خدمات سایت


متن کامل خبر

دوربین بدون آینه چیست و چگونه کار می‌کند؟

آرشیو
دوربین‌های بدون آینه دسته‌ای از دوربین‌های دیجیتال هستند که برخلاف DSLRها از آینه استفاده نمی‌کنند و رقیبی جدی برای این دوربین‌ها هستند.
1395/07/13 10:37:15 ق.ظ

امروزه دوربین‌های دیجیتال به دو دسته‌ی اصلی دوربین‌های بدون آینه و دوربین‌های DSLR تقسیم می‌شوند. تفاوت دوربین‌های بدون آینه با DSLR چیست؟ چرا تولید و پیشرفت فناوری‌های مورد استفاده در دوربین‌های بدون آینه مهم است؟ 

تمام تلاش‌های صورت گرفته در طول تاریخ برای بهبود دوربین‌های عکاسی تنها در پاسخ به یک مساله است؛ این مساله نزدیک کردن تصویر ثبت شده توسط دوربین به تجربه‌ی رویت منظره‌ی پیش روی عکاس است که بصورت زنده در حال دیدن رنگ‌ها، نور و همه‌ی آن چیزی است که با چشمانش مشاهده می‌کند.

از صفحه‌ شیشه‌ای تا آینه

در ابتدای امر دوربین‌ها از فیلم برای ثبت تصویر استفاده نمی‌کردند. در روزهای اول، صفحات شیشه‌ای یا فلزی پوشیده شده از یک مایع حساس به نور، وظیفه‌ی ثبت تصاویر را در دوربین‌ها بر عهده داشت. این صفحه‌ی شیشه‌ای یا فلزی آغشته به مایع حساس به نور در پشت لنز قرار می‌گرفت. البته پیش از آنکه صفحه‌ی مورد نظر در جای خود قرار گیرد، عکاس با استفاده از دریچه‌ی دوربین، منظره‌ی مورد نظر خود را کادربندی کرده و سپس صفحه را در جای خود قرار می‌داد.

تولیدکنندگان دوربین‌های عکاسی برای تسریع فرآیند تصویربرداری، لنز دومی را به دوربین‌ها در نزدیکی لنز اول اضافه کردند. با استفاده از لنز دوم، عکاسان می‌توانستند فوکوس و کادربندی را بدون نیاز به جابجا کردن صفحه‌ی شیشه‌ای یا فلزی انجام دهند.

دوربین مجهز به دو لنز

اگرچه این لنز‌های جانبی بصورت تقریبی اطلاعاتی نزدیک به لنز اصلی را در اختیار تصویربردار قرار می‌دادند، اما کاربردی بودن این لنز باعث شده تا به امروز شاهد استفاده از چنین لنزی در فیلمبرداری و عکاسی باشیم. لنز دوم امروزه به فاصله یاب یا Rangefinder مشهور است. با استفاده از فاصله یاب، تصویربرداران می‌توانند اطلاعات کاربردی زیادی را کسب کنند که مهم‌ترین آن سنجش فاصله‌ای است که دوربین از سوژه داشته و از این امکان برای انجام فوکوس دقیق‌تر استفاده می‌شود.

در ابتدای قرن بیستم، آینه به دوربین‌های عکاسی اضافه شد. ورود آینه منجر به تولید و عرضه‌ی دو نوع دوربین جدید به بازار شد. اولین نوع دوربین‌های مجهز به لنز دوگانه بودند که با استفاده از آینه، تصویر لنز بالایی روی نمایشگر نیمه شفافی در روی دوربین بازتاب یافته و منظره قابل رویت بود. لنز دوم که در زیر لنز بالایی داشت، وظیفه نوردهی به فیلم را پس از باز شدن شاتر بر عهده داشت. تغییر اعمال شده روی لنز بالایی برای فوکوس روی لنز دوم نیز اعمال می‌شد.

نوع دوم دوربین‌هایی که با اضافه شدن آینه متولد شدند، ساختاری مشابه دوربین‌های DSLR کنونی داشتند. در این طراحی، آینه بین لنز و فیلم قرار می‌‌گیرد. در این طراحی تا زمانی که کلید شاتر فشرده نشده باشد، آینه در وضعیتی قرار دارد که تصویر دریافتی از لنز را به سمت منظره‌یاب در پشت دوربین انتقال می‌دهد. اما زمانی که کلید شاتر فشرده می‌شود، آینه به سمت بالا رفته و نور عبوری از لنز با فیلم تماس پیدا می‌کند. این دوربین‌ها که از وجود فیلم برای ثبت تصویر با چنین ساختاری بهره می‌برند، در اصطلاح SLR (Single Reflex Lens) خونده می‌شوند. مزیت این نوع طراحی علاوه مشاهده‌ی منظره از طریق لنز اصلی، کوچک‌تر بودن طراحی نهایی دوربین است.

