خدمات سایت


متن کامل خبر

۲۹ سال پیش در چنین روزی

آرشیو
۲۹ سال پیش در چنین روزی، ناو جنگی یو‌اس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالت متحده آمریکا در مناطق آبی ایران با شلیک موشک هدایت‌شونده، جان ۲۹۰ سرنشین بی‌گناه هواپیمای مسافربری ۶۵۵ ایران ایر را گرفت.
1396/04/12 10:54:47 ق.ظ

29 سال پیش در چنین روزی (۱۲ تیر ۱۳۶۷)، درحالی‌که هواپیمای مسافربری ۶۵۵ ایران ایر از بندرعباس به مقصد دوبی در حرکت بود، ناو یو‌اس‌اس وینسنس که در آب‌‌های کشور ایران حضور داشت با موشک هدایت‌شونده این هواپیمای مسافربری را هدف قرار داد که در این واقعه متأسفانه تمام ۲۹۰ سرنشین آن شامل ۴۶ خارجی و ۶۶ کودک جان باختند.

بعد از این اقدام دولت آمریکا اعلام کرد که یک فروند هواپیمای اف-14 ایران در خلیج فارس مورد اصابت موشک ناو وینسنس قرار گرفته است؛ ولی به‌سرعت نوع هواپیما مشخص شد. حتی آمریکایی‌ها در گزارشات رسمی اولیه خود به هواپیمای اف-14 اشاره کردند؛ ولی بعد از این واقعه با گزارش کمیته حقیقت‌یاب ایکائو این مورد نیز مردود اعلام شد.

در گزارش کمیته حقیقت‌یاب ایکائو آمده است: «هفت دقیقه بعد از بلند شدن هواپیما از فرودگاه بندرعباس، ۱۱ مورد اخطار از سوی کشتی‌های جنگی آمریکا به هواپیمای ایرانی اعلام شد. ۷ مورد توسط ناو وینسنس روی فرکانس ۲۴۳ مگاهرتز، یک اخطار توسط ناو سایدز روی همین فرکانس و ۳ اخطار روی فرکانس اضطراری ۱۲۱.۵ مگاهرتز به هواپیمای ایرباس داده شد. طول موج ۲۴۳ مگاهرتز مخصوص هواپیماهای نظامی است و هواپیمای ایرباس قادر به دریافت آن‌ها نبود. همچنین طبق دستور ایران ایر در آن زمان کلیه هواپیماها در طول پرواز باید در منطقه خلیج فارس روی فرکانس ۱۲۱.۵ مگاهرتز به گوش می‌بودند.»

در این هنگام بحث زیادی میان ناوهای وینسنس، مونتگومری و سایدز درگرفت. گزارش تخصصی تیم ایکائو مشخص می‌کند که در دقایق آخر حمله به هواپیما، عده‌ای آن را هواپیمای مسافری و عده‌ای هواپیما را یک جنگنده مهاجم تلقی کردند. دو دقیقه بعد کارکنان مرکز گزارشی مبنی بر اینکه هواپیمای مزبور اف-14 است دریافت کردند. در همین حال کارکنان ناو سایدز فریاد زدند « هواپیما تجاری است، صبر کنید.» یکی از افسران ناو وینسنس نیز گفته است که هواپیما احتمالا تجاری است. در این وضعیت که گفتگوها میان سه ناو ادامه داشته است، ویل راجرز ناخدای ناو وینسنس دستور پرتاب موشک را صادر می‌کند. دولت آمریکا هیچ‌گاه مسئولیت وقوع حادثه را بر عهده نگرفت. آمریکایی‌ها حتی زمانی که در دادگاه محکوم به پرداخت غرامت قربانیان حادثه شدند، دولت این کشور مبلغی بسیار کمتر از مبلغ استاندارد را تحت عنوان کمک بلاعوض و نه غرامت، به ایران پرداخت کرد.

لس آسپین نماینده دموکرات ایالت ویسکانسین و رئیس کمیته نیروهای مسلح کنگره‌‌ی ایالات متحده آمریکا در نوامبر ۱۹۸۸ بر اساس اطلاعات ذخیره‌شده ناو جنگی مستقر در خلیج فارس، در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید:

هیچ‌کدام از ۹ مانیتور کشتی، هواپیمایی را در حالت حمله نشان نمی‌دهند. در هیچ‌کدام از نوارها اثری از سیگنال مود ۲، مورد استفاده هواپیماهای نظامی و غیرنظامی، وجود ندارد. همه دستگاه‌ها در حال نشان دادن یک فروند هواپیمای ایرباس در حال اوج‌گیری هستند.

