خدمات سایت


متن کامل خبر

برترين‌ سرخابي‌هاي پايتخت

آرشیو
هفتاد و چهارمين شهرآورد تهران در حالي پنج شنبه 13 بهمن در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود که در 73 بازي گذشته دو تيم اتفاقات جذابي رخ داده که مرور برخي از آنها خالي از لطف نيست.
1390/11/13 04:42:17 ق.ظ

نخستين ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۴۷ در ورزشگاه شيرودي برگزار شد و دو تيم استقلال و پرسپوليس جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۴۷ در ورزشگاه شيرودي برگزار شد و دو تيم با تساوي زمين بازي را ترک کردند.

در اين بازي علي دانايي‌فر سرمربي استقلال از حسين قاضي شعار، علي محمدکاردان،‌مهدي لواساني،‌ احمد رحيمي اونيک کاراپتيان،‌ احمد منشي‌زاده، کامبيز جمالي،‌علي جباري، حسين‌فرزامي،‌داريوش مصطفوي و مرتضي شرکا در ترکيب تيمش استفاده کرد.

پرسپوليس هم با ترکيب هادي طاووسي، ابراهيم آشتياني، حميد جاسميان،‌جعفر کاشاني، رضا وطنخواه، عزت‌الله وطنخواه، کاظم رحيمي، همايون بهزادي، بهمن نوروزي،‌ ناظم گنجاپور، حسين‌کلاني‌ و اصغر اديبي و با سرمربيگري پرويز اهداري به ميدان رفت.

عبدالرضا موزون با کمک ارشد برازنده و ايرج نيک رفتار، در حضور ۲۰ هزار تماشاگر قضاوت اين بازي را برعهده داشتند.

*۷۳ ديدار با ۸۹ گلزن

در ۷۳ ديدار گذشته تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس۸۹ بازيکن دو تيم موفق به گل زدن شدند که بسهم استقلال ۴۳ بازيکن و سهم پرسپوليس ۴۶ بازيکن است.

*برترين گلزنان

در استقلال فرهاد مجيدي،‌ علي جباري و غلامحسين مظلومي هر کدام با پنج گل ،‌ عباس مژدهي با چهارگل و حسن روشن،صمد مرفاوي،‌صادق ورمزيار و مجتبي جباري هر کدام با سه گل به ترتيب درصدر گلزنان به حريف سرخپوش قرار دارند.

در پرسپوليس هم مرحوم صفر ايرانپاک با هفت گل،‌ حسين کلاني با شش گل، همايون بهزادي و مهدي هاشمي نسب هر کدام با چهار گل و فرشاد پيوس با سه گل، گلزنان برتر پرسپوليس به تيم استقلال هستند.

*گلزنان مشترک

غلامرضا فتح‌آبادي، شاهرخ بياني و مهدي هاشمي نسب از بازيکناني هستند که در هر دو تيم بازي کرده و موفق به گلزني شده‌اند. بياني ۲ گل به استقلال و يک گل به پرسپوليس ،‌ فتح آبادي ۲ گل به پرسپوليس و يک گل به استقلال و مهدي هاشمي نسب چهار گل به استقلال و يک گل به پرسپوليس زد.

*پرگل‌ترين بازي

پر‌گل‌ترين ديدار اين دو تيم شهرآورد ۱۶ شهريور ۱۳۵۲ است که با نتيجه ۶ بر صفر به سود تيم پرسپوليس تمام شد.

*ديدارهاي ناتمام

در طول ۴۳ سال گذشته، ديدارهاي چهارم، ششم وسي‌وهشتم ديدار دو تيم ناتمام مانده که فدراسيون فوتبال هر سه ديدار را به سود تيم استقلال اعلام کرد.

*پنالتي‌هاي سرنوشت‌ساز

در بازي‌ سي‌ام دو تيم که در روز ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۷ برگزار شد، ضربات پنالتي باعث برتري چهار بر ۲ پرسپوليس برابر شد.

*سريع‌ترين گل

علي سامره در ديدار پنجاه و سوم در دقيقه اول بازي، رضا عادل خاني و داود سيد عباسي به ترتيب در شهرآوردهاي يازدهم و پنجاه و ششم در دقيقه سوم و اميد روانخواه در دقيقه چهارم ديدار شصت و چهارم، براي استقلال گل زدند حسين کلاني هم در دقيقه دوم ديدار ششم براي پرسپوليسي‌ها گلزني کرد.

*ديرترين گل

تيم پرسپوليس تهران از نظر گل‌زدن دردقايق پاياني بازي، رکورد دار است، مازيار زارع در دقيقه ۴+۹۰ ديدار ۶۶ گل تساوي پرسپوليسرا به ثمر رساند.

صفر ايرانپاک در ديدار هفتم، حسين کلاني در ديدارهشتم و همايون بهزادي در شهرآورد دوازدهم در دقيقه ۹۰ بازي براي تيم پرسپوليس گلزني کردند.

