خدمات سایت


متن کامل خبر

ایران چک به اسکناس تبدیل می شود/ تغییر واحد پولی حداقل 15 ماه طول می‌کشد

آرشیو
معاون اقتصادی بانک مرکزی نگرانی دیگر که ممکن است با تغییر واحد پولی اتفاق بیفتد را افزایش قیمتها توسط فروشندگان عنوان کرد و افزود: این اتفاق با تغییر واحد پولی در اروپا رخ داد.
1390/02/07 01:31:10 ق.ظ

معاون اقتصادی بانک مرکزی با تشریح چگونگی حذف صفرهای پول ملی، از احتمال تبدیل ایران چکها همچون 50 هزار تومانی به اسکناس خبر داد و تاکید کرد: تغییر واحد پولی حداقل 15 ماه طول می‌کشد.

حسین قضاوی در نشستی با دانشجویان دانشکده امور اقتصادی تهران درباره بررسی حذف 4 صفر از واحد پولی کشور گفت: مشکل رند کردن واحد پولی با تغییر واحد پولی در کالاها و قیمتهای خاصی اتفاق می افتد و این موضوع از نظر مناسبات ریاضی قابل بررسی است که چه کالاهایی قیمت هایشان بین قطع های سکه و اسکناس قرار می گیرد که ممکن است برای آنها سکه و اسکناسی منتشر نشده باشد؛ بنابراین قیمت آنها ناچارا رند می شود اما این قیمتها هزینه‌های کمی را در اقتصاد تشکیل می دهند.

تجربه اروپا در تغییر واحد پولی

معاون اقتصادی بانک مرکزی نگرانی دیگر که ممکن است با تغییر واحد پولی اتفاق بیفتد را افزایش قیمتها توسط فروشندگان عنوان کرد و افزود: این اتفاق با تغییر واحد پولی در اروپا رخ داد.

وی اضافه کرد: زمانی که در اروپا یورو به عنوان واحد پولی معرفی شد، بانک مرکزی اروپا مجبور شد در عرض 2 ماه واحد پولی جدید را جایگزین کند؛ بنابراین مثلا زمانی که مارک به یورو تبدیل شد اگر کالایی قبلا یک و نیم مارک قیمت می خورد با قیمت گذاری یورو به 1.2 یورو تغییر می یافت و این امر یک نارسایی محسوب می شد.

قضاوی تصریح کرد: اگر کشوری در تغییر واحد پولی به صورت موازی اسکناس معرفی کند، یعنی اسکناس و واحد پولی جدید به موازات واحد پولی قبلی وارد جامعه شود به تدریج هر از چند ماه یکی از آن قطع ها را از گردونه خارج می کند، بنابراین لازم است که قیمتها به حد وفور برای مدت 6 یا یک سال به صورت اتیکت بر روی کالاها نصب شود. در عین حال نظارت توسط مصرف کنندگان نیز می تواند اعمال شود تا تورم ناشی از این کار کاهش یابد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: در سال 2001 زمانی که یورو به عنوان واحد پولی اروپا معرفی شد نرخ تورم اروپا 2.3 درصد بود در حالی که تنها 3 دهم واحد درصد از 2.3 درصد تورم سال 2001 ناشی از معرفی پول جدید بود

قضاوی با بیان اینکه از آن زمان به بعد یک تورم دیگر تحت عنوان تورم ذهنی مورد محاسبه قرار می گیرد، افزود: شاخصی برای نرخ تورم ذهنی نیز در اروپا طراحی شد که عدد آن 6 ماه قبل از معرفی یورو 25 و 6 ماه بعد از معرفی آن بالای 65 بود در حالیکه نرخ تورم سالانه در اروپا همان 2.3 درصد بود.

به گفته وی، برداشت مردم نسبت به فشارهای تورمی با واقعیتهایی که اتفاق می افتد در کشورهای مختلف متفاوت است.

