خدمات سایت


متن کامل خبر

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.
1403/01/05 02:24:49 ب.ظ

جدیدترین هلیکوپتر تهاجمی چینی ها یعنی Z-21 برای اولین در آسمان دیده شده است. این هلیکوپتر از لحاظ ظاهری بیشتر شبیه آپاچی AH-64 ایالات متحده بوده و ظاهرا هم طبق گفته‌ها در طراحی آن از هلیکوپتر حمل و نقل چند منظوره Z-20 الهام گرفته شده است. هلیکوپتر Z-21 با توجه به تصاویر منتشر شده احتمالا دارای قابلیت‌های خاصی نیز خواهد بود و این می‌تواند در توسعه ارتش چین مفید باشد.



با منتشر شدن تصاویر هلیکوپتر Z-21 در شبکه‌های اجتماعی سریعا اغلب اخبار نظامی آن را پوشش دادند. با دقت در تصاویری که از پایین آن گرفته شده متوجه می‌شویم، شکل جعبه‌ای کابین خلبان از دماغه تا دم کشیده است. این طراحی بدنه عمدتا در تضاد با هلیکوپتر استاندارد فعلی چین یعنی Z-10 بوده و حتی از بدنه Z-20 نیز باریک‌تر است. در این نوع طراحی باریک گفته می‌شود که نمی‌توان دو ردیف صندلی را پشت سرهم قرار داد و این در حالی است که قرارگرفتن دو ردیف صندلی پشت سرهم، یکی از موارد ثابت در هلیکوپترهای تهاجمی امروزی به‌شمار می‌رود.هلیکوپتر تهاجمی Z-21 چینی

نمای دیگری از Z-21 گرفته شده که برخی از شباهت‌های آن را با Z-20 نشان داده می‌شود و همچنین ظاهری کلی شبیه به هلیکوپتر روسی Mi-28 Havoc دارد.

در دیگر تصاویر گرفته شده نشان داده می‌شود که دماغه اگزوزهای موتور به سمت بالا خم شده‌اند. در اغلب طراحی‌ها این مورد را انجام می‌دهند تا با کاهش نشانه مادون قرمز خروجی از اگزوزها، ردیابی آن توسط سیستم‌های دفاع هوایی زمینی سخت یا غیرممکن باشد.


اساس طراحی هلیکوپتر تهاجمی Z-21 چینی


طبق نظر برخی افراد، اغلب موسسه‌های تحقیقاتی که زمانی در طراحی Z-20 و Z-10 نقش کلیدی داشتند، حالا هم در طراحی Z-21 متحد شده‌اند تا به یکی از نتایج درخشان ارتش چین برسند. در واقع آن‌ها طراحی اصلی Z-21 را بیشتر از Z-20 الگوبرداری کرده‌اند؛ چراکه این کار باعث تسریع در برنامه توسعه این هلیکوپتر شده و هم دیگر نیازی به آزمایش و خطا موارد تعبیه شده در آن وجود ندارد. براساس برخی گزارشات گفته می‌شود که احتمالا هلیکوپتر تهاجمی Z-21 در طی دو یا سه سال آینده به‌طور رسمی وارد ارتش چین خواهد شد. البته برخی معتقد هستند که با وجود هلیکوپتر های موفقی مثل Z-10 که حالا هم وارد فاز صادرات شده‎ ، دیگر نیازی به طراحی هلیکوپتر جدید نبوده است.

برخی مقامات چین اعلام کرده‌اند که احتمالا در ژانویه سال آینده پروازهای آزمایشی و شاید اولین پرواز Z-21 محقق شود. البته می‌توان علت این را که ارتش چین به دنبال یک هلیکوپتر تهاجمی سنگین 10 تنی در مقایسه با وزن 5.5 تنی Z-10 است را در تاریخ این کشور یافت. زمانی چین برای قدرتمندتر کردن ارتش خود نیاز جدی به هلیکوپترها و مخصوصا هلیکوپترهای سنگین داشت. با این اوصاف چین قصد داشت تا چندین هلیکوپتر Mi-24 Hind را از اتحاد جماهیر شوروی خریداری کند که با فروپاشی این دولت، هیچ گاه خرید این هلیکوپترها از شوروی برای چین محقق نشد. با این حال ارتش چین شروع کرد به مجهزتر کردن هلیکوپترهای سابق خود تا این که پس از سال‌ها توانست هلیکوپتر تهاجمی رسمی خود را عرضه کند.

پس از سال‌ها تلاش بالاخره Z-10 در سال 2010 وارد ارتش شد و به‌عنوان اولین هلیکوپتر رزمی فعالیت خود را آغاز کرد. دو سال بعد هلیکوپتر Z-19 وارد ارتش شد تا در کنار هم فعالیت‌های شناسایی مسلحانه و تعیین هدف را انجام دهند.

یکی از مشکلات هوانوردی چین که احتمالا باعث شد تا Z-10 به‌عنوان یک هلیکوپتر رزمی سبک طراحی شود، کاستی‌های این کشور در بخش نیروگاهی و تولید موتورهای هوانوردی بود. بنابراین حالا که چین توانسته به فناوری ساخت توربوشفت‌های قدرتمند هوانوردی دست پیدا کند، می‌تواند به‌راحتی هلیکوپتر های سنگین تهاجمی نیز بسازد. همچنین ساخت چنین هلیکوپترهایی در آستانه درگیری در تایوان می‌تواند بی‌علت نبوده و البته ظهور اولین باره آن در نزدیکی تنگه تایوان هم می‌تواند نوعی قدرت‌نمایی ارتش چین به مقامات نظامی سایر کشورها باشد.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، متوجه می‌شویم که ساخت Z-21 که عملکرد و بقای بیشتری نسبت به Z-10 دارد و می‌تواند بار بیشتری را نیز حمل کند، یک گام منطقی در توسعه توانایی‌های ارتش چین است.

منبع : گجت نیوز
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • ارتش چین,
  • هلیکوپتر,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 102

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 89

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 191

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 219

فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! image فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! 1402/08/14

کیف ابزار یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار ناسا در جریان یک راهپیمایی در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، گم شد. البته فضانوردان با چنین اتفاقاتی چندان بیگانه نیستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 167