خدمات سایت


متن کامل خبر

وام‌های 20 و 25 ميليون تومانی به چه كسانی می‌رسد؟

آرشیو
كارگروه مسكن با اعمال تفاوت در سقف وام ساخت برای صنعتی‌سازی در مقايسه با سنتی‌سازی قصد داشته انگيزهٔ ساخت مسكن با شيوه‌های جديد را افزايش دهد، اما نحوهٔ پرداخت تسهيلات به اين پروژه‌ها در برخی موارد ميزان وام را از 20 ميليون تومان هم كمتر كرده است...
1389/09/07 02:58:21 ب.ظ

وزیران عضو كارگروه مسكن در تاریخ 18/1/89 با تدوین ضوابط جدید پرداخت تسهیلات ساخت مسكن، مصوب و ابلاغ كردند: «برای روش‌های سنتی‌سازی 20 میلیون و برای صنعتی‌سازی 25 میلیون تومان وام به ازای هر واحد به انبوه‌سازان تعلق بگیرد»، اما این مصوبه هم‌اكنون به شكلی متفاوت اجرایی شده، به‌طوری‌كه در عمده پروژه‌های در حال ساخت، سازنده‌ها به ازای هر واحد حدود 3 تا 5 میلیون تومان كمتر از ارقام مصوب را دریافت می‌كنند.

بانك عامل در جریان پرداخت وام ساخت مسكن‌مهر، به قیمت مورد توافق وزارت مسكن- متری 300 هزار تومان- استناد می‌كند و با محاسبه متراژ كل واحدها، معادل 80 درصد كل هزینه ساخت، تسهیلات به سازنده می‌دهد، این در حالی است كه طبق گفته همین سازنده‌ها، هزینه نهایی تكمیل واحدهای مسكونی متر مربعی حداقل 350 هزار تومان است كه با این حساب، مابه‌التفاوت تسهیلات پرداختی تا قیمت نهایی را باید متقاضیان از محل جیب خود- آورده نقدی- تامین و پرداخت كنند.

گزارش خبرنگار دنیای ‌اقتصاد، از این نحوه حمایت بانكی از مسكن‌مهر حاكی است هم‌اكنون در یكی از پروژه‌های در حال ساخت در یكی از شهرهای جدید اطراف تهران، سازنده‌ یك بلوك 72 واحدی كه به روش صنعتی‌سازی واحدهای مسكونی را احداث كرده و آماده تحویل به متقاضیان است، به ازای هر واحد 18 میلیون و 400 هزار تومان تسهیلات دریافت كرده است، این در حالی است كه وام صنعتی‌سازی 25 میلیون تومان تعیین شده است.

در این پروژه كه اولین تجربه صنعتی‌سازی محسوب می‌شود، قیمت كل واحد برای تحویل به متقاضی با احتساب هزینه ترهین سند، صدور پروانه، مالیات بر ارزش‌افزوده، حق انشعاب آب و برق و گاز و تلفن، نقاشی، پكیج و كابینت حدود 25 میلیون تومان تخمین زده می‌شود كه با این حساب، متقاضی باید 6 میلیون و 600 هزار تومان آورده نقدی به همراه داشته باشد.همچنین سازنده یك بلوك 96 واحدی در همین پروژه، بابت تسهیلات بانكی یك میلیارد و 570 میلیون تومان وام دریافت كرده كه با توجه به متراژ 69 متری هر واحد، سهم هر واحد مسكونی از تسهیلات، رقمی معادل 16 میلیون و 350 هزار تومان بوده است. این پروژه نیز در قالب صنعتی‌سازی احداث شده كه سقف وام برای آن باید همان 25 میلیون تومان تعیین می‌شد.

متقاضیان تاوان سازنده‌ها را می‌دهند؟

علت عدم پرداخت كامل وام‌های 20 و 25میلیونی در دو موضوع خلاصه می‌شود. اول شیوه‌ای است كه بانك در پی مصوبه دولت تعریف كرده به این معنی كه این وام‌ها تا سقف 80 درصد هزینه ساخت پرداخت می‌شود. موضوع دوم تمایل سازنده‌ها به ساخت واحدهای با متراژ كوچك (50 تا 60 متر) است كه این میزان مساحت در كنار پرداخت 80درصد هزینه ساخت به‌صورت وام باعث شده در اغلب پروژه‌های مسكن‌مهر، كمتر از میزان واقعی وام، تسهیلات تعلق بگیرد.

به عبارت ساده‌تر، چنانچه واحدهای در حال ساخت 90 متر مساحت داشته باشد و به شیوه سنتی‌سازی احداث شود، وامی كه به آن تعلق می‌گیرد با احتساب 80 درصد هزینه ساخت با قیمت متری 300 هزار تومان، همان 20 میلیون تومان تعیین خواهد شد، اما زمانی‌كه متراژ كوچك می‌شود، میزان وام نیز كمتر می‌شود.

گفته‌های تاییدنشده درباره وام صنعتی‌سازی

كارگروه مسكن با اعمال تفاوت در سقف وام ساخت برای صنعتی‌سازی در مقایسه با سنتی‌سازی قصد داشته انگیزه ساخت مسكن با شیوه‌های جدید را افزایش دهد، اما نحوه پرداخت تسهیلات به این پروژه‌ها در برخی موارد میزان وام را از 20 میلیون تومان هم كمتر كرده است.

