خدمات سایت


متن کامل خبر

دستور قتل مردی که خیلی خوب نماز می خواند / عذرخواهی پیامبر(ص) از مردم

آرشیو
هرکسی با خبر می شد طبق معمول می گفت: آن زن از دنیا راحت شد...بلال حبشی نیز به حضور رسول خدا(ص) آمد و گفت: فلان زن مرد و راحت شد. پیامبر(ص) از این سخن خشمگین شد و...
1391/10/21 09:33:23 ب.ظ

کتاب «داستان دوستان» نوشته زنده یاد محمد محمدی اشتهاردی را موسسه بوستان کتاب منتشر و بارها تجدید چاپ کرده است. کتابی ارزشمند و خواندنی از مجموعه حکمت ها و داستان های کوتاه پند آموز درباره پیامبران(ع)، حضرات معصوم(ع)، علما، مباحث اخلاقی واین حکایت‏هاى جذاب و حکمت‏آموز در عرصه‏هاى گوناگون معارف دینى، تاریخى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى است که با ذوق و سلیقه خاص و چیره‏دستى مؤلف در گزینش داستان‏ها، تنظیم شده‌اند.

 

خبرآنلاین، در ادامه چند بخش کوتاه از بخش مربوط به پیامبر اعظم(ص) از این کتاب را تقدیم کاربران محترم خود می کند:

«ابوعبیده جراح، از بازرگانان مسلمان بود. (وضع مالى مردم مدینه نیز خوب نبود) ابوعبیده طبق معمول به مسافرت هاى تجارتى مى رفت و خوار و بار مورد نیاز اهل مدینه را تا آنجا که مقدورش بود از سفر مى آورد.
وقت نماز صبح بود، خبر ورود ابوعبیده به مردم رسید، و کم کم همه مسلمین مطلع شدند، با شتاب زدگى در نماز جماعت صبح پیامبر (ص ) شرکت نمودند و پس از نماز بى درنگ برخاستند تا به سوى ابوعبیده بروند.
پیامبر (ص ) لبخندى زد و سپس به آنها فرمود: «آیا گمان دارید که ابوعبیده از سفر آمده و خواربار آورده؟» گفتند: آرى.
فرمود: «... پناه بر خدا در مورد فقر و تهیدستى... ترسى درباره شما ندارم، بلکه ترس من از آن جهت است که وسعت شئون دنیا شما را فرا گیرد و فریب آن را بخورید چنانکه قبل از شما عده اى فریفته آن شدند، و شما را به هلاکت برساند چنانکه قبل از شما عده اى را به هلاکت رساند.»
*

روزی ابوبکر به حضور رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: از فلان بیابان می گذشتم، چشمم به مردی خوش سیما افتاد که با کمال خشوع نماز می خواند.
پیامبر(ص) به ابوبکر فرمود: برو این شخص را به قتل برسان.
ابوبکر به سوی آن شخص رفت، ولی وقتی که او را با آن حال عبادت دید، از کشتنش صرف نظر کرد و برگشت. پیامبر(ص) به عمربن خطاب فرمود: تو برو و او را بکش!
عمر نیز رفت و هنگامی که او را در آن حال دید، او را به حال خود واگذاشت و بازگشت و عرض کرد: ای رسول خدا! من مردی دیم که با کمال خشوع، نماز می خواند، دلم نیامد که او را بکشم.
پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: برو و او را به قتل برسان.
علی(ع) به سوی او رفت تا فرمان رسول خدا(ص) را در موردش اجرا کند ولی آن مرد از آنجا رفته بود. علی(ع) به حضور پیامبر(ص) بازگشت و عرض کرد: رفتم ولی ان شخص را آنجا ندیدم.
پیامبر(ص) فرمود: این شخص و طرفدارانش، قرآن می خوانند ولی قرآن از گلویشان تجاوز نمی کتد و همچون رمیدن تیر از کمان، از دین خارج می شوند. آنها را بکشید که بدترین و ناپاک ترین موجودات هستند.
....
در تاریخ آمده آن شخص «حرقوص ذوالخویصره» نام داشت که موسس «خوارج» بود و در جنگ نهروان به دست سپاه علی(ع) به هلاکت رسید. او را «ذلوالثدیه» می گفتند زیرا در شانه او گشتی اضافی وجود داشت...
*

