خدمات سایت


متن کامل خبر

آیفون سرانجام با لایتنینگ خداحافظی کرد؛ USB-C چه مزایایی دارد؟

آرشیو
پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، اپل سرانجام شایعه‌ها را تأیید کرد: آیفون‌های نسل جدید درگاه USB-C دارند.
1402/06/26 04:11:43 ب.ظ

آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس که در مراسم Wonderlust رونمایی شدند، تغییرات ریز و درشت زیادی داشته‌اند (خصوصاً مدل‌های پرو)، اما یک نکته‌ی مهم در همه‌ی آن‌ها جلب‌توجه می‌کند: دیگر خبری از درگاه نامحبوب و منسوخ لایتنینگ نیست. آیفون‌های جدید درگاه USB-C دارند. این درگاه به کیس ایرپاد نیز اضافه شده است.

تجهیز آیفون به درگاه USB-C نتیجه‌ی قانون جدیدی در اروپا است که از سال آینده اجرایی می‌شود؛ اما اپل برای حفظ موضع قدرت، زودتر به استقبال این درگاه رفت.

اپل در مراسم Wonderlust درگاه USB-C را به‌گونه‌ای معرفی کرد که انگار از همان ابتدا می‌خواسته این درگاه را به آیفون اضافه کند و تغییر اعمال‌شده در گوشی‌هایش، نتیجه‌ی سرخم‌کردن دربرابر قوانین اروپا نیست.



آیفون‌های پرو جدید به‌لطف درگاه USB-C به ۲۰ برابر سرعت انتقال بیشتر دست پیدا می‌کنند (اما مدل‌های استاندارد و پلاس همچنان از سرعت انتقال نسل قبل بهره می‌گیرند). اپل می‌گوید آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس اولین گوشی‌های دنیا با سرعت انتقال ۱۰ گیگابیت‌برثانیه هستند.
درگاه USB-C چه تفاوتی با لایتنینگ دارد؟

USB-C و لایتنینگ، پروتکل‌هایی برای اتصال و ارائه‌ی انرژی هستند. هر دو درگاه غالبا برای شارژ دستگاه‌هایی مثل گوشی و تبلت استفاده می‌شوند، اما می‌توانید از آن‌ها برای انتقال داده‌هایی مثل فیلم و عکس و موسیقی نیز استفاده کنید.

USB-C از نگاه اکثر تحلیلگران و کاربران، درگاه استاندارد شارژ و انتقال داده است؛ با این‌وجود اپل همچنان در مهم‌ترین محصولش یعنی آیفون به استفاده از لایتنینگ ادامه می‌داد. USB-C حدودا یک دهه قبل رونمایی شد و در زمانی کوتاه به‌شدت مورداستقبال قرار گرفت.
از تمامی جوانب، بهتر از لایتنینگ است و از استاندارد USB4 نیز پشتیبانی می‌کند (آیفون‌های نسل جدید سراغ استاندارد USB 3 رفته‌اند).

ازلحاظ تئوری، کابل‌های USB-C می‌توانند داده‌ها را با نرخ ۴۰ گیگابیت‌برثانیه انتقال دهند. درمقایسه، سرعت انتقال لایتنینگ به ۴۸۰ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. لایتنینگ بر پایه‌ی استاندارد قدیمی USB 2.0 تولید شده است.

اپل مشخصات رسمی بسیاری از فناوری‌ها و استانداردهایش را اعلام نمی‌کند؛ بنابراین حتی همین حالا نیز نمی‌دانیم حداکثر سرعت انتقال لایتنینگ چقدر است. اپل از سال ۲۰۱۲ پروتکل لایتنینگ را به‌روزرسانی نکرده؛ بنابراین این درگاه عملا در دهه‌ی اخیر بدون تغییر باقی مانده است.

