خدمات سایت


متن کامل خبر

ارز مسافرتی فقط زيارتی شد !

آرشیو
جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که با حضور مردان اقتصادی کابینه برای بررسی شرایط تحریم و راهکارهای مقابله با گرانی برگزار شد، علاوه بر تصمیمات مرسوم همچون تشکیل کمیته‌های مشترک و ادامه رایزنی‌ها، یک نتیجه فوری داشت: توقف پرداخت ارز دولتی به مسافران خارج از کشور، البته به جز مسافران حج تمتع و عتبات عالیات.
1391/05/04 04:30:39 ب.ظ

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه غیرعلنی دیروز این خبر را داد و اضافه کرد: باید بپذیریم که برای رفتن به مسافرت نباید دلار 1226 تومانی پرداخت شود.


توافق بر سر صرفه‌جويي بودجه‌اي و اصلاح بودجه 91

 تشكيل ستاد مشترك قواي سه گانه براي رفع مشكلات

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: «تمهیدات» روز گذشته مجلس و دولت که در جلسه «غیرعلنی» 5 ساعته و به منظور مقابله با گرانی و تحریم‌ها اندیشیده شد، عبارت بود از «حذف ارز مسافرتی به جز در سفرهای زیارتی» و پیشنهادهایی برای «اصلاح بودجه 91»، «عدم آغاز پروژه‌های عمرانی جدید» و «تشکیل ستاد ویژه اقتصادی متشکل از تمامی نهادهای حکومتی با اختیارات خاص.»

جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس که حدود 5 ساعت به طول انجامید، به منظور «بررسی وضعیت گرانی‌های اخیر، آثار تحریم‌ها، وضعیت ارز و تولید» و با حضور وزرای اقتصاد، كشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت، ريیس‌كل بانك مركزی و رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی روز گذشته پس از پایان این جلسه در جمع خبرنگاران گفت که در این جلسه مقرر شد تمهیدات لازم برای مبارزه با تحریم‌ها صورت گیرد. وی ادامه داد: بر این اساس، پرداخت ارز مسافرتی را به غیر‌از مسافران عتبات عالیات و حج تمتع منتفی كردیم.

ایده «متوقف شدن فروش ارز دولتی به مسافران» نخستین بار یک هفته پیش از سوی ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد.

فتحی پور با بیان اینکه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می‌شود، درحالی که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد؛ از تدوین طرحی برای حذف ارز مسافرتی خبر داده بود. طرحی که به فاصله یک هفته از سوی دولت و به منظور مقابله با تحریم‌ها عملیاتی شد.

البته در طرح فتحی پور ارائه ارز دولتی به همه مسافران اعم از تفریحی، تجاری و زیارتی متوقف می‌شد، اما با اعلام رییس کل بانک مرکزی، تنها ارائه ارز دولتی به مسافران سیاحتی متوقف شده است و زائران عتبات عالیات و حج تمتع همچنان می‌توانند از سهمیه ارز دولتی برخوردار شوند.

پارسال نیز دولت در دو نوبت سهمیه ارز مسافرتی به کشورهای مختلف را کاهش داد. بر این اساس، فروش ارز مسافرتی به هریک از مسافران خارج از کشور تنها یک بار در سال انجام می‌شد و براساس محدودیت‌های بانک مرکزی این سهمیه به میزان حداکثر یک‌هزار دلار برای کشورهای دور و 400 دلار برای کشورهای همسایه تعیین شده بود.

بهمنی: مسافران ارز آزاد بگیرند

رییس كل بانك مركزی، اما در پایان جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، با تاكید بر این كه در نشست مشترك دولت و مجلس در زمینه مسائل ارز بحث و بررسی شد، گفت: در جلسه مشترك امروز تیم اقتصادی دولت و مجلس توضیحات كاملی در مورد مسائل ارزی، وضعیت كالاهای اساسی و اهمیت كالاها در شرایط تحریم ارائه كردند.

به گزارش ایرنا، بهمنی در پاسخ به این سوال كه آیا ارز تك نرخی می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر ارزی كه از سوی بانك مركزی ارائه می‌شود 1226 تومانی و تك نرخی است.

وی با بیان اینکه پرداخت ارز مسافرتی را به غیر‌از مسافران عتبات عالیات و حج تمتع منتفی كردیم، در پاسخ به این سوال که «اگر ارز مسافرتی فقط به حج تمتع و عتبات عالیات تعلق گیرد، آیا باعث افزایش قیمت نمی شود؟» گفت: باید بپذیریم برای رفتن به مسافرت نباید ارز 1226 تومانی پرداخت شود.

حرکت به سوی صرفه جویی بودجه‌ای

شمس‌الدین‌ حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌بندی نشست امروز مسوولان اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس در این جهت بود تا تبعات تحریم را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه در این جلسه دغدغه‌های نمایندگان در زمینه وضعیت اقتصادی كشور مطرح شد، افزود: در این نشست در زمینه جهت‌گیری‌های كلی تفاهم و مقرر شد به سمت صرفه جویی بودجه حركت كنیم و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینكه در اقتصاد مقاومتی باید تولید داخل مورد توجه قرار گیرد، در اولویت باشد.

