خدمات سایت


متن کامل خبر

بازار ایران به تسخیر اجناس چینی در آمد

آرشیو
dsmihhgzakmq0mfn.jpg واردات ایران از چین حجم قابل توجهی دارد و تقریبا بازار ایران در تسخیر اجناس چینی قرار گرفته است.
1396/06/19 10:57:02 ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مبادلات تجاری ایران و چین در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۱۸ میلیارد دلار رسید.

ایران دهمین کشوری بوده که بیشترین مازاد تجاری را با کشور چین داشته، همچنین گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

صادرات چین به ایران در ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۷ با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸.۸ میلیارد دلار رسیده است. واردات این کشور از ایران نیز افزایش زیادی داشته و در نیمه نخست ۲۰۱۶ بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با افزایش ۴۰ درصدی در نیمه نخست امسال به ۹.۲ میلیارد دلار رسیده است.

با توجه به قدمت تجارت چین و ایران از طریق جاده ابریشم، از سه سال پیش طرح احیا این جاده در دستور کار بود که منجر به بهتر شدن وضعیت مبادلات تجاری شد، اما این تجارت بدلیل مشکلات بانکی میان دو کشور مانع بزرگی بر سر بهتر شدن روابط اقتصادی و تجار شده است.

قطعا چین یکی از بزرگترین اقتصاد‌های جهان است و تجارت با آن موجب بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد، اما نکته حائز اهمیت آن است که کالا‌های وارداتی اساسا کیفیت مطلوب را نداشته و در نگاه عامه مردم جنس چینی، بی کیفیت و کم دوام است.

مشکلات بانکی همچنان پابرجاست

چندی پیش اسد الله عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در خصوص تجارت با این کشور عنوان کرد: در گذشته اکثر مبادلات تجاری از طریق جاده ابریشم یعنی در سه نقطه جهان از جمله چین، ایران و روم صورت می‌گرفت،اما به مرور زمان و طی سال‌های متمادی به سبب تغیرات ایجاد شده، فاصله زیادی میان مرز مشترک ما و چین افتاد.

وی افزود: احیای جاده ابریشم در سال ۲۰۱۳ تحت عنوان یک کمربند-یک جاده فعالیت تازه‌ای را در نقاط مختلف شروع کرد و شاهد نتایج و تاثیرات مثبت آن بر مبادلات تجاری بوده ایم.

علیرغم میزان بالای تجارت یا به اصطلاح دقیق‌تر واردات زیاد از کشور چین، اکثر مبادلات تجاری در گذشته از طریق جاده ابریشم یعنی در سه نقطه جهان از جمله چین، ایران و روم صورت می‌گرفت،اما به مرور زمان و طی سال‌های متمادی تغییرات زیادی ایجاد شد و با ایجاد کشور‌های متعدد میان مرز مشترک ما و چین فاصله زیادی به وجود آمد.

عسگر اولادی با بیان اینکه مشکلات بانکی، سرمایه گذاری و ارتباطات همچنان پابرجاست، افزود: انتظار می‌رود مشکلات مربوط به سیستم‌های بانکی هر چه سریعتر مرتفع شود تا کارخانجات ما بتوانند از طریق واردات نیاز‌های خود را تأمین کنند.

وی ضمن ابراز گلایه مندی از مسئله اخذ روادید برای این کشور عنوان کرد:باید این مسئله بزودی رفع شود تا بازرگانان ما راحت‌تر از گذشته به فعالیت خود در این کشور ادامه دهند.

نقش جاده ابریشم در توسعه تجارت ایران و چین

عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه پیشرفت و افزایش رفاه ملت‌ها در گرو چگونگی برقراری روابط تجاری با دیگر کشور‌های جهان است، گفت: تمامی کشور‌ها باید به منظور افزایش تعاملات تجاری خود و با داشتن موقعیت استراتژیک در جهت سهولت معاملات گام بردارند.

