خدمات سایت


متن کامل خبر

هوشنگ نصیرزاده : با دوپینگ دو بازیکن، نتیجه بازی عوض نمی شود

آرشیو
در فوتبال تا وقتی که سه بازیکن یک تیم دوپینگ نکرده باشند، نتیجه بازی را نمی توان تغییر داد...
1390/12/02 04:32:40 ق.ظ

هوشنگ نصیرزاده معتقد است در جهان فوتبال اراده محکمی برای مبارزه با دوپینگ وجود ندارد.

نصیرزاده در گفتگو با عصر ایران ورزشی، چشم پوشی فیفا بر تخلفات بازیکنان دوپینگی را، علت اصلی گسترش دوپینگ در جهان فوتبال دانست و در این باره گفت: فیفا حتی با "وادا" آژانس بین المللی کنترل دوپینگ هم بسیار درگیر بود. این آژانس معتقد است محرومیت هایی که فیفا برای بازیکنان دوپینگی در نظر می گیرد بسیار کم است. فیفا تا مدت ها خودش کار کنترل دوپینگ را انجام می داد و حاضر نبود محرومیت های مد نظر وادا را بپذیرد. اما الان چند سالی است که با برخی از محرومیت های سنگین موافقت کرده است.

وی درباره عدم اعمال محرومیت های سنگین علیه بازیکنان دوپینگی از سوی فیفا، گفت: : در آیین نامه انضباطی فیفا، الان محرومیت های چهار ساله و هشت ساله هم برای بازیکنان دوپینگی در نظر گرفته شده است اما فیفا معتقد است فوتبال ورزشی حرفه ای است و محرومیت های طولانی مدت می تواند خیلی از فوتبالیست ها را برای همیشه از دنیای فوتبال خارج کند.

نصیرزاده افزود: این ملاحظه فیفا نشان می دهد که فیفا اراده لازم برای رعایت اصول اخلاق قراردادی مد نظر خودش هم ندارد؛ هر چند که ژست این کار را می گیرد.

نصیرزاده گروهی بودن ورزش فوتبال را نیز دلیل دیگر فیفا در مسامحه در قبال مساله دوپینگ در فوتبال دانست و گفت: در فوتبال تا وقتی که سه بازیکن یک تیم دوپینگ نکرده باشند، نتیجه بازی را نمی توان تغییر داد؛ چرا که فوتبال یک ورزش جمعی است و فرض فیفا بر این است که دوپینگ یک یا دو بازیکن، نمی تواند تاثیر چندانی بر نتیجه بازی بگذارد. اما وزنه برداری و کشتی، ورزش هایی انفرادی هستند و به همین دلیل، نسبت به دوپینگ ورزشکار در این ورزش ها ساسیت بیشتری وجود دارد.

هوشنگ نصیرزاده در پاسخ به این سوال که اعلام نام مارادونا به عنوان تنها بازیکن دوپینگی در تایخ جام جهانی کمی عجیب نیست، گفت: مارادونا به کوکائین اعتیاد داشت و همه این موضوع را می دانستند. اما وقتی که از دست دادن با هاوه لانژ خودداری کرد، مغضوب فیفا شد. در اینکه مارادونا در جام جهانی 94 دوپینگ کرده بود، تردیدی نیست و دوپینگی اعلام شدن او را نمی توان محصول توطئه دانست؛ اما اینکه فیفا فقط بر روی او زوم کرد، به نظر می رسد که زیر سر هاوه لانژ بود.

وی افزود: الان بیست آزمایشگاه کنترل دوپینگ با فیفا قرارداد دارند. وقتی آزمایش دوپینگ یک بازیکن مثبت می شود، یک نسخه به فدراسیون ملی کشورها ارسال می شود و یک نسخه هم به فیفا. ظاهراً فیفا در طول مسابقات جام جهانی، به دلیل درآمد هنگفتی که از این مسابقات دارد، نام دوپینگی ها را برملا نمی کند که سلامت مسابقات پردرآمد خودش را زیر سوال ببرد؛ مگر در موارد حساسی که هاوه لانژی با ماردونایی بد باشد. و گر نه، من درباره محافظه کاری فیفا در قصه دوپینگ، تردیدی ندارم.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :

نظرات ثبت شده برای این خبر

حسن ربیعی
(1390/12/02)
از اطلاعات مفید مسفیض شدم

Captcha




واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی  image واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی 1400/08/15

چند ماه پیش بود که صرافی رمزارز بایننس از اجباری شدن احراز هویت برای کاربران خبر داد که به موجب آن، کاربران ایرانی در استفاده از آن با مشکل مواجه شدند. اما کار به همینجا ختم نشد و...

امتیاز:
تعداد بازدید: 1179

پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد image پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد 1400/02/12

اولین بستر هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران با امکان جست‌وجو روی نقشه راه‌اندازی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 778

سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد image سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد 1399/06/26

سامسونگ رویکردهای جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند و اینک در حوزه فناوری نمایشگر LED، توانسته اقتدار خود را در قلب استادیوم «SoFi» به نمایش بگذارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2553

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ image بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1399/02/10

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2906

اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد  image اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد 1398/09/25

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری ایران که در واقع هلدینگی بسیار بزرگ به حساب می‌آید، با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و از این پس اسپانسر تیم‌ملی ایران خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3004

ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند  image ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند 1398/06/11

انواع ورزش‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما به‌گفته‌ی دانشمندان، تأثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3161

فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد image فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد 1398/04/18

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که این روزها با آکادمی کیا مشغول استعدادیابی است، خاطرات عجیبی از آکادمی‌اش دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3035

14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید image 14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید 1397/05/28

پلیس فتا برای خرید آنلاین مطمئن به خریداران اینترنتی توصیه‌هایی را ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4065