ابوذر به محضر رسول خدا(ص) آمد و گفت: دوست ندارم دائم در مدینه سکونت کنم، ایا اجازه می دهید من و برادزاده ام به سرزمین «مزینه» برویم و در آنجا سکونت کنیم؟ پیامبر فرمود: «نگران آن هستم که به آنجا بروی، و باند اشرار به شما هجوم بیاورند و برادرزاده ات را بکشند، آنگاه پریشان نزد من بیایی و بر عصایت تکیه کنی و بگویی برادرزاده ام را کشتند و گوسفندهایم را غارت کردند.
ابوذر گفت: انشاء الله که چنین نمی شود. رسول خدا(ص) به او اجازه داد. آنها به سرزمین «مزنه» کوچ کردند.
طولی نکشید که گروه شروری از قبیله بنی فزاره که در میان شان عینه بن حصن نیز بود، به آنها حمله کردند و گوسفندها و چهار پایانشان را غارت کردند. برادرزاده ابوذر را کشتند و همسر را به اسارت بردند.
ابوذر با کمال ناراحتی و پریشانی، حضور پیامبر(ص) آمد و برعصای خود تکیه کرد و گفت: خدا و رسول خدا راست گفت...
پیامبر(ص) برای سرکوبی اشرار بی درنگ، گروهی از مسلمین شجاع را به سوی آنها فرستاد. این گروه ورزیده به جست و جو پرداختند و آنها را یافتند. گوسفندان و چهارپایان را گرفتند و جمعی از مشرکینی که در آن باند بودند، کشتند. بعد از پیروزی به مدینه بازگشتند.
*

مالی را به حضور پیامبر(ص) آوردند. از آنجا که آن مال برای همه کفایت نمی کرد، آن را بین بعضی از فقرایی که بیشتر نیازمند بودند، تقسیم نمود. سپس همه فقرا را جمع کرد و از آنها چنین معذرت خواهی کرد:
در پیشگاه خدا و شما، عذرخواهی می کنم. ای ساکنان کنار سرپناه های مسجد (اهل صفه) متاعی نزد ما آورده شد، خواستیم آن را بین شما تقسیم کنیم ولی دیدیم برای همه شما نمی رسد، آن را به گروهی از شما دادیم که ترس بی تابی و فشار بیشتر آنها در میان بود.
*

سال پنجم هجرت برای جلوگیری از تجاوز دشمن، به دستور پیامبر(ص) در اطراف مدینه، مسلمانان به کندن خندق پرداختند. شخص پیامبر(ص) هم در این کار شرکت داشت. مسلمانان در این زمان در شرایط سخت اقتصادی به سر می بردند و گاهی ساعت ها بلکه روزها گرسنه می ماندند.
علی(ع) می فرماید: همراه پیامبر(ص) مشغول کندن خندق بودیم که فاطمه(س) آمد و تکه نانی به پیامبر(ص) داد.
پیامبر(ص) پرسید: این پاره نان را از کجا آورده ای؟
عرض کرد: قسمتی از یک قرص نان است که برای حسن و حسین(ع) پخته بودم و این قسمت را برای شما آوردم.
پیامبر(ص) فرمود: بدان که این تکه نان، نخستین لقمه ای است که پدرت بعد از سه روز، به دهان می گذارد.
*

ابوسعید خدری می گوید: اسامه بن زید کنیزی را به صد دینار خرید که پولش را پس از یک ماه بپردازد. از سوی خدا(ص) شنیدم که فرمود: آیا از اسامه، تعجب نمی کنید که متاعی را به وعده ادای قیمتش تا یک ماه، خریده است! اسامه دارای آرزوی بلند است. سپس فرمود: سوگند به خدایی که جانم در اختیار اوست! پلک های چشم هایم را روی هم نمی گذارم مگر اینکه گمان کنم مهلت برای رسیدن پلک ها روی هم نباشد و پلک هایم را پس از روی هم گذاردن، بر نمی دارم مگر اینکه گمان کنم که دیگر مهلت روی هم گذاشتن به من داده نشود و لقمه ای در دهان نمی گذارم مگر آنکه گمان می برم که به حلقومم نرسد و همان دم جان بسپارم...ای فرزندان آدم! اگر درست بیاندیشید خود را آماده مرگ می کنید، سوگند به خدا، به آنچه از طرف خدا وعده داده شده اید، فراخواهد رسید و شما قادر به جلوگیری آن نیستید.
*

بانویی دردمند و رنجور از دنیا رفت. هرکسی با خبر می شد طبق معمول می گفت: آن زن از دنیا راحت شد...بلال حبشی نیز به حضور رسول خدا(ص) آمد و گفت: فلان زن مرد و راحت شد. پیامبر(ص) از این سخن خشمگین شد و به او فرمود: بدان که کسی راحت می شود که آمرزیده شود.


منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 93

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 180

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 152

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 341

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 393

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 354

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 199