خدمات سایت


متن کامل خبر

آخرین تحولات بازار ارز و طلا/ شنبه قیمت ها واقعی خواهد شد؟

آرشیو
فراز و فرود های قیمت طلا در بازار های جهانی طی همین مدت کوتاه که از سال جدید میلادی گذشته است خبر از ادامه سریال « آشفتگی طلایی » دارد.
1389/11/08 07:45:53 ق.ظ

اگر آخرین اظهار نظر باقی مانده از رییس کل بانک مرکزی در رابطه با بازار سکه اینگونه بود که او وجود هرگرنه جباب قیمت در بازار سکه را رد کرده بود، رییس اتحادیه طلا و جواهر در روزهای واپسین هفته این موضوع را تایید کرد.

محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر با صراحت عنوان کرد طی هفته گذشته قیمت سکه حبابی بوده است: « هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای داخلی حبابی بود، ولی تا روز دوشنبه این قیمت‌ها تعدیل شد، اما دیروز مجدد این وضعیت در بازار مشهود است. »

کشتی آرای در بخش دیگری از گفته های خود به این موضوع اشاره کرده بود که که قیمت طلا در بازار های داخلی از روز شنبه واقعی خواهد شد: « قیمت‌های طلا در بازارهای داخلی شنبه واقعی می‌شود به خاطر اینکه تعطیل شدن بازارهای جهانی قیمت‌ها را شفاف می‌کند. »

رییس اتحادیه طلا و جواهر به این شکل به موضوعی طعنه می زند که چندی است فعالان بازار را تا حد زیادی سردرگم کرده است. فراز و فرود های قیمت طلا در بازار های جهانی طی همین مدت کوتاه که از سال جدید میلادی گذشته است خبر از ادامه سریال « آشفتگی طلایی » دارد. این موضوع ر ا هنگامی می توان به وضوح مشاهده کرد که در یک بازه زمانی 48 ساعته قیمت این فلز گزان بها در بازار های جهانی ده دلار افزایش پیدا کرد و فقط به فاصله چند ساعت این افزایش قیمت در مسیر نزول گام برداشت. رقابت ارزشی دلار و یورو گاهی بازی را به سود دلار رقم می زند و در برخی مواقع دلار را بالا می کشد تا به دنبال این رقابت قیمت طلا در بازار های جهانی آرام و قرار نداشته باشد.

قیمت جهانی طلا که از حدود سه سال پیش به یکباره شروع به رکورد زنی های پیاپی کرد در روزهای پایانی سال 2010 میلادی برای هر اونس قیمت 1420 دلار را به ثبت رساند. سال 2011 فقط چند ساعت بازار طلا را در خوابی آرام فرو برد به طوریکه با آغاز کار بازار های جهانی در سال 2011 میلادی بار دیگر طلا « خبر سازی » کرد. خبر سازی قیمت طلا این بار در مسیر نزول بود چرا که این فلز گران بها با بیش از 95 دلار کاهش قیمت طی سه هفته، به رقمی معادل 1352 دلار برای هر اونس رسید.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که علت اصلی این سیر نزولی، کاهش تقاضای خرید طلا در هفته های پیش از آن است که سرمایه گذاران در ماه های گذشته طلای مورد نیاز خود را خریداری کرده اند و اکنون تقاضای بیشتری باقی نمانده است.

نکته جالب شاید در این میان آن است که با وجود طی مسیر معکوس قیمت طلا در بازار های جهانی، در بازار داخلی قیمت سکه در مسیر صعود گام برداشت که به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی می تواند حکایت از این داشته باشد که سیاست های پولی در جهت بازدارنده تنظیم نشده است. با تمامی این تفاسیر باید منتظر روز شنبه بود تا با شروع کار بازار داخلی بررسی کرد آیا پیش بینی رییس اتحادیه طلا و جواهر به واقعیت خواهد رسید و بر اساس آن قیمت‌های طلا در بازارهای داخلی واقعی می‌شود یا خیر.

گفتنی است در بازار طلا وسکه تهران و در پایان مبادلات هفته گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ، 3 میلیون و 575 هزار ریال به فروش رفت. همچنین نیم سکه - یک میلیون و 785 هزار ریال و ربع سکه ، 920 هزار ریال داد و ستد شد .

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که بازار های جهانی نیز واپسین روز فعالیت این هفته ( روز جمعه ) را در حالی به انتها رساندند که قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی به هزار و 312 دلار رسید که این رقم در مقایسه با چهارشنبه پیش، بیش از 20 دلار کاهش داشته است.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند، اقدام بانک های مرکزی هند و چین به افزایش نرخ بهره بانکی برای مقابله با تورم نقش مهمی در کاهش تقاضا و قیمت طلا داشته است.

نکته آخر هم اینکه قیمت سایر ارز ها در پایان روز کاری بازار داخلی اینگونه بود که در بازار ارز تهران ، هر یورو 14 هزار و 450 ریال ، دلار آمریکا 10 هزار و 390 ریال ، پوند انگلیس 17 هزار و 350 ریال ، ریال عربستان 2 هزار و 900 ریال ، صد ین ژاپن 13 هزار ریال و فرانک سوییس 11 هزار و 500 ریال فروخته شد.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان image کشف یک تمدن عظیم ۷ هزار ساله در صربستان 1403/02/21

باستان‌شناسان با گزارش یک مرد محلی و خیلی اتفاقی، یک تمدن ٧ هزار ساله را در نقاط دور افتاده صربستان متعلق به عصر نوسنگی کشف کردند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 22

آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 99

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 64

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 370

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 115

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103