خدمات سایت


متن کامل خبر

ورزشکاران برای عزاداری در کدام هیات ها حضور دارند؟

آرشیو
در سال های اخیر ورزشکاران حرفه یی رویه پیشکسوتان خود را پیش گرفتند و بسیاری از آنها هیات های مخصوص خود را دارند. در این میان حضور ورزشکاران معروف در مراسم عزاداری باعث جذب افراد زیادی به این هیات ها شده.
1389/09/25 01:13:56 ق.ظ

فرهاد کاظمی

یکی از معروف ترین این هیات ها، هیات عزاداری فرهاد کاظمی است که در محله جوادیه تهران برگزار می شود. هرچند این مربی سرشناس سال هاست در شهرهای دیگر مربیگری می کند اما برای دهه اول محرم خود را به تهران می رساند. البته طی سال های گذشته او کمتر می تواند هر ۱۰ شب را در تهران باشد ولی چهار شب پایانی را حتماً در هیات جوادیه حضور دارد. او که خود در این مراسم مداحی می کند دارای قدیمی ترین هیات در محله جوادیه است. سرمربی ابومسلم در مورد این هیات و چگونه مداح شدنش می گوید؛ «عشق به اباعبدالله الحسین از دوران کودکی با من بوده است. پدرم در مراسم عزاداری میاندار بود و من همیشه کنارش بودم. این علاقه در میان تمام شیعیان وجود دارد و مخصوص من نیست. از ۱۲ سالگی ام هیات جداگانه یی به نام جوانان تاسیس کردم. به خاطر اینکه همه خجالت می کشیدند و مداح گران بود خودم قبول کردم مداحی کنم. صدای خوبی ندارم اما با عنایت امام حسین(ع) صدایم به دل شیفتگان آقا نشست. از آن موقع در هیات مان در جوادیه که در آن به دنیا آمدم شروع به مداحی کردم. هر سال ۱۰ شب اول محرم از پنج بعدازظهر در آنجا حضور دارم.

البته کار ما فقط سینه زنی و عزاداری نیست، به دنبال فرهنگ سازی هم هستیم. ما در این مراسم برای جوانان فلسفه شهادت را آموزش می دهیم. حدود ۵۰ تا ۱۰۰ جوان هر روز در مورد اخلاق اسلامی صحبت می کنند. دقیقاً یادم هست سال ۵۷ تعداد نفراتی که به این هیات می آمدند ۵۸ نفر بود اما الان تعداد اعضای هیات دیگر قابل شمارش نیست و هرساله به تعداد ما اضافه می شود و من از این مساله بسیار خوشحالم. امیدوارم بتوانیم همین روند را ادامه دهیم.» فرهاد کاظمی در این مراسم یک نوحه معروف دارد که به قول خودش هر وقت دلش می گیرد آن را می خواند؛ «هر زمان که کم آوردم/ تو به دادم رسیدی/ چه کمک ها که نکردی/ چه بدی ها که ندیدی/ این زندگی ام است/ گر سخت و پر از درد است/ هر جا که زمین خوردم/ زینب(س) کمکم کرده است» اسم این هیات، هیات حضرت زینب(س) است. کاظمی در مورد این نامگذاری می گوید؛ «همه یاران باوفای امام حسین (ع) که در روز عاشورا حضور داشتند برایم عزیز هستند. اما چون حضرت زینب (س) یک زن بود و در ایام عاشورا سختی زیادی کشید نام هیات را حضرت زینب(س) گذاشتم.

