خدمات سایت


متن کامل خبر

تيم ملي بسکتبال ايران براي نخستين بار در تاريخ در رقابت هاي قهرماني جهان به پيروزي دست يافت.

آرشیو
سومين ديدار تيم ملي بسكتبال ايران در رقابت هاي جهاني بسکتبال با پيروزي به پايان رسيد. در اين ديدار که از گروه B رقابت ها در سالن عبدي ايپکچي شهر استانبول برگزار شد، ايران با ارايه يک بازي پر فراز و نشيب با نتيجه 71 بر 58 بر حريف خود فايق آمد تا نيم نگاهي به صعود از اين گروه داشته باشد.
1389/06/08 03:37:33 ب.ظ

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از تركيه، سومين ديدار تيم ملي بسكتبال ايران در رقابت هاي جهاني بسکتبال با پيروزي به پايان رسيد. در اين ديدار که از گروه B رقابت ها در سالن عبدي ايپکچي شهر استانبول برگزار شد، ايران با ارايه يک بازي پر فراز و نشيب با نتيجه 71 بر 58 بر حريف خود فايق آمد تا نيم نگاهي به صعود از اين گروه داشته باشد. گر چه جدول امتيازها اين خواسته را بسيار دور از دسترس نشان مي دهد. مردان بسكتبال ايران در بازي با حريف آفريقايي اش نمايش خوبي را ارايه دادند، هر چند فراز و نشيب زيادي در بازي آنها به چشم آمد. ايران پس از اين پيروزي دو ديدار ديگر را مقابل آمريکا و اسلووني در پيش دارد كه در صورت پيروزي در هر کدام از ديدارهاي آتي، يکي از تيم هاي صعود کننده به مرحله بعد خواهد بود.

** کوارتر نخست:

با آن كه تشويق هاي ايرانيان همراه و پشتيبان تيم ملي بسكتبال بود، اما نزديک به سه دقيقه طول كشيد تا نخستين امتياز ايران توسط مهدي کامراني در اين کوارتر ثبت شود. آن هم در حالي که تونسي ها پنج امتياز پيش بودند. اين شروعي خوب براي تيم جوان ايران که ميانگين سني اش دو سال از حريف آفريقايي خود کمتر است، نبود.

ايران در اين کوارتر رفته رفته بهتر شد تا جايي که پس از گذشت 5 دقيقه نخست، نه تنها امتيازهاي عقب افتاده را جبران کرد، که از حريف نيز پيش افتاد. شايد فريادهاي ماتيچ در گوشه زمين که بازيکنان را به حرکت بيشتر و بازگشت هنگام دفاع دعوت مي کرد، باعث شد تا بازيکنان جنب و جوش بيشتري داشته باشند. فشار بيش از حد ايران که رفته رفته بيشتر هم مي شد، مربي تونس را در دو دقيقه مانده به پايان يک چهارم نخست مجبور کرد تا وقت استراحت فني درخواست کند. تايم اوتي كه چندان هم بي نتيجه نبود و در پايانش سليماني براي تونس دو امتياز گرفت، اما بلافاصله پرتاب سه امتيازي مهدي کامراني جواب همه چيز را داد.

بسكتباليست هاي ايران اين کوارتر را خوب آغاز نکردند، اما در نهايت آن را با نتيجه 23 بر 11 به نفع خود به پايان بردند تا به کسب نخستين پيروزي شان در رقابت ها به ميزباني تركيه اميدوار شوند.

** کوارتر دوم:

حمله هاي مردان بسکتبال ايران از ابتداي کوارتر دوم بار ديگر از سر گرفته شد. البته در کنار اين حمله هاي سرعتي، نمي توان از دفاع خوب شاگردان ماتيچ به سادگي گذشت. بازيکنان ايران در 5 دقيقه نخست کوارتر دوم با فشار زياد روي سبد تونس 28 بر 16 از حريف خود پيش افتادند. در ادامه دو پرتاب 3 امتيازي ويسي از ايران و "برا" از تونس بازي را گرم تر کرد، اما همچنان يازده امتياز اختلاف بين ايران و تونس باقي بود.

دفاع خوب وحمله هاي سرعتي در کنار پاسکاري بازيکنان، عامل اصلي پيش افتادن قهرمانان آسيا بود. با اين همه اگر برخي تک روي ها از سوي بازيکنان ايران صورت نمي پذيرفت، به طور حتم نتيجه براي ايران بهتر از آن چيزي بود که در تابلوي امتيازها ثبت شد. ايران کوارتر دوم را 12 بر 10 به حريف باخت، اما در مجموع بازي با نتيجه 33 بر 23 همچنان از آفريقايي ها پيش بود.

