خدمات سایت


متن کامل خبر

راهنمایی سبک می شود/کاهش حجم کتاب ها و تعطیلی 5شنبه ها

آرشیو
به تازگی وزیر آموزش و پرورش از کاهش حجم کتب درسی خبر داده است. اما این امر چه تاثیری بر دانش آموزان خواهد داشت و آیا می تواند از افت تحصیلی بکاهد؟
1390/02/14 05:28:08 ق.ظ

در این باره ابراهیم سحر‌خیز، معاون آموزش متوسطه (راهنمایی و دبیرستان) وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرآنلاین معتقد است که بیشترین افت تحصیلی در دوره ورود از سوم راهنمایی و مربوط به اول متوسطه است با این حال از حجم کتابها کاسته می شود چون نکته‌ای که در دوره راهنمایی وجود دارد و معلمان هم حق دارند گله کنند اینکه سنگین‌ترین برنامه آموزشی را این معلمان دارند.

آیا در دوره راهنمایی هم بحث کاهش حجم کتاب‌ها مطرح است؟

اکنون دو رویکرد کاهش ساعات درسی و حجم کتاب‌های دانش‌آموزان راهنمایی در دست بررسی است. که برای کاهش ساعات درسی باید پژوهش‌ها و مطالعات تطبیقی انجام شود، زیرا در کشورهای توسعه‌ یافته دانش‌آموزان دوره راهنمایی 5‌روز در هفته به مدرسه می‌روند. کاهش حجم کتاب‌های درسی نیز بستگی به تصویب برنامه درسی ملی دارد.

اما عده ای کاهش حجم کتاب‌های درسی را برای دانش‌آموزان مفید نمی‌دانند و آن را عاملی برای افت تحصیلی بیشتر در پایه اول دبیرستان بیان می‌کنند.

برخی از همکاران فکر می‌کنند افت تحصیلی فقط به خاطر حجم زیاد کتاب‌هاست درحالیکه باید به عوامل دیگر هم توجه کنیم. نکته‌ای که در دوره راهنمایی وجود دارد و معلمان هم حق گله از دارند؛ سنگین‌ترین برنامه آموزشی دراین دوره است. این درحالی است که معلمان راهنمایی و ابتدایی نسبت به جایگاه گروه‌های درسی، روانشناسی یادگیری و فعال کردن این گروه‌ها، همچنین برانگیختن روحیه مشارکت‌پذیری در دانش‌آموزان بیش از معلمان دبیرستانی توجه دارند. با این حال دبیران دوره متوسطه از خروجی دوره راهنمایی رضایت چندانی ندارند.

چرا اینگونه است؟

دوران متوسطه دوران سختی است چون هم دانش آموزان به لحاظ سنی در مقطع خاصی قرار دارند و هم حجم کتابهای درسی زیاد است. کم کردن حجم کتاب‌های درسی دوره راهنمایی موجب بالا رفتن آمار قبولی در این دوره می‌شود. البته به‌نظرم باید عوامل افت تحصیلی بررسی و برای هر کدام راه‌حل‌های جداگانه‌ای پیش‌بینی شود. حجم زیاد کتاب‌های درسی در دوره راهنمایی یکی از عوامل افت تحصیلی می‌تواند باشد. البته کم کردن حجم با توجه به اینکه لطمه‌ای به سطح علمی دانش‌آموزان وارد نشود جزو برنامه‌های ماست.

از حرف های شما چنین بر می آید که بیشترین افت تحصیلی بیشتر در مقطع راهنمایی است.

بیشترین افت تحصیلی در دوره ورود از سوم راهنمایی و مربوط به اول متوسطه است؛ ۲۰ درصد یعنی حدود ۲۶۰ هزار نفر از دانش آموزان اول متوسطه در سال تحصیلی جدید، جزو مردودین هستند. که این آمار بالاست. اگر این رقم در سرانه هر دانش آموز ضرب شود، رقم خسارت بالایی برای آموزش و پرورش بدست می آید.

تنها راهکار برای کاهش این موضوع کاهش حجم کتب درسی است؟

برای کاهش درصد افت تحصیلی و کاهش آمار تعداد مردودی ها برنامه های بسیاری از سوی آموزش و پرورش اجرا شده است که ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی، تغییر قوانین و مقررات مربوط به مردودی، دسترسی دانش آموزان به کتاب های کمک درسی و روش های نوین تدریس از جمله این برنامه هاست که خوشبختانه موثر واقع شده است. گزارش ها نشان از روند رو به کاهش افت تحصیلی و آمار مردودی در مدارس دارد. اما ما به دنبال کاهش حجم کتب درسی هم هستیم.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 178

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 149

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 336

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 384

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 350

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 215