خدمات سایت


متن کامل خبر

اجرای طرح ملی پرداخت با کد QR به زودی اجرا میگردد

آرشیو
بانک مرکزی که پیش‌تر اقداماتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام داده بود خبر داده که در راستای تسهیل انجام تراکنش‌های کارتی و ارتقاء سطح بهداشت خدمات پرداخت...
1398/12/17 02:06:32 ب.ظ



بانک مرکزی که پیش‌تر اقداماتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام داده بود خبر داده که در راستای تسهیل انجام تراکنش‌های کارتی و ارتقاء سطح بهداشت خدمات پرداخت، بحث کیف پول الکترونیک و پرداخت با کد QR را با جدیت بیشتری نسبت به قبل پیگیری خواهد کرد.

بانک مرکزی اعلام کرده که چنین طرحی مدت‌هاست که در حال توسعه بوده و در همین زمینه نیز اقداماتی برای ایجاد زیرساخت از سوی شرکت‌های پرداخت و بانک‌ها انجام شده بود و راهکارهایی نیز به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده بود، اما با توجه به لزوم افزایش رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا، این موضوع در اولویت بالاتری قرار گرفته است.

بر همین اساس نیز به زودی با اجرای طرح ملی پذیرندگی جامع و یکپارچه پرداخت مبتنی بر کدهای QR، قابلیت پرداخت از طریق QR با نرم افزارهای پرداخت سازان بر روی تمامی کارتخوان‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک عملیاتی خواهد شد.

«داوود محمد بیگی»، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با  ایبِنا اعلام کرده که جلسات فشرده‌ای برای نهایی سازی الگوی پرداخت از طریق کبف پول مبتنی بر کدهای QR برگزار شده است تا مشتریان بتوانند بدون استفاده از کارت بانکی با تلفن همراه و اسکن کردن یک بارکد، پرداخت‌های خود را انجام دهند. به گفته محمد بیگی طرح پذیرندگی جامع بارکدهای پرداخت از سوی بانک مرکزی به زودی اجرایی خواهد شد:

    «با این طرح مشتریان می‌توانند با اسکن کردن بارکد قرار گرفته در هر کدام از شرکت‌های پرداخت الکترونیک در فروشگاه‌ها و پایانه‌های فروشگاهی از طریق تلفن همراه و هر کدام از نرم افزارهای پرداخت ساز (نرم افزارهای موبایلی شرکت‌های پرداخت الکترونیک) عملیات پرداخت را بدون تماس با کارت بانکی و کارتخوان با وارد کردن مبلغ و رمز کارت انجام دهند که امنیت و سلامت بالاتری نسبت به پرداخت با کارت بانکی دارد.»

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی چالش بحث یکسان سازی بارکدها و قابلیت پذیرش بارکدهای مختلف توسط اپلیکیشن‌های فعال در حوزه پرداخت را اصلی‌ترین چالش اجرایی شدن این طرح خوانده و حل شدن آن را منوط به همکاری تمامی شرکت‌های پرداخت الکترونیک می‌داند: « باید زیرساخت‌‎های فنی ایجاد شود که در مرحله آماده سازی نهایی بوده و انتظار بر این است که با توجه به تعامل بانک مرکزی با شرکت‌های PSP و شاپرک، این طرح ملی در روزهای آینده عملیاتی شود.» او زمان دقیقی از مرحله اجرایی شدن این طرح را اعلام نکرده است اما نوید این را داده که این طرح تا پایان ماه جاری نهایی خواهد شد.

به باور محمد بیگی کاهش استفاده از پول نقد و عدم تماس با دستگاه کارتخوان و کارت بانکی به منظور رعایت نکات بهداشتی در شرایط گسترش شیوع ویروس کرونا از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. او تاکید می‌کند که بانک مرکزی در حال ترغیب شرکت‌های پرداخت الکترونیک برای افزایش تعداد درگاه‌های پرداخت با کدهای QR و ایجاد امکان پذیرش بارکد شرکت‌های دیگر است: «در این طرح تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک که آمادگی داشته باشند قادر هستند تا فعالیت داشته باشند و شرکت‌هایی که آمادگی لازم در زمینه زیرساخت نرم افزار پرداخت ساز را ندارند در بازه زمانی مختلف به طرح می‌پیوندند اما هم اکنون آمادگی کامل وجود دارد.»

به گفته محمدی بیگی در وهله اول این طرح تصمیم گرفته تا طرح پذیرندگی جامع کدهای QR بر بستر کدهای ثابت QR اجرایی شود تا زمان اجرایی شدن آن جلو بیفتد اما او تصریح کرده که در ادامه روند این طرح «موضوع کدهای دو بعدی یکبار مصرف نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا امنیت بهتری ایجاد شود و همچنین سقف مبلغ تراکنش بالاتری نیز برای کدهای یکبار مصرف لحاظ خواهد شد.» او سقف مبلغ کدهای QR فعلی را ذکر نکرده اما آن را برای نیاز پرداخت‌های معمول «کافی» دانسته است.

گفتنیست طرح پرداخت با QR CODE جداز از جنبه بهداشتی و تسریع بخشی که دارد، می‌تواند به کاهش چشمگیر جرایمی همچون اسکیمینگ و کپی برداری کارت بانکی و سرقت رمز کارت بانکی نیز منجر شود.
منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • بانک مرکزی,
  • کرونا,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد  image ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد 1402/12/02

قیمت بیت‌کوین تا ۵۳ هزار دلار افزایش یافت اما مدت زمان این صعود کوتاه بود و دوباره به زیر این سطح سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

کوروش کمپانی‌های دیگر در کمین اموال مردم!/ ماجرای زندگی‌هایی که برای آیفون ۱۳ هوا رفت image کوروش کمپانی‌های دیگر در کمین اموال مردم!/ ماجرای زندگی‌هایی که برای آیفون ۱۳ هوا رفت 1402/11/30

«کوروش کمپانی تعطیل و مالک آن متواری شد»؛ اما این تمام ماجرا نیست؛ حالا اما شرکت‌های دیگری که همزمان با کوروش کمپانی فعالیت خود را آغاز کرده بودند، همچنان مشغول به فعالیت هستند و به نظر می‌رسد باز هم، کسی ناظر بر فعالیت این شرکت‌ها نیست.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

رکوردزنی بیت کوین بعد از دو سال image رکوردزنی بیت کوین بعد از دو سال 1402/11/25

قیمت بیت‌کوین روز سه‌شنبه برای نخستین بار در بیش از دو سال گذشته به بالای ۵۰ هزار دلار رسید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69