او یک تنه با حرف هایش جلوی دشمنان ایستاد. برای همین ارادت خاصی به او دارم.» این هیات یک پرچم دارد که سالیان سال است همراه آنهاست. این پرچم هیات حضرت زینب (س) را از بقیه هیات های این منطقه جدا می کند. البته نه فقط این پرچم بلکه نداشتن طبل و علامت هم باعث شده این هیات از دیگر دستجات متمایز باشد. هیات حضرت زینب(س) بسیار پرطرفدار است و چهره های شناخته شده یی در آنجا حضور پیدا می کنند. در این هیات مداح های معروف کریمی، هلالی و مجید بنی فاطمه نوحه خوانی می کنند. اما خیلی ها به عشق فرهاد کاظمی به این هیات می آیند. از چهره های سرشناس ورزشی که در این مراسم حضور دارند می توان به حمید استیلی، حسین بادامکی، مهدی رحمتی، علیرضا دبیر، پژمان درستکار، عباس آقایی، سیاوش اکبرپور، غلامرضا محمدی، عباس جدیدی و علیرضا رضایی اشاره کرد. از چهره های معروف هنری نیز می توان به بهمن مفید و پژمان بازغی اشاره کرد. در سال های گذشته علی دایی نیز در بعضی مواقع در این مراسم دیده شده است.

دادکان پیرو راه پدر

از دیگر هیات معروف تهران می توان به هیات محمد دادکان اشاره کرد. این هیات پیش از این متعلق به پدرش حاج مصطفی دادکان بوده است. این هیات در محله پاچنار تهران واقع در خیابان خیام برگزار می شود. محمد دادکان نذر دارد پابرهنه در مراسم عزاداری حضور پیدا کند. گفته می شود این هیات پیش از انقلاب وقتی پدر دادکان رئیس سابق فدراسیون فوتبال از کربلا بازگشت تاسیس شده است. این هیات در بازار جزء بزرگ ترین و معروف ترین دسته ها محسوب می شود. البته این هیات به همراه هیات شهید طیب حاج رضایی عموی امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال این عنوان را در اختیار دارند. گفته می شود قبل از انقلاب تعداد شرکت کنندگان خیلی نبود و از آنجایی که پدر محمد دادکان حافظه خوبی داشته قبل از اینکه وارد حسینیه شود متوجه می شد چه کسانی در آنجا حضور دارند و چه کسانی نیامده اند.

فقط کافی بود نگاهی به کفش ها بیندازد تا از کفش حاضران همه چیز را بفهمد. اما بعد تعداد جمعیت بیشتر شد. در حال حاضر جمعیت زیادی در هیات عزاداری می کنند. در این مراسم محمدرضا طالقانی رئیس سابق فدراسیون کشتی نیز حضور فعالی دارد. مهدی اربابی رئیس سابق هیات فوتبال تهران نیز به همراه اعضای سابق این هیات هرساله مراسم عزاداری در مسجد قائم خیابان فرشته برگزار می کنند. اربابی که بچه محله شمیران تهران است، جزء اولین کسانی بود که بعد از جنگ به کربلا رفته است و در مراسمش بزرگان فوتبال و ورزش ایران حضور گسترده دارند. اربابی اعتقادی به بیرون بردن هیات در خیابان ها ندارد و مراسم را بسیار سنتی برگزار می کند که همراه نوحه خوانی و سینه زنی است.

مربی مداح

غلامحسین پیروانی سرمربی تیم ملی امید و سابق مقاومت سپاسی شیراز از معروف ترین مداحان ورزشی است. پیروانی سال هاست به عنوان یک چهره ورزشی مداحی هم می کند. او در این باره می گوید؛ «از بچگی عاشق امام حسین(ع) و مداحی بودم. حدود ۳۰ سال است در هیاتی که زیر نظر پدرم در محل فخرآباد شیراز اداره می شد، نوحه می خوانم. بعد از فوت پدرم و برادر بزرگم اداره این هیات بر عهده ام افتاد. هیات ما فقط در ایام محرم نیست، بلکه در ایام فاطمیه و شب جمعه ها هم دعای کمیل را برگزار می کنیم. یک خاطره خوب برای من در شب اربعین حسینی اتفاق افتاد، که همراه آهنگران برای ملی پوشان فوتبال مداحی می کردیم. مداحی آقای آهنگران بی نظیر است و خیلی چیزها از او یاد گرفته ام. هر سال این کار را انجام می دهم و تا زمانی که زنده باشم به این کار ادامه می دهم. از این نوحه گویی به خیلی از آرزوهای خصوصی خودم رسیدم.»

