خدمات سایت


متن کامل خبر

چرا هنوز تلویزیون های 4K به درد نمی خورند؟

آرشیو
در تلویزیون های سه بعدی بدون عینک هم باز داستان به همین صورت است ، اینجا است که 4K و بالاتر به عنوان یک ایده و انتخاب خوب خودنمایی می کند...
1390/11/12 05:22:07 ق.ظ

همانطور که در CES امسال دیدید، بسیاری از مارک های مشهور تلویزیون به سراغ نمایشگرهایی با کیفیت 4K رفته اند. یعنی رزولوشنی ۴ برابر استاندارد 1080p که هم اکنون در تلویزیون های اچ دی و دیسک های بلو-ری در دسترس است. حتی در این بازار داغ رقابت، شارپ طرح اولیه تلویزیونی با کیفیت 8k را هم رونمایی کرد. اما صبر کنید، اگر کمی فکر کنید می بینید که شما برای استفاده خانگی هنوز هیچ نیازی به چنین تلویزیون هایی ندارید.

ابتدا بگذارید به چند عدد درباره این اصطلاحات اشاره کرده و سپس به دلایل این عدم نیاز به تلویزیون های 4k بپردازیم. تلویزیون های اچ دی با کیفیت 1080p رزولوشنی برابر با 1920 در 1080 پیکسل دارند و در استاندارد 4k این رزولوشن به 4096 در 2160 پیکسل می رسد. حال آن را مقایسه کنید با تلویزیون ۲۸ اینچ یا کوچکتر منزل تان که کیفیت تصویر آن حداکثر 480i است، یعنی رزولوشن 640 در 480 پیکسل. اما علی رغم همه اینها، استاندارد سینمایی 4k به دلایلی که در ادامه مطلب می آید، به درد منزل شما نمی خورد!

اول کمی محاسبه ریاضی

چشم انسان با همه پیچیدگی ها و شگفتی هایش، رزولوشن محدودی دارد. و به همین دلیل است که می توانید این مطلب را از روی مانیتور در فاصله ای که نشسته اید، مطالعه کنید. اما از آن طرف اتاق قادر به خواندنش نیستید. اغلب افراد برای تماشای تلویزیون در فاصله سه متری آن می نشینند. در این فاصله چشم شما تنها می تواند بین اشیائی به عرض 0‪.‬88 میلیمتر تمایز قایل شود. بسته به تکنولوژی های مختلف، در یک تلویزیون ۵۰ اینچی 1080p عرض هر پیکسل 0‪.‬58 میلیمتر است و در نتیجه از فاصله سه متری قادر به تمایز بین پیکسل های صفحه تلویزیون نیستید.

جالب اینکه یک تلویزیون ۵۰ اینچی با کیفیت 720p هم پیکسل هایی با عرض 0‪.‬86 میلیمتر تولید می کند که باز هم کوچکتر از آن هستند که شما از فاصله سه متری آنها را تشخیص دهید. بدین معنی که از فاصله سه متری، چشم شما قادر به تشخیص تفاوت میان تصویر یک تلویزیون 1080p با 720p نیست. اندازه گیری ها نشان می دهد برای اینکه شما با تلویزیون 1080p مشکل دیده شدن پیکسل ها را از فاصله سه متری بتوانید درک کنید، باید یک تلویزیون ۷۷ اینچی خریداری کنید یا اینکه در فاصله ای کمتر از سه متر نسبت به تلویزیون بنشینید. اما در واقعیت هیچ گاه فردی در فاصله ۱.۵ تا ۱،۸ متری چنین تلویزیون بزرگی نمی نشیند. حتی کمتر پیش می آید فردی در فاصله ۲ تا ۲.۱ متری آن بنشیند.

خب، هنگامی که چشم تان نمی تواند تفاوت بین 720p و 1080p را بر روی بسیاری از تلویزیون های مدرن امروزی، از یک فاصله معقول تشخیص دهد، چه نیازی به کیفیت 4K دارید؟

بگذارید به محاسبات خودمان برگردیم. برای اینکه بتوانید پیکسل ها را در یک تلویزیون با کیفیت 2160p تشخیص دهید، باید اندازه آن ۱۵۴ اینچ باشد. در یک تلویزیون ۵۰ اینچی 4K عرض هر پیکسل تنها 0‪.‬28 میلیمتر است. پس چه هنگام تفاوت میان کیفیت 1080p و 4K قابل تشخیص است؟ همانطور که گفتیم این موضوع کاملا وابسته به شیوه تولید و تکنولوژی تلویزیون دارد. اما به صورت ساده، باید تلویزیونی بزرگتر از ۷۷ اینچ بخرید تا از فاصله ۳ متری قادر به تشخیص تفاوت در کیفیت این دو تلویزیون باشید.

