خدمات سایت


متن کامل خبر

تاثیر یک ساعت خواب اضافه!

آرشیو
امروزه ساعت خواب و استراحت افراد کاهش چشمگیری پیدا کرده که این موضوع عمدتا به دلیل فشارهای کاری است.
1393/11/01 02:49:31 ب.ظ

امتیاز به مطلب 0 نفر

تاثیر یک ساعت خواب اضافه!

جامعه > سلامت - ایسنا نوشت:

امروزه ساعت خواب و استراحت افراد کاهش چشمگیری پیدا کرده که این موضوع عمدتا به دلیل فشارهای کاری است.

با توجه به محدود بودن ساعت خواب افراد در انگلیس که حدودا شش تا شش و نیم ساعت است پزشکان در این کشور مطالعه‌ای را با هدف بررسی مزایای خواب کافی در شبانه‌روز انجام داده‌اند.

کارشناسان معتقدند میزان خواب افراد با گذشت زمان و طی سال‌ها کاهش یافته و این موضوع دلایل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و قرار دادن خواب در زمره کارهای غیرضروری اشاره کرد.

 به نقل از بی‌بی‌سی با کاهش میزان خواب، آمارهای مربوط به اضافه وزن، چاقی و دیابت افزایش یافته است.

متخصصان دانشگاه «سوریِ» انگلیس با هدف شناسایی تاثیر افزایش یک ساعت خواب اضافه بر سلامت کلی بدن، هفت نفر را که شش تا 9 ساعت می‌خوابیدند مورد تحقیق قرار دادند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند و از یک گروه خواسته شد تا شش و نیم ساعت و از گروه دیگر خواسته شد تا هفت و نیم ساعت در شب بخوابند. پس از گذشت یک هفته محققان از شرکت‌کنندگان نمونه‌های خون گرفتند و از آن‌ها خواستند تا الگوی خواب خود را تغییر دهند و گروهی که کمتر خوابیده بودند یک ساعت بیشتر و گروهی که بیشتر خوابیده بودند یک ساعت کمتر بخوابند.

یافته‌ها نشان داد نداشتن خواب عمیق موجب از دست رفتن حافظه‌ کوتاه مدت می‌شود و حتی جایگزین کردن کمبود خواب در روزهای دیگر نمی‌تواند مانند یک خواب عمیق شبانه عمل کند. چرا که فرایند یادآوری رویدادها در ذهن طی 24 ساعت شکل می‌گیرد.

محققان برای سنجش وضعیت حافظه این افراد از آن‌ها آزمون‌هایی را گرفتند که نتایج این آزمون‌ها نشان داد عملکرد و امتیازهای گروهی که خواب کمتری داشتند 40 درصد کمتر از گروه دیگر بود. آزمایش‌های خون این افراد نشان داد تغییر ساعت خواب بر ژن افراد تاثیر می‌گذارد و تعداد این ژن‌های تاثیرپذیر 500 مورد است.

علاوه بر این یک ساعت خواب کمتر موجب التهابات متعدد و افزایش پاسخ‌های منفی بدن به استرس و حالت‌های عصبی می‌شود و خطر ابتلا به دیابت و سرطان را افزایش می‌دهد و حالت عکس آن در ازای یک ساعت خواب بیشتر اتفاق می‌افتد. در واقع یافته اصلی این تحقیق نشان می‌دهد که در صورتی که فردی کمتر از هفت ساعت می‌خوابد با تغییر اندکی در ساعت خواب خود می‌تواند سلامت کلی جسمی‌اش را بهبود بخشد.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :

نظرات ثبت شده برای این خبر

mehrdad
(1394/09/09)
با سلام به منبع خبر من این مورد را قبول دارم چون که من یه چند وقتی درگیر این کم خوابی هستم از تمامی شما تشکر میکنم.

Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 172

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 144

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 331

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 375

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 345

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 190