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینكه برگزاری جلسات مشترك مجلس و دولت آغاز شده است سطح هماهنگی و تصمیم سازی‌ها موثر است.

تجدید نظر مجلس در بودجه 91

حسین مظفر معاون نظارت مجلس نیز در این باره گفت: در پایان جلسه پیشنهاد شد ستاد مشترکی برای مقابله با مشكلات تشکیل شود و همچنین تجدید نظری در بودجه امسال صورت گیرد و اصلاحاتی در آن ایجاد شود.

توضیحات وزرا درباره تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها

«ایرج ندیمی» نماینده لاهیجان نیز درباره این نشست در جمع خبرنگاران گفت: وزرای اقتصادی دولت در این جلسه غیرعلنی در پاسخ به این سوالات كه آیا حلقه‌های تحریم تنگ‌تر شده و اینكه وضعیت منابع ارزی در داخل كشور چگونه است، توضیحاتی را ارائه دادند.

وی ادامه داد: براساس اظهارات وزیر صنعت، واردات كالا با سه مشكل اساسی گشایش اعتبار، انتقال ارز از داخل به خارج و انتقال كالاها مواجه است و امروز بسیاری از كشورها به جای دادن ارز به ما كالا ارائه می‌كنند.

پاسخ دولت قانع كننده نبود

رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری اما در جمع خبرنگاران با بیان اینكه مسائل ارز، تورم و كمبود برخی اقلام عمومی مردم از محورهای مورد بحث در جلسه غیرعلنی امروز بود، اظهارکرد: پاسخ‌های تیم اقتصادی دولت قانع كننده نبود.

وی با بیان اینکه باید به تیم اقتصادی دولت فرصت داد، افزود: باید از اهرم‌های قانونی كمك بگیریم و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب دستگاه‌ها با یكدیگر هم افزایی داشته باشند.

درخواست‌های اقتصادی ريیس مجلس از دولت

احسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با مهر در خصوص جمع‌بندی ريیس مجلس از جلسه غیر‌علنی با وزرای اقتصادی دولت، گفت: رييس مجلس در جمع‌بندی خود اعلام کرد اگر هماهنگی‌های دولت و مجلس از قبل انجام می‌شد و تذکرات مجلس اجرایی می‌شد، شاید امروز مشکلات تا این حد به وجود نمی‌آمد.

وی افزود: همچنین رييس مجلس از دولت خواست تا از این پس پروژه‌های جدید عمرانی آغاز نشود و اعتبارات بودجه صرف حمایت از تولید و گسترش تولید ملی شود.

کمیته مشترک برای بررسی بودجه 92

حسین پورفاطمی نماینده تنگستان هم درباره این جلسه گفت: سخنان ریاست مجلس در پایان جلسه بیشتر بر این نکته تاکید داشت که باید فشارهای اقتصادی را تحمل کرد و نباید آنها را اعلام کنیم، زیرا باعث افزایش فشارهای دشمن می‌شود، ملت ایران پیش از این هم فشارهای سخت‌تر را تحمل کردند و کوتاه نیامدند. این فشارها کوتاه مدت خواهد بود.

وی ادامه داد: در پایان جلسه امروز مقرر شد کمیته مشترکی میان دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه 92 تشکیل شود تا لایحه این بودجه در موعد مقرر به صحن علنی مجلس ارائه شود.

لاریجانی: نباید شرایط فعلی را به گردن یكدیگر بیندازیم.

علی لاریجانی رییس مجلس، اما در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران حضور یافت و درباره اینکه برخی سوء مدیریت‌ها را موجب ایجاد شرایط اقتصادی كنونی كشور می‌دانند، گفت: در شرایط فعلی نباید موضوع و مشكلات را به گردن یكدیگر بیندازیم.

به گزارش ایرنا و فارس، وی ادامه داد: نشست مشترك امروز به موضوع‌های حساس از جمله وضعیت صنعت، كشاورزان، دامداران و بحث تحریم‌ها و ارز اختصاص یافت.

لاریجانی همچنین گفت: در این جلسه پیشنهاد تشکیل ستادی برای رفع مشکلات اقتصادی مطرح شد. البته این ستاد به صورت غیرمصوب، اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و با حضور دولت، مجلس و قوه قضائیه در حال کار است، اما اگر بخواهد چارچوبی برای اصلاح بودجه و سایر امور اقتصادی داشته باشد، باید حتما نقش قانونی خود را پیدا کند.

درخواست تشکیل ستاد ویژه اقتصادی

البته به نظر می‌رسد این ستاد همان پیشنهادی باشد که 9 نماینده مجلس (از جمله احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم) در جلسه غیرعلنی دیروز در پیشنهادی مکتوب به هيات‌رییسه خواستار تشکیلش شده بودند. ستادی برای حل مشکلات اقتصادی متشکل از تمامی نهادهای حکومتی شدند که با اختیارات خاص بتوانند ظرف مدت یک سال تصمیمات لازم را برای اجرای «راهبرد اقتصاد مقاومتی» اتخاذ کنند.

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 315

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 88

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 64