خدمات سایت


متن کامل خبر

ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد

آرشیو
برادران رایت در 17 دسامبر سال 1903 چهار پرواز را انجام دادند و باعث تحول کامل صنعت هوانوردی شدند.
1402/09/26 11:26:28 ق.ظ

امروز (26 آذرماه)، صد‌و‌بیستمین سالگرد اولین پرواز انسان است که توسط اُرویل (Orville) و ویلبر (Wilbur) رایت (برادران رایت) انجام شد. پرواز 12 ثانیه‌ای آن‌ها با هواپیمایی نیرومند و سنگین‌تر از هوا که به پرنده رایت (Wright Flyer) معروف است، دوره جدیدی از هوانوردی و اکتشافات را آغاز کرد که باعث تحول جهان شد. حالا ناسا 120 سالگی این پرواز را جشن می‌گیرد.



هرچند برادران رایت اولین کسانی نبودند که ماشین‌های پرنده را آزمایش کردند، اما آن‌ها اولین کسانی بودند که موفق به ساخت یک هواپیمای قابل کنترل و پایدار شدند که بتواند با قدرت خود بلند شود، پرواز کند و فرود بیاید. آن‌ها این کار را با اختراع یک سیستم کنترل سه محوره انجام دادند که باعث می‌شد با تغییر زاویه بال‌ها، سکان و سکان افقی هواپیما را هدایت کنند. آن‌ها همچنین موتور و پیش‌ران هواپیما را با مهارت‌های مکانیکی و دانش آیرودینامیک خود طراحی کردند و ساختند.

برادران رایت در 17 دسامبر سال 1903 چهار پرواز را انجام دادند که هر کدام طولانی‌تر و سریع‌تر از پروازهای قبلی بود. طولانی‌ترین پرواز آن‌ها 59 ثانیه طول کشید و حدود 260 متر را طی کرد. پنج نفر شاهد این پرواز بودند که عکس گرفته‌شده توسط آن‌ها به یکی از نمادین‌ترین تصاویر تاریخ تبدیل شده است:
برادران رایت باعث تحول جهان شدند



اختراع برادران رایت باعث تحول کامل صنعت هوانوردی شد و طی چند سال بعد، از هواپیماها برای اهداف نظامی، تجاری و تفریحی استفاده می‌شد و در مجموع فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی برای بشریت ایجاد کردند.

در جنگ جهانی اول اولین مأموریت‌های رزم و بمباران هوایی صورت گرفت و هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن‌ها توسعه پیدا کردند. اولین پرواز هوایی تجاری نیز سال 1914 انجام شد که مسیر «سنت پترزبورگ» (دومین شهر بزرگ روسیه) تا شهر «تمپا» در ایالت فلوریدا را در 23 دقیقه طی می‌کرد. اولین سرویس پست هوایی نیز سال 1918 تأسیس شد.

اولین پرواز برادران رایت همچنین الهام‌بخش چندین نسل از فضانوردان بوده است که به فضا رفته‌اند و دنیاهای دیگر را کاوش کرده‌اند. در واقع 65 سال پس از پرواز پیشگامانه آن‌ها، فضانوردان آپولو 11 برای اولین بار ردپای بشر را روی سطح غبارآلود ماه قرار دادند.

امروزه هوانوردی به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده است و به انسان‌های سراسر جهان در زمینه‌هایی از جمله سفر، ارتباط و تجارت کمک می‌کند. با این وجود، می‌توان گفت که اولین پرواز برادران رایت نقطه عطفی بود که 120 سال پیش دنیا را برای همیشه تغییر داد.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • ناسا,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




درخشان‌ترین انفجار شناخته‌شده پرتو گاما، بخشی از جو زمین را برای چند دقیقه از بین برد image درخشان‌ترین انفجار شناخته‌شده پرتو گاما، بخشی از جو زمین را برای چند دقیقه از بین برد 1402/08/30