دوربین DSLR

این نوع طراحی برای دوربین‌های عکاسی را باید محبوب‌ترین نمونه خواند، بطوری که پس از ظهور صنعت دیجیتال، سنسور دیجیتال جای فیلم را گرفت، ولی ساختار دوربین تغییر آنچنانی نکرد. نتیجه‌ی تغییرات اعمال شده دوربین‌‌های DSLR امروزی است. با توسعه‌ی دوربین‌های DSLR و پیشرفت فناوری، نوع دیگری از دوربین‌ها نیز با نام بدون آینه متولد شدند.

از آینه تا ال‌سی‌دی

دوربین‌های بدون آینه ساختاری مشابه دوربین‌های کامپکت یا موسوم به Point and Shoot دارند. در این دوربین‌ها لنز دقیقا در جلوی شاتر و فیلم یا سنسور قرار می‌گیرد. با استفاده از این طراحی، مشکل نمایش منظره‌ی روبروی دوربین نیز تاحدودی حل می‌شود، بطوری که نور پس از برخورد با سنسور دوربین روی نمایشگری ال‌سی‌دی برای کاربر نمایش داده می‌شود.

کاربران با استفاده از نمایشگر ال‌سی‌دی در پشت دوربین، اقدام به کادربندی و ثبت تصویر می‌کنند، حال آنکه کیفیت پایین لنز، سنسور و ال‌سی‌های مورد استفاده در این نوع دوربین‌ها باعث شده بود تا دوربین‌های Point and Shoot آنچنان که باید جدی گرفته نشوند و همچنان دوربین‌های DSLR به عنوان اصلی‌ترین گزینه برای تصویربرداری مورد استفاده قرار گیرند. با پیشرفت هر چه بیشتر فناوری تولید سنسور و کاهش قیمت‌ها، تولیدکنندگان اقدام به استفاده از سنسور، لنز و ال‌سی‌دی‌های قدرتمندتر کردند که در واقع دوربین‌های بدون آینه جایگزینی دوربین‌های DSLR را نوید دادند.

دوربین بدون آینه

با وجود اینکه می‌توان دوربین‌های Point and Shoot را نیز به نوعی بدون آینه خواند، اما این لفظ برای دوربین‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان لنز آن‌ها را عوض کرد و همچنین امکان کنترل بسیاری از فاکتورهای عکاسی بصورت دستی روی آن‌ها وجود دارد. در دوربین‌های بدون آینه در کنار وجود ViewFinder دیجیتال که همان ال‌سی‌دی است، معمولا یک منظره‌یاب سنتی نیز قرار می‌گیرد. در ابتدا از اصطلاح Electronic Viewfinder Interchengable Lens که به اختصار EVIL خوانده می‌شود برای مشخص کردن این نوع دوربین‌ها استفاده می‌شد.

بزرگ‌ترین مزیت دوربین‌های بدون آینه را باید سایز کوچک‌تر این دوربین‌ها در مقایسه با دوربین‌های DSLR خواند. در دوربین‌های بدون آینه نیاز نیست تا تعداد بسیار زیادی قطعه‌ی متحرک به کار گرفته شود، از این‌رو این دوربین‌ها وزن سبک‌تر و ابعاد کوچک‌تری دارند. ایجاد فضای بیشتر برخی تولیدکنندگان را به استفاده از ماژول‌های کاربردی‌تر سوق داده که از جمله‌ی آن می‌توان به لرزش گیر اپتیکال اشاره کرد. همچنین تولیدکنندگان در دوربین‌های رده بالای بدون آینه از وجود ال‌سی‌دی‌هایی با کیفیت بالا بهره می‌برند که ترکیب آن با امکان انجام تنظیمات لمسی بسیار کاربردی به نظر می‌رسد.

یکی از نقاط ضعف دوربین‌های بدون آینه را باید منظره یاب الکترونیکی خواند که در این دوربین‌ها به کار می‌رود. ال‌سی‌دی‌ها در مقایسه با منظره‌یاب‌های اپتیکال یا سنتی کارایی لازم را نداشته و مخصوصا در کاربردهایی نظیر عکاسی ورزشی نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای عکاسان باشند. همچنین عدم نمایش دقیق رنگ‌ها از طریق ال‌سی‌دی در مقایسه با چیزی که می‌توان بدون تغییر از طریق لنز و با چشم دید، دلیل دیگری است که دوربین‌های بدون آینه را هنوز جایگزین DSLR نمی‌کند.

پیشرفت در دوربین‌های بدون آینه را می‌توان به وضوح مشاهده کرد، چراکه هر ساله محصولات قدرتری در این حوزه تولید و راهی بازار می‌شوند. برای نمونه می‌توان به دوربین‌های بدون آینه رونمایی شده در جریان نمایشگاه فتوکینای ۲۰۱۶ اشاره کرد.

به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • دوربین عکاسی,
  • دوربین دیجیتال,
  • دوربین بدون آینه,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 26

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 28

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37