دریادار بازنشسته یوجین لاروک از مرکز اطلاعات دفاعی نیز با اظهار نظری مشابه می‌گوید: «ناو وینسنس اصولاً نباید برای عملیات به خلیج فارس اعزام می‌شد. ما در حال جنگ با ایران نبودیم و هیچ اعلان جنگی میان دو کشور وجود نداشت. هواپیمای ایرانی در یک محدوده هوافضای بین‌المللی بر فراز آب‌های بین‌المللی بود و آمریکا حق نداشت آن را به‌عنوان هر هواپیمای مشکوک یا غیر مشکوک منطقه جنگی اعلام کند؛ زیرا رسماً با ایران در حال جنگ نبود. دلیلی هم وجود نداشت که ایرباس ایرانی به پیام‌های هشدار ما پاسخ دهد.»

دولت آمریکا مبلغ ۵۵ میلیون دلار به خانواده قربانیان و مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت؛ ولی هیچ‌گاه مسئولیت این اقدام را نپذیرفت. همچنین هیچ‌یک از خدمه ناو وینسنس مورد پیگرد قانونی قرار نگرفتند و حتی فرمانده ناو در پایان خدمت خود مدال افتخار دریافت کرد، بدون اینکه هیچ‌گونه اشاره‌ای به این حادثه شود.

دیگر رویدادهای مهم ۱۲ تیر (۳ جولای)

۱۸۸۶ - کارل بنز از اولین اتومبیل جهان در خیابان‌های مانهایم آلمان، به‌صورت عمومی رونمایی کرد.

۱۹۰۳ - اجرای اولین کابل‌کشی بین‌ قاره‌ای در بستر اقیانوس آرام

۱۹۳۸ - معرفی سریع‌ترین لوکوموتیو بخار جهان با حداکثر سرعت ۲۰۲ کیلومتر در ساعت

۱۹۶۱ - انفجار رآکتور هسته‌ای در آمریکا و اولین تلفات آزمایشات اتمی در این کشور

منبع : Zoomit
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • روزشمار,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند image هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند 1403/01/20

هواوی ظاهراً قصد دارد در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه (۱۱ آوریل)‌ از محصولات جدید خود ازجمله خودروی جدید و کامپیوترهای شخصی رونمایی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 175

آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل image آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل 1402/11/08

استیو جابز ۱۴ سال قبل با معرفی اولین نسل آیپد، پایه‌های عرضه‌ی گسترده‌ی تبلت‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 107

افزایش قیمت دوج کوین image افزایش قیمت دوج کوین 1402/11/02

دوج‌کوین همزمان با شایعاتی که در بستر شبکه اجتماعی ایکس دست به دست می‌شود، به بازدهی روزانه ۱۰ درصدی رسید

امتیاز:
تعداد بازدید: 120

دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! image دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! 1402/10/20

دولت چین مدعی شده با هک کردن آیفون های اپل، مظنونین و معترضان را به‌دام بیاندازد و دستگیر کند. اما مگر هک آیفون امکان‌پذیر است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 88

نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی image نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی 1402/09/15

در این نسخه یک نوار به پایین اپلیکیشن اضافه شده است و همچنین این آپدیت مجموعه‌ای از بهبودهای عملکردی را شامل می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 184

تصاویر واقعی ردمی K70 و ردمی K70 پرو در آستانه رونمایی فاش شد image تصاویر واقعی ردمی K70 و ردمی K70 پرو در آستانه رونمایی فاش شد 1402/09/07

تصاویر فاش‌شده، جزئیات بیشتری درمورد گوشی‌های پرچمدار جدید شیائومی سری ردمی K70 به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 180

نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد image نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد 1402/08/28

رشیدی کوچی: فیلترینگ جواب نداده است و ما فقط مردم را مجبور کرده‌ایم که به سمت خرید فیلترشکن بروند. این داستان خیلی برای کشور تبعات دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 133

اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند image اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند 1402/08/27

اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 159