خدمات سایت


متن کامل خبر

گزارش فيفا از حضور ايران در جام‌ جهاني

آرشیو
سايت فيفا در گزارشي ويدئويي به بررسي حضور ايران در جام جهاني پرداخت.
1393/03/26 11:44:02 ق.ظ

جام جهاني 2014 برزيل 40 روز ديگر آغاز مي‌شود و تيم ملي فوتبال ايران در گروه F اين رقابت‌ها با تيم‌هاي آرژانتين، بوسني و هرزگوين و نيجريه همگروه است و در اولين ديدار خود بايد با نيجريه قهرمان جام ملت‌هاي آفريقا در سال 2013 ديدار کند.


سايت فيفا در گزارشي ويدئويي درباره تيم ملي فوتبال ايران به بررسي شرايط تيم ملي پرداخته است و با اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد و کارلوس کي‌روش به گفت‌وگو نشسته است که در زير مي‌آيد:


«ايران در آخرين ديدار خود در انتخابي جام جهاني موفق شد کره جنوبي را در اولسان شکست دهد. ايران براي صعود مستقيم به جام جهاني حتما بايد آن ديدار را با پيروزي پشت سر مي‌گذاشت. هر نتيجه‌اي غير از پيروزي باعث مي‌شد ايران به پلي‌آف انتخابي جام‌جهاني راه يابد. پس از يک ساعت رضا قوچان نژاد توانست گلي را به ثمر برساند که ايران را براي چهارمين بار در تاريخ به جام جهاني برد.


قوچان نژاد درباره حضور در جام جهاني مي‌گويد از هر فوتباليستي بپرسيد مي‌گويد دوست دارد در جام جهاني بازي کند. من هم يکي از آن‌ها هستم و واقعا افتخار مي‌کنم بتوانيم به برزيل برويم و فوتبال خوبي را نشان دهيم.


رضا قوچان نژاد درباره کارلوس کي‌روش سرمربي پرتغالي ايران مي‌گويد کي‌روش واقعا مرد خوبي است و توانايي مربي‌گري‌اش حرف ندارد. او در باشگاه‌هاي بزرگي مربي‌گري کرده است و از همين سوابق مي‌شود فهميد که کي‌روش چه مربي بزرگي است.


قوچان نژاد در ادامه درباره شيوه بازي ايران گفت: ما هميشه سعي کرديم تا فوتبال زيبايي به نمايش بگذاريم و در اغلب بازي‌ها با سيستم 4 – 3 – 3 به ميدان رفتند و مربي‌مان آقاي کي‌روش دوست دارد که فوتبال زميني به نمايش بگذاريم و زياد توپ‌هاي بلند ارسال نکنيم.


مهاجم تيم ملي ايران در پايان درباره حضور در جام جهاني گفت: براي سرگرمي به برزيل نمي‌رويم. آنجا مي‌رويم تا خودمان را نشان دهيم و به دنيا نشان دهيم که ايران کشور فوتباليست. مي‌خواهيم در برزيل سعي‌مان را بکنيم تا فوتبال زيبايي به نمايش بگذاريم.


رحمان احمدي که در سه بازي آخر ايران در انتخابي جام جهاني درخشيد به احتمال زياد در جام جهاني درون دروازه ايران قرار خواهد گرفت. در کنار دژاگه دو بازيکن ديگر در خط هافبک ايران حضور دارند. آندرانيک تيموريان و جواد نکونام اين دو بازيکن هستند.


اشکان دژاگه ديگر بازيکن ايراني که در تيم فولام بازي مي‌کند نيز درباره حضور در جام جهاني نيز مي‌گويد براي هر بازيکني حضور در جام جهاني يک فرصت طلايي محسوب مي‌شود و براي من اين جالب است که سال اول و دومم است که براي ايران بازي مي‌کنم و توانستم فرصت حضور در جام جهاني را داشته باشم.


اشکان دژاگه نيز يکي ديگر از بازيکناني است که به تيم ملي فوتبال ايران اضافه شد و توانست در انتخابي جام جهاني تاثير زيادي در صعود ايران به جام جهاني داشته باشد.


