خدمات سایت


متن کامل خبر

مجازات مداح 'نما'ی هتاک چیست؟توهین به خلفای راشدین و اصل ۱۲ قانون اساسی

آرشیو
آقای مداح 'نما' ! امام تر از امام علی (ع) و ائمه اطهار در دفاع از اهل بیت نیستی که اگر نقل و سفارشی بود ایشان ما را بدان رهنمون می ساختند و ...
1391/09/05 05:42:49 ب.ظ


ناتوانی بعضی تا بدانجا رسیده که بجای روشن ساختن چرایی برپایی حماسه عاشورا و دلاوریهای یاران امام (ع) ، گویا راهی بجز توهین به اصحاب رسول خدا(ص) برای گریاندن عزاداران امام حسین (ع) نمانده است هرچند همگان بر اختلافات واقعی بین شیعیان و برادران اهل تسنن آگاهند و حقیر خود را مجاز به ورود به این گفتار نمی بینم اما به این جملات سربسته بسنده می کنم که : آقای مداح "نما" ! امام تر از امام علی (ع) و ائمه اطهار در دفاع از اهل بیت نیستی که اگر نقل و سفارشی بود ایشان ما را بدان رهنمون می ساختند و رهبرتر از آیت ا... خامنه ای رهبر معظم انقلاب نمی باشی که حرمت صحابه رسول خدا (س) را واجب شمرده اند.


دوستی از برادران اهل تسنن دارم که اگر پیش رویش نام مبارک حضرت زهرا (س) را ببری چنان با احترام از ایشان و فرزندان شهیدش یاد می کند که گمان می بری در زمان آن حضرت(س) بسر می بری. به ویژه آنکه اکثر برادران و خواهران اهل تسنن بر این مرام استوارند.


اما آنچه که مقصود اصلی این نوشتارست ، بررسی و تطبیق قوانین جزایی کشور و اینکه اصولا اینگونه اعمال مجرمانه تلقی می شوند؟


آنچه که مسلم است دین رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران ، اسلام و مذهب اصلی آن تشیع و مذاهب چهارگانه دارای احترام کامل هستند و یقینا از اسباب و لوازم احترام ، توهین نکردن به اعتقادات ایشانست:


اصل ۱۲ قانون اساسی:دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری است و این اصل الی‏ الابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه‏ها رسمیت دارند و در هر منطقه‏ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب.


حال اگر در این میان شیعه "نما"یی و به هر دلیلی نسبت به اعتقادات سایر مذاهب اسلامی بی حرمتی کند ، کمترین نتیجه اش تفرقه و دو دستگی میان ملت و مردم کشورست و چه بسا ایجاد فتنه و آشوب بهمراه داشته باشد که مسلما خلاف مصالح و امنیت داخلی و ملی کشورست.


از سوی دیگر اقدامات تندروهای مذهبی خارج از کشور در کشتار شیعیان که البته گاهی دامنه آن به داخل کشور کشیده است را نمی توان بی ارتباط با به این توهین ها دانست و به راحتی این اعمال را می توان مصداق عمل مجرمانه ماده 500 قانون مجازات دانست.


ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی :هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع ‌گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.


همچنین از سوی برخی مداح "نمایان" انگشت شمار دیده شده است که اعمالی را به ائمه اطهار (ع) و حضرت زهرا (س) نسبت می دهند که نه تنها هیچ سند و مدرک متقن و تایید شده ای برای آن وجود ندارد بلکه موجب وهن و تخفیف شخصیت والای آن بزرگوارانست و قانونگزار برای این عمل نیز مجازات "خاص" و طی ماده جداگانه در قانون مجازات تعیین نموده است:


ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی : هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیای عظام یا ائمه‌ی طاهرین (ع‌) یا حضرت صدیقه‌ی طاهره (س‌) اهانت نماید اگر مشمول حکم ساب‌النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت‌ به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.


بهرحال به عنوان یک مسلمان معتقد به ولایت امام علی (ع) در مجلسی که بنا داشتم در عزاداری امام حسین(ع) حضور یابم و بر مصیبت آن حضرت بگریم و بر راه آن بزرگوار ثابت باشم ، متاسفانه جملاتی را شنیدم که بر مظلومیت مشدد آن اولیای خدا گریستم و شاید ستمی را که دشمنانشان بر ایشان روا ندانستند ، یک مداح"نما"ی جاهل روا دانست.


یادمان نرفته که تا چند سال پیش نه چنین غلو هایی در عزاداری ها و مداحی هایمان جا داشت و نه چنین کشتارهایی علیه شیعیان رواج داشت و هنوز نیز در گوشه های کشور برادران شیعه و سنی با کمال احترام نسبت به عزای امام حسین (ع) اهتمام می ورزند.


این نوشتار را قبل از ظهر عاشورا و در مظلومیت ائمه هدی و پیامبر خدا(ص) مهیا کردم ، امید که مقبول واقع گردد.


مصطفی ترک همدانی


وکیل پایه یک دادگستری


منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :

نظرات ثبت شده برای این خبر

متعجب
(1391/09/10)
عزیز جان خراب کردی با این مطلبت. دیگه ننویس. راهت به ترکستانه. در اشتباه محض هستی.

ندایی
(1391/09/10)
کسی که توهین نمی کند بزرگوار و باشخصیت است واحترام خودش را زیاد می کند

بنده خدا
(1391/09/11)
مهتاب آن بالا نورافشاني ميكند بگذاركه سگهاوشغالها روي زمين برايش عوعوكنند وزوزه بكشند

aslan.mansori@yahoo.com
(1391/09/18)
متاسفانه از این اتفاقات زیاد می افتد.ولی اهل تسنن به هیچ کس توهین نمیکند .امیدوارم برادران اهل تشیع ،رعایت کنند .

شیعه
(1391/10/15)
با نظر متعجب شدیدا موافققم اومدی ابرو رو درست کنی زدی چشمش رو هم کور کردی. اون دوست اهل تسنن شما باید به حضرت زهرا احترام بذاره ولی ما باید با دشمن حضرت دشمنی کنیم نه برادری. ما هم کلام دشمن حیدر نمیشویم/با قنفذ و مغیره برادر نمیشویم

Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 337

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 384

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 194