خدمات سایت


متن کامل خبر

منوچهر متکی این‌بار اطلاعیه صادر کرد:این بداخلاقی ها را متوقف کنید

آرشیو
دفتر منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق کشورمان در اطلاعیه در پاسخ به سخنان دیروز رئیس جمهور در ترکیه، مبنی برمطلع بودن از برکناری خود ....
1389/10/06 12:36:57 ق.ظ

دفتر منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق کشورمان در اطلاعیه در پاسخ به سخنان دیروز رئیس جمهور در ترکیه، مبنی برمطلع بودن از برکناری خود پیش از سفر به سنگال با تاکید بر اینکه به هیچ وجه در جریان این برکناری نبوده و این خبر را مسئولان سنگال به او اطلاع داده اند، مسئولین را به رعایت صدق در گفتار فراخواند.

ماجرای برکناری ناگهانی و جنجالی وزیر خارجه دولت دهم که در جریان سفر دیپلماتیک به سنگال خبر عزل اش را از مقام بلندپایه سنگالی شنید با سخنان دیروز رئیس جمهور و اطلاعیه دفتر متکی وارد فاز تازه‌ای شد.

روز 22 آذرماه، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از حکم انتصاب علی‌اکبر صالحی به سرپرستی وزارت امور خارجه و نامه «قدردانی از زحمات و خدمات منوچهر متکی» خبر داد و همگان را دچار بهت و حیرت کرد.

اگر چه شایعه اختلاف نظر رئیس دولت و وزیر خارجه و حتی برکناری متکی پیش از این چند بار مطرح شده بود اما آنچه موجی از انتقاد چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس را بر انگیخت نحوه برکناری متکی از مقام وزارت خارجه بود.

در نخستین ساعات برکناری علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که پیش از این از وی به عنوان جانشین متکی نیز یاد می شد با بیان اینکه مجلس در جریان این برکناری نبوده، گفت: «مگر آقای متکی در حال حاضر در سفر نیستند، یعنی در شرایطی که ایشان به ماموریت فرستاده شدند، حکم برکناری صادر شده است؟»

حشمت الله فلاحت پيشه، ریيس کميته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی ‌نیز در خصوص نحوه اعلام خبر تغيير منوچهر متکی وزير امور خارجه انتقاد کرد و گفت: «نوع تغيير خلاف عرف بود و ما منتظر روشنگری ریيس جمهور در اين باره هستيم.»

او افزود: «کسی که به عنوان نماينده رسمی‌ کشور در ماموريت است اين که در محل ماموريت برکنار شود کاری خلاف عرف است و در عرف بين الملل اين روش برخورد جايگاه ندارد.»

علی لاریجانی رئیس مجلس که در انتخابات نهم ریاست جمهوری ریاست ستاد خود را به متکی داده بود نیز در سخنانی در انتقاد به نحوه برکناری متکی، تاکید کرد: «بهتر بود چنانچه قصد بر جابجايي وزير امور خارجه است با تدبير و حفظ حرمت وزير تغيير انجام مي‌گرفت، نه در حين سفر كه به تفسيرهاي نامناسب نسبت به شرايط كشور دامن بزند».

اعتراض مجلسیون به نحوه برکناره وزیر خارجه به اینجا ختم نشد؛ بیست نماینده مجلس طی نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کردند که به برکناری سوال برانگیز وزیر سابق امور خارجه رسیدگی کند و نتایج آن را به مجلس گزارش دهد.

این نمایندگان در نامه خود عزل وزیر خارجه حین مأموریت در سنگال برای رساندن پیام رئیس‌جمهور را برای حیثیت و جایگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی و دیپلماسی خارجی زیانبار دانسته و خاطرنشان کردند: «این پدیده بی‌سابقه پرسش‌ها و ابهامات زیادی را برانگیخته است. به ویژه آنکه موضوع مذاکرات وزیر خارجه در سنگال امری مربوط به امنیت ملی بوده است. آسیبی که به آبروی شخص وزیر سابق در این ماجرا وارد شده، گرچه مهم است، در قبال آن خسارت‌ها ناچیز به‌نظر می‌رسد».