نگاهی به جهان واقعی

جدا از محاسبات مختلف، در دنیای واقعی، هنگامی که در فاصله ۲.۷ متری از یک صفحه نمایش 102 اینچی می نشینید، قادر به تشخیص پیکسل های تشکیل دهنده تصویر یک پروژکتور 1080p نخواهید بود. و در فاصله ۱.۸ تا ۲.۱ متری تنها قادر به تشخیص پیکسل ها در تصاویر روشن هستید. برای تشخیص تفاوت 1080p و 4K در صفحه 102 اینچی، باید در فاصله ای کمتر از ۱.۵ متر بنشینید، که در آن صورت به هیچ وجه احساس راحتی نخواهید کرد. این را هم باید در نظر گرفت که احتمالا شما به هنوز قادر به یافتن محتوایی با کیفیت 4K برای تست تلویزیون یا پروژکتورتان نخواهید بود.

در منزل شما

با این حساب، تنها مزیت های تلویزیون 4K این خواهد بود که می توانید در فاصله نزدیکتری نسبت به آن بنشینید (که کسی از این کار خوشش نمی آید) و همچنین می توانید تلویزیون بزرگتری با کیفیت مطلوب خریداری کنید (که این هم بیش از یک حد، قابل استفاده در منزل نیست).

هنگامی هم که به سراغ افزایش رزولوشن تا این حد بروید -البته اگر بتوانید محتوای نمایشی با چنین کیفیتی را بیابید- تازه نوبت به مشکلاتی مانند ضریب کنتراست تصویر و روشنایی آن و یا در پروژکتورها نوع لنز و جنس پرده نمابش می رسد که خود معضل بزرگتری است.

یکی از مواردی که گاها هنگام انتخاب تلویزیون مورد توجه قرار نمی گیرد ضریب کنتراست آن است. یعنی تفاوت میان نور و تاریکی در صفحه تلویزیون. هر چه این تفاوت چشم گیر تر باشد، ضریب کنتراست آن بیشتر است و در ظاهر رزولوشن بهتری دارد. به گونه ای که یک تلویزیون 720p با ضریب کنتراست بالا، می تواند کیفیتی ظاهری بهتر از تلویزیون 1080p با ضریب کنتراست پایین تر در اختیارتان بگذارد.

و یک چیز دیگر، Passive 3D

خب، تنها در یک مورد است که استفاده از تلویزیون های 4K واقعا ایده خوبی است. نمایش سه بعدی پسیو. در صفحات نمایش Passive 3D موجود (ال جی، توشیبا و ویزیو) هنگام تماشای فیلم سه بعدی، رزولوشن نصف می شود. زیرا هر چشم تنها یک تصویر 1920 در 540 پیکسلی دریافت می کند و تصاویر دو چشم با هم مغز را متقاعد می کنند که یک تصویر full HD ببیند. اما اگر کمی دقت کنید، می توانید در این حالت خطوطی در تصویر ببینید.

با استفاده از یک تلویزیون 4K هنگام تولید تصاویر Passive 3D هر چشم یک عکس 3840 در 1080 پیکسلی دریافت می کند که بیش از میزان توان چشم برای تمایز پیسکل ها است و خطوط تلویزیون های 1080p در اینجا ناپدید می شوند.

در تلویزیون های سه بعدی بدون عینک هم باز داستان به همین صورت است ، اینجا است که 4K و بالاتر به عنوان یک ایده و انتخاب خوب خودنمایی می کند.

و نکته پایانی اینکه اگر به دنبال تلویزیونی کوچک تر از ۸۵ اینچ! برای منزل تان می گردید، هزینه کردن برای 4K تنها پول دور ریختن است و شما هیچ نیازی به آن نخواهید داشت. البته این طرز تفکر در مورد تلویزیون های 4K که توانایی اش را دارم، پس آن را می خرم داستانی جدا از بحث ما است.

تنها هنگامی که می خواهید بین یک تلویزیون ۸۰ اینچی OLED با کیفیت 4K و دیگری با کیفیت 1080p انتخاب کنید، حتما سراغ تلویزیون 4K رفته و در خرید آن شک نکنید. در غیر این صورت پول های تان را برای استفاده بهتری پس انداز کنید.

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

تلویزیون 4K پیشرفته جدید A4E با قیمت باورنکردنی از راه رسید image تلویزیون 4K پیشرفته جدید A4E با قیمت باورنکردنی از راه رسید 1403/01/14

تلویزیون‌های جدید Skyworth با ویژگی‌های جذاب مثل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و قیمت رقابتی در ابعاد متنوع از راه رسیدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 63

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85