به گزارش ايسنا،‌ اشکان دژاگه درباره دعوت کي‌روش از او براي حضور در تيم ملي ايران به سايت فيفا گفت: کي‌روش بارها با من حرف زده بود و البته من از صميم قلب مي‌خواستم که براي تيم ملي ايران بازي کنم اما آدم هميشه در اين جور مواقع فکرهايي مي‌کند. کارلوس کي‌روش توانست من را قانع کند که براي تيم ملي ايران بازي کنم. او مربي بسيار بزرگي است که در تيم‌هاي زيادي مربي‌گري کرده و با بازيکنان زيادي سر و کار داشته است. آنچه که من از تمرين‌ها زير نظر کي‌روش مي‌بينم، او يک مربي عالي و درجه يک است و اميدوارم که با او بتوانيم در جام جهاني موفق باشيم.


محمد تقوي بازيکن سابق تيم ملي نيز درباره حضور ايران در جام جهاني مي‌گويد من فکر مي‌کنم همه مردم ايران از صعود کشورشان به جام جهاني خوشحال شدند. اين خوشحالي از آن جهت بود که در سال 2010 نتوانسته بوديم به جام جهاني راه پيدا کنيم و واقعا بعد از بازي با کره که توانستيم به پيروزي ارزشمندي برسيم خيلي از مردم به خيابان‌ها ريختند و به خوشحالي پرداختند. من فکر مي‌کنم ملت ما مستحق اين پيروزي بودند و مستحق اين بودند که تيم‌شان در جام جهاني 2014 حاضر باشد.


محمد تقوي درباره حضور کارلوس کي‌روش در تيم ملي ايران گفت: کي‌روش به دليل خلاء بازيکن در فوتبال ايران دست نياز به بازيکنان لژيونر که در کشورهاي ديگر بازي مي‌کنند، دراز کند، مثل اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد که در اوايلش مطبوعات از اين کار انتقاد کردند و موافق نبودند اما ديديم اين دو بازيکن بسيار موثر هستند و همين طور آن‌ها بازيکنان کليدي فوتبال ما بودند.


تقوي در ادامه گفت: کي‌روش خيلي زود معضلات تيم ملي ايران را فهميد و سعي کرد خيلي زود مشکلات خط دفاع ايران را برطرف کند که خيلي خوب اين کار را انجام داد.


ايران کشور گرم و خشک در جنوب غرب آسياست. تا سال 1935 نام کشور ايران، "پرشيا" بود و در سال 1979 پس از انقلاب اسلامي به جمهوري اسلامي ايران تغيير نام داد. ايران کشوري کويري است که کوهستان‌هاي زيادي آن را احاطه کرده است. در سال 1908 اولين قطرات نفت خاورميانه در ايران کشف شد. امروزه ايران چهارمين کشور توليد‌کننده نفت در جهان محسوب مي‌شود. و نيز بزرگترين توليد‌کننده فرش دستي، خاويار و پسته در جهان است.


فوتبال در ايران براي اولين بار از سال 1898 به بازي گرفته شد. از باشگاه‌هاي بزرگ فوتبال در ايران مي‌توان به استقلال، سپاهان و پرسپوليس اشاره کرد. تيم ملي ايران اولين بار در سال 1973 شانس خود را براي حضور در جام جهاني امتحان کرد که موفق نشد اما چهار سال بعد در سال 1977 ايران توانست براي اولين بار جواز حضور در جام جهاني را به دست آورد. ايران در جام جهاني آرژانتين در اولين ديدار برابر هلند در حالي به ميدان رفت که فاصله دو تيم بسيار آشکار بود.


حشمت مهاجراني درباره حضور ايران در جام جهاني 1978 و بازي برابر هلند به سايت فيفا گفت: تيم ما تحت تاثير هلند بود در رختکن هم که بوديم، بچه‌ها با انگشت به هم نشان مي‌دادند که کرويف کدام است و کرکوف کدام يکي است. رپ کدام است و اين يک مقدار روي کار ما تاثير داشت.


سرمربي ايران در جام جهاني 1978 درباره ترکيب فعلي ايران گفت: به نظرم دو بازيکن تاثيرگذار ما آندرانيک تيموريان و جواد نکونام هستند. اگر بخواهيم بازيکن کليدي ايران را پيدا کنيم بايد آن را در خط هافبک جست‌وجو کنيم. بازيکناني که بيش از 8 تا 10 کيلومتر در تيم ملي ايران مي‌دوند، جواد نکونام و آندرانيک تيموريان هستند. اين دو بازيکن را مي‌توان شش‌هاي تيم ملي ايران ناميد.


