خدمات سایت


متن کامل خبر

بازار محصولات دیجیتالی پس از هدفمندی یارانه‌ها

آرشیو
موضوع پرداخت مستقیم یارانه‌ها از هفته گذشته وارد فاز اجرایی خود شد و به واسطه آن یارانه‌های اعمال شده روی حامل‌های انرژی به صورت پلکانی حذف مي‌شود......
1389/10/07 02:52:16 ق.ظ

موضوع پرداخت مستقیم یارانه‌ها از هفته گذشته وارد فاز اجرایی خود شد و به واسطه آن یارانه‌های اعمال شده روی حامل‌های انرژی به صورت پلکانی حذف مي‌شود. همین مساله باعث مي‌شود تا از این پس مشترکان کالاهای مصرفی به خصوص آن‌دسته از مشترکانی که کالاهای آنها به نوعی با انرژی‌های مصرفی سر و کار دارند با دقت بیشتری به استفاده از این نوع وسایل بپردازند.

در این بین شاید سوالی که ذهن بسیاری از کاربران لوازم دیجیتالی را به خود مشغول ساخته است این باشد که آیا کالاهایی که از آن استفاده مي‌کنند کالاهایی با مصرف انرژی بالا است یا پایین؟ یا اینکه از کجا باید بفهمند کالاهایی که از این پس قصد خرید آنها را دارند در چه رده‌ای از مصرف انرژی قرار دارند؟ آیا با اعمال قانون هدفمند شدن یارانه‌ها تغییری در قیمت کالاهای حوزه دیجیتالی نیز ایجاد مي‌شود یا خیر؟

لوازم صوتي و تصویری ارزان مي‌شوند

ابراهیم درستی، رییس اتحادیه صنف لوازم صوتی و تصویری و تلفن همراه در این باره مي‌گوید: با هماهنگی ای که با شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده صورت گرفته است، خوشبختانه افزایش قیمتی در فروش کالاهای لوازم صوتی و تصویری نخواهیم داشت. در حال حاضر قیمت‌ها در یک ثبات کامل قرار داشته و در حال حاضر بهترین زمان برای خرید مصرف‌کننده است.

اجناسی که واحدهای صنفی در حال حاضر توزیع مي‌کنند طبیعتا اجناسی است که از شرکت‌های واردکننده دریافت مي‌کنند بر همین اساس مصوبات مربوط به بخش انرژی یعنی کالاهایی که مصرف پایین تری داشته باشند توسط واردکنندگان رعایت شده و صرفا هم اینگونه از کالاها وارد مي‌شود.

وی ادامه مي‌دهد: در حال حاضر با هماهنگی‌هایی که بین وزارت بازرگانی و وزارت صنایع صورت گرفته است در مدخل ورودی کالاها به داخل کشور، مصرف انرژی کالاها سنجیده شده و به دنبال آن کالاهایی که مصرف انرژی زیادی داشته باشند، عودت داده مي‌شود. به عنوان مثال در بخش تلویزیون‌های وارداتی ما کم‌مصرف‌ترین کالاها را در بین تلویزیون‌های ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی شاهد هستیم.

رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری مي‌افزاید: به طور کلی بحث انرژی یکی از مباحث مورد تاکید بسیاری از تولیدکنندگان جهانی است و بر همین اساس و با توجه به روند رو به تغییر تکنولوژی‌های جهانی همواره شاهد روی کار آمدن مدل‌های جدیدی هستیم که نسبت به مدل‌های قبلی یا نسل‌های قبل‌تر از خود از مصرف انرژی كمتری برخوردار هستند؛ چرا که اگر ما هم اکنون تصمیم به صرفه‌جویی در بخش انرژی گرفتیم صاحبان فناوری برای کسب بازارهای جهانی از خیلی پیش‌تر با به‌کارگیری شیوه‌های نوین سعی در پایین آوردن مصرف انرژی از یک سو و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی متصاعد از کالاهای خود از سوی دیگر شده‌اند. بر همین اساس اگر هم اکنون به روند تولیدی شرکت‌های جهانی نگاه کنیم در می‌يابیم که در بین آنها رقابت تنگاتنگی برای تولیدات کالاهای سبز یا کالاهای حامي‌محیط زیست وجود دارد.