** کوارتر سوم:

کمتر از يک دقيقه از بازي نگذشته بود که حدادي نخستين دو امتياز بازي را در زمان سوم بازي کسب کرد؛ اما در ثانيه هاي بعد در عين حمله هاي خوب، ايران به امتيازي نرسيد تا در پايان دقيقه دوم باز هم حدادي دو امتياز ديگر را براي ايران کسب کند. با اين امتياز دوم، موتور بازيکنان با انگيزه ايران روشن شد و در پنج دقيقه نخست، 44 بر 28 ، امتيازي بود که تابلوي نتايج به نفع ايران نشان مي داد.

اين کوارتر را مي توان کوارتر برتري بي چون و چراي تيم ايران قلمداد کرد. شايد خستگي بازيکنان تونس و تلاش و دوندگي بازيکنان ايران دست به دست هم داده بود تا ايران نتيجه خوبي را در اين يک چهارم کسب کند. خستگي بازيکنان تونس در نداشتن تمرکز آنها کاملا مشخص بود. جايي که بيشتر پرتاب هاي آزاد آنها اوت مي شد. در مقابل از خستگي بسيار زياد بازيکنان اصلي تيم ايران هم نمي توان به سادگي گذشت. در اين کوارتر حامد حدادي درعين ارائه بازي خوب زمان بسيار زيادي را نيز مشغول قدم زدن در بازي بود و مدتي هم را ترجيح داد بيرون از زمين استراحت کند.

به هر حال تيم ايران در اين کوارتر 22 بر 13 پيروز شد تا در مجموع با امتياز 55 بر 36 از حريف خود پيش باشد.

** کوارتر چهارم:

در اين کوارتر خستگي در چهره بازيکنان هر دو تيم نمايان بود، با اين حال تونسي ها تلاش بيشتري را براي جبران عقب افتادگي از خود نشان دادند. تونس در دو دقيقه نخست يک چهارم پاياني شش امتياز گرفت و فاصله خود را کم کرد. گويا بيرون رفتن ساهاکيان در زمان چهارم براي ايران تاثير منفي زيادي داشت و مربيان نيز قادر به بازگرداندن تمرکز به بازيكنان نبودند. در اين کوارتر تونس به سرعت امتيازها را جبران کرد و در يک قدمي امتياز هاي ايران قرار گرفت. اين بار ماتيچ مجبور به گرفتن تايم اوت شد.

برخلاف کوارتر سوم، کوارتر چهارم براي ايران دلهره آور گذشت. روند امتيازگيري بازيكنان ايران کند بود و اين بار بازيکنان تونس که نياز بيشتري داشتند، با همه وجودشان به تلاش پرداختند.

19 امتياز اختلاف برتري تيم ايران در ابتداي کوارتر چهارم، در 5 دقيقه نخست کوارتر به 5 امتياز کاهش يافت. در اين لحظات تنها دو امتياز زيباي ارسلان کاظمي هيجان را به ورزشگاه آورد و روحيه از دست رفته بازيکنان ايران را ترميم کرد. او بلافاصله با يک دريبل زيبا دو امتياز ديگر را هم کسب کرد تا نشان دهد پديده ايران در اين دوره از رقابت ها است.

پس از اين باز هم اختلاف ايران و تونس در فاصله کمتر از سه دقيقه مانده به پايان بازي ده امتياز به سود ايران شد.

در پايان اين کوارتر تيم ايران با نتيجه 71 بر 58 به پيروزي رسيد تا يک برد تاريخي در کارنامه بسکتبال ايران ثبت شود.

** حاشيه هاي ديدار ايران - تونس

- بر اساس روال و برنامه رقابت ها 20 دقيقه پيش از شروع بازي هر دو تيم با لباس هاي قرمز وارد سالن شده و به تمرين با توپ و حرکات کششي پرداختند.

- داوران اين ديدار خوزه مارتين از اسپانيا، خوزه پينتو از کلمبيا، کارلوس جوليو از آنگولا بودند که ويليام ميلدن هال از استراليا کار نظارت بر عملكرد آنها را بر عهده داشت.

- تيم ايران در اين رقابت نيز پيراهن هاي قرمز خود را بر تن داشت.

- علي سعيدلو و ديگر مسئولان ورزشي و سياسي ايراني نيز در يک طرف سالن و در طرفي ديگر تماشاگران ايراني نشسته بودند.