جواد نکونام که کاپيتان تيم ملي ايران محسوب مي‌شود، قدرت تهاجمي بالاي دارد و مي‌تواند فرصت‌هاي زيادي در خط حمله ايران ايجاد کند. ايران با حضور اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد مي‌تواند يکي از شگفتي‌سازان جام جهاني 2014 باشد.


ايران با وجود شکست 3 بر صفر برابر هلند و 4 بر يک برابر پرو، توانست اولين امتياز خود را در جام جهاني برابر تيم معروفي چون اسکاتلند به دست آورد. 36 سال بعد ايران با هدايت کارلوس کي‌روش سرمربي پرتغالي به جام جهاني 2014 صعود کرد. تجربه بالاي کي‌روش به تيم ملي ايران کمک کرد تا در جام جهاني 2014 حاضر باشد. او در دو مقطع دستيار سرآلکس فر گوسن در منچستريونايتد و همين طور سابقه هدايت تيم رئال مادريد را نيز در کارنامه خود داشت. او که سابقه هدايت تيم زير 20 سال پرتغال را در کارنامه خود داشت، در سال 2010 موفق شد پرتغال را به جام جهاني برساند.


کي‌روش درباره صعود با ايران به جام جهاني 2014 مي‌گويد موفقيت‌هاي ما حاصل دو سال تمرين‌هاي سخت است. بازي‌ها و تمرين‌هاي زيادي را پشت سر گذاشتيم و اين باعث شد پيشرفت کنيم و به اينجا برسيم. البته در کنار اين‌ها متحد بودن تيم و داشتن روحيه بالا در موفقيت من با تيم ملي ايران بي‌تاثير نبود. بازيکنان ايراني در طول انتخابي جام جهاني بسيار با هم متحد بودند و همين باعث شد ما پيروزي‌هاي ارزشمند به دست آوريم. آن‌ها مي‌دانستند که اگر تمام تلاش‌شان را بکنند، توانايي پيروزي در سه ديدار انتهايي ما در انتخابي جام جهاني را دارند.


به گزارش ايسنا،‌ کي‌روش درباره دعوت از بازيکنان ايراني شاغل در فوتبال اروپا به سايت فيفا گفت: براي من مهم بود که بتوانم سه چهار بازيکن را به تيم ملي ايران دعوت کنم. ورود آن‌ها به تيم ملي باعث شد تجربه بين‌المللي تيم ملي افزايش يابد. حضور اين بازيکنان باعث شد ديگر بازيکنان جوان تيم هم از تجربه بين‌المللي آن‌ها استفاده کنند. در واقع اين بازيکنان سال‌ها تجربه فوتبال در اروپا را با بازيکنان جوان تيم به اشتراک گذاشتند. ايران در يک منطقه محدود بازي نمي‌کند. امروز شايد با عمان بازي کنيم، فردا به مصاف تونس برويم و شايد بعدا با تيم‌هايي مثل برزيل و اروگوئه بازي کنيم. بدون استفاده از تجربه بين‌المللي بازيکنان، موفقيت در چنين سطحي غير ممکن است.


کارلوس کي‌روش علاوه بر استفاده از بازيکنان داخلي، از بازيکنان ايراني شاغل در اروپا نيز بهره برد. دو تا از اين بازيکنان کمک زيادي به صعود ايران به جام جهاني 2014 کردند. يکي از آن‌ها رضا قوچان‌نژاد که در چارلتون انگليس بازي مي‌کند است. او را در فوتبال ايران با نام گوچي مي‌شناسند و سابقه بازي در تيم بلژيکي را در کارنامه خود دارد.


هرچند کي‌روش توانست با ورود چند چهره جديد تحولي مهم در خط حمله ايران ايجاد کند اما کار عمده کي‌روش تحولي بود که او در خط دفاع ايران به وجود آورد. داشتن 10 کلين‌شيت در 16 مسابقه به خوبي نشان مي‌دهد که خط دفاع ايران با کارلوس کي‌روش متحول شده است.


کي‌روش در طول دوران مربي‌گري در تيم ملي ايران چند تصميم مهم و کليدي نيز گرفت. در حالي که تنها سه بازي حساس تا پايان رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني باقي مانده بود، مهدي رحمتي دروازه‌بان اصلي ايران به دليل اختلاف نظر با سرمربي پرتغالي از ليست کي‌روش خط خورد.


کارلوس کي‌روش درباره تصميمات جدي او مي‌گويد به هيچ وجه گرفتن اين تصميم‌ها آسان نبود. مجبور بوديم که چند تصميم بگيريم. پيام عمده اين تصميم‌ها اين بود که هيچ بازيکني بزرگتر از تيم نيست و بايد از قوانين تيم تبعيت کند.