وی در خصوص جاده ابریشم اظهار داشت: این جاده نقش بسزایی در تبادل روابط تجاری دارد و از آنجا که ایران همچون حلقه ارتباطی بین کشور‌های جنوب شرقی و آسیای میانه از جمله افغانستان، پاکستان، هندوستان، قفقاز و نیز چین است، زمینه برای افزایش مبادلات تجاری هموارتر می‌شود.

وی افزود: کشورما به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم با تدوین برنامه‌های صحیح می‌تواند از طریق ترانزیت کالا و حمل و نقل زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری، اشتغالزایی و ارزآوری فراهم کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: زیر ساخت‌های لازم برای تحقق این امر باید ایجاد شود همچنین در صورت وجود قوانین دست و پا گیر می‌بایست از طریق اصلاح و تدوین قوانین حمایتی و به روز کردن آن‌ها در این مسیر گام برداشت.

مثبت شدن تراز تجاری ایران

مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین یکی از علل کاهش رفت و آمد هیات‌های تجاری چین به ایران را آگاهی کامل آنان از بازار ایران دانست و گفت: تجار چینی همواره در سال‌های تحریم در بازار کشور حضور داشته اند واطلاعات لازم را از اقتصاد ایران کسب کرده اند.

وی افزود: چینی‌ها خواهان ادامه تجارت خود با ایران هستند ضمن اینکه فاز جدید تجارت دو کشور معطوف به شرکت‌هایی است که در دوران تحریم، از تجارت و کار با ایران منع شده بودند؛ این شرکت‌ها عمدتا شرکای آمریکایی داشته یا اگر با ایران مراوده‌ای انجام می‌دادند، ممکن بود که در فهرست سیاه از سوی آمریکا قرار بگیرند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار داشت: اگرچه می‌توان واردات برخی ماشین آلات از چین را ارزان‌تر تمام کرد، اما بیشترین تاثیر این کاهش ارزش، گریبانگیر کشور‌هایی خواهد شد که از چین، کالا وارد می‌کنند و بنابراین باعث توسعه صادرات چین و البته واردات ارزان از این کشور خواهد شد.

 وی بیان کرد: با احتساب فروش نفت، تراز تجاری هر دو کشور همواره به نفع ایران، مثبت بوده است و این بدان معناست که ما اجناس خود را گران‌تر فروخته و در عین حال کالا‌های چینی را ارزان‌تر وارد کشور می‌کنیم.

گرایش مردم به کالای چینی، مهجور ماندن جنس ایرانی

غلام محمد زارعی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه میزان تقاضای داخلی به سمت محصولات وارداتی به ویژه چینی افزایش یافته، گفت: نبود حمایت کافی و اشباع بازار از محصولات وارداتی منجر شده تا تولیدات داخلی فروش چندانی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اقدامات باید در راستای افزایش گرایش مردم به اجناس چینی انجام شود، افزود: باید تلاش شود تا تمایل مردم به خرید اجناس ایرانی افزایش یابد همچنین شرایط را برای تولید محصولات بادوام، ارزان قیمت و با کیفیت مناسب مهیا کنیم.

زارعی تصریح کرد: به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل و جلوگیری از ورود کالاهایی که امکان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد، باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: صنایع کشور به منظور حضور در بازارهای جهانی نیاز به تبلیغات و بازاریابی وسیع دارند، لذا انتظار می رود مسئولان شرایط را برای تحقق این مهم فراهم کنند.
منبع : الکاایران
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • واردات کالا,
  • کالای چینی,
  • ظروف چینی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 161

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل image آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل 1402/11/08

استیو جابز ۱۴ سال قبل با معرفی اولین نسل آیپد، پایه‌های عرضه‌ی گسترده‌ی تبلت‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100

افزایش قیمت دوج کوین image افزایش قیمت دوج کوین 1402/11/02

دوج‌کوین همزمان با شایعاتی که در بستر شبکه اجتماعی ایکس دست به دست می‌شود، به بازدهی روزانه ۱۰ درصدی رسید

امتیاز:
تعداد بازدید: 108