خدمات سایت


متن کامل خبر

در سال ۱۴۰۱ ایرانی‌ها در کدام پلتفرم‌ بیش‌تر تولید محتوا کردند؟ / پادشاهی تلگرام در ایران با افزایش فیلترینگ!

آرشیو
مجموعه بیگ‌دیتا (کلان‌داده) دیتاک در گزارش تحلیلی اخیر خود پیرامون وضعیت رفتار کاربران ایرانی در استفاده از پلتفرم‌های خارجی در سال ۱۴۰۱، به بررسی میزان محتوای تولید شده توسط کاربران داخل ایران در رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف پرداخته است.
1402/03/24 08:40:25 ب.ظ

مجموعه دیتاک که به مانیتورینگ و مدیریت هوشمند شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد، در روزهای اخیر گزارش سالانه ۱۴۰۱ خود با عنوان «رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی» منتشر کرد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که به رغم محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت در ایران برای استفاده از بسیاری از پلتفرم‌های خارجی، حضور کاربران ایرانی در این شبکه‌ها همچنان پررنگ است.

طبق گزارش دیتاک، تلگرام در ایران بین ۵۸ تا ۶۱ میلیون کاربر و اینستاگرام نیز بین ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر دارد. همچنین ۳.۵ الی ۴ میلیون کاربر ایرانی نیز در توییتر فعالیت دارند. البته باید توجه داشت که این آمار مربوط به تعداد اکانت‌های ایجاد شده و فعال در این بسترهاست و از آنجایی که برخی ممکن است بیش از یک اکانت داشته باشند، تعداد دقیقی از افراد فعال را به دست نمی‌دهد.


فعالیت کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با تشدید فیلترینگ در شهریور ۱۴۰۱ با کاهش روبه‌رو شد، اما پس از مدتی، با رونق استفاده از فیلترشکن، به حالت عادی برگشت. البته، میزان فعالیت در پیام‌رسان تلگرام افزایش یافت. با فیلتر شدن تلگرام در گذشته، تمایل کابران ایرانی به استفاده از این پیام‌رسان کاهش یافت و پیام‌رسان واتساپ را جایگزین آن کردند. با شدت گرفتن محدودیت‌ها از اواخر تابستان ۱۴۰۱ و فیلتر شدن اینستاگرام و حتی واتساپ، کاربران ایرانی بیش‌تر به استفاده از فیلترشکن روی آوردند و کاربران ایرانی به‌صورت گسترده دوباره اقدام به استفاده‌ از تلگرام کردند؛ درنتیجه واتساپ دوباره محبوبیت خود در ایران را از دست داد و تلگرام دوباره به اوج خود بازگشت و در حال حاضر یکی از بسترهای مهم برای تشخیص میزان درگیری افکار عمومی با یک موضوع خاص به شمار می‌رود.

همچنین، استفاده از اینستاگرام و توییتر که در ابتدای افزایش محدودیت‌ها کاهش پیدا کرده بود، با افت شدت فیلترینگ دوباره به روند عادی بازگشت و حتی تلویزیون و بخش‌های خبری داخلی به شکل رسمی در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده صفحه و کانال دارند و فعالیت می‌کنند.



میزان چشمگیر تولید محتوای ایرانیان در بستر شبکه‌های اجتماعی در شرایطی است که کابران ایرانی علاوه بر فیلترینگ، با سرعت پایین سرعت اینترنت نیز مواجه‌اند. دیتاک در گزارش خود نشان می‌دهد که میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران (۴۰ مگابیت بر ثانیه) با میانگین سرعت اینترنت جهانی (۴۱ مگابیت بر ثانیه) تقریبا برابر است، اما این موضوع درباره اینترنت ثابت صادق نیست. سرعت اینترنت ثابت در ایران ۱۲ مگابیت بر ثانیه است و در مقایسه با سرعت اینترنت ثابت جهانی (۷۹ مگابیت بر ثانیه) متوجه تفاوت چشمگیر آن می‌شویم.

با این اوصاف به نظر می‌رسد فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی نه تنها دسترسی ایرانیان به این بسترها را محدود نکرده است، بلکه در برخی از آن‌ها مانند تلگرام شاهد تولید محتوا بیش از پیش نیز هستیم. درواقع تنها هزینه اینترنت برای کابران داخل ایران بیش‌تر شده، زیرا باید همیشه فیلترشکن خود را فعال نگه دارند.

  
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • شبکه اجتماعی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید image اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید 1403/02/08

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که اپل آیدی آن‌ها به‌طور ناگهانی قفل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 10

باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد image باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد 1403/02/05

برخی کاربران نسخه‌ی iOS یوتیوب موزیک با باگ آزاردهنده‌ای در این برنامه مواجه شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد image مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد 1403/02/05

اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند و ByteDance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را بفروشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت image در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت 1403/02/04

موجودی مدل‌های فعلی آیپد در فروشگاه‌های اپل کاهش یافته است تا جای خود را به مدل‌های جدید بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد image مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد 1403/02/03

یکی از نمونه‌های آزمایشی کارت گرافیک GTX 2070 پس از ۶ سال به نمایش درآمد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد image اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد 1403/02/02

ظاهراً اپل در حال احیای یکی از اسپیکرهای نمادین و معروف برند بیتس است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود image نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود 1403/02/02

گوگل چت قرار است با نرم‌افزارهای مایکروسافت تیمز و اسلک ارتباط برقرار کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی image کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی 1403/02/01

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله‌ی درخواست خودرو رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد image پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد 1403/02/01

«پست‎ نیوز» شبکه‌ای اجتماعی است که بدون نمایش هیچ تبلیغاتی، محتوای پولی نشریه‌هایی ازجمله Business Insider و Wired را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45