خدمات سایت


متن کامل خبر

آیا رییس دانشگاه رامین، به لرها توهین کرده است؟

آرشیو
نامه رییس یکی از دانشگاه های استان خوزستان به رییس سازمان سنجش و درخواست او برای پذیرش 100 درصدی دانشجوی بومی، حتی تا استیضاح وزیر هم پیش رفته است.
1391/06/23 03:09:08 ق.ظ

دیروز ابراهیم آقامحمدی، نماینده خرم آباد در گفتگویی اعلام کرد رییس دانشگاه رامین خوزستان در نامه ای از رییس سازمان سنجش خواسته است هیچ دانشجویی از استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری و ایلام برای این دانشگاه پذیرش نکند.
او دراین باره به مهر گفت: "عبدالعظیم آجیلی - سرپرست دانشگاه منابع طبیعی خوزستان با ارسال نامه ای رسمی به رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خواهان عدم پذیرش دانشجویان استانهای لرستان، ایلام و کهکیلویه و بویراحمد یا چهار محال بختیاری در دانشگاه منابع طبیعی رامین خوزستان شده است."
به گفته آقامحمدی، علت این اقدام از سوی سرپرست دانشگاه رامین، ایجاد مشکلات فرهنگی و قومی توسط این دانشجویان در دانشگاه رامین خوزستان است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سرپرست دانشگاه رامین خوزستان از روی نادانی و جهالت این سخنان را به زبان آورده است، به وزیر علوم در این زمینه تذکر داده شد، برخی نمایندگان مجلس شورای طی نامه ای به رئیس جمهور خواهان برخورد با افرادی می شوند که از روی جهالت به اقوام ایرانی توهین می کنند.
آقامحمدی تاکید کرد: تا روز یکشنبه هفته آینده به رئیس جمهور مهلت دادیم با این فرد برخورد شود در غیراینصورت هفته آینده وزیرعلوم را استیضاح خواهیم کرد.
به گفته این نماینده مجلس 20 نماینده مجلس در صحن علنی به وزیر علوم تذکر دادند اما قطع به یقین نامه ای با امضای حدود 60 نماینده برای رئیس جمهور ارسال خواهد شد.
من توهین نکردم!
اما درمقابل، عبدالعظیم آجیلی رییس دانشگاه رامین در گفتگوهای مختلفی اعلام کرد توهینی در کار نبوده. به عنوان مثال او به مهر گفت: این نامه‌ خردادماه به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شده و مساله داخلی دانشگاه با سازمان سنجش بوده است. اصلا بحثی مانند قومیت در این نامه مطرح نشده است.
به گفته آجیلی در جلسات آمایش آموزش عالی که به صورت مستمر در استان برگزار می شود یکی از مواردی که همیشه توسط مدیرکل آموزش پرورش استان مطرح می شد این بود که دانش آموزان خوزستان شانس قبولی در دانشگاه های خودشان را ندارند و پذیرش دانشجویان استان های دیگر بیشتر از آنان است: بنابراین نامه‌ای به سازمان سنجش نوشته و خواستار افزایش پذیرش دانشجوی بومی شدیم. در این نامه خواستار برقراری توازن شدیم و هیچ اهانتی صورت نگرفته است. من به خود اجازه نمی دهیم به کسی توهین کنم. از نامه برداشت اشتباهی شده است.
او البته درخواست پذیرش نشدن دانشجو از سه استان هم جوار خوزستان را تایید کرد: "استان لرستان، چهار محال بختیاری، ایلام دارای دانشگاه هستند ما هم قصد داشتیم ظرفیت پذیرش داوطلب بومی را به آرامی افزایش دهیم که هنوز کاری صورت نگرفته است."
آجیلی همچنین به ایسنا گفت: به وزیرعلوم نامه‌ای ننوشته‌ام، ما تنها به سازمان سنجش پیشنهاد دادیم که برای افزایش شمار دانشجویان بومی دانشگاه‌ از استان‌های همجوار در این دانشگاه دانشجویی پذیرش نشود.
کم شدن دانشجویان بومی، موجب اعتراض خانواده ها شده است
او با اشاره به کاهش قابل ملاحظه نسبت دانشجویان بومی استان در سال‌های گذشته در دانشگاه‌های استان، گفت: این موضوع باعث اعتراض خانواده‌های استان شده است. لذا بر اساس توصیه‌های شورای آموزش عالی استان وهمچنین مشکلات ناشی از کمبود خوابگاه و سایر امکانات رفاهی در دانشگاه و با توجه به اینکه نسبت بالایی از دانشجویان پذیرش شده در مقاطع مختلف تحصیلی از استان‌های همجوار می باشد، پیشنهاد افزایش نسبت پذیرش دانشجوی بومی در این دانشگاه ارائه شده است.
او درباره علت نام بردن این سه استان در این نامه هم گفت: با توجه به اینکه درصد زیادی از دانشجویان دانشگاه رامین را دانشجویان این سه استان همجوار تشکیل می‌دهند در جهت بومی‌گزینی به سازمان سنجش پیشنهاد دادیم که از این سه استان دانشجو نپذیریم.
در سندی که سایت تابناک از نامه آجیلی به رییس سازمان سنجش منتشر کرده است، چنین آمده است: "طی سالیان اخیر، به دلیل پذیرش دانشجویان از استان های لرستان، ایلام و چهار محال و بختیاری، مشکلات عدیده ای از لحاظ امنیتی، فرهنگی (طایفه ای و قومیتی) و علمی برای این دانشگاه پدید آمده است. از آن مقام محترم خواهشمند است که نسبت به تعدیل پذیرش دانشجو از استان های نامرده دستور اقدام مقتضی را صادر فرمائید."
