خدمات سایت


متن کامل خبر

اشتباه سازمان ليگ و دردسر باشگاه‌ها

آرشیو
همانطور که از قبل هم قابل پيش‌بيني بود، تعلل سازمان ليگ حرفه‌اي فوتبال و اشتباه اين سازمان باعث شد که تيم‌هاي ليگ برتري براي نقل و انتقالات نيم فصل با مشکل حاد و جدي روبه‌رو شوند.
1392/08/28 04:42:15 ب.ظ

به گزارش ايسنا ، يکشنبه 21 مهرماه 92 گزارشي تحت عنوان «نقل و انتقالات نيم فصل ليگ برتر فوتبال روي هوا؟!» در ايسنا منتشر شد. در آن گزارش پيش‌بيني شده بود که اشتباه مسوولان سازمان ليگ حرفه‌اي فوتبال در اعلام زمان نقل و انتقالات فوتبال ايران به فيفا مشکلاتي را براي تيم‌هاي ليگ برتري ايجاد کند. در همان گزارش راهکاري لازم براي اصلاح اين مشکل احتمالي – که حالا رنگ واقعيت گرفته – مطرح شد ولي سازمان ليگ حرفه‌اي فوتبال اشتباه اوليه خود را با تعلل در اصلاح آن کامل کرد و باشگاه‌هاي ليگ برتري را به دردسر انداخت.

ماجرا چيست؟

قصه از آنجا شروع مي‌شود که فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) تصميم گرفت براي بهبود روند نقل و انتقالات و کم کردن زمان اين کار، سيستم نقل و انتقالات بين‌المللي را الکترونيکي و «TMS» (سيستم انطباق نقل و انتقالات) را راه‌اندازي کرد. پيش از اين اگر يک بازيکن خارجي به يک تيم ايراني مي‌پيوست، فدراسيون فوتبال مبدا 15 روز وقت داشت که کارت بازي او را که به ITC معروف بود، به فدراسيون فوتبال مقصد ارسال کند. در غيراين صورت فدراسيون مقصد کارت ITC را صادر مي‌کرد.

در سيستم جديد باشگاه‌هاي مبدا و مقصد اطلاعات بازيکني را که قرار است منتقل شود در پنجره مخصوص نقل و انتقالات که در وبگاه فيفا است، ثبت مي‌کنند و ITC (گواهي بين‌المللي مجوز بازي) بازيکن منتقل شده را از طريق TMS درخواست مي‌کنند؛ به اين ترتيب عمليات نقل و انتقالات به سرعت انجام مي‌شود. فدراسيون‌هاي فوتبال کشورهاي عضو فيفا موظف هستند که در ابتداي فصل، زمان قطعي نقل و انتقالات پيش فصل و ميان فصل را به فيفا اعلام کنند تا ضمن ثبت در درگاه الکترونيکي فيفا براي اطلاع ساير کشورها، پنجره مخصوصي در سايت براي اين کشور باز شود.

مشکل اينجاست که سازمان ليگ حرفه‌اي فوتبال ايران زمان نقل و انتقالات نيم فصل ليگ برتر را ششم ژانويه تا دوم فوريه 2014 اعلام کرده بود و اين يعني تيم‌هاي ليگ برتري براي جذب بازيکنان خارجي بايد تا 16 دي‌ماه 92 صبر کنند در حالي که نيم فصل اول ليگ برتر 15 آبان‌ماه تمام شده است!

مسوولان سازمان ليگ مدعي هستند که از ابتدا تاريخ مناسبي براي نقل و انتقالات اعلام شده بود، چون قرار بود نيم فصل اول ديرتر از 15 آبان تمام شود و لغو اردوهاي تيم ملي در پرتغال باعث شد که اين فاصله زماني پيش بيايد.

واقعيت اين است که اگر اين ادعاي سازمان ليگ صحيح باشد، بايد در برنامه اوليه فصل سيزدهم که قبل از لغو اردوهاي تيم ملي تدوين شده بود، پايان نيم فصل اول و شروع فصل نقل و انتقالات، نزديک به زماني مي‌بود که به فيفا اعلام شده است در حالي که اينگونه نيست. در برنامه‌اي که پيش از فصل سيزدهم اعلام شد و در آن اردوهاي تيم ملي هم لحاظ شده بود، پايان نيم فصل اول و در واقع شروع فصل نقل و انتقالات، تاريخ جمعه 10 آذر عنوان شده بود.

اين تاريخ يعني در صورتي که تيم ملي اردوهاي خود را در پرتغال برگزار مي‌کرد و برنامه ليگ تغيير نمي‌کرد و جلو نمي‌افتاد، نيم فصل اول 10 آذر به پايان مي‌رسيد. در آن صورت هم تيم‌هاي ليگ برتري براي جذب بازيکن خارجي بايد بيش از يک ماه صبر مي‌کردند و عملا بسياري از فرصت‌هاي خوب را براي اين کار از دست مي‌دادند.

اشتباه ديگر سازمان ليگ که اشتباه نخست را کامل کرد، تعلل اين سازمان براي اصلاح تاريخ اعلام شده به فيفا بود. برخي از کارشناسان حقوقي اعتقاد دارند که سازمان ليگ مي‌توانست با ارسال درخواستي به فيفا و عنوان کردن دليل تغيير زمان نقل و انتقالات، اين تاريخ را اصلاح مي‌کرد.

اکنون شرايط به گونه‌اي است که تيم‌هاي ليگ برتري براي جذب بازيکن خارجي بايد تا 16 دي يعني حدود 50 روز صبر کنند! تا آن روز، احتمالا بازيکنان خارجي مدنظر تيم‌هاي ايراني به تيم‌هاي ديگري رفته‌اند و دست تيم‌هاي ايراني خالي مي‌ماند. البته شايد اين اتفاق چندان بد هم نباشد چون تيم‌هاي ايراني را به نوعي وادار مي‌کند که به بازيکنان داخلي اکتفا کنند و کمتر سراغ خارجي‌ها بروند چون تجربه ثابت کرده بيشتر بازيکنان خارجي که به ايران آمده‌اند کيفيت بسيار پاييني داشته‌اند.
منبع : ورزش 3
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی  image واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی 1400/08/15

چند ماه پیش بود که صرافی رمزارز بایننس از اجباری شدن احراز هویت برای کاربران خبر داد که به موجب آن، کاربران ایرانی در استفاده از آن با مشکل مواجه شدند. اما کار به همینجا ختم نشد و...

امتیاز:
تعداد بازدید: 1190

پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد image پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد 1400/02/12

اولین بستر هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران با امکان جست‌وجو روی نقشه راه‌اندازی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 795

سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد image سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد 1399/06/26

سامسونگ رویکردهای جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند و اینک در حوزه فناوری نمایشگر LED، توانسته اقتدار خود را در قلب استادیوم «SoFi» به نمایش بگذارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2566

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ image بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1399/02/10

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2916

اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد  image اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد 1398/09/25

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری ایران که در واقع هلدینگی بسیار بزرگ به حساب می‌آید، با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و از این پس اسپانسر تیم‌ملی ایران خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3018

ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند  image ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند 1398/06/11

انواع ورزش‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما به‌گفته‌ی دانشمندان، تأثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3181

فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد image فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد 1398/04/18

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که این روزها با آکادمی کیا مشغول استعدادیابی است، خاطرات عجیبی از آکادمی‌اش دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3051

14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید image 14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید 1397/05/28

پلیس فتا برای خرید آنلاین مطمئن به خریداران اینترنتی توصیه‌هایی را ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4080