خدمات سایت


متن کامل خبر

سومین قرعه به نام کیست ؟

آرشیو
خاورمیانه همچنان در التهاب است. بازی از تونس آغاز شد، به مصر رسید. تا قرعه سوم به نام کدام کشور بیفتد.
1389/11/26 04:41:15 ق.ظ

معترضان مصری همچنان خیابان ها را ترک نکرده اند و گویا کاسه صبر ارتش هم لبریز شده است. یونیفورم پوش های ارتش برای معترضان ضرب الاجل زمانی تعیین کرده اند: یک ساعت وقت برای خالی کردن میدان تحریر و بازگشت به منزل.مشخص نیست که پس از پایان این ضرب الاجل زمانی ارتش ، به خشونت متوسل خواهد شد یا خیر؟ همزمان با ادامه تنش نسبی در مصر و سردرگمی سیاسی در این کشور ، موج دموکراسی خواهی و اصلاح طلبی به دیگر کشورهای عربی و آفریقایی هم سرایت کرده است. از بحرین تا الجزایر معترضان خیابان ها را اشغال کرده و شعار اصلاح طلبی سر دادند. از معمر قذافی رئیس جمهوری لیبی تا عمر بشیر رئیس جمهوری سودان واکنش ها به اعتراض های مردمی ادامه دارد. برخی تحلیل گران عرب ادعا می کنند که آنچه دیکتاتوری حسنی مبارک در بیست سال گذشته در مصر بر سر مردمانش آورد، در دیگر کشورهای عربی نظیر اردن آنچنان حس نشده و لذا امکان تکرار حادثه سومی در ابعاد تونس و مصر بعید است.برخی رهبران مانند ملک عبدالله اردن تن به اصلاحات دادند و برخی مانند معمر قذافی رهبر لیبی خجالت را کنار زده و به صراحت می گویند: در راه پیمایی علیه خود شرکت می کنم.

با این همه شاید حق با رئیس سازمان اطلاعات مخفی ایالات متحده سیا باشد زمانی که در پاسخ به انتقادهای باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور در خصوص سهل انگاری این نهاد در مصر گفت: شاید گسل ها قابل شناسایی باشند اما مطمئن باشید که زلزله ای در این ابعاد قابل پیش بینی نیست. در این میان رهبران کشورهای مختلف از آسیای میانه تا امریکای لاتین و البته آفریقا از تکرار حادثه مصر و هم سرنوشت شدن با حسنی مبارک وحشت دارند:

افغانستان :پس از زین العابدین بن علی و حسنی مبارک نوبت به حامد کرزی رسیده است . طالبان با صدور این بیانیه از مردم افغانستان خواست علیه حاکمیت به پا خیزند. فساد و ظلم از جمله معایب قید شده برای دولت کرزی در این بیانیه است. تشکیل دولت اسلامی و مقابله با توطئه بیگانگان هم در زمره مطالبات این گروه است .

الجزائر :گروه هماهنگی ملی برای تغییر و دموکراسی/ هر شنبه در خیابان تا عملی شدن اصلاحات، این شعار اصلاح طلبان الجزایزی برای مقابله با دولت مرکزی است . آخرین تظاهرات این گروه که دربرگیرنده‌ گروه‌های جامعه‌ مدنی و اعضای گروه‌های سیاسی کوچک و اتحادیه‌های کارگری است روزشنبه مصادف با سرکوب روبرو شد و نیروهای امنیتی مانع این تظاهرات شدند. تاریخ اعتراض بعدی هم 19 فروردین اعلام شده است .

ونزوئلا : مرگ یا بازنشستگی من، انقلاب بولیواریایی ونزوئلا را پایان نمی‌دهد، این جمله را هوگو چاوز رئیس جمهوری این کشور بر زبان راند و البته به عنوان چاشنی هم تاکید کرد که اختیارات رئیس جمهور را کاهش نخواهد داد. منتقدان چاوز از وی به عنوان رهبری یاد می‌کنند که برای دموکراسی ونزوئلا خطر به حساب می آید. چاوز اما در پاسخ به این انتقادها گفت:زمانی که مخالفانم دولت مرا با حسنی مبارک مقایسه می‌کنند به آن می‌خندم. اگر مخالفانم مرا نکشند و یا فاجعه‌ای در کشور رخ ندهد مطمئن هستم که برای شش سال دیگر به عنوان رئیس جمهور برگزیده خواهم شد.

سودان: به خواسته های مردم توجه کرده و صدای آنها را ساکت نمی کنم، این جملات را عمر البشیر بر زبان راند. مردی که بر ضرورت وجود آزادی در کشورش تاکید کرد. البشیر همچنین بر حمایت از ملت فلسطین تا آزادی سرزمین اشغال شده آنها از جمله قدس تاکید کرد. وی افزود: ما در کنار ملت عراق و افغانستان و تمام ملت‌های تحت اشغال تا پایان یافتن حضور اشغالگران در کشورشان و خارج شدن آنها ایستاده‌ایم. همزمان زنان سودانی با برگزاری تظاهرات در مقابل مقر نیروهای امنیتی در خارطوم خواهان آزادی افرادی شدند که طی اعتراضات اخیر در سودان بازداشت شدند.

عراق :نوری مالکی به پارلمان تعهد داده است تا به خواسته‌های معترضان و تظاهرکنندگان در عراق پاسخ دهد. این جملات را جاله النفطجی، عضو فهرست العراقیه بر زبان راند. وی بعید دانست که تظاهرات کنونی درعراق به تغییر نظام حاکم منجرشود، چون در عراق گروههای سیاسی متعددی وجود دارند. همزمان یک جوان عراقی به نام عبد المنیر محمد فتحی از ساکنین استان نینوا در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و افزایش بیکاری در نتیجه ‌اشغال ظالمانه‌ عراق و شکست دولتهای روی کار آمده درحل مشکلات، خود را آتش زد.

بحرین:اصلاحات را آغاز می کنیم. این جمله را فواز بن محمد آل خلیفه، بر زبان راند تا به نوعی در روز تظاهرات عمومی در این کشور آب بر آتش ریخته باشد. ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز با رئیس پارلمان دیدار و در این نشست به بررسی مساله اجاره‌ها و بهبود وضعیت معیشتی مردم پرداخت. خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین نیز تاکید کرد که دولت به دنبال حل و فصل خواسته‌های مردم است و به تلاش‌ها برای بهبود وضعیت معیشتی مردم با اراده‌ای جدی ادامه می‌دهد. همزمان پلیس این کشور با استفاده از گاز اشک آور تلاش کرد معترضان در یک شهر کوچک در شرق بحرین را متفرق کند.

لیبی :در تظاهرات هفدهم فوریه علیه خودم شرکت می کنم، این جمله را قذافی بر زبان راند تا باز در صدر اخبار بین المللی قرار گیرد . مخالفان قذتفی روز هفدهم فوریه را برای راهپیمایی علیه وی تعیین کرده اند.

فعالان و مخالفان دولت در لیبی از این روز با عنوان روز 'خشم مردمی'، یاد کرده و می گویند : قذافی را وادار به کناره گیری از قدرت می کنیم.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 93

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 180

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 152

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 341

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 393

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 354

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 217