درستی ادامه مي‌دهد: کلیه شرکت‌های واردکننده لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه در کنار واحدهای صنفی و مغازه‌های توزیع‌کننده عضو اتحادیه لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه هستند و ما قانونی داریم که هم‌اکنون تمامي‌ واردکنندگان الزاما باید از اتحادیه پروانه کسب داشته باشند بر همین اساس اکثریت واردکنندگان ما نیز جواز کسب هم دارند؛ چرا که اجناسی که وارد مي‌کنند باید از طریق فروشگاه‌های عضو اتحادیه توزیع کنند. در نتیجه با توجه به مسائل مطرح شده از سوی بازرسان اتحادیه به طور مرتب و تصادفی مورد بازرسی قرار مي‌گیرند.

درستی تنها افزایش قیمت در بخش لوازم دیجیتالی را منوط به نوسانات ارزی عنوان مي‌کند و مي‌گوید: همان‌طور که مي‌دانید، روند عرضه لوازم دیجیتالی به شکلی است که همواره با آمدن فناوری‌های جدید و عرضه آنها در بازار، فناوری‌های قبلی با کاهش قیمت روبه‌رو مي‌شوند و به طوری کلی ما هیچ وقت در بخش لوازم دیجیتالی شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود، مگر آنکه در برخی از مواقع که آن هم بسیار نادر بوده و سریعا نیز مرتفع مي‌شود، نوسانات ارزی و مشکلاتی که در بخش حواله‌های ارزی به وجود مي‌آید باعث اندکی افزایش قیمت شود.

کاهش مصرف نقل بازار

همانطور که گفته شد فناوری‌های جدید در بخش لوازم خانگی از سال‌ها پیش به سمت کاهش مصرف انرژی رفته است و با روی کار آمدن ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی‌ها در بخش لوازم تصویری خواه ناخواه انرژی کمتری نسبت به تلویزیون‌های سی‌آر‌تی یا تلویزیون‌های لامپی قدیمي‌مصرف مي‌شود.

در بخش لوازم کامپیوتری نیز وضع به همین منوال است؛ به طوری که در قسمت کامپیوترهای رومیزی تولیدکنندگان مطرح جهانی مادربورد همچون گیگابایت یا اسوس از سال‌ها پیش به سمت تکنولوژی‌هایی رفته‌اند که مصرف انرژي كمتري داشته باشند.

مانیتورهای کامپیوترهای رومیزی نیز از سال‌ها قبل و با روی کارآمدن ال‌سی‌دی مانیتورها علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، فضای کمتری را نیز از کاربران اشغال مي‌کنند. در کنار کامپیوترهای رومیزی، فراگیر شدن نت‌بوک‌ها یا همان لپ‌تاپک‌ها (لپ‌تاپ‌های کوچک) به واسطه کوچک شدن صفحه نمایش از یک سو و به کار رفتن تکنولوژی ال‌ای‌دی در بخش نمایشگر از سوی دیگر مصرف انرژی کاهش پیدا کرده است. در نتیجه مي‌توان نتیجه گرفت که خواه ناخواه به‌کارگیری لوازم جدید الکترونیکی چه در بخش لوازم صوتی و تصویری و چه در بخش لوازم کامپیوتری همواره با کاهش انرژی روبه‌رو

خواهد بود.

هر چند که تا پیش از اعمال قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به نظر مي‌رسید که بازار کالاهای مصرفی با افزایش قیمت روبه‌رو مي‌شد، اما در عمل و پس از اعمال این قانون نه تنها قیمت‌ها در بخش لوازم دیجیتالی و الکترونیکی تغییری نکرده است، بلکه در بسیاری از موارد نیز به نظر مي‌رسد که استقبال مخاطبان به خرید لوازم کم‌مصرف باعث شده تا قیمت‌ها در این بازار با کاهش نیز روبه‌رو باشد.