سرمربي پرتغالي در ادامه گفت: تيم ما در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني به عنوان صدرنشين بازي‌ها را به پايان رساند و اين اصلا خوش‌شانسي نبود. ما کاملا شايسته صعود به جام جهاني بوديم. خيلي خوشحالم که بازيکنانم با حرفه‌اي‌گري و فداکاري، به آنچه که مي‌خواستند رسيدند.


ايران با ترکيبي متحدتر رحمان احمدي را جايگزين سيد مهدي رحمتي کرد و آماده پيروزي در سه بازي نهايي خود در انتخابي جام جهاني شد تا بتواند صعودش به جام جهاني را قطعي کند. ايران در اولين ديدار موفق شد با تک گل رضا قوچان نژاد قطر را شکست دهد تا در مسير صعود به جام جهاني قرار گيرد. شاگردان کي‌روش سپس در ورزشگاه آزادي ميزبان تيم لبنان بودند. ايران بار ديگر با درخشش رضا قوچان نژاد موفق شد با 4 گل لبنان را شکست دهد. در نهايت ايران در خوان آخر خود در انتخابي جام جهاني برابر کره قرار گرفت و بار ديگر اين رضا قوچان نژاد بود که موفق شد براي ايران گلزني کند تا ايران بالاتر از کره جنوبي به عنوان تيم نخست، به جام جهاني راه يابد.


ترکيب مورد علاقه کي‌روش دفاع خطي و استفاده از هافبک‌هاي هجومي است تا قدرت دفاعي بالايي داشته باشند و در عين حال در حمله نيز تيم موثري باشند.


ايران تاکنون سه بار در جام جهاني حضور داشته و سه بار نيز قهرمان جام ملت‌هاي آسيا شده است. در سال2005 ايران به بالاتري جايگاه خود در رده‌بندي فيفا رسيد. تيم آن زمان ايران موفق شد در رده پانزدهم جهان قرار گيرد. مهم‌ترين اتفاق ايران در جام جهاني پيروزي 2 بر يک برابر آمريکا در جام جهاني 1998 بود. ايران در جام جهاني 2006 تنها يک تساوي برابر آنگولا به دست آورد. عدم صعود به جام جهاني 2010 باعث ايراني‌ها انگيزه زيادي براي صعود به جام جهاني 2014 داشته باشند.


ايران در جام جهاني 2014 با تيم‌هاي آرژانتين، نيجريه و بوسني و هرزگوين هم‌گروه است و در اولين ديدار خود 16 ژوئن در شهر کوريتيبا با نيجريه ديدار خواهد کرد. سپس در دومين ديدار خود در شهر بلو هوريزنته، با آرژانتين بازي خواهد داشت و در سومين ديدار خود نيز در شهر سالوادور برابر بوسني و هرزگوين به ميدان خواهد رفت.

منبع : ورزش 3
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی  image واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی 1400/08/15

چند ماه پیش بود که صرافی رمزارز بایننس از اجباری شدن احراز هویت برای کاربران خبر داد که به موجب آن، کاربران ایرانی در استفاده از آن با مشکل مواجه شدند. اما کار به همینجا ختم نشد و...

امتیاز:
تعداد بازدید: 1186

پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد image پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد 1400/02/12

اولین بستر هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران با امکان جست‌وجو روی نقشه راه‌اندازی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 788

سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد image سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد 1399/06/26

سامسونگ رویکردهای جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند و اینک در حوزه فناوری نمایشگر LED، توانسته اقتدار خود را در قلب استادیوم «SoFi» به نمایش بگذارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2560

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ image بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1399/02/10

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2913

اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد  image اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد 1398/09/25

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری ایران که در واقع هلدینگی بسیار بزرگ به حساب می‌آید، با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و از این پس اسپانسر تیم‌ملی ایران خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3013

ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند  image ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند 1398/06/11

انواع ورزش‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما به‌گفته‌ی دانشمندان، تأثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3171

فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد image فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد 1398/04/18

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که این روزها با آکادمی کیا مشغول استعدادیابی است، خاطرات عجیبی از آکادمی‌اش دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3045

14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید image 14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید 1397/05/28

پلیس فتا برای خرید آنلاین مطمئن به خریداران اینترنتی توصیه‌هایی را ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4073