خدمات سایت


متن کامل خبر

آقایان اقتصادی،با مردم رو راست باشید!

آرشیو
موج جديدی از افزايش قيمت كالاها و خدمات مختلف طی هفته‌های اخير بازارهای مختلف از اقلام خوراکی گرفته تا پوشاک و مسکن را در نورديده و بر دغدغه‌های عمومی در مورد مشكلات معيشتی و اقتصادی دامن زده است.
1390/03/03 04:22:04 ق.ظ

رشد قیمت كالاها و خدمات مختلف طی این روزها درحالی اتفاق می‌افتد كه مدیران متعدد دولتی از رئیس‌جمهور گرفته تا مسئولان اقتصادی از زمان اجرای مرحله اصلاح قیمت‌ها در قالب قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، دائماً از عدم افزایش قیمت‌ها در سال 90و حتی ارزان شدن قیمتها خبر می‌دادند، اما افكار عمومی كشور در هفته‌های اخیر با واقعیت‌هایی متضاد با این وعده‌ها و پیش بینی‌ها مواجه شده است و به نظر می رسد پیشبینهای منتقدین اقتصادی دولت مبنی بر افزایش نرخ تورم در سال 90 به واقعیت نزدیک تر شده است تا و عده های دولتمردان.

از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی سال 88 پس از چند سال تاخیر و بحث و گفت و گو ، بالاخره از سوی دست اندر كاران اجرایی اعلام شد که مطابق رقم‌های اعلام شده ،نرخ رشد اقتصادی كشور با احتساب نفت معادل 5/3 درصد بوده است و بدون احتساب نفت نیز 3/4 درصد محاسبه شده است و نکته قابل توجه اینجاست که اعلام این آمار با تاخیر ،بسیار متفاوت تر از نرخ رشدی است كه چندی پیش از سوی صندوق جهانی پول منتشر شد وتا کنون هیچ گونه توضیحی درباره دلایل اختلاف فاحش این دو آمار؛از سوی دولتمردان داده نشده است که خود جای تعجب دارد.

از این رو علاوه بر شرایط معیشتی دشوار و فشارهای ناشی از بار اقتصادی ناشی از افزایش چشمگیر قیمت انواع مواد غذایی، مواد بهداشتی در سال جاری بر طبقه ضعیف و متوسط كشور ، با كاهش سرمایه اجتماعی خصوصاً از لحاظ اعتماد به سخنان مسئولان و مدیران اجرایی و اقتصادی در بین مردم کشور مواجه هستیم چرا که برخلاف وعده رئیس‌جمهور در سال گذشته مبنی بر ارزان شدن كالاها مردم روز به روز با گرانی بیشتر مواجه هستند ، از طرفی شیب تند افزایش قیمت برق و گاز در سال 90 بر خلاف وعده‌های مكرر سخنگوی كارگروه هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر افزایش اندك بهای این دو مقوله شدت گرفته است، همچنین افزایش شدید اجاره بها و قیمت ملك برخلاف ادعاهای وزیر مسكن مبنی بر ارزان شدن خانه نیز نمونه ای دیگر از بدقولیهای اقتصادی است و ده‌ها نمونه دیگر ازاین موارد را هم می توان مثال زد كه افكار عمومی را در مقایسه بین وعده‌های مسئولان و واقعیت‌هایی كه هر روز در مدیریت اقتصاد و معیشت خانواده خود با آن دست و پنجه نرم می‌كنند، دچار تناقض و بی‌اعتمادی كرده است.

اعلام آمارهای نادرست و متناقض نیز مزید بر علت شده است تا مردم کاملا در عرصه اقتصادی دچار تناقض شوند.

اصولا یكی از مهمترین ابزارهای شفاف سازی فضای اقتصادی جامعه به انتشار به هنگام ، دقیق و درست آمار‌های گوناگون اقتصادی وابسته است . هر اندازه كه انتشار آمار با ملاحظه‌های مختلف همراه شود ، از شفافیت اقتصادی كاسته خواهد شد چرا که آمار‌های درست و روشن اقتصادی، سیمایی شفاف ازتوانمندی و مدیریت استراتژیكی مدیران را به نمایش می گذارد و باعث افزایش مردم به مسئولین می شود.

آنچه مسلم است ، رقم‌ها و آمارهای رسمی نباید به گونه ای باشد كه نفی كننده صریح مشاهدات تجربی و میدانی مردم باشد و مسئولین ذیربط بهتر است به جای پنهان کردن آمار واقعی هرچه سریعتر با تدابیر كوتاه مدت، نقدینگی سرگردان در بازار را كه هر ماهه با پرداخت یارانه‌های نقدی بر مقدار آن نیز افزوده می‌شود را از سطح جامعه جمع كنند تا به این ترتیب از افزایش تورم ناشی از رشد تقاضا جلوگیری شود چرا که به نظر می رسد دولت در این برهه از زمان با دو مشکل روبه روست؛ از یك سو جامعه و وضعیت معیشتی مردم كه بنابر برآوردهای انجام گرفته، تاب تحمل افزایش بیشتری قیمت‌ها را ندارد و از دیگر سو بنگاه‌های تولیدی كه برای ادامه فعالیت،راهی جز بالا بردن قیمت نهایی برایشان باقی نمانده است واما مشكل اینجاست كه انتخاب هر یك از این دو طرف در كوتاه مدت به زیان طرف دیگر و در نهایت به ضرر كل اقتصاد كشور تمام خواهد شد و بنابراین به نظر می رسد بهترین راه همان جمع کردن نقدینگی سرگردان از سطح جامعه است .

در قدم بعدی نیز دولت می تواند با ساماندهی و تمركز بخشی به نقدینگی سرگردان جمع آوری شده در قالب تسهیلات پرداختی به واحدهای مولد در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی، چرخه تولید و عرضه را تسهیل و تسریع كند تا بتوان با افزایش عرضه، تقاضای متراكم موجود در جامعه را اجابت و مدیریت كرد.

در هر حال جلب اعتماد از دست رفته مردم ، مستلزم شفاف سازی و ارائه آمار دقیق و صحیح است تا بتوان در این راه به حمایت های مردم امیدوار بود و بار این فشار را تقسیم کرد تا به موفقیت رسید.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط image آخرین وضعیت بازار رمزارزها / بیت‌کوین همچنان در مدار سقوط 1403/02/08

سودآوری استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 92

بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 64

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 353

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 111

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 92

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 105