خدمات سایت


متن کامل خبر

محروم کردن زنان و دختران از اشتغال، تبعیض است

آرشیو
دبیر ائتلاف اسلامی زنان گفت: محروم کردن زنان و دختران از اشتغال علاوه بر آنکه تاییدی است بر ناتوانی نهادهایی که قرار است در خدمت مردم باشند، بلکه حاکی از تسلط نگرش مرد سالار و نگاه فرودست به زنان است.
1392/06/09 11:53:14 ق.ظ

توران ولی‌مراد افزود: تحصیل، اشتغال، فرصت‌ها و داشتن شرایط برای انجام فعالیت‌های اجتماعی حق همه مردم اعم از زن و مرد است و مجلس و دولت موظف به ایجاد امکانات برای مردم هستند نه این که با نگاه قیم مآبانه فرصت‌ها را تقسیم کنند و به دلیل داشتن نگاه نادرست به زنان آنان را محروم کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات و تنش‌های درون خانواده‌ها از دلایل مهم سخت شدن کار ازدواج و حتی ازدواج گریزی جوانان است، ادامه داد: تا زمان تعریف راهکار و راهبردهای عملی واحد و منسجم، برنامه‌هایی که مشکلات خانواده‌ها را حل کند به جایی نرسیده و مشکلات درون خانواده‌ها نه تنها پابرجا مانده؛ بلکه تشدید هم می‌شود.

ولی‌مراد ادامه داد: این واقعیت دلایل مختلف داشته است و مسولان مربوطه طرح های منسجم عملی و اجرایی به منظور کاهش و رفع این مشکلات اجرا نکرده‌اند. اگر عوامل موثر در بالارفتن سن ازدواج جوانان و موانع تشکیل خانواده و ناپایداری آن و ازدواج گریزی جوانان و بی‌رغبتی آنان به فرزندآوری به طورعلمی و کارشناسی شده بررسی شود، می توان به نتایجی مثبت دست یافت که راهگشا باشد و به سیاست‌های تشویقی رهنمون شود نه تحریمی.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: تحریم زبان قهر، غلبه و زبان کسی است که جز با به کار بردن زور به طریق دیگری نمی تواند سخن بگوید. با تحریم و محدودکردن نمی‌توان دختران را مجبور به فرزندآوری کرد. محروم کردن دختران از داشتن شغل به آنها یک حرف شفاف را می‌زند و آن این است که برای زندگی کردن فقط یک راه پیش پای شماست و آن هم این است که در یک رابطه جنسی امورات اقتصادی شما بگذرد و این حرف علاوه بر اهانت مستقیم به دختران و زنان بسیار خطرناک است.

این کارشناس جامعه شناسی افزود: سیاستی که دختران را از داشتن شغل محروم کند چه نتایجی به بار خواهد داشت غیر از فساد و ترویج فساد در ابعاد مختلف و از بین بردن سرمایه‌های ملی و نابودی دختران؟ ترویج نگرش جنسی به دختران و زنان، نگرش انسانی به زن و عملکردی متناسب با جایگاه انسانی را ترویج نمی کند و ترویج این نگاه اثرات بسیار مخربی را بر هویت فردی و اجتماعی دختران خواهد داشت.

این پژوهشگر و فعال حوزه زنان در ادامه گفت: ازدیاد جمعیت با برنامه‌هایی که امنیت را در خانواده‌ها برقرار و خانواده را فضایی سالم می کند و با ایجاد امکانات و سیاست‌های تشویقی امکان پذیر است نه با سیاست های تحقیرکننده زنان و دختران امکان پذیر است و ایجاد محدودیت و این گونه سیاست‌ها موجب محرومیت دختران از امکانات اجتماعی و گرفتن فرصت‌ها از آنان است تا راهی جز ازدواج کردن برای زنده ماندن نداشته باشند و این خراب کردن معنا و مفهوم ازدواج و زوجیت است. ازدواج یعنی داشتن همراه و همدل و همصبحت که با عشق ورزی قوام می یابد که مجبور کردن به ازدواج و جهت دادن آن به یک مبادله اقتصادی نابود کردن معنا و مفهوم ازدواج است.

وی تاکید کرد: محروم کردن دختران از داشتن شغل و بدتر از آن دخالت به حریم خصوصی و زندگی شخصی افراد و اجازه دادن به مسوولان بر این دخالت و پیوند دادن آن به زندگی حرفه‌ای و شغلی بر اساس نگرش قیم مآبانه مجاز می شود. محروم کردن دستیابی دختران به عضویت هیئت علمی به دلیل مزدوج نبودن چه معنی دارد؟ این سیاست‌ها و برنامه‌ها اثر معکوس دارد و مردم به جای عمل به چنین قوانینی به دنبال راه‌های نقض و یا دور زدن و حتی مقابله با آن می روند.

ولی‌مراد در پایان با اشاره به وظایف مسئولان در این زمینه اظهارکرد: دولت و مجلس و کلیه مسوولان موظف به ایجاد فرصت‌ها، شغل و امکانات، بازکردن راه و سرویس دهی و تامین رفاه مردم هستند نه این که به علت و بهانه کمبود فرصت‌های شغلی، دختران و زنان را از اشتغال یا افراد مجرد را از دستیابی به عضویت هیئت علمی محروم کنند. وظیفه مسئولان تقسیم فقر و کمبودها بین مردم نیست؛ بلکه آنان موظف به اشتغال زایی هستند تا حق انتخاب مردم را افزایش دهند.

منبع : ایسنا
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 63

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 338

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 386

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 196