- تماشاگران ايراني از لحظاتي پيش از شروع بازي تشويق هاي خود را به همراه به اهتزار در آوردن پرچم شروع کرده بودند.

- در ابتداي اين بازي - همانند ديدار پيشين - کامراني، داوري، ساهاکيان، کاظمي و حدادي براي تيم ملي بسكتبال ايران به ميدان رفتند. در مقابل سليماني، حيف الله، کچريد، رزيگ و مجري براي تونس به عنوان 5 نفر نخست از سوي مربيان تونس راهي زمين شدند.

-آرن داوودي نخستين تعويضي تيم ايران بود که به جاي داوري به ميدان آمد و بلافاصله صاحب توپ شد و با پاس زيباي او دو امتياز براي تيم ايران به دست آمد.

- در کوارتر دوم و زماني كه بازيکن تونسي توپ حامد حدادي را دفع کرد، اين توپ با سرعت به دوربين مجتبي جانبخش عکاس ايراني برخورد کرد که حدادي بلافاصله از او دلجويي کرد.

- اوشين ساهاکيان در فاصله يک دقيقه مانده به پايان کوارتر سوم مصدوم شد و به سختي و با كمك پزشكان از زمين بازي خارج شد. ساهاکيان در شرايطي بيرون رفت که ماتيچ به شدت به حضور او در زمين نياز داشت. او تا پايان بازي نتوانست به زمين بازگردد.

** بسکتبال تونس در يک نگاه

تونس براي رسيدن به رقابت هاي جهاني بسکتبال راهي سخت و طولاني را گذرانده است. شايد بتوان علت عمده پيشرفت تونس را "عادل تلاتي"، مربي اين تيم دانست که از سال 2001 فعاليت خود را در تيم ملي بسکتبال اين كشور شروع کرده و با حمايت هاي فدراسيون و سيستم ورزش تونس توانسته بسکتبال تونس را به يکي از برترين تيم هاي قاره سياه تبديل کند. شايد حاصل تلاش مجموعه بسکتبال تونس سال پيش در رقابت هاي قهرماني آفريقا خودش را نشان داد که اين تيم توانست عنوان سومي را به خود اختصاص داده و جواز حضور در رقابت هاي جهاني را به دست بياورد.

تونس براي آماده سازي مناسب جهت حضور در رقابت هاي قهرماني جهان در تركيه بيش از 55 هزار يورو هزينه کرده که عمده ي آن در زمينه بازي هاي تدارکاتي و اردوي آماده سازي در کشور آمريکا بوده است. در مورد بازيکنان اين تيم نيز بايد گفت که تنها سه لژيونر در اين تيم حضور دارند كه در اسپانيا، مراکش و امارت بازي مي کنند. ميانگين قدي اين تيم يک متر و 99 سانتي متر و ميانگين سني اين تيم نيز 26 سال است.

تونس دو بازي نخست خود را به ترتيب با نتايج 80 - 56 به اسلووني و 80 - 65 به برزيل واگذار کرده بود.

منبع : ایسنا
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی  image واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی 1400/08/15

چند ماه پیش بود که صرافی رمزارز بایننس از اجباری شدن احراز هویت برای کاربران خبر داد که به موجب آن، کاربران ایرانی در استفاده از آن با مشکل مواجه شدند. اما کار به همینجا ختم نشد و...

امتیاز:
تعداد بازدید: 1178

پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد image پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد 1400/02/12

اولین بستر هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران با امکان جست‌وجو روی نقشه راه‌اندازی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 775

سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد image سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد 1399/06/26

سامسونگ رویکردهای جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند و اینک در حوزه فناوری نمایشگر LED، توانسته اقتدار خود را در قلب استادیوم «SoFi» به نمایش بگذارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2552

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ image بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1399/02/10

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2903

اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد  image اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد 1398/09/25

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری ایران که در واقع هلدینگی بسیار بزرگ به حساب می‌آید، با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و از این پس اسپانسر تیم‌ملی ایران خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3002

ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند  image ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند 1398/06/11

انواع ورزش‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما به‌گفته‌ی دانشمندان، تأثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3159

فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد image فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد 1398/04/18

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که این روزها با آکادمی کیا مشغول استعدادیابی است، خاطرات عجیبی از آکادمی‌اش دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3035

14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید image 14 مورد را به هنگام خرید اینترنتی رعایت کنید 1397/05/28

پلیس فتا برای خرید آنلاین مطمئن به خریداران اینترنتی توصیه‌هایی را ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4062