پيروز قرباني مدافع استقلال در دقيقه ۲+۹۰ شهرآورد شماره ۵۸ و فرهاد مجيدي در دقيقه ۱+۹۰ ديدار ۶۹ گل‌هاي پيروزيبخش آبي‌پوشان را به ثمر رساندند.

*نخستين‌ها

نخستين گل‌زن مسابقات دربي احمد‌منشي‌زاده براي استقلال بوده است، بهادرخان از پاکستان نخستين داور خارجي دربي‌ها لقب گرفته، رايکوف مربي يوگسلاو استقلال نخستين مربي خارجي مسابقات است.

همايون بهزاد از پرسپوليس و کامبيز جمالي از استقلال نخستين کاپيتان‌هاي دو تيم در مسابقات دربي هستند.

عيس ترائوره مهاجم اهل کشور مالي نخستين گلزن خارجي دربي است.

*داور پرمسابقه

احمد صالحي با پنح داوری بيشترين قضاوت در شهرآورد را انجام داده است.

*رکورد تماشاگران

جنجالي‌ترين بازي استقلال و پرسپوليس که با نتيجه ۲ به ۲ به پايان رسيد ديدار اين دو تيم در سال ۶۲ با حضور ۱۲۰ هزار نفر بيشترين تماشاگران را به خود اختصاص داد.

يازده سال بعد در سال ۱۳۷۳ به دليل محروميت هر دو تيم اين بازي در ورزشگاه بندرعباس و بدون تماشاگر برگزار شد.

*رکورد حضور

علي پروين با ۲۰ بازي ، افشين پيرواني، با ۱۸ بازي براي پرسپوليس ، علي جباري و کاروحق ورديان با ۱۷ بازي ،‌ اکبر کارگرجم، ناصر حجازي و جواد زرينچه با ۱۶ بازي براي استقلال بيشترين تعداد حضور در مسابقات دربي را دارند.

**رکورد کاپيتاني

علي جباري ۱۰ بار، علي پروين و همايون بهزادي، جواد زرينچه و محمود فکري هفت بار کاپيتان تيم خود در شهرآورد بودند.

*جنجالي‌ترين انتقال

مهدي هاشمي نسب سال ۱۳۷۹ با ۱۵۰ ميليارد تومان پرسپوليس را ترک و به اردوي استقلال پيوست.

* برادران سرخابي

فريدون معيني براي پرسپوليسو مسعود معيني براي استقلال ، مرتضي فنوني‌زاده براي پرسپوليس و مهدي فنوني زاده براي استقلال بازي مي‌کردند.

اما برخي از اين برادران به صورت مشترک اما در زمان‌هاي مختلف براي تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس بازي مي‌کردند که مي‌تواند جذاب باشد.

شاهين و شاهرخ بياني براي استقلال، غلامحسين و پرويز مظلومي براي استقلال ، مهدي و هادي مهدوي کيا براي پرسپوليس،‌فرهاد و فرزاد مجيدي براي استقلال، عباس و مسعود مژدهي براي استقلال، محمود و محمد بياتي براي استقلال،‌ رضا وبيوک وطنخواه براي پرسپوليس، مهدي و مجتبي شيري براي پرسپوليس و فرشيد و علي کريمي براي پرسپوليس بازي مي‌کردند.

منبع : ورزش 3
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی  image واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی 1400/08/15

چند ماه پیش بود که صرافی رمزارز بایننس از اجباری شدن احراز هویت برای کاربران خبر داد که به موجب آن، کاربران ایرانی در استفاده از آن با مشکل مواجه شدند. اما کار به همینجا ختم نشد و...

امتیاز:
تعداد بازدید: 1199

پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد image پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد 1400/02/12

اولین بستر هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران با امکان جست‌وجو روی نقشه راه‌اندازی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 811

سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد image سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد 1399/06/26

سامسونگ رویکردهای جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند و اینک در حوزه فناوری نمایشگر LED، توانسته اقتدار خود را در قلب استادیوم «SoFi» به نمایش بگذارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2580

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ image بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1399/02/10

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2925

اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد  image اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد 1398/09/25

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری ایران که در واقع هلدینگی بسیار بزرگ به حساب می‌آید، با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و از این پس اسپانسر تیم‌ملی ایران خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3029

ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند  image ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند 1398/06/11

انواع ورزش‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما به‌گفته‌ی دانشمندان، تأثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3204

فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد image فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد 1398/04/18

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که این روزها با آکادمی کیا مشغول استعدادیابی است، خاطرات عجیبی از آکادمی‌اش دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3064

14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید image 14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید 1397/05/28

پلیس فتا برای خرید آنلاین مطمئن به خریداران اینترنتی توصیه‌هایی را ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4093