واحد پولی جدید چه خواهد بود

معاون اقتصادی بانک مرکزی درپاسخ به این سئوال که اگر قرار است دو پول به طور همزمان در کشور رواج داشته باشد واحد پولی کدام خواهد بود؟ گفت: از مقطعی که بحث حذف سه یا چهار صفر مطرح شده، مردم تصور می کنند که این اتفاق طی یک یا دو ماه آینده قرار است رخ دهد اما برای عوض کردن واحد پولی جدای از شرط وجود ثبات قیمتی به عنوان یک شرط اساسی لازم است که انباره اسکناسهای موجود تا حدودی کاهش پیدا کند که انهدام آنها قابل مدیریت باشد.

قضاوی گفت: هم اکنون 8 میلیون قطعه اسکناس در دست مردم، 20 هزار میلیارد تومان اسکناس مسکوک در جیب مردم، 7 هزار میلیارد تومان در خودپردازها و گاوصندوق های مردم، 3 هزار میلیارد تومان در دست بانک مرکزی است که حدود 8 الی 9 درصد حجم نقدینگی کشور را تشکیل می دهد، در مجموع تمام اسکناسها 8 میلیارد قطعه را تشکیل می دهد، این در حالی است که در کشورهایی مثل ترکیه تعداد قطعات اسکناسهای آنها کمتر از 2 میلیارد قطعه است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی سالانه یک میلیارد قطعه اسکناس را باید مستهلک کند، افزود: اگر بخواهیم پول جدیدی معرفی کنیم بخش قابل ملاحظه ای از اسکناسها در فرصتی به سمت بانکها برای تغییر به پول جدید حرکت می کند؛ بنابراین ظرفیت انهدام اسکناسهای قبلی ممکن است که موجود نباشد.

قضاوی خاطر نشان کرد: لازم است قبل از معرفی اسکناس جدید انباره اسکناس موجود کاهش پیدا کند و چک پولهای 50 و 100 هزار تومانی در همین راستا معرفی شد؛ بر این اساس جلوی رشد قطع اسکناس گرفته شد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: سه سال پیش تعداد اسکناسها 8 میلیارد قطعه بود اما هم اکنون با روند کاهشی به 7.5 میلیارد قطعه رسیده است، بنابراین اگر بانک مرکزی در گام اول بتواند در سیاست گذاران مربوطه این احساس را ایجاد کند که ایران چکهای 50 و 100 هزار تومانی به اسکناس تبدیل شوند، این کار می تواند تعداد قطعات اسکناس را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه صفرها در واحد پولی کشور زیاد شده و تومان و ریال دیگر در ذهن ها نمی گنجد، افزود: بانک مرکزی در کنار بانکداری الکترونیک و انتشار چک پول سعی در اصلاح وضعیت اسکناس و مسکوک دارد اما مجلس نیز باید برای تغییر واحد پولی قانون پولی و بانکی کشور را اصلاح کند.

تغییر واحد پولی حداقل 15 ماه طول می‌کشد

قضاوی ادامه داد: از زمانی که مجوز قانونی لازم توسط مجلس در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد و از یک طرف اختیارات لازم برای تغییر واحد پولی فراهم و از طرفی دیگر یک اجماع ایجاد شود، بانک مرکزی حداقل به 15 ماه زمان نیاز دارد تا بتواند انباره ای از اسکناس را برای تغییر واحد پولی تغییر دهد و به صورت موازی آن را به جریان بیندازد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه با تغییر واحد پولی ممکن است در مناطق و روستاها بحثهایی در مورد پول ملی صورت گیرد که دردسرهای قابل ملاحظه ای می تواند برای پول ملی ایجاد کند، افزود: در بخش دستگاههای الکترونیک نیز تدابیر لازم با شرکت های تولید کننده برای اصلاح نرم افزارها و تغییر قطعات خشاب های خودپردازها بر اساس اندازه اسکناس های جدید صورت خواهد گرفت همچنین در دفاتر حسابداری نیز باید جایی برای تعبیه صفرها نیز فراهم شود.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 295

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98