خدمات سایت


متن کامل خبر

مصوبه مجلس برای افزايش حقوق كارمندان

آرشیو
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز خود مصوبه‌اي داشتند كه براساس آن دولت ملزم شده است حقوق كاركنان و مستمري‌بگيران دولت در سال 89 را متناسب با ميزان تورم افزايش دهد. اين مصوبه اگرچه در روزهاي پاياني سال 89 به دست آمده است، اما طراحان طرح معتقد بودند قانوني شدن چنين مصوبه‌اي به دولت اين پيام را مي‌دهد كه در سال 90 حقوق كارمندان را متناسب با تورم رسمي افزايش دهد.
1389/12/17 03:04:54 ب.ظ

12 روز مانده به پایان سال، نمایندگان مجلس طرح استفساریه‌ای را تصویب کردند که به موجب آن، دولت موظف شد حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 89 را متناسب با نرخ تورم افزایش دهد.

این طرح البته اردیبهشت‌ماه امسال و پس از آن تهیه شده بود که خبرهایی مبنی بر افزایش تنها شش درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت منتشر شد. اما به دلیل آنکه روند بررسی آن در کمیسیون برنامه و بودجه به درازا کشید و این کمیسیون به طرح استفساریه رای نداد، بررسی نهایی آن در صحن مجلس به هفدهم اسفند کشیده شد. نمایندگان نیز در جلسه دیروز با 123 رای موافق، 19 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر «طرح استفساریه جزء الف بند 7 ماده واحده قانون بودجه سال 1389 کل کشور» را به تصویب رساندند.در این طرح استفساریه سوال شده بود که «مفاد جزء الف بند 7 قانون بودجه سال 1389 کل کشور درباره اجازه دولت برای افزایش ضریب حقوق شاغلین، بازنشستگان، موظفین و مستمری بگیران بدون رعایت ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 150 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد یا با رعایت این دو ماده؟»براساس مصوبه نمایندگان، در پاسخ این استفساریه چنین آمده است: «تکلیف دولت به افزايش ضريب حقوقي شاغلين و بازنشستگان و موظفين و مستمري‌بگيران با رعايت مفاد ماده 125 قانون مديريت خدمات كشوري و ماده 150 قانون برنامه چهارم توسعه است و بديهي است كسري اعتبار احتمالي ناشي از اين اجرا از محل جزء ج بند 7 قانون بودجه سال 1389 كل كشور قابل تامين خواهد بود.»بر اساس ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری، ضرایب حقوق کارمندان و بازنشستگان باید هرسال «حداقل به اندازه نرخ تورم که هر ساله از سوی بانک مرکزی اعلام می‌گردد، افزایش یابد.»ماده 150 قانون برنامه چهارم توسعه نیز دولت را موظف می‌کند «حقوق کلیه کارکنان و بازنشستگان دولت را طی برنامه چهارم و در ابتدای هر سال برای تمامی رشته‌های شغلی، متناسب با نرخ تورم افزایش دهد.»البته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و برخی از نمایندگان با این طرح استفساریه مخالف و معتقد بودند كه قانون در این زمینه صراحت لازم را دارد ونيازي به استفساريه نيست. اما موافقين اين استفساريه می‌گفتند كه بايد دربودجه 90 اين نكته مورد تاكيد قرار بگيرد كه ماده 125 قانون مديريت خدمات كشوري بر قوت خود باقي است و به شكلي نباشد كه با وجود نرخ تورم 13 درصدي، ميزان دستمزدها تنها 6 درصد افزايش پيدا كند.به اعتقاد محمدرضا خباز و مصطفی کواکبیان، دو نماینده اصلاح طلب مجلس که از جمله موافقان این طرح بودند «اگرچه دولت در سال 89 این الزام قانونی را رعایت نکرده است، اما در آستانه بررسی لایحه بودجه 90، رای به این مصوبه سبب می‌شود که دولت در سال آینده به درستی نسبت به افزایش حقوق شاغلین اقدام کند.»همچنین به گفته خباز، با تصویب این استفساریه، «حقوق کارمندانی که دریافتی‌هایشان به اندازه نرخ تورم افزایش نیافته است، به صورت مطالبات معوق درخواهد آمد و دولت موظف خواهد شد آنها را در دیون خود به کارمندان محاسبه و پرداخت کند.»کواکبیان نیز در این باره گفت: «معنا ندارد که تورم رسمی 12 درصد باشد، اما حقوق کارمندان 6 درصد اضافه شود. حتی اگر مصوبه قبلی ابهام نداشته، باید با تصویب این استفساریه بر آن تاکید کنیم.»

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 293

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55