ساز IBM بیشتر بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پروژه ۵ در ۵ بخشی از برنامه Smarter Planet یا سیاره هوشمندتر جناب بیگ بلو (آی بی ام) است که به عنوان یک مبتکر پیش قدم در بهبود زندگی در سیاره زمین از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده است. اولین لیست ۵ در ۵ این پروژه را تقریبا می توان موفقیت آمیز توصیف کرد. IBM در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد کرد که شرکت ها سعی کنند طی ۵ سال به تکنولوژی دست یابند که مصرف کنندگان بتوانند با وب صحبت کنند و وب هم به آنها پاسخ دهد.

اما به گمانم پیشگویی و درخواست های امسال جناب آبی بزرگ خیلی تخیلی تر و پر از ابهام هستند:

‫-‬ ذهن خوانی بعد از این یک موضوع علمی-تخیلی نیست.

‫-‬ شما می توانید نیروی مورد نیاز خانه تان را با انرژی که خودتان تولید کرده اید، تامین کنید.

‫-‬ شما دیگر هیچ گاه به رمزعبور نیازی نخواهید داشت.

‫-‬ تبعیض دیجیتالی باید متوقف شود.

‫-‬ ایمیل های ناخواسته (Junk mail) تبدیل به ایمیل های اصلی و با اولویت بالا خواهند شد.

یکی از جذاب ترین ایده هایی که توسط آی بی ام پیش گویی و ادعا شده است، ذهن خوانی است. اما نباید فکر کنید چیزی که دانشمندان می گویند این است که به دوستان (و مهمتر از آن دشمنان تان) خیره شوید و بدانید که او به چه چیزی فکر می کند. که مطمئنا چنین چیزی بیش از چندین دوره ۵ ساله زمان نیاز دارد! چیزی که آی بی ام به دنبال آن است، این است که چگونه مغز ما ممکن است روزی بتواند با ابزارهای محاسبات کامپیوتری سینک و همسان شده و ارتباط برقرار کند:

اگر شما نیاز دارید که به کسی زنگ بزنید، تنها کافی است به این کار فکر کند، خودش اتفاق می افتد. یا اینکه شما می توانید مکان نمای کامپیوتر را روی صفحه مانیتور کنترل کنید، تنها کافی است به مقصد مکان نما روی صفحه فکر کنید.

دانشمندان رشته بیوانفورماتیک (جمع آوری و تحلیل داده های پیچیده بیولوژیکی، مانند کدهای ژنتیکی) هدست هایی با سنسورهای پیشرفته طراحی کرده اند که می تواند فعالیت های الکتریکی مغز را خوانده و با آن حالات صورت، احساسات و سطوح تمرکز و افکار شخص را بدون اینکه وی هیچگونه فعالیت کلامی و فیزیکی داشته باشد، تشخیص دهند.

طی پنج سال، ما اپلیکیشن های اولیه ای از این تکنولوژی را در بازی ها و صنایع سرگرمی خواهیم دید. علاوه بر این، پزشکان می توانند از این تکنولوژی برای مطالعه و تست الگوهای مغزی استفاده کنند. حتی ممکن است برای توان بخشی دوباره به بخش های آسیب دیده مغز و کمک به شناخت بهتر ناتوانی های مغزی از قبیل اوتیسم مفید باشد.

طرح توسعه دیگری که به صورت بالقوه توانایی تغییر دنیا را دارد و IBM به صورت جدی تصمیم دارد طی کمتر از ۵ سال آینده آن را عملی کند، این است که ما قادر باشیم خودمان انرژی مورد نیاز خانه های مان را تولید کنیم. این یک ایده رادیکالی و در عین حال بنیادین است که می تواند تمامی صنعت انرژی دنیا را به لرزه درآورد. اما در دنیایی که هر گرم دی اکسید کربنی که وارد جو می شود، این پتانسیل را دارد که انتقام سخت و مخربی از سیاره نه چندان سبزمان بگیرد، این می تواند یکی از بهترین ایده های بشر باشد که به واقعیت تبدیل می شود.

هر چیزی که حرکت می کند و یا گرما تولید می کند، می تواند به صورت بالقوه تولید انرژی کند که باید جذب و جمع آوری شود. دویدن، راه رفتن، رکاب زدن. گرمای تولیدی از کامپیوتر. حتی آبی که درون لوله های خانه جاری است. پیشرفت در تکنولوژی انرژی های تجدید پذیر به افراد این امکان را خواهد داد تا انرژی های جنبشی را که هم اکنون هدر می روند، جمع آوری کنند و از آنها برای تامین نیروی خانه، ادارات و شهرهای شان استفاده کنند.