اگر طی یک هفته گذشته و به‌خصوص در روزهای ابتدایی اعمال قانون هدفمندی رایانه‌ها، سری به بازارها یا مراکز بورس لوازم الکترونیکی زده باشید، قطعا شما نیز با انبوهی از مخاطبان جدید در این بازارها روبه‌رو شده‌اید. فروشندگان بازار در این باره معتقدند که بسیاری از مخاطبان با دریافت مبالغ یارانه‌های خود تصمیم به خرید لوازم تصویری کم‌مصرف‌تر گرفته‌اند تا بتوانند در آینده بیشتر در هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی الکتریکی خود صرفه‌جویی کنند، در نتیجه شلوغی بازار در این ایام بیشتر به این دلیل است.

از سوی دیگر، کارشناسان و منابع بازاری پیش‌بینی مي‌کنند که روند نزولی قیمت‌ها در بخش کالاهای الکترونیکی همچنان ادامه داشته باشد؛ چرا که اگر تب موجود در بازار این نوع از کالاها نیز بخوابد با توجه به آنکه در چند ماه آینده بیشتر خریدهای مردم روی کالاهای مصرفی خواهد بود شاید کالاهای لوکس که لوازم دیجیتالی نیز جزو آنها هستند با استقبال کمتری روبه‌رو شوند، اما در آن سوی بازار آمدن مدل‌های جدید به بهانه سال نو میلادی و به دنبال آن، سال نو شمسی باعث مي‌شود که فروشندگان کالا با کاهش قیمت‌ اقدام به فروش اجناس خود کرده تا بتوانند مدل‌های جدید را به بازار عرضه کنند.

به هر حال به نظر مي‌رسد که دولت نیز در این بخش بیکار ننشسته است و با اعلام سایتی اینترنتی مردم را ترغیب به تعویض کالاهای الکترونیکی خود کرده است تا در آینده بتوانند مدیریت صحیح‌تری در بخش انرژی‌های مصرفی الکتریکی داشته باشند. هر چند که در بین کالاهای این سایت تنها برندهای ساخت داخل به چشم مي‌خورد، اما در کل و با توجه به شلوغی بازار لوازم صوتی تصویری به نظر مي‌رسد که فعلا فصل، فصل خرید است.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ موفق به کسب رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا شد image یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ موفق به کسب رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا شد 1403/02/05

یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ توانست رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا را دریافت کند. این یخچال سامسونگ با وجود ارائه فضای بیشتر، مصرف انرژی بسیار کمی دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 18

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 24

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید image بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید 1403/02/04

طرفداران بیلی آیلیش به‌زودی آهنگ خواننده‌ی محبوبشان را در قالب بازی فورتنایت می‌شوند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 25

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

قیمت غذاساز پارس خزر چند؟ image قیمت غذاساز پارس خزر چند؟ 1403/01/18

آنچه در زیر می‌آید جدول قیمت روز انواع غذاساز براساس آخرین قیمت در سایت‌های فروش اینترنتی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

تلویزیون 4K پیشرفته جدید A4E با قیمت باورنکردنی از راه رسید image تلویزیون 4K پیشرفته جدید A4E با قیمت باورنکردنی از راه رسید 1403/01/14

تلویزیون‌های جدید Skyworth با ویژگی‌های جذاب مثل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و قیمت رقابتی در ابعاد متنوع از راه رسیدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

عرضه بازی GTA 6 احتمالاً تا سال 2026 به‌ تعویق می‌افتد image عرضه بازی GTA 6 احتمالاً تا سال 2026 به‌ تعویق می‌افتد 1403/01/05

هدف اصلی راکستار گیمز همچنان عرضه این بازی در سال 2025 است، اما مسائلی در توسعه بازی احتمالاً مانع این امر شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68