علی پروین

علی پروین هیاتی ندارد اما چه در روزهای جشن و چه در روزهای عزاداری مراسم زیادی برگزار می کند که معروف ترین آنها مولودی برای تولد حضرت فاطمه(س) است که در مسجد قائم در پل رومی برگزار می کند. او در دهه اول محرم هر شب لواسان را به مقصد طرشت ترک می کند تا در هیات محبان مهدی(عج) حاضر شود. این هیات زیر نظر مهدی عرب یکی از دوستان نزدیک پروین اداره می شود. هنگامی که پروین و دوستان در هیات محبان مهدی(عج) حضور پیدا می کنند مراسم سینه زنی شروع می شود و بعد از مراسم با کمک مالی پروین شام می دهند. این هیات سه، چهار روز قبل از شروع ماه محرم تشکیل می شود و تا روز بعد از عاشورا ادامه دارد.

پروین در لواسان در زیرزمین خانه اش هم حسینیه یی ساخته. به همین دلیل گاهی هیات محبان مهدی(عج) به حسینیه لواسان می رود. در این هیات افراد سرشناسی مثل حسین کلانی، همایون بهزادی، علی انصاریان و بهروز رهبری فرد حضور پیدا می کنند. تا چند سال پیش مرحوم حمید شیرزادگان نیز در این مراسم حضور پیدا می کرد. امیر قلعه نویی در دو محل جداگانه در مراسم عزاداری شرکت می کند و دو هیات در شمال و جنوب تهران برپا می کند. اگر امیر قلعه نویی در تهران باشد، هر ۱۰ شب ایام سوگواری امام حسین(ع) را در محله نازی آباد می گذراند، در هیات سیدالشهدا در میدان انصاری که سال ها پیش توسط او و چند تن از دوستان اش تاسیس شده است. قلعه نویی در مورد تاسیس این هیات می گوید؛ «با چند تا از دوستانم در محله پایین (نازی آباد) به این نتیجه رسیدیم که بهتر است یک هیات برای عزاداری امام حسین(ع) برپا کنیم. حالا نمی خواهم بگویم که من پیشنهاد اولیه را دادم، اما به هر حال من هم یکی از بانیان هیات سیدالشهدا بودم.» البته قلعه نویی در خیابان جردن محل زندگی اش هم حسینیه یی در زیرزمین خانه اش دارد.

او از زمانی که به منطقه پاسداران نقل مکان کرد، در ساقدوش مراسم برگزار می کند. او در این باره می گوید؛ «همیشه سعی می کنم بتوانم در محله پایین مان باشم، چون نسبت به هیات سیدالشهدا تعصب دارم و دوست دارم همچنان پابرجا بماند. با همه اینها سعی می کنم طوری برنامه ریزی کنم که حداقل روزهای اصلی را در محله پایین باشم.»

علی دایی و صمد مرفاوی، سیامک رحیم پور، کریم باوی

علی دایی مثل اکثر اردبیلی هایی که در تهران زندگی می کنند، در هیات اردبیلی های مقیم مرکز در گلوبندک حضور پیدا می کند. دایی شب هشتم ماه محرم در این هیات خرج می دهد. در این مراسم هم بازیان سابق علی دایی حضور پیدا می کنند. در هیات اردبیلی ها علامت، طبل و زنجیر وجود ندارد. آنها به صورت دسته از هیات بیرون نمی روند. مراسم عزاداری این هیات به سینه زنی در حسینیه خلاصه می شود. علی دایی البته برای روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به زادگاهش سفر می کند. هیات خوزستانی های مقیم تهران نیز میهمانان ورزشکار زیادی دارد. صمد مرفاوی، سیامک رحیم پور، کریم باوی و خیلی از ورزشکاران در این هیات حضور پیدا می کنند. این هیات روبه روی فروشگاه قدس در خیابان ولیعصر است. در این مراسم عزاداران به سبک سنتی جنوبی ها عزاداری می کنند. در این مراسم مداحان معروف نیز حضور فعال دارند.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 150

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 388

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 352

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 217