خدمات سایت


متن کامل خبر

نتايج بازديد خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» از مجتمع 1002 واحدي كه «12مهر» افتتاح ‌شد مسكن‌مهر، خالي از سكنه؟

آرشیو
سه نما از پروژه 1002 واحدي مسكن مهر در اين مجتمع به 6 دليل ويژه فقط 4 خانوار ساكن شده‌اند و 998 واحد آن «فعلا» خالي است
1389/12/03 10:59:22 ق.ظ

140 روز پيش سري اول واحدهاي مسكوني‌مهر با افتتاح رسمي يك مجتمع 1002 واحدي در شهر جديد هشتگرد، تحويل متقاضيان شد؛ اما در اين مدت فقط 4 خانوار در اين مجتمع ساكن شده‌اند و 998 واحد ديگر فعلا بدون استفاده است.

نتايج بازديد اخير خبرنگار دنياي‌اقتصاد از محلي كه اين مجتمع در آن واقع شده نشان مي‌دهد واحدهاي مسكوني‌مهر افتتاح‌شده به 6 دليل، خالي از سكنه مانده و احتمالا از سال آينده به تدريج واحدها، مسكوني مي‌شود.

مسوولان وزارت مسكن علت خالي بودن 1002 واحد را كه براي متقاضيان مسكن‌ ساكن تهران، در هشتگرد ساخته و به بهره‌برداري رسيده است، سرماي هوا در منطقه هشتگرد و همچنين عبور از فصل نقل و انتقال عنوان مي‌كنند و مي‌گويند اين مجتمع به سه تعاوني مسكن‌مهر تحويل شده؛ اما عمده اعضاي اين تعاوني‌ها تصميم دارند بهار و تابستان سال آينده وارد اين خانه‌ها شوند.

اما به نظر مي‌رسد آنچه بيشتر از سرماي هوا، در خالي ماندن واحدهاي «آماده استفاده»، موثر است وضعيت نامناسب منطقه به لحاظ خدمات اساسي است. در اطراف مجتمع 1002 واحدي به جز كارگاه ساختماني پروژه‌هاي مجاور و رفت‌وآمد كارگران و مصالح‌ساختماني، خدماتي از جمله فروشگاه مواد غذايي، لبنياتي، نانوايي، مدرسه و ساير خدمات مورد نياز سكونت وجود ندارد و فاصله اين مجتمع تا مركز شهر جديد هشتگرد با خودرو حدود 15 دقيقه است كه ساكنان بايد اين مسافت را براي امور روزانه طي كنند. در چنين شرايطي چه كسي حاضر مي‌شود در اين مجتمع ساكن شود؟!

در بازديدي كه خبرنگار دنياي‌اقتصاد نيمه زمستان از داخل اولين ساختمان مسكوني‌مهر افتتاح شده داشته، مشخص شد واحدها با رعايت كامل اصول مهندسي و معماري داخلي ساخته شده‌اند و داخل مجتمع ايرادي به لحاظ اشكال سكونتي ندارد؛ اما محيط بيروني هنوز فاقد شرايط مساعد است. به طوري كه زمان‌بر بودن پروسه تحويل قطعي واحد به متقاضيان به دلايلي از جمله «انجام يكسري كارهاي اداري شامل تهيه دفترچه اقساط بانك و امضاي محضري»، «نبود خدمات شامل مراكز تجاري»، «نبود مدرسه»، «عدم تجهيز كامل داخل واحدها»، «سرماي هوا» و «اول بودن اين واحدها به لحاظ تحويل» بوده است.

البته جمشيد نورصالحي، معاون وزير مسكن در امور شهرهاي جديد كه در روز افتتاح اين مجتمع 1002 واحدي حضور فعال داشت و اكنون شهر جديد هشتگرد در حوزه مديريتي وي به حساب مي‌آيد، درباره علت خالي بودن 998 واحد اين مجتمع به «دنياي‌اقتصاد» گفت: «اين موضوع عادي است و جاي تعجب ندارد. در داخل شهر تهران هم وقتي يك ساختمان 100 واحدي آماده فروش مي‌شود همان روز اول همه واحدها پر نمي‌شود. چند ماه طول مي‌كشد تا خريدارها به مرور زمان در واحدها مستقر شوند اينجا هم درست همين اتفاق در حال وقوع است و جاي نگراني نيست.»

به طور معمول روند سکونت در شهرهای جدید کند و تدریجی است، اما این پروسه در پروژه 1002 واحدی مسکن 99 ساله که در واقع اولین واحدهای مسکونی مهر تحویل شده محسوب می‌شود کند تراز پيش‌بيني ها بوده است. چهار ماه بعد از افتتاح هنوز فقط 4 خانوار در این پروژه بزرگ ساکن هستند. اگر چه مسوولان امیدوارند که با فرا رسیدن فصل بهار و توسعه خدمات شهری موج سکونت در این منطقه گسترش یابد.

گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در این‌باره حاکی است مسوولان محلی علت خالی ماندن 998 واحد از پروژه مذکور را عدم توسعه امکانات شهری و همچنین آغاز فصل سرما عنوان می‌کنند و براین باورند که همزمان با فرارسیدن فصل نقل و انتقال- تابستان- همه چیز تغییر می‌کند و تمامی واحدهای خالی از سکنه، پرخواهند شد. اما در حال حاضر توصیه مسوولان به افرادی که قصد سکونت در سری اول مسکن مهر واگذار شده در کشور را دارند این است که به دلیل فقدان امکانات اولیه زندگی، استقرار خود را به زمان مناسب‌تری موکول کنند. بدین ترتیب هرچند که امکانات زیرساختی نظیر آب، برق و گاز برای این پروژه دیده شده است؛ اما در مقابل نامناسب بودن وضعیت منطقه باعث شده است که مسوولان برای سکونت متقاضیان در این پروژه فعلا دچار تردید شوند. در این بین ساکنان فعلی این پروژه ضمن صحه گذاشتن بر مشکلات خدمات زیرساختی در این واحدها در عین حال می‌گویند که برای توسعه خدمات روبنایی و سایر امکانات اولیه در این پروژه باید به مسوولان زمان داد و با توجه به تازه تاسیس بودن این ساختمان‌ها طبیعی است که فعلا کمبودهایی وجود داشته باشد.

دلایل تاخیر در جذب جمعیت از زبان معاون وزیر

جمشید نورصالحی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید وزارت مسکن در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: بسیاری از متقاضیان برای سکونت در این واحدها اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما با توجه به اینکه فصل زمستان است از این رو طبیعی است که فعلا مردم خیلی تمایل نداشته باشند در این فصل اقدام به جابه‌جایی کنند.وی افزود: همچنین با توجه به اینکه پروسه اداری تحویل و تسویه حساب پروژه 1002 واحدی کمی زمان‌بر است و متقاضیان باید مراحل اداری مختلفی را در دفترخانه‌، بانک و شهر هشتگرد دنبال کنند، از این رو طبیعی است که این مساله سبب ایجاد تاخیر در جذب جمعیت واحدهای مذکور شود. همچنین برخی از مالکان ایرادهای جزئی در خصوص تمیزی واحدها به پیمانکار وارد و اظهار می‌کنند تا این واحدها از هر نظر و حتی از لحاظ کابینت و سایر لوازم تکمیل نشوند حاضر نیستند که در آنجا ساکن شوند.

نورصالحی خاطرنشان ساخت: البته پیمانکار این مسوولیت را می‌پذیرد؛ اما تا مراجعت مجدد متقاضی، پروسه اسکان متقاضیان طولانی می شود. این مقام مسوول در وزارت مسکن همچنین ضمن رد این مساله که آب این واحدها قابل شرب نیست، گفت: این حرف‌ها شایعه است و آبی که ساکنان شهر هشتگرد برای آشامیدن استفاده می‌کنند برای این واحدها نیز منتقل شده است.

معاون وزیر همچنین تاکید کرد: ساکنانی که در این واحدها مستقر شده‌اند، فعلا می‌توانند برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود به مرکز شهر هشتگرد مراجعه کنند. در حال حاضر در کنار این واحدها، واحدهای تجاری در حال ساخت است و به مرور قطعا شاهد توسعه کلیه امکانات روبنایی در این واحدها خواهیم بود و مردم از این بابت دغدغه‌ای نخواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد که چرا در زمان افتتاح این واحدها توسط رییس جمهوری امکانات بازی برای کودکان در نظر گرفته شده بود؛ اما حال این وسیله‌ها وجود ندارند، گفت: وسایل بازی کودکان به قسمت انتهایی این ساختمان‌ها منتقل شده؛ چرا که مقرر شد در این مکان واحدهای تجاری ساخته شود. بنابراین نباید تصور شود که این وسایل به صورت نمادین و فقط برای بازدید رییس جمهوری نصب شده بودند.

واحدها زود افتتاح شدند؟

اما در این بین جابرانصاری مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: در شرایط عادی برای ساخت یک مجتمع مسکونی یکسال زمان لازم است اما پیمانکار پروژه 1002 واحدی موفق شد که این واحدها را ظرف 8 ماه آماده کند. طبیعی است ساخت زود هنگام این واحدها باعث شده که امکانات روبنایی، کمی با تاخیر اجرایی شود. اما به هرحال تمامی این مسائل در ساخت اولین سری واحدهای مسکونی مهر در نظرگرفته شده است و به زودی مشکلات مربوطه در این راستا حل خواهد شد.

