خدمات سایت


متن کامل خبر

شما می‌میرید، «ایرپادها» نمی‌میرند

آرشیو
زباله الکتریکی، به دستگاه‌های الکترونیکی مصرف شده و قطعات آنان همچون تلفن‌ها و کامپیوترها و… که حاوی فلزات خطرناکی مانند سرب، کادمیوم و جیوه هستند، گفته می‌شود. این وسایل در صورت رهاسازی در طبیعت پس از پایان عمر مفید و عدم بازیافت صحیح آلوده‌کننده خطرناک محیط زیست به‌شمار می‌روند.
1398/04/31 10:54:21 ق.ظ

نیو صدر:‌ شاید هزاران سال دیگر وقتی باستان‌شناس‌ها در حال جستوجو گوشه‌های پنهان ویرانه‌های خانه شما هستند، ایرپادهای شما را ببینند و برای آنها سوال شود که اصلا چرا انسان چنین چیزی را ساخته و چرا با قیمت‌هایی عجیب آن را خریداری می‌کرده، البته این سوالی است که حالا هم می‌توانیم از خودمان بپرسیم؛ چرا فناوری را ساختیم که فقط ۱۸ ماه کار می‌کند و اصلا تجزیه نمی‌شود؟

هندزفری بدون سیم اپل یا همان «ایرپاد» محصول نسبتا جدیدی از اپل هستند که در چند ماه گذشته انتقادات زیادی در حوزه‌ زیست‌محیطی به آن وارد شده است.

در واقع آنها محصولاتی پلاستیکی هستند که از ترکیب کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، کلورین و سولفور ساخته شده‌اند.

ذراتی که اتن عناصر را می‌سازند ۱۳.۸ میلیارد سال پیش در زمان بیگ بنگ به وجود آمدند، انسان‌ها این محصولات را از زمین خارج می‌کنند، به آنها گرما می‌دهند و شکلشان را تغییر می‌دهند. این محصولات از مناطقی مثل ویتنام، آفریقا جنوبی، قزاقستان، پرو، مکزیک، اندونزی و هند با کشتی به کارخانه‌هایی در چین صادر می‌شوند و بعد «ایرپاد» ساخته می‌شوند.

شما می‌میرید، ایرپادها نمی‌میرند

تا ۱۸ ماه این محصولات به طور کامل کار می‌کنند، شما می‌توانید از آن برای پخش موسیقی و یا تماس تلفنی استفاده کنید، اما بعد از آن اوضاع تغییر می‌کند.

باتری لیتیمی آن آرام آرام خراب می‌شود در نتیجه این اتفاق ایرپادها غیرقابل استفاده می‌شوند، از سوی دیگر این هندزفری‌های بی‌سیم به دلیل اندازه کوچکشان قابل تعمیر هم نیستند. هاگز، یک خریدار ایرپاد در این رابطه به سایت آتلانتیک گفت: «در ابتدا باتری آنها برای ۵ ساعت دوام می‌آورد، اما اکنون عمرش به نیم ساعت رسیده است.»

این دقیقا زمانی است که زمین با مشکل اصلی ایرپادها روبه‌رو می‌شود، بعد از آنکه باتری آن خراب شد، آن را به سطل زباله می‌اندازند، اما آنها غیرقابل بازیافت هستند.

در واقع برای راحت شدن از دست هندزفری‌های بدون سیم اپل تقریبا راهی وجود ندارد؛ اگر سعی کنید ایرپاد را بازیافت کنید، کارگری در چرخه بازیافت، باید درگیر کار پر ریسک جدا کردن باتری لیتیوم - یونی از پلاستیک شود. اگر سعی کنید ایرپاد را دور بیندازید، خطر شروع آتش‌سوزی در تاسیسات انبار زباله در کمین است و اگر ایرپاد را به محل دفن زباله برسد، زمین برای حداقل هزار سال آن را در پوسته خود نگه می‌دارد.

برای بازیافت آنها باید باتری لیتیمی آن را جدا کنید که تقریبا عملی غیرممکن است، به طور کلی هندزفری‌ها در یک مرکز بازیافت زباله سوزانده می‌شوند اما این باتری‌های لیتیمی انجام این کار را تقریبا غیرممکن کرده‌اند. از سویی دور انداختن باتری‌های لیتیمی هم پیامدهای زیست‌محیطی زیادی به همراه دارد.

البته به نظر می‌رسد تنها یک راه حل برای این مشکل وجود دارد، برگرداندن ایرپاد به شرکت اپل به قیمت رایگان، آنها به نحوی که اعلام نشده این وسیله برقی را بازیافت می‌کنند.

ده‌ها میلیون ایرپادی که به زباله‌های الکتریکی اضافه می‌شوند

این اتفاق می‌تواند تاثیر شدیدی در افزایش تعداد زباله‌های الکتریکی داشته باشد؛ موسسه بین‌المللی بازیافت تجهیزات الکتریکی گزارش داده است که سالانه ۲۰ تا ۵۰میلیون تن زباله الکتریکی در دنیا ساخته و تنها ۱۲.۵ درصد آنها بازیافت می‌شوند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تاکنون نزدیک به ۴۰میلیون ایرپاد در دنیا فروخته شده است. بعد از اتمام باتری آنها بخش زیادی از این هندزفری‌های بدون سیم به زباله‌ها الکتریکی اضافه می‌شوند تا بحران بازیافت تجهیزات الکتریکی در آینده در وضعیت خطرناک‌تری قرار بگیرد.