وزارت علوم: خبری از نامه نداریم
در مقابل، اما وزارت علوم هم از چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی می کند. حسین نادری‌منش، معاون آموزشی وزیر علوم از وجود چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی کرده است.
او در این باره به ایسنا گفت: "وزارت‌ علوم و معاونت آموزشی این وزارتخانه درجریان نامه و موضوع ذکر شده نبود، این نامه خطاب به ریاست سابق سازمان سنجش جناب آقای دکترسرورالدین ارسال شده بود."
نادری منش البته گفت: "هدف رییس دانشگاه رامین در نگارش این نامه دغدغه پذیرش دانشجوی بومی بوده است. بحث بومی‌گزینی یک مصوبه عام است و کمیته کنکور سراسری نیز براساس ناحیه و قطب، 80 درصد ظرفیت یک دانشگاه را به بومیان آن استان اختصاص می‌دهد، مسئولین دانشگاه با توجه به فقط پذیرش روزانه این نکته را تاکید نموده بودند وبا برسی‌های به عمل آمده توسط سازمان سنجش بیش از 56 درصد ظرفیت روزانه استان خوزستان را دانشجویان بومی، 9 درصد را دانشجویان ایلامی، 16 درصد را دانشجویان لرستانی درسال 90 تشکیل می‌دهند ولی با در نظر گرفتن پذیرش در دوره‌های شبانه پذیرش بومی به بیش از 82 درصد می‌رسید و بنا بر این با درخواست دانشگاه مخالفت شد. در بحث تقاضای این استان مبنی افزایش پذیرش بومی باید این نکته را عنوان کرد که گزینش بومی در هر استان بین 70 تا 80 درصد است.
او گفت: "طی سه سال گذشته توسعه و رشد بی سابقه ای در سه استان لرستان -ایلام و چهارمحال و بختیاری مخصوصا تحصیلات تکمیلی داشته ایم که اینجانب رئیس کمیسیون دائمی دانشگاه مادر دو استان لرستان وایلام هستم. البته این موضوع حتما توسط ما مورد بررسی بیشتری قرار خواهد گرفت."
سازمان سنجش: این درخواست را رد کردیم
غیر از این سازمان سنجش هم خبر داد این درخواست را تیرماه رد کرده است. در اطلاعیه سازمان سنجش دراین باره آمده است: با توجه به مطالب مطرح شده در برخی از رسانه های گروهی درخصوص نامه شماره 1338/23 مورخ 7 خرداد 1391 سرپرست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان به این سازمان جهت تنویر افکار عمومی و داوطلبان آزمون سراسری بخصوص داوطلبان عزیز استانهای لرستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری مطالب زیر به استحضار می رسد.
1- سرپرست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان طی مراجعه حضوری و مکاتبه رسمی درخواست پذیرش صدرصد بومی داوطلبان شد. در سازمان به نامبرده توضیحات لازم و کافی در خصوص بومی گزینی داده شده و به ایشان اعلام گردید که درخواست آن دانشگاه با توجه به سیاستها و قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل انجام نیست و مخالفت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور در تاریخ 4 مرداد 1391 بصورت رسمی طی نامه شماره 12475/2 توسط معاون فنی و آماری سازمان به سرپرست دانشگاه رامین ابلاغ شد.
2- برای اطمینان خاطر داوطلبان عزیز استانهای فوق الذکر اعلام می گردد سازمان سنجش آموزش کشور در پذیرش سال جاری (1391) به هیچ عنوان تغییری در ضوابط پذیرش دانشگاه رامین خوزستان انجام نداده و این امر با نگاهی به وضعیت آمار پذیرش در سالهای 1390 و 1391 بر اساس استان بومی داوطلب واضح و روشن است تعداد پذیرش استان چهارمحال بختیاری در دانشگاه رامین در سال 1390 ، 8 نفر و در سال 1391، 12 نفر ، تعداد پذیرش داوطلبان استان لرستان در این دانشگاه در سال 1390، 59 نفر و در سال 1391 ، 66 نفر و در نهایت تعداد پذیرش داوطلبان ایلام در دانشگاه رامین در سال 1390 ،36 نفر و در سال 1391 ، 25 نفر بوده است.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید؛ پیدایش شفق قطبی در کشورهای مختلف image قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر به زمین رسید؛ پیدایش شفق قطبی در کشورهای مختلف 1403/02/23

به گفته ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA)، این قدرتمندترین طوفان خورشیدی 20 سال گذشته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان image کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان 1403/02/21

باستان‌شناسان با گزارش یک مرد محلی و خیلی اتفاقی، یک تمدن ٧ هزار ساله را در نقاط دور افتاده صربستان متعلق به عصر نوسنگی کشف کردند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 107

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 184

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 160

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 359

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 407