وی گفت: به موازات توسعه امکانات روبنایی تقاضا برای سکونت در این ساختمان‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و نباید تصورشود که در مسکن مهر صرفا ساخت خانه بدون امکانات صورت گرفته است. انصاری همچنین درباره مشکلی که یکی از مالکان این واحدها برای دریافت دفترچه اقساط پیدا کرده است، گفت: به هرحال شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، اولین مجموعه‌ای است که مراحل اداری مربوط به پروژه‌های مسکن مهر را دنبال می‌کند و طبیعی است که با توجه به این مساله یک سری اشکلات جزئی در فرآیند کار ایجاد شود‌، اما این معضلات به زودی مرتفع خواهد شد.

گفت‌وگو با اولین صاحب‌خانه مسکن مهر

«قبلادر یکی از شهرک‌های اطراف اسلامشهر مستاجر بودیم.2 میلیون پول پیش و ماهانه 130 هزار تومان هم اجاره پرداخت می‌کردیم تا اینکه طرح مسکن مهر مطرح شد و ما هم که می‌دانستیم از راه دیگری نمی‌توانیم صاحبخانه شویم، در این طرح شرکت کردیم.»

راضی هستید؟

اگر امکانات اولیه زندگی در اینجا ایجاد نشود، ترجیح مي‌دهم به زندگی مستاجری خودم برگردم. در اسلامشهر امکانات اولیه زندگی قابل دسترس بود. اما در اینجا فقدان این امکانات اولیه باعث مي‌شود که احساس غربت و ناامنی به انسان دست بدهد. به عنوان مثال حتی یک آژانس حاضر نیست که به این منطقه بیاید. وقتی آدرس اینجا را به اپراتور آژانس مي‌دهیم بعد از اینکه کلی از ما در خصوص آدرس دقیق محله پرس و جو مي‌کند، در نهایت مي‌گویند راننده‌ها حاضر نیستند آنجا بیایند.

اما از زندگی مستاجری که بهتر است.

از یک جهتی خوب است که از زندگی مستاجری راحت شدیم. اما اینجا هم مشکلات خاص خود را دارد. مثلا بعد از پیگیری های طاقت فرسا توانستیم وزارت نفت را راضی کنیم بیاید برای ما گاز وصل کند، مشکل دیگر هم این بود که تلفن نداشتیم. از مخابرات شروع کردیم به پیگیری تا اینکه به مسوولان محلی رسیدیم. آنها هم مي‌گویند که اینجا خط نمي‌دهد و آنتن‌دهی ضعیف است.

خانه شیکی به نظر مي‌رسد؟

ساختمان اگر از طلا هم ساخته بشود، اما اگر امکانات نداشته باشد فایده‌ای ندارد.

این واحد مسکونی چقدر برایتان تمام شده است؟

5/7میلیون تومان نقدی پرداخت کرده‌ایم مابقی هم اقساط وام 20 میلیون تومانی است. البته فعلا اقساط را نمي‌پردازیم؛ چرا که بعد از آنکه به بانک مسکن کرج مراجعه کردیم که دفترچه اقساط بانکی را دریافت کنیم، به ما اعلام کردند که مدارک شرکت عمران هشتگرد ناقص است و فعلا نمي‌توانیم برای شما دفترچه صادر کنیم.

ماهانه چقدر باید قسط پرداخت کنید؟

فکر مي‌کنم حدودا ماهی 180 هزار تومان بشود.

شما به انتخاب خودتان شهر هشتگرد را برای زندگی انتخاب کردید؟

خیر. روز اول گفتند که فعلا فقط امکان ثبت نام برای هشتگرد است. ما هم ثبت‌نام کردیم. اما اگر حق انتخاب داشتیم حتما مي‌رفتیم پرند را انتخاب مي‌کردیم، چون آنجا به تهران نزدیک‌تر است.

خانه شما واحد نمونه‌ای بوده که توسط رییس‌جمهور افتتاح شد. در قرعه کشی برنده شدید؟

نه ما چون جزو اولین کسانی بودیم که پول به حساب تعاونی واریز کردیم.

درخواستی از مسوولان دارید؟

من دوست دارم مسوولان تصور کنند که واقعا خودشان و اقوامشان مي‌خواهند در اینجا زندگی کنند. در این صورت چه امکاناتی را اینجا ایجاد مي‌کردند. انتظار داریم به مسكن مهر هم خدمات بدهند.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 296

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55