زباله الکتریکی، به دستگاه‌های الکترونیکی مصرف شده و قطعات آنان همچون تلفن‌ها و کامپیوترها و… که حاوی فلزات خطرناکی مانند سرب، کادمیوم و جیوه هستند گفته می‌شود. این وسایل در صورت رهاسازی در طبیعت پس از پایان عمر مفید و عدم بازیافت صحیح آلوده‌کننده خطرناک محیط زیست به‌شمار می‌روند.

پیامدهای زیست‌محیطی عناصر زباله‌های الکتریکی:

سرب: سرب عنصری است در موبایل های زیادی و بیشتر در باتری موبایل ها وجود دارد و قرار گرفتن در معرض آن غدد درون ریز، سیستم ایمندی، سیستم عصبی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین به مغز کودکان آسیب وارد می کند.

جیوه: این عنصر در صفحات کریستالی موبایل ها وجود دارد و به کلیه و مغز انسان آسیب وارد می کند.

آرسنیک : در بالای این عنصر که در میکروچیپ های موبایل قرار دارد، سمی است.

کادمیم : کادمیم منجر به کاهش قدرت یادگیری، شناختی و ... در کودکان می شود. همچنین ارتباط هایی میان آن و بیماری های کلیوی وجود دارد. این عنصر که درون باتری موبایل قرار دارد هفتمین عنصر خطرنک جهان شناخته شده است و همان میزانی که در باتری موبایل وجود دارد، می تواند ۶۰۰ هزار لیتر آب را آلوده کند.

کلرین : این عنصر که ۳۰ درصد ساختار موبایلها را تشکیل میدهد منجر به تخریب  ساختار سلولی انسان میشود.

برم: تحقیقات نشان داده این عنصر  که در موبایل‌ها وجود دارد میتواند آسیبهایی به غده تیروئید وارد کند و همچنین سرطانزا است.

این نوع زباله‌ها شامل عناصر سمی هستند که در صورت عدم بازیافت وارد بدن انسان می‌شوند و پیامدهای زیادی برای سلامت انسان به همراه دارد. از سویی دیگر سوزاندن این مواد الکتریکی گاز سمی ایجاد می‌کند که انتشار آن در هوا پیامدهای زیادی برای اتمسفر به همراه دارد.

از سویی این مواد سمی می‌توانند وارد آب‌های زیرزمینی بشوند و در نتیجه این اتفاق منابع آب زیادی اتلاف شوند.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • اپل,
  • محیط زیست,
  • ایرپاد,
  • زباله‌های الکتریکی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 25

واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد image واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد 1403/01/28

واتساپ میزبان قابلیت جدیدی شده است تا بتوانید به‌راحتی هر‌کدام از چت‌ها را پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 36

وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد image وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد 1403/01/26

این حافظه 368 ترابایتی که داخل جعبه عرضه می‌شود، به یک پردازنده 12 هسته‌ای مجهز شده است و تقریباً 13 کیلوگرم وزن دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند image کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند 1403/01/26

شایعات مربوط به اخراج نیروی‌ کار در تسلا، موجی از نگرانی را در میان کارمندان این خودروساز به‌راه انداخته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد image هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد 1403/01/26

برخی از مدل‌های کارت‌ گرافیک RTX 4090 انویدیا همچنان از فاجعه‌ی ذوب‌شدن کانکتور پاور رنج می‌برند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت image تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت 1403/01/25

تصاویر جدید هندزفری‌های آينده‌ی ناتینگ، رنگ‌های مختلف آن‌ها را به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

ایسر از دو لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی جدید رونمایی کرد image ایسر از دو لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی جدید رونمایی کرد 1403/01/22

همچنین نسخه به‌روزشده لپ تاپ 16 اینچی Nitro ایسر نیز معرفی شده که می‌توان آن را با پردازنده نسل فعلی اینتل Core یا AMD خرید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

دستیار کدنویسی گوگل جمنای به «اندروید استودیو» اضافه شد image دستیار کدنویسی گوگل جمنای به «اندروید استودیو» اضافه شد 1403/01/21

گوگل دستیار کدنویسی جمنای را با قابلیت‌های کاربردی به اندروید استودیو اضافه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

ایلان ماسک: پست‌های من بیشتر از آنکه به وضع مالی ایکس کمک کرده باشد، به آن آسیب زده است image ایلان ماسک: پست‌های من بیشتر از آنکه به وضع مالی ایکس کمک کرده باشد، به آن آسیب زده است 1403/01/21

ایلان ماسک در دادگاه اعلام کرد که پست‌های او بیشتر از آنکه به وضعیت مالی ایکس کمک کرده باشد، به آن آسیب زده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46