آی بی ام معتقد است که ممکن است بتوانیم برای مثال با استفاده از گجت های کوچکی که روی دوچرخه های مان نصب می کنیم، انرژی قابل توجهی تولید کنیم.

دیگر نیازی به رمزعبور نیست

ابداع بزرگ دیگری که IBM معتقد است به زودی اتفاق خواهد افتاد و زندگی روزمره ما را بهبود خواهد بخشید، مرگ رمزهای عبور است. و چیزی که آنها می گویند، این است که کمتر از ۵ سال دیگر، احتمالا هر فردی یک زیرساخت بیولوژیکی قابل اعتنا برای جایگزین در اختیار دارد.

شما دیگر به ساخت، نگهداری و به خاطر سپاری رمزهای عبور مختلف برای ورود به سایت ها و لاگین های متفاوت و متعدد نیازی نخواهید داشت. تصور کنید که جلوی دستگاه خودپرداز بانک (ATM) بایستید و به سادگی با گفتن نام تان و نگاه کردن به سنسور کوچکی که می تواند الگوی منحصر به فرد رتینای چشم تان را تشخیص دهد، با امنیت بسیار بالایی پول مورد نیازتان را دریافت کنید. یا اینکه با همین کار می توانید حساب بانکی تان را روی موبایل یا تبلت تان چک کنید و نیازی به دردسر های وارد کردن رمزعبور و این کارهای اضافه ندارید.

همه اینها به خاطر مجموعه ای از سیستم ها است که قرار است به خدمت گرفته شوند و آنها را امروزه با نام تکنولوژی های بیومتریک مولتی فاکتور یا چند فاکتوری می شناسیم. و در نتیجه صورت ها، صداها و رتیناهای اختصاصی ما تبدیل به رمزعبور اصلی ما خواهند شد. به زودی برای ورود به هر جایی که نیاز به رمزعبور دارد، دیگر نیازی به وارد کردن رمزعبور نخواهیم داشت، چه برسد به اینکه بخواهیم این عبارات سخت و عذاب آور را به خاطر بسپاریم.

نظر شما درباره پیشگویی هایی برادر بزرگ آبی رنگ چیست؟ فکر می کنید تا چه حد این پیشگویی ها به واقعیت نزدیک خواهند شد؟ پیشگویی شما برای تکنولوژی های زندگی انسان در ۵ یا ۱۰ سال آینده چیست؟

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1

کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی image کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی 1403/02/01

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله‌ی درخواست خودرو رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2

به اعتقاد یک سناتور آمریکایی، حباب‌های سبز آی‌مسیج، باعث خراب کردن روابط مخصوصاً در بین نوجوان‌ها می‌شود. image به اعتقاد یک سناتور آمریکایی، حباب‌های سبز آی‌مسیج، باعث خراب کردن روابط مخصوصاً در بین نوجوان‌ها می‌شود. 1403/02/01

الیزابت وارن، سناتور ایالات متحده، اعلام کرد که پیام‌های متنی سبزرنگ آیفون در حال خراب کردن روابط اجتماعی هستند و این تنها یکی از ترفندهای ناپسند اپل برای حفظ انحصار خود بر بازار گوشی‌های هوشمند است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 5

پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد image پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد 1403/02/01

«پست‎ نیوز» شبکه‌ای اجتماعی است که بدون نمایش هیچ تبلیغاتی، محتوای پولی نشریه‌هایی ازجمله Business Insider و Wired را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند image قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند 1403/01/29

گوگل با معرفی قابلیت Private Space در اندروید 15 کمک می‌کند به امکانات امنیتی جدیدی در اپلیکیشن‌ها و نوتیفیکیشن‌ها دست پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 28

مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد image مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد 1403/01/29

برند کاویار نسخه‌ی لوکس آیفون ۱۵ پرو را برای علاقه‌مندان به فیلم‌های معروف پدرخوانده معرفی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد image واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد 1403/01/28

واتساپ میزبان قابلیت جدیدی شده است تا بتوانید به‌راحتی هر‌کدام از چت‌ها را پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد image وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد 1403/01/26

این حافظه 368 ترابایتی که داخل جعبه عرضه می‌شود، به یک پردازنده 12 هسته‌ای مجهز شده است و تقریباً 13 کیلوگرم وزن دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60