در حالی که پنج روز پس از اعلام برکناری متکی مراسم تودیع و معارفه متکی و صالحی برگزار می شد، در میان تعجب همگان صندلی منوچهر متکی در این مراسم خالی ماند.

رحیمی معاون اول رئیس جمهور که برای معارفه علی اکبر صالحی به این مراسم آمده بود درباره علت غیبت متکی، گفت: «قرار گذاشتيم در مراسم اصلي ديگري كه قرار است برگزار شود، توديع ايشان انجام شود و ان‌شاءالله در حد وظيفه و تكليف از وجود شريف ايشان به نحو احسن تقدير به عمل خواهد آمد».

رحیمی در این مراسم درباره نحوه عزل متکی نیز ادعای جالبی مطرح کرد؛ وی گفت، متکی پیش از سفر به سنگال در جریان تغیر قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور، افزود: «برخي مطبوعات و رسانه ها اعلام كردند زماني كه آقاي متكي در سفر بود، رييس جمهور تصميم گرفت كه ايشان را از سمت خود بركنار كند كه هرگز چنين نيست».

اما ساعاتی پس از این اظهارات، منوچهر متکی در اولین موضع گیری خود پس از برکناری به شدت سخنان رحیمی مبنی بر هماهنگی رئیس جمهور با وی برای برکناری و اطلاع وی از این موضوع را تکذیب کرد و با یادآوری این نکته که رعایت صداقت در گفتار ضروری است، گفت، «هرگز در جريان تعيين فردي به فاصله 24 ساعت بعد از عزيمت به ماموريت و مضحك‌تر از آن تعيين روز توديع و معارفه قرار نگرفته است».

در حالی که متکی اصرار داشت که هیچگونه هماهنگی با وی پیش از سفر به سنگال برای کنار رفتن از وزارت خارجه انجام نگرفته است، روز گذشته شخص رئیس جمهور که در سفر به ترکیه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود به اظهار نظر در این مورد پرداخت و در پاسخ به خبرنگار بی بی سی درباره برکناری وی، سخنان هفته پیش رحیمی را تکرار کرد.

احمدی نژاد بار دیگر تاکید کرد که با متکی پیش از سفر به سنگال، صحبت کرده و اظهار شگفتی کرد که وی مطلع بودن از موضوع برکناری خود را تکذیب کرده است.

وی درباره اينكه چرا وقتي متکی در خارج از ايران بود، تغيير كرد، افزود: «دفتر وزير امور خارجه در هواپيما و جاده است. فكر نمي‌كنم اين مساله مشكلي داشته باشد و شما اين قضيه را جدي نگيريد زيرا چيزي از آن در نمي‌آيد».

اما زمان زیادی از این اظهار نظر نگذشته بود که متکی این بار در مقام پاسخ گویی به رئیس دولت، به اظهارات شفاهی بسنده نکرد و طی اطلاعیه‌ای مسئولین را به «رعایت صدق گفتار فراخواند».

متکی در اطلاعیه کوتاهی که دفتر وی منتشر کرد با «غیر اسلامی، خلاف عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز» خواندن نحوه برکناری خود مدعی شد: «وزیر امور خارجه خبر برکناری خود را روز دوشنبه در اثنای ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنان می شنود !»

در پایان این اطلاعیه شدید الحن نیز آمده است: «این بد اخلاقی ها را متوقف کنید زیرا نه زیبنده نظام اسلامی و سیره رهبران بزرگوار آن است و نه با شان، فرهنگ و ادب ملت عزیز ایران همخوانی دارد».

اکنون باید دید مسولان کشور در مقام پاسخگویی به این اطلاعیه چه موضعی اتخاذ خواهند کرد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 150

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 387

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 352

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 216