این در حالی است كه یك مسوول بانكی در یكی از شعب بانك مسكن به دنیای‌اقتصاد گفت: مقرر شده وام صنعتی‌سازی مسكن بر اساس متر مربعی 350 هزار تومان محاسبه شود تا میزان تسهیلات قابل تعلق در حالت 80 درصد هزینه ساخت افزایش پیدا كند، اما سازنده‌های صنعتی‌ساز از این قضیه ابراز بی‌خبری می‌كنند و می‌گویند بانك برای آنها، تسهیلات را براساس همان قیمت متری 300 هزار تومان محاسبه كرده است.

در همین زمینه یكی از سازنده‌های مسكن‌مهر در اطراف تهران به دنیای‌اقتصاد گفت: تفسیر مصوبات در طرح ملی مسكن‌مهر در نهایت باعث خواهد شد فشار مالی به متقاضیان افزایش پیدا كند، به‌طوری‌كه اگر به رغم تعیین سقف وام ساخت، این تسهیلات كمتر پرداخت شود، مابقی آن را باید مردم در زمان تحویل پرداخت كنند.

مهندس‌داوود ‌آقانژاد تاكید كرد: نحوه پرداخت تسهیلات ساخت مسكن‌مهر با آنچه تاكنون بارها توسط مسوولان بخش مسكن مطرح شده، تفاوت دارد. مسوولان در مصاحبه‌هایشان، سقف وام را همان 20 و 25 میلیون تومان اعلام می‌كنند؛ در حالی‌كه احتمال اختصاص این رقم به سازنده‌ها بسیار كم است.

این سازنده و مدیر شرکت آسا تدبیرسازان که پروژه‌اش در شهرک ابریشم و اسلام شهر پیشرو است، تاکید کرد: علاوه بر مشکلاتی که در این زمینه برای انبوه سازان ایجاد شده است مشکل مربوط به عدم تطبیق ارزیابی‌های بانک با صورت وضعیت‌های پروژه نیز از جمله مواردی است که برای سازندگان مسکن مهر ایجاد مشکل کرده است به عنوان مثال در حالی که صورت وضعیت پروژه ما یک میلیارد و 670 میلیون تومان است؛ اما برآورد کارشناسان بانک از این رقم 410میلیون تومان بوده است.

در همین زمینه، مستاجران مدیر عامل شرکت سی بن سازه که در شهر جدید پرند در پروژه پایلوت صنعتی‌سازی مپسا 276 واحد در متراژهای 65،75 و 90 متری در دست ساخت دارد به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه بانک مقرر کرده است که 80 درصد از هزینه ساخت را به سازنده پرداخت کند همین امر باعث می‌شود که سهم آورده متقاضیان مسکن مهر افزایش چشمگیری پیدا کند. این در شرایطی است که وقتی از اتحادیه مسکن مهر در خصوص سهم آورده اعضا سوال می‌شود معمولا پاسخ مشخصی در این زمینه دریافت نمی‌کنیم.

مشكل قابل حل است، چگونه؟

فرید قدیری- بانك مسكن مطابق اصول بدیهی پرداخت تسهیلات ساخت، از ارائه وام معادل 100 درصد هزینه ساخت خودداری می‌كند به این معنی كه حداكثر تا 80 درصد هزینه‌های قابل انجام برای ساخت یك واحد مسكونی، وام به سازنده می‌دهد علت این اقدام نیز این است كه اگر قیمت تمام‌شده واحدی 100 میلیون است و بانك عین 100 میلیون را وام بدهد، با كاهش 5/0درصدی قیمت مسكن، ارزش ملك 500 هزار تومان از ارزش وام كمتر می‌شود و این احتمال وجود دارد كه مالك از بازپرداخت وام خودداری كرده و بانك را با انبوه‌ مطالبات معوق روبه‌رو كند. پس بنابراین پرداخت وام تا سقف 80 درصد هزینه ساخت قابل قبول و طبیعی است.

اما مشكل و نقص از جایی آغاز می‌شود كه بانك به قیمت متری 300 هزار تومان استناد می‌كند. هزینه واقعی ساخت مسكن‌مهر 340 تا 350 هزار تومان است و آنچه هم‌اكنون سازنده‌ها در این طرح انجام می‌دهند، تكمیل نیست.

این واحدها اگرچه با قیمت توافقی متری 300 هزار تومان ساخته می‌شود، اما متقاضی برای سكونت در آن باید متری 40 هزار تومان دیگر هزینه كند. راهكار حل این مشكل و جلوگیری از پرداخت ناقص تسهیلات این است كه بانك همچنان با سازنده‌ها، قیمت را متری 300 هزار تومان محاسبه كند، اما زمانی‌كه واحدها تحویل تعاونی‌ها می‌شود و وام به آنها منتقل می‌شود، مابه‌التفاوت تسهیلات تا سقف 80درصد متری 340 هزار تومان به اعضا پرداخت شود. با این شیوه محاسبه از یك سو، بانك از پرداخت اضافی تسهیلات به سازنده خودداری می‌كند و از سوی دیگر هزینه اضافی برای تكمیل واحد توسط متقاضی را تامین می‌كند.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 296

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98