از هر زاویه‌ای که نگاه کنید، USB-C درگاه بهتری نسبت‌ به لایتنینگ است

لایتنینگ به‌عنوان نسخه‌ی کوچک‌تر و مدرن‌تر درگاه ۳۰ پین اپل معرفی شد. آن درگاه قدیمی را نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ با آیپاد دیده بودیم. لایتنینگ بسیار بهتر از کانکتور ۳۰ پین بود: کابل جدید کوچک‌تر بود، می‌شد از هر دو طرف به درگاه گوشی متصلش کرد و همچنین می‌توانست داده‌ها را با سرعت بیشتر انتقال دهد. اپل در همان زمان گفت که لایتنینگ قرار است تا یک دهه مورداستفاده قرار بگیرد.

لایتنینگ درگاه اختصاصی اپل است و صرفاً با محصولات این شرکت کار می‌کند؛ درحالی‌که USB-C به‌صورت گسترده در صنعت فناوری استفاده شده و کابل‌های مجهزبه این کانکتور، با انواع محصولات سازگاری دارند. این سازگاری باعث می‌شود USB-C بسیار جذاب‌تر باشد.

یکی دیگر از مزایای مهم USB-C، پشتیبانی از توان شارژ بیشتر است؛ اما آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، سرعت شارژ آیفون‌های نسل جدید تغییر نکرده. تا پیش از رونمایی سری آیفون ۱۵، گفته می‌شد اپل سرانجام شارژ فوق‌سریع را به این گوشی‌ها می‌آورد. مشخص نیست که چرا اپل هنوز هم دربرابر افزایش توان شارژ آیفون مقاومت می‌کند.
تغییر درگاه آیفون، چه معنایی برای اپل دارد؟

اپل سال‌ها دربرابر اضافه‌کردن USB-C به آیفون مقاومت کرد و دلیل منطقی برای این کار داشت. یک دهه پس از تولد لایتنینگ، اکوسیستم بزرگی از لوازم جانبی حول این درگاه شکل گرفته که سالانه میلیاردها دلار درآمد به خزانه‌ی اپل واریز می‌کند. خداحافظی با لایتنینگ به‌معنی خداحافظی با اکوسیستم غنی این درگاه است.

USB-C اکوسیستم بالغ‌تری دارد، اما این لزوما برای اپل خوب نیست؛ چون لایتنینگ درگاهی اختصاصی بود و شرکت‌ها برای تولید لوازم جانبی رسمی با این درگاه، مجبور بودند به اپل پول پرداخت کنند. این در حالی است که USB-C از سال‌ها قبل وارد بازار شده و امروزه تعداد قابل‌توجهی از لوازم جانبی از این درگاه استفاده می‌کنند.
به تغییر درگاه آیفون به‌عنوان اتفاقی ساده نگاه نکنید. تغییر درگاه شارژ آیفون به اصلاح قابل‌توجه زنجیره‌ی تأمین لوازم جانبی و البته تغییراتی در خود آیفون و نرم‌افزار این گوشی نیاز دارد. پولی که برای این فرایندها خرج می‌شود، بسیار بیشتر از حد تصور است. با وجود همه‌ی این‌ها، تغییر درگاه به USB-C روی قیمت گوشی آیفون در نسل جدید اثر نگذاشت (حتی استفاده از فریم تیتانیومی و پردازنده سه نانومتری نیز باعث افزایش قیمت گوشی های جدید اپل نشد).


آخرین‌باری که درگاه آیفون در سال ۲۰۱۲ به لایتنینگ تغییر کرد، کاربران به‌شدت علیه اپل موضع گرفتند. همچنین، در سال ۲۰۱۶ و هنگام حذف جک هدفون شاهد انتقادات فراوانی از اپل بودیم. بااین‌حال امسال همه‌چیز فرق می‌کند؛ چون بازار آیفون برای USB-C آمادگی کاملی دارد.

اپل نگران است که با تغییر درگاه، کاربران آیفون ۱۵ کار ساده‌تری برای مهاجرت به اندروید داشته باشند، چون قبل از تهیه‌ی گوشی اندرویدی، لوازم جانبی سازگار با آن را دارند.

با همه‌ی این‌ها، اپل سرانجام تصمیمش را گرفت و USB-C را پس از آیپد و مک بوک به آیفون نیز اضافه کرد. حتی مدل جدید ایرپاد نیز درگاه USB-C دارد.

