خدمات سایت


متن کامل خبر

نرخ سود سپرده ها آزاد شد

آرشیو
مدیرکل بخش بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای جذاب شدن پول ملی، از افزایش نرخ سود اوراق مشارکت به 20 درصد و افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی تا 15 درصد خبر داد.
1390/11/06 06:57:07 ق.ظ

پیمان قربانی با اعلام جزئیات دیگری از مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار علاوه بر افزایش نرخ سود سپرده های بانکی به 21 درصد گفت: با توجه به تحولات اخیر بازارهای سکه و ارز و افزایش نرخها در این بازارها لازم بود که پول ملی برای مردم جذاب تر شود.

مدیرکل بخش بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی افزود: برای بازگشت پولها و سرمایه ها به کانال های رسمی مثل بانکها و اوراق مشارکت و اختصاص آن به فعالیت های مثبت اقتصادی و جلوگیری از ورود آنها به سمت دلالی و سفته بازی بانک مرکزی تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: طبق ماده 2 مجموعه سیاست های اعتباری، پولی و نظارتی بانک مرکزی امسال استثنائا تعیین نرخ سود علی الحساب سالیانه سپرده های مدت دار بانکی و اوراق گواهی سپرده اعم از عام و خاص در طول دوره سپرده گذاری در اختیار بانکها قرار گرفته است.

قربانی اضافه کرد: بنابراین قرار شد که بانکها در یک فرآیند رقابتی و با رعایت نسبت های مالی و سود آوری خود این نرخ را تعیین کنند و این اتفاق حداکثر منفعت برای سپرده گذار خواهد بود.

اوراق مشارکت

وی در مورد اوراق مشارکت گفت: نرخ سود علی الحساب اوراق مشارکت شرکتهای دولتی، غیردولتی و شهرداری ها متناسب با سود انتظاری حاصل از طرحهای سرمایه گذاری در مقاطع 3 ماهه قرار شد که پرداخت شود و بر اساس مکانیزم آن نرخ سود اوراق مشارکت حداکثر 20 درصد خواهد بود.

مدیرکل بخش بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اعلام اینکه بازخرید اوراق مشارکت قبل از سررسید توسط بانک عامل امکان پذیر است، افزود: نرخ سود بازخرید تا یکسال از زمان انتظار 18 درصد است و نرخ سود این اوراق بیش از یکسال با در نظر گرفتن نیم درصد جریمه 19.5 درصد خواهد بود که نرخ جذابی است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه نرخها باید در اقتصاد در یک مسیر منطقی قرار گیرند، افزود: نرخ سود 20 درصد اوراق مشارکت نرخ جذابی است.

قربانی با اعلام اینکه نرخ سود سپرده ها آزاد شده است، افزود: در زمینه نسبت سپرده قانونی تغییری در مصوبه اخیر نداشته ایم.

نرخ سود تسهیلات

وی در مورد نرخ سود تسهیلات گفت: نرخ سود عقود غیر مشارکتی یعنی مبادله ای تا سررسید 2 سال 14 درصد و سررسید بیش از 2 سال 15 درصد است.

به گفته مدیرکل بخش بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی برای نرخ سود عقود غیر مشارکتی ( سود مورد انتظار) دامنه ای تعیین شد که قرار شد بین 18 تا 20 درصد باشد.

قربانی تصریح کرد: البته نرخ سود قطعی اوراق مشارکتی پس از اتمام پروژه و عملکرد واقعی تعیین می شود، بنابراین اگر کسی برای عقد مشارکتی تسهیلات دریافت می کند باید نشان دهد که پروژه وی بین حداقل 18 و حداکثر 20 درصد سودآوری دارد، البته ممکن است که سود بیشتری هم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شده است که موسسات اعتباری باید 20 درصد منابع غیر قرض الحسنه خود را به تسهیلات عقود غیر مشارکتی اختصاص دهند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن را 13 درصد و نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در مورد قراردادهای جدید برای دوره احداث را 11 درصد و برای فروش اقساطی پس از احداث را 13 درصد اعلام کرد.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 181

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78