خدمات سایت


متن کامل خبر

آمار گمرک علت گرانی مرغ و شیر را لو داد

آرشیو
عده‌اي نمي‌خواهند بازار آرام شود و قيمت‌ها شكسته؛ چراكه از اين آشفته بازار سود مي‌برند...
1391/04/10 02:56:36 ق.ظ

ر اساس آمار واردات گمرك ايران در سال گذشته، دامداران و مرغداران براي توليد شير، گوشت و مرغ با كمبود دو ميليون تني واردات ذرت و حدود سه ميليون تن سويا و 364 هزار تني سبوس گندم مواجه بوده‌اند كه اين امر عامل افزايش قيمت اين نهاده‌ها و به تبع آن محصولات لبني و پروتئيني شده است.
در سال گذشته واردات پنج ميليون و 156 هزار تن ذرت دانه‌اي براي صنعت مرغداري و دامداري لازم بوده است اما طبق آمار گمرك تنها سه ميليون و 275 هزار تن از اين نهاده وارد شده است.
همچنين چهار ميليون و 158 هزار تن كنجاله سويا به عنوان خوراك دام و طيور در سال گذشته بايد وارد مي‌شده اما يك ميليون و 547 هزار تن كنجاله و ساير آخال از سويا وارد كشور شد است.
به گفته رييس اتحاديه مركزي دامداران پنج ميليون و 338 هزار تن جو مورد نياز توليد دامداري‌ها در سال گذشته بوده كه چهار ميليون و 300 هزار تن از توليد داخل تامين شده و يك ميليون و 308 هزار تن نيازمند واردات بوده است.
سيروس روستا به خبرنگار ايسنا گفت: يك ميليون و 401 هزار تن انواع كنجاله بدون سويا مورد نياز صنعت دامداري بوده است كه 560 هزار تن از اين ميزان از بازار داخل تامين شده و 840 هزار تن نياز به واردات داشته است.
وي افزود: يك ميليون و 110 هزار تن گندم مورد نياز بوده است كه 870 هزار تن از توليد داخل تامين شده و 210هزار تن از طريق واردات بايد تامين مي‌شده است.
رييس اتحاديه دامداران تصريح كرد: يك ميليون و 600 هزار تن سبوس گندم مورد نياز در صنايع دامداري بوده كه يك ميليون و 180 هزار تن از توليد داخل و 420 هزار تن نيازمند واردات بوده است.
اما بر اساس آمار گمرك كشور تنها 55 هزار و 810 تن سبوس گندم وارد شده است؛ بدين معنا كه بيش از 364 هزار تن از اين محصول با كمبود واردات مواجه بوده است.
روستا اظهار كرد: دو ميليون و 327 هزار تن كنجاله سويا مورد نياز دامداري‌ها در سال گذشته بوده كه 169 هزار تن از توليد داخل تامين شده و بيش از دو ميليون و 158 هزار تن بايد از طريق واردات تامين مي‌شده است.
به گفته رييس اتحاديه مركزي دامداران پنج ميليون و 51 هزار تن ذرت دانه‌هاي مورد نياز صنايع دامداري بوده كه دو ميليون و 895 هزار تن آن از توليد داخل و دو ميليون و 156 هزار تن نيازمند واردات بوده است.
همچنين به گفته حسن مقدم‌نيا ـ مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي ـ صنعت مرغداري سالانه نيازمند هفت ميليون تن سويا و ذرت است كه دو ميليون تن ذرت در داخل توليد مي‌شود و بايد سه ميليون تن ذرت و دو ميليون تن كنجاله سويا براي اين صنعت وارد شود.
لذا در مجموع صنايع دامداري و مرغداري به عنوان توليدكننده محصولات پروتئيني و لبنياتي كشور سالانه نيازمند واردات پنج ميليون و 156 هزار تن ذرت دانه‌اي بوده‌اند درحالي كه فقط سه ميليون و 275 هزار تن از اين نهاده وارد شده است.
همچنين چهار ميليون و 158 هزار تن كنجاله سويا به عنوان خوراك دام و طيور در سال گذشته بايد وارد مي‌شده اما يك ميليون و 547 هزار تن كنجاله و ساير آخال از سويا وارد كشور شد است. آمار گمرك حاكي از كمبود واردات سبوس گندم است.
كمبود نهاده‌هاي توليد عامل گراني آنها و همچنين ايجاد بازار سياه شده به طوريكه كنجاله سويا از كيليويي 500 تومان به 1800 تومان، ذزرت از كيلويي 400 تومان به 600 تومان و همچنين سبوس گندم از كيلويي 110 تومان به بيش از 270 تومان افزايش يافته است.
به تبع افزايش نهاده‌ها و قيمت خورام دام و طيور از اواخر سال گذشته قيمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و شير و محصولات لبني با نوسانات شديد قيمتي و افزايش نرخ مواجه بوده است.
در اين ميان انتظار مي‌رود با توجه به وجود ظرفيت‌هاي دامداري و مرغداري در كشور و توانايي توليد، مسئولان امر براي واردات نهاده‌هاي توليد به عنوان خورام دام و طيور به ميزان لازم و به موقع اقدام كنند تا قيمت‌هاي كاذب ايجاد شده در بازار شكسته شود.
اما جاي سوال است چرا واردات اين نهاده‌ها به موقع و به ميزان كافي صورت نمي‌گيرد يا به قول توليدكنندگان عده‌اي نمي‌خواهند بازار آرام شود و قيمت‌ها شكسته؛ چراكه از اين آشفته بازار سود مي‌برند.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 243

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47