USB-C جایگزین درگاهی شده که اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ با آیفون ۵ به‌نمایش گذاشته شد. اپل در آن زمان لایتنینگ را یک دستاورد مهندسی خطاب می‌کرد، چون بسیار کوچک‌تر از کانکتور ۳۰ پین قبلی شده بود و نرخ خرابی کمتری داشت.

با رونمایی آیفون ۱۵،‌ سرانجام قصه‌ی درگاه لایتنینگ به سر رسید. اپل اکنون برای بازاریابی گسترده‌ی USB-C و مزایایی که این درگاه نسبت‌ به لایتنینگ دارد آماده می‌شود.

اضافه‌شدن USB-C به آیفون هرگز جزو خواسته‌های اپل نبود؛ اما این شرکت «موقتاً» با قوانین اروپا سازش کرد. چرا موقتاً؟ چون اپل برای آینده‌ای آماده می‌شود که در آن، آیفون‌ها هیچ درگاهی ندارند و صرفاً به شیوه‌ی بی‌سیم شارژ می‌شود.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • اپل,
  • آیفون,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سونی 28 اردیبهشت‌ماه رویداد ویژه اکسپریا 2024 را برگزار خواهد کرد image سونی 28 اردیبهشت‌ماه رویداد ویژه اکسپریا 2024 را برگزار خواهد کرد 1403/02/02

در این رویداد احتمالاً گوشی نسل جدید اکسپریا 1 VI معرفی خواهد شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 26

به اعتقاد یک سناتور آمریکایی، حباب‌های سبز آی‌مسیج، باعث خراب کردن روابط مخصوصاً در بین نوجوان‌ها می‌شود. image به اعتقاد یک سناتور آمریکایی، حباب‌های سبز آی‌مسیج، باعث خراب کردن روابط مخصوصاً در بین نوجوان‌ها می‌شود. 1403/02/01

الیزابت وارن، سناتور ایالات متحده، اعلام کرد که پیام‌های متنی سبزرنگ آیفون در حال خراب کردن روابط اجتماعی هستند و این تنها یکی از ترفندهای ناپسند اپل برای حفظ انحصار خود بر بازار گوشی‌های هوشمند است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند image قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند 1403/01/29

گوگل با معرفی قابلیت Private Space در اندروید 15 کمک می‌کند به امکانات امنیتی جدیدی در اپلیکیشن‌ها و نوتیفیکیشن‌ها دست پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد image مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد 1403/01/29

برند کاویار نسخه‌ی لوکس آیفون ۱۵ پرو را برای علاقه‌مندان به فیلم‌های معروف پدرخوانده معرفی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد image پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد 1403/01/26

اطلاعات پیکسل 8a این‌بار توسط یک اپراتور آمریکایی برملا شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

گوشی ارزان جدید نوبیا با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی رونمایی شد image گوشی ارزان جدید نوبیا با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی رونمایی شد 1403/01/22

گوشی جدید نوبیا با تمرکز بر بخش دوربین و قیمت مقرون‌به‌صرفه از راه رسید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد image پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد 1402/12/23

پوکو X6 Neo از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و به پردازنده دایمنسیتی 6080 مدیاتک مجهز است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 314

بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد image بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد 1402/12/23

این گوشی احتمالاً در نمایشگر داخلی چین‌خوردگی کمتری خواهد داشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 294

تاریخ معرفی رسمی گوشی پوکو X۶ نئو مشخص شد image تاریخ معرفی رسمی گوشی پوکو X۶ نئو مشخص شد 1402/12/20

گوشی جدید پوکو شاید همان ردمی نوت ۱۳R پرو باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

اپلیکیشن اینستاگرام از نظر میزان دانلود، تیک‌تاک را پشت‌سر گذاشت image اپلیکیشن اینستاگرام از نظر میزان دانلود، تیک‌تاک را پشت‌سر گذاشت 1402/12/19

در بین سال‌های 2018 تا 2022، رتبه اول در اختیار تیک‌تاک بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67