رویدادهای انفجاری در فضا این پتانسیل را دارند که لایه اوزون زمین را که سپر محافظ ما دربرابر تابش‌های مضر خورشید است، به‌طور موقت تخریب کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 104

دانشمندان با استفاده از توپ‌ پینگ‌پونگ عایقی کارآمد برای نویز فرکانس پایین ساختند image دانشمندان با استفاده از توپ‌ پینگ‌پونگ عایقی کارآمد برای نویز فرکانس پایین ساختند 1402/07/22

دانشمندان با توپ‌های پینگ پونگ سطوح آکوستیک برای حذف نویز فرکانس پایین ساخته‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 184

طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او زمین را معادل یک زلزله 2.3 ریشتری لرزاندند! image طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او زمین را معادل یک زلزله 2.3 ریشتری لرزاندند! 1402/05/07

طرفداران تیلور سوئیفت در کنسرت اخیر او در سیاتل آمریکا چنان جنب‌وجوش کرده‌اند که گویی یک زلزله 2.3 ریشتری رخ داده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 263

دوشنبه، ۱۲ تیرماه، گرم‌ترین روز در تاریخ کره زمین اعلام شد image دوشنبه، ۱۲ تیرماه، گرم‌ترین روز در تاریخ کره زمین اعلام شد 1402/04/14

دوشنبه، ۱۲ تیرماه (‌۳ ژوئیه ۲۰۲۳)، به‌عنوان گرم‌ترین روز کره زمین در طول تاریخ برمبنای دمای جهانی گزارش شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 292

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و یکی از مدیران ارشد سابق ناسا، در سن 77 سالگی درگذشت image فیروز نادری، دانشمند ایرانی و یکی از مدیران ارشد سابق ناسا، در سن 77 سالگی درگذشت 1402/03/20

دکتر فیروز نادری که از نزدیک به دو هفته پیش به علت حادثه‌ای در بیمارستانی در آمریکا بستری بود، شب گذشته درگذشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 263

کشف یک مجسمه موآی جدید در جزیره ایستر image کشف یک مجسمه موآی جدید در جزیره ایستر 1401/12/13

باستان‌شناسان به‌تازگی در جزیره‌ی آتشفشانی ایستر، یک مجسمه موآی جدید پیدا کرده‌اند که با خشک‌شدن دریاچه از زیر آب سر درآورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 275

کشف یک موجود باستانی عجیب که ترکیبی از دایناسورها و پرندگان بوده است image کشف یک موجود باستانی عجیب که ترکیبی از دایناسورها و پرندگان بوده است 1401/10/18

محققان فسیل موجودی را پیدا کرده‌اند که حدود 120 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است و می‌تواند فرایند تحول پرندگان را به ما نشان می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 334

جمعیت جهان چند روز دیگر به 8 میلیارد نفر می‌رسد image جمعیت جهان چند روز دیگر به 8 میلیارد نفر می‌رسد 1401/08/21

جمعیت جهان در تاریخ 24 آبان به 8 میلیارد نفر می‌رسد و در 2023 هند پرجمعیت‌ترین کشور دنیا می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 315

محققان اسپانیایی: احتمالا قدیمی‌ترین فسیل انسانی اروپا را کشف کرده‌ایم  image محققان اسپانیایی: احتمالا قدیمی‌ترین فسیل انسانی اروپا را کشف کرده‌ایم 1401/04/18

محققان می‌گویند فسیلی از استخوان فک یکی از اجداد انسان‌ها که چند هفته پیش در شمال اسپانیا پیدا شده بود، احتمالا قدیمی‌ترین فسیل تاریخ از انسان‌ها در اروپاست.

امتیاز:
تعداد بازدید: 351

آیا ممکن است جهان هیچ آغازی نداشته باشد؟ image آیا ممکن است جهان هیچ آغازی نداشته باشد؟ 1400/07/25

بر اساس نظریه‌ای به نام مجموعه‌ی سببی ممکن است جهان هیچ آغازی نداشته باشد و بیگ‌بنگ تنها یکی از مراحل تکامل جهان باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 427