خدمات سایت


متن کامل خبر

نابغه ناتمام... او یکی از تلخ ترین حقایق سینمای ماست

آرشیو
فیلمساز باتجربه ای که کم فیلم می سازد ولی از استادان سینما به حساب می آید....
1389/10/14 10:26:11 ق.ظ

در کارنامه فیلمسازی تقوایی 69 ساله، طی 40 سال فعالیت، تنها 6 فیلم بلند و یک اپیزود از فیلم بلند (اپیزود "کشتی یونانی" از مجموعه "قصه های کیش" - 1377) دیده می شود که سه تای آن را قبل از انقلاب و سه تا را پس از انقلاب ساخته است. تقوایی درسال 1355 یک سریال مشهور هم ساخته که مردم او را بیشتربا این مجموعه می شناسند. "دایی جان ناپلئون" نوشته ایرج پزشکزاد، از سریال های ماندگار تلویزیون ایران است و باعث می شود کارنامه سینمایی تقوایی را قبل از انقلاب پربارتر بدانیم.

اما پیش از همه اینها تقوایی مستندساز بوده. "تاکسی متر" که درسال 1346 برای تلویزیون ساخته شد، نخستین فعالیت او در عرصه فیلمسازی محسوب می شود. مستندهایی چون "مشهدقالی"، "فروغ فرخزاد"، "اربعین"و "بادجن" مهم ترین مستندهای تقوایی اند. او پس از انقلاب نیز مستند "تمرین آخر" (1383) را با موضوع تعزیه ساخت. تقوایی فیلم کوتاه تحسین شده "رهایی"(1350) را هم در کارنامه دارد. این فیلم درهشت جشنواره مهم جهانی از جمله جشنواره های ونیز، سانفرانسیسکو و جیفونی جایزه گرفت.

تقوایی که متولد آبادان است، در سال 1344 ، درسال قبل از آنکه خودش پشت دوربین یک فیلم کوتاه مستند بایستد، جزو کارکنان فنی فیلم معروف "خشت وآیینه" ساخته ابراهیم گلستان بود و زیر و بم فیلمسازی را همانجا آموخت.

ناصر تقوایی از معدود سینماگران ایرانی است که ادبیات را خوب می شناسد و به قول خودش عاشق ادبیات است. او دانش آموخته ناتمام رشته ادبیات فارسی است ویک مجموعه داستان هم منتشرکرده که توقیف شد با نام "تابستان همانسال" که مشتمل برهشت داستان به هم پیوسته است. مدتی هم سردبیر مجله ادبی هنر و ادبیات جنوب بود. شاید همین نکته باعث شده تقوایی درآثارش، بیشتر از همه سینماگران ایرانی به اقتباس ادبی توجه نشان دهد.

"آرامش در حضور دیگران"(1349) براساس نوشته غلامحسین ساعدی، داستان یک سرهنگ بازنشسته و روابط او با دخترانش را روایت می کند که البته توقیف هم شد. در این فیلم شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلوو منوچهر آتشی در نقش خودشان بازی کردند.

"صادق کرده"(1351) نوشته خود تقوایی بود که سعید راد، محمدعلی کشاورز وعزت اله انتظامی درآن بازی می کردند. این تنها فیلمی است که تقوایی در آن از فلاش بک استفاده کرده که اتفاقا فرم مورد علاقه اش هم نیست.

"نفرین" (1352) نوشته تقوایی براساس داستان نه چندان برجسته "باتلاق" نوشته میکاوالتاری ساخته شد. بهروز وثوقی، جمشید مشایخی و فخری خوروش در فیلم بازی کردند وفیلم گرچه بااقبال عمومی مواجه نشد اما فیلم مورد علاقه تقوایی ومنتقدان است.

"ناخداخورشید"(1365) که اقتباسی از"داشتن و نداشتن" ارنست همینگوی است به گمان بسیاری برترین اقتباس سینمایی سینمای ایران محسوب می شود و بی تردید تسلط شگرف تقوایی برادبیات و البته اقتباس، کارگردانی استادانه درکنار بازی های درخشان از امتیازات فیلم به حساب می آید. این فیلم جایزه یوزپلنگ برنز جشنواره مهم لوکارنو را هم گرفت.

"ای ایران"(1368) نوشته تقوایی با درونمایه هویت ملی وبا بازی درخشان اکبر عبدی، حسین سرشار و غلامحسین نقشینه، موسیقی استادانه ناصر چشم آذر و فیلمبرداری محمود کلاری در لوکیشن ماسوله ساخته شد. فیلم به دلایلی از بخش مسابقه جشنواره فجر کنار گذاشته شد.

"کاغذ بی خط" (1380) نوشته تقوایی ومینوفرشچی آخرین فیلم تقوایی تا به امروز است. گرچه فیلم به گمان برخی، قوت فیلم های دیگر تقوایی را ندارد ولی همچنان استادانه و دقیق کارگردانی شده. در این فیلم آخرین بازی سینمایی مرحوم جمیله شیخی دیده شد و یکی از بهترین بازی‌های هدیه تهرانی و خسرو شکیبایی.

اما آنچه تقوایی را به عنوان یک استثنا در سینما مطرح می کند تنها کیفیت بالای آثارش نیست، بلکه انبوه کارهای ناتمامی است که درکارنامه دارد.

مطمئنا مقصر تمام این" ناتمام ها " خود تقوایی نیست و در برخی از موارد شرایط و وقایع مختلف نیز سهیم بوده اند ولی درهرحال تقوایی بیش ازحد کم کار بوده و این اتفاق خوبی نیست.

جدا از تحصیلات ناتمام ادبیات و همچنین حقوق و ازدواجی ناتمام با شهرنوش پارسی پور، او چندین کارسینمایی و تلویزیونی ناتمام هم دارد. مجموعه تلویزیونی "داستانسرایان"(1357) که به زندگی وآثار نویسندگان نام آور ادبیات معاصر می پرداخت، از آن جمله است. او پیش از انقلاب قرار بود، "شوهر آهوخانم" نوشته علیمحمد افغانی را هم بسازد که نشد. همچنین شد سرنوشت رمان پلیسی" کنفرانس تهران" نوشته تورج فرازمند. او پس از انقلاب پروژه عظیم "کوچک جنگلی" نوشته خودش را در سال1362 نیمه‌کاره گذاشت و دو پروژ مشهور"زنگی ورومی"(1381) و "چای تلخ"(1382) نیز همچنان ناتمام رها شده‌اند.

برخی تهیه کنندگان از دردسرها و دشواری های کارکردن با او سخن گفته اند و برخی، وسواس های افراطی و سرعت پایین تقوایی را دلیل راغب نبودن تهیه کنندگان برای سرمایه گذاری روی آثار او و در نتیجه کم‌کاری‌اش قلمداد می کنند. برخی دیگرنیز مشکل تقوایی را بی مهری های مدیریت دولتی سینما به او می‌دانند.

اما آنچه مسلم است، فیلمساز برجسته ومتفکر سینمای ایران با این کم کاری افراطی، هم خود را از نعمت سینما محروم کرده و هم سینمای ایران را از وجود خود واین ماجرا، یکی از تلخ ترین حقایق سینمای ماست.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 150

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 388

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 352

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 196